Puoliharmaasuodin

Maisemakuvaajan alku

Aloitin valokuvaus harrastuksen viime vuoden alkupuolella, ja olen lukenut muutaman siihen liittyvän kirjan. Tykkään paljon maisemakuvauksesta, ja onjelmana onkin ollut taivaan ja maan valotus erot. Ratkaisuna siihen kirjojen mukaan on puoliharmaasuodin.
Joten kysymys kuuluukin, saako Suomesta mistään neliskanttisia puoliharmaasuotimia?

23

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räpi
    • Valmista kuvattaessa

      Oikea valinta on esim. Cokin P-sarja, jollet kuvaa laajakulmalla. P-sarja riittää 24 mm asti. Jos sinulla on kunnon laakantti, tutki löytyykö Cokinilta pidike, joka ei peitä reunoja laajakulmaobiskalla kuvatttaessa. Oikea valinta on 2x ja/tai 3x himmentävä puoliharmaasuodatin. Ja ehdottomasti suorakaide, jota voi liikuttaa pystysyynnassa ja jota monasti on tarvetta kääntää vinottain. Toinen tärkeä juttu on pehmeä siirtymä eli soft.

      Noita halpoja saa kameraliikkeistä tai sitten tilaamalla netistä tai kameraliikkeen kautta. Puoliharmaasuodatin on maisemakuvaajan ehdoton lisävaruste. Kuva tehdään kentällä niin valmiiksi kuin ikinä pystyy. Oma keskustelunaiheensa on, miksi ostaa halpa muovipala kalliin objektiivin eteen. Kyllä halvallakin pärjää.

      Lightroom on hieno ohjelma, mutta puhkipalamisen korjailuun sitä ei ole kehitetty. Sitä varten on ehkä Photoshop tai Ps Elements eikä aina noistakaan ja vain teoriassa HDR. Olennainen juttu on se, että oikein valotettu ruutu ei kaipaa yleensä muuta korjailua kuin pölyhippujen siivousta ja terävöintiä. FIltteriin tarttuu helposti pölyä. Rajauskin, erityisesti maisemakuvauksessa, tehdään jo kuvattaessa jalustalla.

      • HDR.....

        "Lightroom on hieno ohjelma, mutta puhkipalamisen korjailuun sitä ei ole kehitetty. Sitä varten on ehkä Photoshop tai Ps Elements eikä aina noistakaan"

        Ei puhkipalanutta millään saa korjattua, eikä ainakaan elementeissä ole sen parempia säätömahdollisuuksia kuin Lightroomissakaan. Korjaus pitää tehdä nimenomaan RAW-tiedostosta, muuten on jo alussa peli pelattu.

        Sitten pitää olla Bibble, jossa voi lyödä korjausmaskia maskin päälle, mutta sekään ei auta, jos sävyt puuttuu.

        Puoliharmaitakin pitäisi olla erivahvuuksia ja se toimii kunnolla vain jos kirkkausraja on suora.


      • Valmista kuvattaes
        HDR..... kirjoitti:

        "Lightroom on hieno ohjelma, mutta puhkipalamisen korjailuun sitä ei ole kehitetty. Sitä varten on ehkä Photoshop tai Ps Elements eikä aina noistakaan"

        Ei puhkipalanutta millään saa korjattua, eikä ainakaan elementeissä ole sen parempia säätömahdollisuuksia kuin Lightroomissakaan. Korjaus pitää tehdä nimenomaan RAW-tiedostosta, muuten on jo alussa peli pelattu.

        Sitten pitää olla Bibble, jossa voi lyödä korjausmaskia maskin päälle, mutta sekään ei auta, jos sävyt puuttuu.

        Puoliharmaitakin pitäisi olla erivahvuuksia ja se toimii kunnolla vain jos kirkkausraja on suora.

        Eipä tietenkään sävyttömästä saa sävyllistä. Jos ja kun kuvatessa tietää, että taivas palaa puhki - ja senhän tietää - voit kuvata toisen ruudun, jossa taivas ei pala puhki. Tuon tietävät kaikki HDR-kuvaajat, jalustan käyttäjät ja Manualiasetuksilla kuvaajat.

        Photoshopissa on useitea työkaluja, joilla voi yrittää paikata kuvan eri alueita. Yksi tapa on kopioida toinen kuva toiseen erillisenä tasona. Kun puhkipalanut taso on päällä, voit yrittää kloonata alemmasta sävyjä ylempään. Tämä temppu vain yhtenä esimerkkinä. Luonnollisimman maisemakuvan saa yleensä kun käyttää GND-filtteriä. Ei sekään joka pikaaan käy - valitettavasti. Tavoite on tietysti se,ettei kuvia tarvitse säätää iltakaudet kotona.


    • samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
      cokinilla olisi käytännöllisiä puoliharmaita mutta suotimien saatavuus on heikko.
      ostin verkkokaupasta marumin puoliharmaan, ilmeisesti himmentää vaan yhden aukon kun ei ollut mainintaa. testasin heti sitä ja täytyy sanoa että ei auttanut paljonkaan taivaan puhkipalamiseen. no ei hintakaan ollu kuin parikymppiä, kaitpa siitä jossain joku hyöty on.
      eli käytännössä pysyn hdr- linjalla vaikka sillä on "paha" kaiku :) kuka käskee säätää överiksi :) itselläni on aina alkuperäinen kuva verrokkina kun säädän hdr arvoja eli pyrin tekemään luonnollisen.
      vaivaahan siitä on mutta mielestäni se on paras "suodin".
      canonin poershotti 200 is:ään sai chdk softan jolla pysyi ottamaan myös hdr kuvia.
      tuolla sivuillani lomakuvia 2009 on otettu pokkarilla ihan yksinkertaisesti, seuraavissa linkeissä on kaikki muut hdr kuvia, paitsi mustavalko-osiossa.
      tutkaile siitä eroja.

      www.koti.mbnet.fi/winner/

      • marumi?

        Eikö marumin paketissa ollut mitään tietoa kuinka paljon tumma puoli valoa läpäisee? 50%, 25%, 12.5% tai ND2, ND4, ND8 tai "himmentää" 1,2,3 aukkoa?


      • marumi? kirjoitti:

        Eikö marumin paketissa ollut mitään tietoa kuinka paljon tumma puoli valoa läpäisee? 50%, 25%, 12.5% tai ND2, ND4, ND8 tai "himmentää" 1,2,3 aukkoa?

        eipä ollu mitään tietoa vaikka tsekkasin tarkkaan. ei ollu verkkokaupan sivuillakaan. en ole nähnyt nd kahta kuin kuvassa, minusta tuo marumi on kuvien perusteella lähempänä nd neljää. aurinko paisto hetken tossa viikolla ja kokeilin sitä, on siitä vähän apua mutta ei mikään hääppönen. sitä en tiedä vielä että mitenkä se vaikuttaa lumeen aurinkosäällä, siinäkin kohtaa voip olla apua siitä. no sen näkee talvella :)


      • marumi?
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        eipä ollu mitään tietoa vaikka tsekkasin tarkkaan. ei ollu verkkokaupan sivuillakaan. en ole nähnyt nd kahta kuin kuvassa, minusta tuo marumi on kuvien perusteella lähempänä nd neljää. aurinko paisto hetken tossa viikolla ja kokeilin sitä, on siitä vähän apua mutta ei mikään hääppönen. sitä en tiedä vielä että mitenkä se vaikuttaa lumeen aurinkosäällä, siinäkin kohtaa voip olla apua siitä. no sen näkee talvella :)

        Outoa on tuo marumin touhu. Menee pikkuisen arpomisen puolelle noiden filsujen osto, jos niitä pitää kaupassa vertailla toisiin filsuihin tummuuden selvittämiseksi.
        Itsellä käytössä B W:n suodin ja siinä kyllä seisoo selvästi 25%:a suotimenkin reunassa. Saisi kieltämättä olla tummempi minunkin suodin ja tykkäisin myös, että B W:lläkin viitsisivät pistää merkin suotimen reunaan tumman kohdan "lakipisteeseen", samaan tapaan kuin polarisoivissakin filsuissa on.


