Morjensta tietäjät!
Kertokaapa äkkinäiselle, mikä vika voi tulla nostolaitteeseen itsekseen..?
Konehan on otsikonmukainen VALMET 33 vm.-58.
Aiemmin nostolaite on nostanut hitaasti mutta varmasti, joskin klapikoneen tms. painavan nostaminen on vaatinut kovia kierroksia.
Nyt pari viikkosen oltuaan koskemattomana, ei nostolaite nosta edes nostovarsia.
Öljyt on hyvät, ja sitä on riittävästi. Öljyvuotoja ei ole.
Mistä osaan alkaa vikaa hakemaan? Penkin alla olevan kannen käytin auki, mutten mitään outoa siitäkään nähnyt. Akseli liikkuu, kun vipua kääntää.. Onko jossain imusihtiä tms. joka voisi olla tukossa?
Mitenkä tutkin pumpun kuntoa? Vaikken uskokaan että se voisi itsestään yht`äkkiä särkyä.. Työkaluina on perusavaimet, ja kokemusta ei ole.
Asiallisia, ja pikaisia vastauksia kiitos!
Valmet 33 nostolaite vika...
35
5597
Vastaukset
- Vihtori Lettunen
Ei tainnut olla 33:ssa kytkinpolkimesta taaksepäin vaidelaatikon kyljessä sitä neliskanttista säiliötä jossa pyöreä,kuin maalipurkin kansi yhdellä ruuvilla kiinni. Siinä se on imusiivilä ainakin 359-500 malleissa. Lisäksi 33:ssa taisi olla remmipumppu siellä laturin yläpuolella. Tarkista nyt ekaksi remmin kunto/kireys. Sitten istuimen alla on luultavasti ,ainakin 359-500 malleissa, lasku/nostonopeuden hidastin. Tämä jos on toisessa ääriasennossa niin ei nostolaite nouse/laske ja toisessa ääriasennossa taas nousee/putoaa äkkiä. Luku sinänsä on myös kipin hana jos se on ruuvattu ääriasentoonsa. Eli ei myöskään nostolaitos nosta. Osaatko sanoa kavitoiko pumppu, eli päästääkö pumppu narisevan äänen kun kierroksia nostaa? Jos päästää äänen, niin silloin se ei saa öljyä tarpeeksi, eli tukosta jossain. Toki hydrauliöljy ei saa olla mitään peräöljyä vaan korkeintaan 10W/30:stä moottoriöljyä. Ja ei tuonikäinen värkki nyt niin ihmeellinen ole rempattavaksi, ei muuta kuin rohkeutta vain.
- - Nostolaitteeton -
Kiitokset Lettuselle! :)
Ei ole tuossa säiliötä laatikon kyljessä. Pumppu on mainitsemassasi paikassa, ja hihna/kireys ok.
Muita käyttövipuja tuossa vehkeessä ei ole, kuin ulosotonkytkin ja nostolaitteen vipu.. Pitää toki vielä katsoa, olisiko siellä säädettäviä kohteita.
Mielestäni äänet ei muutu, vaikka nostaisi kierroksia..Vaikka on tuossa kyllä semmoinen mekkala ettei sitä enää erottaisikaan. :)
Öljyt on ok. Kait se vaan on alettava tutkailemaan laitosta, tietäis vaan mistä aloittaa.. Kohta voi ilmaantua myyntiin pikkuvikainen vallu! :) - Vihtori Lettunen
Yksi asia saattais olla, nimittäin imupuolella vuoto. Se remmipumppuhan on ylempänä kuin nostolaitoksen kotelo. Joten imupuolelta saattaa öljy kadota omia aikojaankin nostolaitekoteloon kun traktoria ei käytetä. Tuon saat selville, kun käynnissä ollessa sumutat esim. vettä sumutinpullosta putkiliitoksiin. Näet, että imaiseeko veden putkeen. Samaten kannattaisi varmistua sen remmipumpun akselin stefan kunnosta, ettei sieltä hotaise ilmaa mukaan. Verrattava kokemus osui V-604:n purkaamosta ostamastani moottorin tuplapumpuun, jossa stefa näytteli suurta osaa. Toki pitää muistaa, että hydrauliöljynvaihto ei ole aivan niin yksinkertainen juttu näihin Valluihin. Pitää nimittäin varmistua ettei jää ilmavaivoja riesaksi, jota se huono stefa vielä tehostaa.
- - Nostolaitteeton -
Taasen on tutkittu, ja hutkittu...
Öljyvuotoa ei ole havaittavissa, mutta jos se raapii ilmoja jostain, näkyiskö se "vaahtoavana" öljynä tms. ?
Mitenkäs tämä ilmaus on tehtävä? Jos se on vuotanut putken tyhjäksi? Öljyt on vaihdettu keväällä ja tämän kesää on tuurillaan toiminut..
Paineputken irroitin pumpulta ja kierroksillakaan ei tullu öljyä kuin pikkuisen.. Imuputki oli tyhjä ja sinne puhaltelemalla ruplatti öljytilassa, joten en usko imuputkenkaan tukossa olevan. Pumppu on mulla nyt irti, mutta mitäpä tuosta äkkinäinen ymmärtää...
Jotenkin kuvittelisin pumpun olevan sökö, mutta tuo "ilmavaiva" voisi myös tehdä sen ettei pumppu nosta öljyä...
Mitä tehdä? Jos joudun pumpun uusimaan, niin onko tietoa kävisikö siihen 361 Vallun pumppu? Niitä näkyy uusia saavan, ja vaikka tuleekin kampiakselin päähän niissä, niin ainakin kuvissa on pitkälti samannäköinen.
Käytin pumpun auki, enkä tiedä mitä sieltä olisi pitänyt löytyä. Ehjältä näytti rattaat, mutta väljyydestä en osaa sanoa.. Luulisi ettei paikoillaan ollessa väljisty niin että herkeää pelaamasta.. :)
Voiko joku venttiili jumia niin, ettei öljy kierrä pumpun kautta? Vai kierrättääkö se sitä koko ajan, riippumatta nostolaitteen vivun asennosta? Eihän se kuiviltaankaan oikein voi pyöriä.
Kiitoksia tähän astisesta, amatööri opettelee kaikki kantapään kautta.. :) - Vihtori Lettunen
Non niin, kyllä se saattaa näkyä öljyn vaahtoamisena, jos se hotii ilmaa. Jäi yksi asia sanomatta, nimittäin ei sitten ole ensimmäinen kerta sekään kun sattuu niinkin että imu-tai paineputki on kulunut puhki. Eli on ottanut runkoon sopivasti ja painesykäyksistä saanut edestakaista liikettä, jolloin kulunut puhki. Imupuolelta tätä ei näe, painepuolelta kylläkin. Tuo ilmaus on suoraan verrannollinen pumpun kuntoon. Mitä parempi pumppu sitä vähempi on tuo ongelma ja tuleekin enempi esiin jos hydrauliikassa on lisäöljysäiliö. Mutta jos sulla on pumppu irti, voithan käyttää sen alan liikkeessä testaus penkissä, silloin varma on ainakin varmaa. Mitä sitten tulee 361:n pumppuun, niin luultavasti sopii kuin "suutarin sormi sian perseeseen", putkituksen joutuu sepittämään.Mutta se ei ole ongelma, hydrauliikkaliike tekee kudosletkusta korvaavat. Varmistu ensin, löytyykö omastasi kampiakselilla olevan kiilahihnapyörän päästä kytkin nastat. Jos ei niin joudut kyllä senkin hommaamaan purkaamosta. Öljyhän kiertää järjestelmässä kaiken aikaa vapaakierrolla, sitten jos laitat 361:n pumpun, siitä löytyy kytkinlaite jolla voit irrottaa pumpun toiminnasta tilapäisesti esim. sirkkelöinnissä ym. Ehkä suurin syy pumpun kulumiseen on vanha ja likainen öljy ja jos ei suodinta ole niin kuluu entistä herkemmin. Ehdotankin että laitat samalla hydrauliikkaan suodattimen. Alan liikkeessä osataan se varmaan tarjota, jos hoksaa kysyä.
- - Nostolaitteeton -
Jep.. Pitää selvitellä onko täälläpäin alan liikkeitä. Purkaamot olen soitellu läpi tuloksetta, ja ostoilmoituskin on väsätty.
Pitää eri foorumeille laitella myös pumppua hakuun..
Kampuran päässä näkyi pätkä booriakselia, mutta pitää tutustua tarkemmin joutaessaan.
Kiitokset jälleen! :)- trahata
mitkä oljyt keväällä vaihdoit ,33;ssa kunmuistaakseni on poiketen 359;stä muistakin vanhoista valmeteista vaihteistonöljy hydrauliikassa ,eikä lainkaan erillistä hydrauliöljyä .vaihteistoöljynmäärälle taas on tikku vaihteiston kyljessä
- - Nostolaitteeton -
Monitra Plus 10W-30.. Semmoista suositteli myyjä, ja samanoloista lirua oli entinenkin.
Öljyä on riittävästi, tikku on kiinni täyttökorkissa.
Masiina on vaatinut aina minun aikanani reilut kierrokset nostaessa, ja klapikonetta siirrellessä sai olla "lappu lattiassa" että jaksoi nostaa ja pitää sen ylhäällä. Tästäkin olettaisin pumpun tulleen tiensä päähän...
Kyselkäähän jos sattuu tutuilla olemaan traktorin raatoa jossain vatukossa, että raaskisko ne minulle pumpun myydä! ;) - JOKKE H.
Vika on todennnäköisesti hydraulipumpussa, josta on mennyt kumitiiviste rikki. Pumppu on traktorin nokalla. Oljy kulkee sieltä nostolaitteeseen kupariputkea pitkin. Olen aikoinaan vuonna 1972 tai jotain sinne päin korjannut kyseisen vian 33:sta, joka meillä oli kotona. Silloinkin kävi niin, että nostolaite vain lakkasi yllättäen toimimasta. Siihen aikaan oli helppo saada varaosia. Nyt voi olla vähän vaikeampaa.
- Ruikonperän äijä
Pumppu ei ole nokalla, jos on kyse alkuperäisestä 33:sta. Pumppu on remmipumppu, mutta se stefan rikkoutuminen saattaa olla se potentiaalinen vika. Ja stefojahan löytyy kyllä, ei välttämättä IKH:n liikkeistä niinkään hyvin kuin täydenpalvelun hydrauliikka liikkeistä (esim. Lakeuden Hydro tai Nestepaine E-P:lla). Myös Vuorenmaa Oy Lapualla on tarpeeksi monipuolinen liike. Itse kävisin noissa ja pumppu mukana.
- - Nostolaitteeton -
Kiitosta taasen.
Pumppu on tällä hetkellä koneistamolla tutkittavana, että mitä se vaatisi toimiakseen.
Täällä Savossa kun asustelen, niin joku joka tietää voisi suositella täältäpäin "pumppupajoja", mikäli lääkettä ei koneistamolta löydy..
Pumppu tosiaan sijaitsee keulassa, ja on hihnavetoinen.. Ei siis kampuran päähän tuleva.
Korjaussarjaa tai muitakaan osia on mahdoton löytää mistään merkin perusteella, mutta pitää mitata stefa ym. tiivisteet ja ostaa sen mukaan.
Laittelen infoa, miten projekti etenee, tai kyselen lisäapuja jos saan pumppuvian eliminoitua laskuista!
p.s Onko tietoa, miksi ei onnistu rekisteröityminen VALMET-TALLIN tai MASINISTIT sivuille? - Katsos
tuolta sivulta muista pyörimissuunta.
- -Nostolaitteeton-
No niin.. Tässä on taas päiviä vierähtänyt, mutta projekti etenee..
Elikkä pumppu oli koneistamolla, ja tiivisteiden uusimisen lisäksi, sitä on "kiristetty"..
Mutta mutta.. Innosta puhkuen asensin sen paikoilleen, uusien kaikki O-renkaat ja kuparitiivisteet putkien lähtöihin, täytin pumpun ja putket öljyllä ja eikun vehkeet tulille.. Vaan EIPÄ TOIMI!
Aikani kiroten, imin imuputkesta suullisen öljyä, joka tuntui kevyesti nousevan säiliöstään joten ongelmana ei ollut se, tai sen tukkoisuus.
Tein viritelmän, jolla sain pumppuun kaadettua öljyä suoraan ja nostovarret nousevat niinkuin pitääkin!!
Elikkä pumppu kyllä tuottaa paineen, muttei ime öljyä säiliöstä.. Sain öljyn kiertämään imaisemalla koneen pyöriessä imuputkesta,( pumpun päällä, imuputken banjoliittimen pultissa siis putki, jossa tulppa) ja pyörittelin traktoria aikani sormi tulppana, ja hyvin toimi nostolaite.. Mutta sekunninkin jos käytin sormea poissa, niin imu loppui ja eikä auttanut muu kuin imaista ja saada taas suullinen öljyä jotta kierto alkaa.
Sen verran kauan sormi putkessa pyöritin, ja nostolaitetta edestakas veivasin, että ilmaa siellä ei kyllä ole.. ennen kuin koittaa salamaakin nopeammin saada "tulpan" kierrettyä putken päähän...
Onko tietoa, että olisiko imuputkessa suuntaventtiiliä, joka ei laske öljyä takaisin imuputkesta säiliöön? Joku semmoinenhan siellä luulisi olevan, kun pumppu on korkealla ja putken suu alhaalla, niin valuuhan se pois väkisinkin..
Tulipas aika sekava teksti, kun pakokaasusta pökkerössä koitan saada ajatukset kirjalliseen muotoon! :)
Toivottavasti joku ymmärtää, mitä tarkoitan ja osaisi taas neuvoa! - joza
Imuputkessa ei ole mitään suuntaventtiiliä. Kyllä vaikuttaa kaikesta huolimatta siltä, että pumppu on väljä eikä saa tarpeeksi imua
- -Nostolaitteeton-
No niin.
Lupasin tulla päivittämään tilannetta, kun muutoksia tapahtuu...
Nyt on Valmetissa taas nostolaite kunnossa. Vikahan oli kuluneessa pumpussa, niinkuin moni sitä epäilikin.
Nyt on tehty etukehtoon peti, ja asennettu 361 vallun nokkapumppu suoraan kampiakselille.
Mistään ei tuntunut järkevästi löytyvän alkuperäiselle paikalle käypästä pumppua, joka vieläpä pyörisi oikeaan suuntaan joten päädyimme tähän ratkaisuun.
Paljon vaati turaamista, ja osien haalimista mutta nytpä toimii!
Ilman koneistajakaverin apua ei olisi tullut työstä mitään, joten vielä kerran kiitokset hälle, ja kaikille muillekin avusta.
P.S Tehokkaampi pumppu löysi tietenkin seuraavan heikon lenkin..
Onko minkälainen konsti vaihtaa tiivisteitä (O-renkaat vai stefat?) istuimen sivuilta tuleviin nostovarsiin? Tai oikeastaan nostolaitekotelossa olevaan akseliin, johon nostovarret tulevat..
Vaatiiko kannen irroittamisen, vai saisiko akselia naputeltua ulospäin pää kerrallaan?
Tämmöistä tällä kertaa... - Ruikonperän äijä
Siellä pitäisi olla stefat. Mutta ei se kannen avaaminenkaan taida haitaksi olla. Sitten siellä taitaa olla messinki puslat jonka läpi kyseinen akseli kulkee ja päässä tosiaan ne stefat. Nämä oletetut puslat saattaa olla öljyn vähyyden takia kuluneet jolloin stefojen uusiminen auttaa vain hetken aikaa. Näiden puslien takia joutunet hiukan purkamaan koteloa, mutta homma kannattaa varmistaa. Eli stefojen poiston jälkeen voi puslien väljyyden todeta retuuttamalla akselia traktorin pituussuunnassa. Jos siinä ei tunnu väljyyttä, niin pääset vain stefojen vaihdolla.
- Selegtamatik 990
En ole vuosien aikana näillä sivuilla näin hyviin vastauksiin törmännyt (ei yhtään paskanjauhajaa ihme)
- -Nostolaitteeton-
Kiitosta taas tästä.
Väljähän tuo on, molemmat nostovarret lonksuu akselilla. Pitää tutkia taas, kun aikataulu sallii!
Samaa itsekin ihmettelen. Vinkit on olleet hyviä, ja taso säilynyt. - Ruikonperän äijä
Jäi sanomatta sekin, että jos ei niitä puslia enää saa, joku sorvivelho ne kyllä tekeekin sorvissa. Joten hätä ei ole sen pahempi. Valukotelon rei´istä täytyy vain saada oikea halkaisija toleransseineen. Ja tietysti siitä akselista. Kyllä tuosta Vallusta vielä soiva peli syntyy, pistä vaan kysyen kun meinaa "tihkaasta".
- joza
Näyttäs varaosakirjan mukaan olevan o-renkaat tiivisteenä.
- Eepätietoinen
Itellä kans 33 vallu ja sama nostolaite/pumppu ongelma. Nokkapumppu mitäs laittaa,mut mitä löytää vai löytääkö mistään sopivaa holkkia kampiakselinpään boorille?? Kiitokset jo etukäteen.
- joza
Siihen 33:seen tarttis ensinnäkin vaihtaa matalampi jäähdytinkenno, ei ole muuten akselille tilaa. Jos vaan nostolaitekäyttöön tarvista, niin alkuperäinen hihnatyyli varmaan riittää. Itse tein uuden sopivan telineen yleismallin pumpulle. alkuperäiselle paikalle, joka mahtui konepellin alle.
- Eepätietoinen
Joo kenno homma on tiedossa kyllä, ei ongelmaa.... Se kiinostaa saako sille booriakselille sopivaa holkkia jostain?
- Nostolaitteellinen
Morjens taas.
Olen ketjun aloittaja, vaikka nimimerkin päivitinkin ajantasalle.. ;)
Asiaan. Minulle tehtiin keulaan peti, johon asennettiin 361 vallun pumppu. Jäähdytintä piti nostaa 3cm, ja se ei tuottanut ongelmaa..
Hydrauliikka liikkeet myy niitä holkkeja pumpun ja kampuran väliin- Itselleni tehtiin niin, että alahihnapyörässä olevat "piparkakun" näköiset kokoumat hyödynnettiin poraamalla niihin reiät, ja tekemällä 6mm kierteet. Tähän tehtiin 4mm levystä pyöreä lappu joka pultattiin kiinni hihnapyörään. Lappuun hitsattiin holkin toinen pää, ja toinen pää on pultattu pumpun akselille. Eli tällä systeemillä ei voi ottaa pumppua pois pelistä, niinkuin alkuperäisessä 361 vallussa, mutta esim. hihnan vaihdossa helpottaa huomattavasti, kun akseli on poikkaistavissa. Voin koittaa selvitellä holkin tietoja ym. enemmänkin tarvittaessa, ja tutkailla rakennetta, koska koneistaja kaverini oli puuhamiehenä minun projektissa, joten saattoi jäädä itseltäni joku vaihe pimentoon.. :D
Alunperin suunniteltiin minullekin pumppua hihnavetoiseksi, mutta ongelmaksi muodostui pumpun pyörimissuunta, ja se että pumppu olisi vaatinut tukilaakerin kestääkseen hihnanvetoa.. Varmasti siihenkin löytyy passeli ratkaisu mutta päädyttiin tuohon jo senkin takia että pumpun nostokorkeus saatiin pienemmäksi ja näinollen toiminta varmemmaksi. - Nostolaitteellinen
..Lisäys edelliseen, että se holkki jota käytimme, taisi olla nimeltään sakarakytkin... Booriakselillekin tulevia alkuperäisiä holkkeja olisi kai saanut, mutta aikataulun, ja budjetissa pysymisen vuoksi päädyttiin tuohon ratkaisuun...
- Vihtori Lettunen
Eikä se remmipumppu niin häävi oo muutenkaan. Remmi vinkuu herkästi, joten aina saa olla kiristämässä. Aivan oikean vedon teit, kun suunnittelit koneistajan kanssa tuollaisen ratkaisun. Tuosta on iloa pitkäksi aikaa.
- Vihtori Lettunen
En muistanut kysyä alkuperäiseltä viestiketjun aloittajalta, eli asensitko nyt sitten sen vaihdettavan suodattimen Valluusi? Näitähän saa yleistarvike osina hydrauliikka liikkeistä, ja itse asentaisin sen imupuolelle varmistamaan pumppuun menevän öljyn puhtauden. Tämä siksi ettei moinen enää toistuisi. Ja myös siksi, jos innostut hommaamaan vaikka kippikärryn tms. hydr.käyttöisen vehkeen. Näistä ulkopuolisista hydr.käyttöisistä yhteisistä koneista saa aika usein myös likaa hydrauliikkaan, joka sitten kuluttaa pumppua ennenaikaisesti loppuun. Ei muutakuin annat Vallulle hanaa.
- -Nostolaitteellinen-
Ehtoota!
Nolostellen on myönnettävä, että eihän siihen tullut mitään suodatinta asennettua vieläkään..
Puhtailta näytti vanhatkin öljyt pois laskiessa, joten kipattiin vaan uudet sisään..
Tuon käyttö on niin vähäistä, että kestää kai se ilmankin. (kuuluisia viimeisiä sanoja)
Muutaman kerran vuodessa pienen kärrin kanssa rangan ajua, ja keväisin pyörittää klapituikoa..
Muun ajan viettää eläkepäiviä pressun alla, jos ei satunnaisia pikkuhommia tule..- puhdistanut
ota vaidelaatikon kansi pois ja puhdista sisällä oleva metallinen suodatin
- ilkka5
VALMETIN 33 NOSTOLAITTEITA VAIVAA KUN LASKEE JA NOUSEE AJAESSA ITSEKSEEN ONKO JOKIN KONSTI KÄYTTÖ VENTTIILIN KIRISTÄMISEKSI ?
- Anonyymi
Löytyikö ongelmaan joku ratkaisu? Minulla myös 33D, ja sama ongelma.
- valmettimies
ei ihme ensimmäinen suomalaanen valmetti missä on nostovarret.
- Ruikonperän äijä
Tämä oli sitä aikaa, kun miehet lakkasi olemasta rautaa. Valmet 20:n aikana oli vielä miehet rautaa ja Valmetissa "ruisnostolaite". Miesaines huononi tultaessa Valmet 33:n aikaan, niin piti kehitellä hydraulinen nostolaitos.
- VALMETTIMIES
Ruikonperän äijä kirjoitti:
Tämä oli sitä aikaa, kun miehet lakkasi olemasta rautaa. Valmet 20:n aikana oli vielä miehet rautaa ja Valmetissa "ruisnostolaite". Miesaines huononi tultaessa Valmet 33:n aikaan, niin piti kehitellä hydraulinen nostolaitos.
ÄLÄ MUUTA SANO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2392506Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691786Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881630- 561589
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin162153490-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491279Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2591228- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56939Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847