Morjens,
Olisi pari kysymystä liittyen DL1000 V-Stromiin, sekä ihan yleisestikkin samalla moottoripyörän perushuoltoon / -säätöön, ja ajamiseen. Ajokokemukseni on aika alkutaipaleella, joten siksi toivisin aika hellävaraista suhtautumista seuraaviin alkaiskysymyksiini.
- Minkälaista moottoriöljyä suosittelette DL1000:iin, sekä ihan yleisesti moottoripyöriin? Löytyykö V-Stromin öljyntarkistussilmä moottorin oikealta puolelta alhaalta pienestä "silmästä", jossa on "low" -ym taulukko? Ja paljonko öljyä yleensä lisätään, kun silmä alkaa näyttään alhaista lukemaa?
- Suositellaanko tankattavaksi ennemmin 95- vaiko 98-löpöä?
- Mitenkä ketjujen kiristys tapahtuu, ihan yleisesti sekä V-Stromissa, ilmeisesti samalla lailla kaikissa pyörissä.
- Miten DL:än penkin alla oleva boksi avautuu? Takavalon alla on avainreikä, josta penkki selvästi "löystyy" avautuakseen, mutta silti jokin haaraa vastaan.
- Mikä tarkoitus moottorin vasemmalla puolella, penkin alla oleva avaimenreikä meinaa? Testaamalla ei ainakaan tapahtunut mitään kriittistä.
- Kuinka takajarrun polkimen, sekä vaihdepolkimen säätö tapahtuu? Kys. fillarini on ilmeisesti ollut aikanaan vähän pienemmällä / lyhyemmällä kuskilla, joten etenkin jarrupoljin on säädetty aika ylös. Vaihdepoljin on aika hyvin, mutta mikä on mahdollista helposti vähän säätöö jalkatapin ja vaihdepolkimen etäisyyttä toisistaan isommaksi, ei sekään haittaisi.
- Löytyykö takajarrunesteen tarkistussilmä oikealta puolelta takakatteesta, ja lisäys varmaan tapahtuu, kun revitään vähän kateta pois edestä..? Etujarrujen tarkistussilmät ovat tutut ja ilmeisesti sen nesteen säiliö löytyy ohjaustankon takaa oikean katteen takaa, aikalailla sama paikka missä syylärin nesteen lisäys tapahtu.
- Misä säädetään kytkin- sekä etujarruvivun kahvojen etäisyyttä ohjaustangosta?
- Sitten ihan yleisesti. Välillä tuntuu vähän vaikealta löytää oikee vaihdetta oikeaan nopeuteen. Minkälaisilla vaihteilla ajatte minkälaisessa nopeudessa, ja minkälaisilla kierroksilla kierroslukumittari pitäiti huutaa, kun ajetaan ihan "normaalisti", esim taajamassa?
Kiitoksia erittäis paljon, jos joku pyynteetön sielu voisi näihin vastata.
DL 1000 V-Strom
2
2354
Vastaukset
- asiantuntijoita..
ehkä...
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=5740&start=15 - pyyteetön sielu
Jos englanti taipuu niin käy katsomassa http://www.vstrom.info/ ja http://www.stromtrooper.com/ sivustoja. Noista pitäisi löytyä vastaus jotakuinkin kaikkiin mieleen tuleviin kysymyksiin ja kummastakin löytyy myös linkkejä pdf huoltomanuskoihin. Suomeksi kannattaa katsella www.moottoripyora.org osoitetta. Orgin V-strom höpinää löytyy tarkemmin tästä linkistä: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=f22fcc4b84758c1bd1b64a3dc7c96cdd;act=ST;f=18;t=84662;hl=strom
1. Huolto manuaalin mukaan öljyn tulisi olla vähintään API SF tai SG tasoista 10W-40:stä. Valitse itse sen perusteella haluatko laittaa jotain mööttoripyöräoljyä vai vaikka Delvacia (mopoöljyistä saa loputtoman tappelun aikaiseksi). Lisää oljyä noin desi kerrallaan. Käytä konetta ja anna sen jälkeen öljyn tasaantua ja tarkista tilanne. Pidä huoli ettei maksimi ylity!
2. http://www.e10bensiini.fi/files/187/E10-listaus_Kulkuneuvot_04.01.2011.pdf mukaan e10 kelpaa. Itse olen muutaman kokeilun jälkeen käyttäny e5/98:a kun persdyno väittää että kone käy iloisemmin sillä.
3. Avain pitää olla käännettynä samalla kun nostat ja vedät taaksepäin penkin takaosasta. Irrottaminen on helpompaa ilman takalaukkua mutta siltikin hieman totuttelua vaativaa. Myös penkin takaisin laitto saattaa tuntua tuskaiselta ensimmäisiä kertoja. Tällöin avaimen ei tarvitse kuitenkaan olla käännettynä.
4. Löysäät taka-akselin mutteria ja sitten kierrät akselimutterin vierestä löytyvää pienempää säätömutteria yhtä paljon kummaltakin puolelta "samaan suuntaan". Tässä kannattaa olla tarkkana ettei takarengas pääse menemään killiin. Säädön jälkeen kiristät taka-akselin mutterin ja testaat kireyden pyörän ollessa sivutuella. Vapaata liikettä tulisi olla ketjun keskellä noin 2-3cm. Taka-akselin mutteri tulisi kiristää 100Nm momenttiin.
5. Siinä avaimen vieressä liikahtaa pieni metallinen "tappi/liuska" johon voit pistää vaikka kypäräsi lukituksi d-lenkeistä jos sorminäppäryys/kypärän malli antaa periksi.
6-7. Hae manuaali netistä tai osta Haynesin korjausopas. Huom! 2004 jälkeisissä malleissa on pieniä "kosmeettisia" eroja aiempiin, esim katteiden kiinnitysten ja vilkkujen osalta joita esim Haynesin kirjassa ei huomioida.
8. Työnnä vipuja eteenpäin ja pyöritä vivun "juuressa" olevaa namiskaa jossa muistaakseni numerot 1-4 tai 1-7 erilaisia etäisyyksiä varten. Siitä vaan sitten arpomaan itselle sopivaa asetusta tolta pohjalta. Jos sopivaa säätöä ei löydy niin erilaisia vipuja löytyy kaupasta.
9. Sen verran olet varmaan jo huomannut että kierroksia ei kannata pitää alle kolmen tonnin. Itse ajelen yleensä 3-5k alueella, mutta "sopiva" kierrosalue on hyvin paljon kiinni omasta ajotyylistä. Kyykkypyöriin tottuneet pitävät varmaan enemmän ylemmästä kierrosrekisteristä. Stromin välitykset ovat normaaliin ajelemiseen (suomen nopeusrajoitukset) turhan pitkät, joten monet ovat muuttaneet ratastusta -> vääntö paranee ja oikean tuntuisen vaihteen löytyminen helpottuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016293
- 2183526
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183385Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162545Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po312289- 2742161
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441766