      • marumi? kirjoitti:

        Outoa on tuo marumin touhu. Menee pikkuisen arpomisen puolelle noiden filsujen osto, jos niitä pitää kaupassa vertailla toisiin filsuihin tummuuden selvittämiseksi.
        Itsellä käytössä B W:n suodin ja siinä kyllä seisoo selvästi 25%:a suotimenkin reunassa. Saisi kieltämättä olla tummempi minunkin suodin ja tykkäisin myös, että B W:lläkin viitsisivät pistää merkin suotimen reunaan tumman kohdan "lakipisteeseen", samaan tapaan kuin polarisoivissakin filsuissa on.

        noita b v: suotimia olen katsellut kanssa. ne ilmoittaa selkeästi. tuon ostin ihan kokeeksi koska hinta oli halpa. marumin lähilinssit on kylläkin ihan ok ja niissä on ilmoitettu arvot.


    • Käytännössä et saa

      Suomesta mistään kunnollisia puoliharmaa-suotimia kohtuu hintaan.
      Tilaa suosiolla jenkeistä, esim:

      http://www.adorama.com

      • Komppaan.

        Mutta jos tilaat, niin älä osta Cokinin suotimia, Lee tekee väritoistoltaan paljon parempia.


      • Maisemakuvaajan alku

        Mitkä noista adoraman suotimista on niitä kunnollisia puoliharmaasuotimia? Tuleeko niihin paljonki tullia?


      • Nykyään Lee
        Komppaan. kirjoitti:

        Mutta jos tilaat, niin älä osta Cokinin suotimia, Lee tekee väritoistoltaan paljon parempia.

        Mistä tiedät värintoistoarvot? Kerro faktaa, aläkä heittele unias kaikelle kansalle.

        Itselläni on henkilökohtiasta kokemusta Cokin ja Lee filttereistä. Vaikka Lee on luokkkaa 3- 5 tai enemmän kertaa kalliimpi, värintoistosta en ole eroja huomannut.

        Cokinilla onnistuu valottamaan maisemakuvat onnistuneesti siinä missä muillakin, kun haluaa elää edullisemmalla budjetilla.


      • Tuohan on yleisesti
        Nykyään Lee kirjoitti:

        Mistä tiedät värintoistoarvot? Kerro faktaa, aläkä heittele unias kaikelle kansalle.

        Itselläni on henkilökohtiasta kokemusta Cokin ja Lee filttereistä. Vaikka Lee on luokkkaa 3- 5 tai enemmän kertaa kalliimpi, värintoistosta en ole eroja huomannut.

        Cokinilla onnistuu valottamaan maisemakuvat onnistuneesti siinä missä muillakin, kun haluaa elää edullisemmalla budjetilla.

        tunnettu juttu tuo Cokinin värivirhe. Ei sitä kaikissa yksilöissä ole, tuurista kiinni millaisen saa.


      • Testituloksia esiin
        Tuohan on yleisesti kirjoitti:

        tunnettu juttu tuo Cokinin värivirhe. Ei sitä kaikissa yksilöissä ole, tuurista kiinni millaisen saa.

        Taitaa olla yleisesti tiedossa ettet pysty perustelemaan puheitasi. Kerro nyt faktaa eli mikä värivirhe. Miten se ilmenee kuvissa, onko virhe jollakin mikroskoopilla havaitavissa minimal, vai oikeinko se vaikuttaa kuvien laatuun? En ole ikinä tollasta puppua kuullut.
        Itse ostin aikoinaan Cokinin GND-suodattimen amerikkalaisen ammativalokuvaajan suosituksesta, kun matkustin hänen kurssille. Edullisina hänkin niitä markkinoi. Tälläkin kaverialla oli tapana esittää vain faktaa, eikä hän puhunut värivirheistä mitään - enkä ole itse havainnut.


      • KVG Cokin colorcast
        Testituloksia esiin kirjoitti:

        Taitaa olla yleisesti tiedossa ettet pysty perustelemaan puheitasi. Kerro nyt faktaa eli mikä värivirhe. Miten se ilmenee kuvissa, onko virhe jollakin mikroskoopilla havaitavissa minimal, vai oikeinko se vaikuttaa kuvien laatuun? En ole ikinä tollasta puppua kuullut.
        Itse ostin aikoinaan Cokinin GND-suodattimen amerikkalaisen ammativalokuvaajan suosituksesta, kun matkustin hänen kurssille. Edullisina hänkin niitä markkinoi. Tälläkin kaverialla oli tapana esittää vain faktaa, eikä hän puhunut värivirheistä mitään - enkä ole itse havainnut.

