tukkirekka...

jakomies

osaisko joku neuvoa miten alkaa yrittäjäksi?? haaveena ois oma tukkirekka ja löytää sille sopivaa ajoa. miten puunajot yleensä välitetään? pääseekö puufirmojen ajoon helposti? millainen on hinnottelu? joku sanoi että puuautot tienaa huonosti...mutta onko totta? mikä merkki ois järkevin? kaks vuotta käytetty ois mielessä,uutta ei kuitenkaan heti pysty. mukava jos joku osaa neuvoa?!

24

10420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölli-kuski

      Nyt jos joskus kannattaa kuunnella sellaista jolla on kokemusta alalta!! Joten hyvä mies älä edes ajattele ostaa puuautoa, tai mitään muutakaan raskasta kalustoa... Hinnat on polettu niin ales että olet veloissasi loppu elämäsi vaikka töitä saat tehdä yötä päivää... Muutenkin pitkät työpäivät jne... Sinuna en edes ajattelisi ryhtyä alalle.. Parempiakin töitä on!

      T: yrittäjänä 25....

      • Soramasa

        Olen prikulleen samaa mieltä "pöllireiskan" kanssa. Pysy niitten tietokoneitten parissa vaan, äläkä tahri sormiasi pihkaan!


      • mies

        Aja hyvä mies ensiksi jonkun toisen omistamaa rekkaa kolme vuotta ja sitten mieti alaa uudelleen. Olet melko lapsellinen mies, jos tuosta vain ryhdyt rekan omistajaksi. Tiedätkö, että sitä saat ajaa vasta sitten, kun olet tehnyt hiukan halvemman ajosopimuksen kuin muut rekkakuskit, jotka ovat jo itsensä ajaneet loppuun terveytensä puolesta. Joten sinulla on vielä huonommat mahdollisuudet selvitä kuin ne jotka ovat tappaneet rekkamiehenä itsensä pitkillä työpäivillään. Ellei sinulla ole työkokemusta, ei sinua ota kukaan järkevä puuyhtiö, paitsi ne jotka ovat maksuvaikueksissa. Ne naruttavat tuollaisia hömötiaista aamuin ja illoin. Onko sinulla jo rekalle remonttipaja valmiina, se maksaa yhtä paljon kuin itse rekka. Onko sinulla jo varaosien toimittaja, joka luottaa sinun maksuihisi. Oletko käynyt sellaisen koulun, että remontinteko onnistuu, sitä kun riittää joka lauantaiksi.


    • sen

      taas näkee,kun ei osaa muuta,niin ruvetaan
      rekkakuskiksi.

    • entinen

      Ostat jonkun rekan, hän joka on jo väsynyt erittäin pitkään työpäivään ja raskaaseen hintakilpailuun. Se tuhoaa jokaisen rekkamiehen ennenmmnin tai myöhemmin. Avioero on yleisin johdannainen, koska et voi olla kotona koskaan.
      Polttoaineet maksavat niin paljon päivässä ettei saisi tulla yhtään remonttikuluja eikä renkaita saisi puhjeta.

      • jakomies

        miten puuajajia yleensä sitten riittää? ei kai kaikilla voi niin huonosti mennä? uusilla autoillahan puuta yleensä ajetaan,niin miten se on mahdollista,jos kerran työ on niin kannattamatonta??? tiedän montakin firmaa jotka on vaan lisänneet kalustoa...miksi ne niin tekis jos kerran homma ei kannata??? kai niiltä loppus rahoitukset,jos homma tekee miinusta!!! ihmettelen...


      • hese
        jakomies kirjoitti:

        miten puuajajia yleensä sitten riittää? ei kai kaikilla voi niin huonosti mennä? uusilla autoillahan puuta yleensä ajetaan,niin miten se on mahdollista,jos kerran työ on niin kannattamatonta??? tiedän montakin firmaa jotka on vaan lisänneet kalustoa...miksi ne niin tekis jos kerran homma ei kannata??? kai niiltä loppus rahoitukset,jos homma tekee miinusta!!! ihmettelen...

        Ensin sulla pitää olla omia "takametsiä", jotta pystyt aloittamaan tällaisen souvin. Tilitysväli on 1-2kk, eli taskussa pitää olla mania, jotta pystyy elämään. Rahtitaksoista et pysty neuvottelemaan muuta kuin, alentavasti, jos ei kelpaa, kerää kamppeesi, häivy, tämä on päivän laki. Tosin tämä minun tieto on rahti puolelta, mutta tuskin puu puolella käytäntö on erilainen.
        Moni isäntä menee velkojia karkuun, eli ajetaan taksalla kuin taksalla, jotta kassavirtaa olisi, rengillehän palkkaa ei enää pysty kunnolla maksamaan, joten kun et välitä siviilielämästä, siis lomista, yleensäkin perhe, sosiaali, sekä vapaa-ajan harrastuksista, etkä itsellesi palkkaa, ei muuta kuin pölliauton ostoon.
        Ps. Moni isäntä vaihtaa ajokkia uuteen, vaikka vanhassa on maksettavaa, eli kuittaa velalla velkaa, ei hyvä bisnes, tämä on faktaa.


    • alalla

      Onhan alalla heikot katteet ja huono neuvotteluasema firmojen kanssa, mutta kyllähän alalle tulokin on joiltakin onnistunut ilman isompia takametsiä. Kuljetuksenantajat katsovat sopimuksia tehdessään tarjottua hintaa, kaluston (auton) ikää ja määrää, kokemusta (alan koulutuskin noteerataan), verorästejä ei saa olla ja laatujärjestelmäkin on eduksi.
      Sopimuskäytäntö firmoilla on erilainen, metsähallituksella avoimet tarjouskilpailut, yksityisillä ensisijaisesti neuvotellaan nykyisten yrittäjien kanssa. Sopimusten pituus yleensä noin 3 v. Soittamalla korjuu/kuljetuspäälliköille selviää, milloin tarjouksia kannattaa jättää. Tarjousta tehtäessä ei kalustoa tarvitse vielä olla.
      Jos sinulla ei ole mitään kokemusta alalta, viisainta voisi olla ajaa ensin renkinä toisella yrittäjällä, niin näkisit millaista alan arkipäivä on. Mitään omaa pajaa ei tarvita eikä autoasentajan pätevyyttä, riittää kun metsässä rikkoutuneiden öljyletkujen ja ilmaputkien vaihto onnistuu, muu vaikeampi teetetään korjaamoilla. Automerkki on mieltymyskysymys, kaikenmerkkisillä tulee puuta tehtaille.

      • jakomies

        ja metsähallitukseen tosiaan pääsee tarjoaan aina kun sopimukset loppumassa! muille firmoille on vaikeampi päästä,jos ei aja todella halvalla. ajattelin laittaa tarjouksen metsähallitukseen ja katsoa miten käy. kalusto kysymyskin on ratkeamassa,löysin sopivan valmiin yhdistelmän,nosturit ja kaikki... MB actros,v-kranin nosturi ja komen perävaunu. kaikki kolme-neljä vuotta vanhoja ja alle satatuhatta euroa! ei mielestäni kovin paha hinta... en usko että autoilu voi olla kiinni siitä onko takametsiä??! pakkohan ajon on kannattaa,kun kerran suomessa on paljon puuautoja. ei voi olla niin että kaikki vaan jatkaa,koska on "pakko"!!?? ei kaikki yrittäjät voi olla niin tyhmiä??! vai??


      • mieltä
        jakomies kirjoitti:

        ja metsähallitukseen tosiaan pääsee tarjoaan aina kun sopimukset loppumassa! muille firmoille on vaikeampi päästä,jos ei aja todella halvalla. ajattelin laittaa tarjouksen metsähallitukseen ja katsoa miten käy. kalusto kysymyskin on ratkeamassa,löysin sopivan valmiin yhdistelmän,nosturit ja kaikki... MB actros,v-kranin nosturi ja komen perävaunu. kaikki kolme-neljä vuotta vanhoja ja alle satatuhatta euroa! ei mielestäni kovin paha hinta... en usko että autoilu voi olla kiinni siitä onko takametsiä??! pakkohan ajon on kannattaa,kun kerran suomessa on paljon puuautoja. ei voi olla niin että kaikki vaan jatkaa,koska on "pakko"!!?? ei kaikki yrittäjät voi olla niin tyhmiä??! vai??

        juu yhdyn sun juttuihis kyllä täysin. oon itte autoilijan poika ja alalla työskentelevä ja tiedän ettei homma oo tosiaankaan mitään ruusuilla tanssimista. muttä silti mun mielestä hommasta annetaan liian huono kuva uusille yrittäjiksi aikoville. autohommat on rankkoja, päivät pitkiä, kulut kovat, mutta järjen käytöllä pärjää.


      • Pöllikuski!
        jakomies kirjoitti:

        ja metsähallitukseen tosiaan pääsee tarjoaan aina kun sopimukset loppumassa! muille firmoille on vaikeampi päästä,jos ei aja todella halvalla. ajattelin laittaa tarjouksen metsähallitukseen ja katsoa miten käy. kalusto kysymyskin on ratkeamassa,löysin sopivan valmiin yhdistelmän,nosturit ja kaikki... MB actros,v-kranin nosturi ja komen perävaunu. kaikki kolme-neljä vuotta vanhoja ja alle satatuhatta euroa! ei mielestäni kovin paha hinta... en usko että autoilu voi olla kiinni siitä onko takametsiä??! pakkohan ajon on kannattaa,kun kerran suomessa on paljon puuautoja. ei voi olla niin että kaikki vaan jatkaa,koska on "pakko"!!?? ei kaikki yrittäjät voi olla niin tyhmiä??! vai??

        Muistustan nyt vielä kerran että älä hyvä mies ryhdy tälle alalle! En tietenkään tiedä sinun taloudellista tilannetta, mutta jos meinaat kaikki koneet velaksi ostaa niin en todellakaan suosittele... Mutta en tietenkään kiellä sinua ostamasta mutta kehottaisin sioittamaan rahasi jonnekin muualle!! EU aikana yrittäjyys on polettu niin matalaksi kun vaan voi... Hyvä esimerkki: Miten voi olla mahdollista että kuorma-autolla matkustaminen tulisi halvemmaksi kuin että menisit taksilla! Luulisi sen jo kertovan jotain....

        Jos hommaat auton niin kerro jonkin ajan päästä mitä olet itse mieltä koko alasta... Itse en enää tämän auton jälkeen uutta osta.... Saanut 25 vuoden jälkeen ihan tarpeeksi....

        Onnea ja menestystä uudelle yrittäjälle!


    • HUPS!

      Siitä vaan yrittäjä kurssille ja reilun kuukauden päästä valmistut! Sitten vaan laskeskelemaan millä taksalla pystyt ajamaan ja sitten katsot miten tarjouksien käy . Se on kumminkin että ei se uusi kalusto ole sen erilaisempaa kuin käytetty koska vähänkään isompi remppa niin syö sen " halvemman " auton katteen joten vuoden parin päästä vasta huomaat eron kumpi oli kannattavampi! Ja muista lukea tarkkaan mitä sovit esim. maksuista , onko sinun rahan saamis päivä vasta 30 pv siitä kun " välittäjä " saa rahansa vai miten! Siis varaudu ensi alkuun noin 60 - 90 pv maksu aikaan . Muistat vaan sen mitä nyt tallot hintaa löydät edestäs varmasti tulevaisuudessa vaikeuksina

      • UUSI YRITTÄJÄ

        MOI!Kaverillani on pölliauto paikallisen sahan ajossa isä teki konkan ja kaveri osti vehkeet pesältä,olen ajanut jonkun vuoden puuta,soraa ym.viimeisen vuoden kaverillani puuautoa liikevaihto n200 000 euroa verottettava tulo n 200 000 mummon markkaa yötä päivää auto liikkunut.Ei tullut mieleeni ostaa pölliautoa kävin kurssin ja ostin vaihtolava auton ja olen paikallisen ktk:n ajoissa saman palkan tienaa kun pölliyrittäjä huomattavasti pienemmällä riskillä (auton hinta 25000e) työpäivat n 8-10 tuntisia teen itse remontit ktk:lla yleensä taksat jonkun järjen tasolla eikä perhe elämä kärsi niin paljon ONNEA JA menestystä


    • kokenut

      scania on tehokas mutta syövä osta mercedes-bemtz

    • m

      sinne vaan piä järki vaan mukana ja laske koko ajan kaikkea ja homma on melko väsyttävää pitemmän päälle

    • Pöllii

      Eiköhän kaveri ole hommiin jo päässyt kun viimeisin kirjoitus on yli viiden vuoden takaa!!!

    • 2011-2004=7 vuotta

      Kai sen on muija lähteny, talo menny alta, firma menny nurin ja vetäny ittensä ns leukakiikkuun...

    • You get it?

      7 vuotta on YLI 5 vuotta!

    • Ostonmiäs

      Heti kun joku uusi haluaa alalle nii johan alkaa kateelliset vinkua.

      • Raha-Nauraa

        Kyllä tikku-kiito on parasta hommaa kuljetusalalla.


      • KylläOnKateusKaukana

        Mitä kateellisuutta siitä tulee jos joku haluaa lähteä kuljetusyrittäjäksi? Kyllä siinä ennemminkin muille syntyy surua kun tietää että uusi yrittäjä joutuu suureen velkaan, asuu autossa, ei voi sairastaa eikä pitää lomia. Ne hetket kun voisi nukkua, pyörii mielessä uusien urakkatarjouksien teko ja se, että paljonko täytyy rahtitarjouksia vielä laskea alle kannattavuusrajan, että ylipäätään olisi teoriassa mahdollista saada työtä itselleen ja autolleen. Jos tuollaisesta elämästä joku on kateellinen niin iannattaisi itae lähteä kuljetusyrittäjäksi jis se kovin kadehdittavalta uralta vaikuttaa.


      • Uskonto10-Laskento4

        Kaikista tolloimat alkaa autoiliaksi, seuraavaksi tolloimat alkaa autonkuljetajasi.


    • Ostonmiäs

      No se on taas omaa tyhmyyttä tehdä töitä allekannattavuus rajan. Itse omistan yhden pölliauton ja yhden hakeauton, eikä kumpikaan pyöri tappiolla. Tervetuloa alalle, muista että maltti on valttia.

      • ÄläTinkaaLiikaa

        Jotkut tekee alle kannattavuusrajan vai miksi luulet että niin moni joutuu lopettamaan yrittämisen? Silloin kun muulla ei pysty kilpailemaan kuin hinnoilla ja pakko on yrittää pitää rattaat pyörimässä, niin silloin on pakko kiristää hintoja entisestään, joskus sekään ei auta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe