sijaiset

sijaisen sijainen

Olen huomannut, että joskus kka on paljon parempi sijainen kuin ulkopuolinen.
Onko kukaan täällä samaa mieltä? Useasti avustaja kuitenkin vetää tunnit.. Miten muissa kouluissa käytetäänkö teillä kka:ta sijaisena?

6

709

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lektor

Voipi olla, mutta käytäntö on pyrokarttisen vaikeaa. KKA:n elikkäs nykyisin koulunkäynnin ohjaajan pitää ottaa palkatonta virkavapaata omasta hommastaan sijaisuuden ajaksi, että hänelle voidaan maksaa sijaisuudesta palkka, joka hänelle kuullu

• Täysitoiminen työtön

Kyllä käytetään, ja se on myöskin opettajan etu, koska avustajalle ei tarvitse kaikkea neuvoa kädestä pitäen lyhyitä sijaisuuksia ajatellen. Tarvetta tulee pienissä kunnissa mm. siksi, että opettaja on sidottu yo-kirjoitusrumbaan.

Tai toisinpäin asia ajateltuna: Opettajasta tuntuu todella turhauttavalta mennä itse johonkin esim. alakoulun meluavaan, käsistä lähteneeseen luokkaan muutamaksi tunniksi, kun ei tunne oppilaita tai vanhempia eikä löydä tavaroita.

Palkkaus pitää olla totta kai oikeudenmukainen avustajalle eli samasta työstä sama palkka kuin opettajalle oman koulutuksen ja kokemuksen mukaan.

• mä vaan

Olen koulutettu kka ja tehnyt tätä työtä yli 10 vuotta samassa koulussa. Olen sijaistanut koulumme opettajia todella paljon. On totta, että joka sijaisuudesta on täytettävä lanketti, jotta saan open palkan. (epäpätevän opettajan). Jos sijaistan esim 2 tuntia anon virkavapaata omasta työstäni kahdeksi tunniksi ja saan sen päivän osalta kaksi tuntia open palkkaa ja neljältä tunnilta omaa palkkaani.
        Täytyy minunkin sanoa vaikka en opettaja olekkaan, että joskus ottaa aivoon kun tulee joku jopa alle 18 v sijainen joka ei osaa mitään käytäntöjä eikä saa lapsia hiljaiseksi , joudun kuitenkin tekemään kaikki työt ja se sijainen istuu paikallaan kiertelemättä edes neuvomassa. Joskus tuntuu että senpäivän palkka kuuluisi oikeastaan minulle. Toinen asia mikä riepoo on se kun teen open sijaisuutta ei minulle oteta sijaista, vaan panokseni on lapsilta pois ja minulla on kontollani kaikki. Pidän kyllä työstäni.

• Täysitoiminen työtön
        mä vaan kirjoitti:

Olen koulutettu kka ja tehnyt tätä työtä yli 10 vuotta samassa koulussa. Olen sijaistanut koulumme opettajia todella paljon. On totta, että joka sijaisuudesta on täytettävä lanketti, jotta saan open palkan. (epäpätevän opettajan). Jos sijaistan esim 2 tuntia anon virkavapaata omasta työstäni kahdeksi tunniksi ja saan sen päivän osalta kaksi tuntia open palkkaa ja neljältä tunnilta omaa palkkaani.
        Täytyy minunkin sanoa vaikka en opettaja olekkaan, että joskus ottaa aivoon kun tulee joku jopa alle 18 v sijainen joka ei osaa mitään käytäntöjä eikä saa lapsia hiljaiseksi , joudun kuitenkin tekemään kaikki työt ja se sijainen istuu paikallaan kiertelemättä edes neuvomassa. Joskus tuntuu että senpäivän palkka kuuluisi oikeastaan minulle. Toinen asia mikä riepoo on se kun teen open sijaisuutta ei minulle oteta sijaista, vaan panokseni on lapsilta pois ja minulla on kontollani kaikki. Pidän kyllä työstäni.

Hienoa, että teillä ovat asiat paremmin kuin koulutetuilla opettajilla, joita yritetään käyttää halpatyövoimana lyhytaikaisissa sijaisuuksissa: Emme saa kokemuslisiä ja joudumme hoitamaan todella valtaisan paperisodan saadaksemme odotella jopa kuukausikaupalla sitä muutaman tunnin palkkaa ja soviteltua päivärahaa. Tähän ei yksinkertaisesti kaikilla ole edes varaa.

Asiaan olisi ratkaisu, jota OAJ on suositellut jo ainakin 30 vuotta: Sijaisopettajien virat (nykyisin myös resurssiopettajina tunnettu suuremmilla paikkakunnilla toimiva systeemi). Oletteko moisesta kuulleet?

• pätemätön
        Täysitoiminen työtön kirjoitti:

Hienoa, että teillä ovat asiat paremmin kuin koulutetuilla opettajilla, joita yritetään käyttää halpatyövoimana lyhytaikaisissa sijaisuuksissa: Emme saa kokemuslisiä ja joudumme hoitamaan todella valtaisan paperisodan saadaksemme odotella jopa kuukausikaupalla sitä muutaman tunnin palkkaa ja soviteltua päivärahaa. Tähän ei yksinkertaisesti kaikilla ole edes varaa.

Asiaan olisi ratkaisu, jota OAJ on suositellut jo ainakin 30 vuotta: Sijaisopettajien virat (nykyisin myös resurssiopettajina tunnettu suuremmilla paikkakunnilla toimiva systeemi). Oletteko moisesta kuulleet?

Olethan katkera...ei tässä asioiden hienoudesta ollut kyse, vaan käytännön toimivuudesta. Itsekin olen kka ja kyllähän me kaiket päivät samojen lasten kanssa työskentelevät tunnemme heidät ja ko. luokan käytännöt paremmin, kuin joku aivan uusi (ja mahd. kokematon) pätevä sijainen!
        Ei se pätevyys aina näy paperilla, tai ole tutkinnosta kiinni! Veikkanpa että 10v. kka.na voittaa puli vuotta pätevänä..mitä itse veikkaisit?
        Ja halpatyövoima:oletko koskaan vilkaissut kka.n palkkataulukkoja? Kyllä kannattaisi, ennenkuin alkaa kiukuttelemaan...

• Ripittäytynyt työtön

Tulkitset minut täysin väärin. En ole todellakaan katkera avustajia kohtaan vaan vilpittömästi iloinen siitä tiedosta, että saatte asianmukaisen korvauksen sijaisuuksista.

Korkeintaan tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että en ole riemusta kiljuen menossa itse tekemään näitä taloudellisesti kannattamattomia muutaman tunnin keikkoja, jotka ovat lisäksi turhauttavia, koska pätevyys tai kokemus eivät todellakaan välttämättä tunnu missään tuossa ajassa - joskus jopa päinvastoin. Tärkeämpää olisi tuntea oppilaita taustoineen ja paikallista kasvatuskulttuuria sekä osata "pelata" koulun ja opetusryhmän käytännöissä. Pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen opetus- ja kasvatustyön kanssa näillä keikoilla on kovin vähän tekemistä.

Resurssiopettajien palkkaaminen ei sekään tietenkään poista ongelmaa, että yleensä se on joltain pois, jos yksikin työntekijä puuttuu vahvuudesta. Mutta tämän päivän pedagogiikkaa edustavat ymmärtääkseni joustavat opetusjärjestelyt, joihin kuuluu olennaisena osana esim. epätraditionaalinen ryhmittely vaikkapa siten, että kaksi opettajaa vastaa yhdestä isosta perusopetusryhmästä, jota uudelleenryhmitellään tilannekohtaisesti. Näin ollen niin opettajien kuin oppilaidenkin on syytä totutella monenlaisiin uusiin käytäntöihin ja erilaisiin pulpettikavereihin.

Itse olen päässyt nauttimaan avustajan tuomasta ylellisyydestä oikeastaan vain yhden lukuvuoden ajan pienellä osalla tunneistani. Avustajan jouduttua / päästyä yllättäen muihin tehtäviin tein yksinkertaisesti muutoksen tuntisuunnitelmaan, jos olin alunperin laskenut liikaa hänen varaansa. Toisaalta meillä oli niin saumaton yhteistyö ja yhtenäinen linja sekä ilmeisesti ulkoinen olemuskin, että aina eivät oppilaat edes huomanneet, että puuttuiko meistä jompikumpi, semminkin kun toisinaan ramppasimme usean paikan väliä ja oppilaillakin fyysinen oppimisympäristö oli joskus yhtä luokkahuonetta laajempi. Eli vihdoinkin oli joiltain osin päästy edes ikivanhaan "moderniin" pedagogiikkaan toimivine konsteineen ja tavoitteineen, joista itselleni mieluisin olisi mahdollisimman huomaamaton opettaja ja keskittyminen oppimiseen.

Ottakaamme nyt siis kahvikuppi käteemme ja upottakaamme sinne etusormemme. Jos kahviin jää kuoppa, niin olemme korvaamattomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82