        Johan alkaa tulla valitusta joka foorumilta Cokinin värivirheistä. Mutta jos sun äo ja aivon kapa ei riitä Lontoon murteeseen, niin ei voi mitään.


      • Niin ei voi, voi voi
        KVG Cokin colorcast kirjoitti:

        Johan alkaa tulla valitusta joka foorumilta Cokinin värivirheistä. Mutta jos sun äo ja aivon kapa ei riitä Lontoon murteeseen, niin ei voi mitään.

        Poitsu, sun esimerkkis ei todista mitään. Kuvaaja on käyttäny punaista filtteriä ja sä meet halpaan. Meet esittään yleistyksiä jonkun fuulan perusteella. Sulle voi myydä mitä vaan. Aiiheena oli puoliharmaa suodatin ja sun esimerkkis on täysharmaasta. Kaikki harmaat Cokinin filtterit on saanu tyytyväiset 4,5/5 pojoo käyttäjiltä. On yleisesti tiedossa, että värintoisto ja valkotasapaino ovat kaksi eri käsitettä. Siinä sun todistusaineistos ja osaaminen. Etkö osaa kirjoittaa 1) aivojen, 2) kapasiteetti, 3) englannin kieli!


      • Voihan nenä
        Niin ei voi, voi voi kirjoitti:

        Poitsu, sun esimerkkis ei todista mitään. Kuvaaja on käyttäny punaista filtteriä ja sä meet halpaan. Meet esittään yleistyksiä jonkun fuulan perusteella. Sulle voi myydä mitä vaan. Aiiheena oli puoliharmaa suodatin ja sun esimerkkis on täysharmaasta. Kaikki harmaat Cokinin filtterit on saanu tyytyväiset 4,5/5 pojoo käyttäjiltä. On yleisesti tiedossa, että värintoisto ja valkotasapaino ovat kaksi eri käsitettä. Siinä sun todistusaineistos ja osaaminen. Etkö osaa kirjoittaa 1) aivojen, 2) kapasiteetti, 3) englannin kieli!

        mikä toope.


    • Räpi

      HDR taitaa olla ainoa metodi jolla äärimmäisiä valoisuuseroja voi hallita. Puhkipalanut taas on aina puhkipalanut, ei sille mitään ole tehtävissä.

      Puolivärisuodattimissakin ongelman saattaa aiheuttaa se, että siitä aiheutuu tarpeettomia heijastuksia kuvaan joita taas on hankala poistaa. Muuten se on mielenkiintoinen väline erilaisiin tarpeisiin, kuten taivaan puhkipalamisen estoon. Digikuviin en ole näitä käyttänyt mutta aikanaan dialle kyllä.

    • 2o
    • Maisemakuvaajan alku

      Mikä noista suotimista on sitten tarpeeksi hyvä, ettei heti pidä uutta ostaa?

      Ja miksi niitä on eri värisinä?

      • 2o

        ”Mikä noista suotimista on sitten tarpeeksi hyvä”
        —kaikki Cokinin suodattimet on tarpeeksi hyviä

        Ja miksi niitä on eri värisinä?
        —no siksi kun valokuvauksessa käytetään erivärisiä suotimia
        Värisuotimet on aina värillisiä, harmaasuotimet on harmaita
        —harmaasuotimet ovat siis kaikki värittömiä, mutta niiden tummuus ja tummennuksen rajan kohta (korkeus) ja jyrkkyys vaihtelee)

        ”ettei heti pidä uutta ostaa?”
        —mun suosikki on Cokin P121L light, harvemmin (=kovassa vastavalossa) käytän Cokin P120

        Kukaan ei voi tietää minkälaista vaikutusta tavoittelet, hanki muutama vaihtoehto, ”ettei heti pidä uutta ostaa”

        Mun Cokin sarjassa on P121L, P120, P197, P001, P045, P152, P153 ja P046. Noilla olen pärjäillyt vuosia ei ole pitänyt heti yhtään uutta ostaa.


    • Lee merkkiset

      ovat varmasti hyviä. Hiukan kalliita vain.
      Digirungon kanssa et tarvitse kuin pyöröpolarisaatio, puoliharmaa- ja joskus harvoin harmaa-suodinta. Uv-suotimesta ei ole muuta hyötyä digikamerassa kuin objektiivin etulinssin mekaaninen suojaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe