Eli mun täti ois ehkä ottamassa shiba inuu. Nii oon luvannu auttaa tiedon etsimisessä ja sillee. Tiiän jo jonkun verran niistä, mutta jos sinulla on kokemusta tai jotain todellä tärkeää tietoa niistä niin voisitko kertoa? :)) Olisiko sellainen sopiva jos on rivitalo jossa on pieni alue omana pihana noin 6x6 metrii. Vieressä on metsä ja lenkkipolkuja. Lenkkiä tulisi 2-4km päivässä ja heillä on mökki missä he käyvät pari kertaa viikossa. Kokemusta koirista heillä on jonkin verran.
VASTATKAA PLIIS!!! :DDD
Tartteisin vähä tietoo! (Shiba inusta)
5
1281
Vastaukset
- 2xakita
Akitanomistajana tiedän jonkin verran, aiemmin shibat kuuluivat samaan yhdistykseen meikäläisten kanssa ja monella akitakasvattajalla/-omistajalla on myös shiboja. :)
Shiba on luonteeltaan tulisempi ja pippurisempi kuin akita, ja egoa pienestä koosta huolimatta löytyy eli rotu on kaukana pehmolelusta. Omistajalla täytyy olla auktoriteettia ja kärsivällisyyttä shiban kanssa. Selkeä johdonmukaisuus koulutuksessa on must.
Moni shiba asuu kerrostalossa tai rivarissa, eli sopeutuu sinne kyllä.
Lenkkimäärä kuulostaa hyvältä, mutta muuten on vaikea tietää sopiiko shiba juuri tädillesi. Se kun ei temperamenttisuudessaan ole kenen tahansa koira niin kuin jo mainitsinkin, pitkää pinnaa tarvitaan.- japanilaispenkoja
Shiba ei ole yhtä kova luonteeltaan kuin akita (minun mielestäni), mutta suhteellisen haasteellinen silti. Shiba ei välttämättä hyväksy toisia koiria reviirillään, ellei sitä olla totutettu jakamaan reviiri/huomio toisten koirien kanssa pennusta saakka sekä sille tehty selväksi arvojärjestys laumassa. Narttu on urosta pehmeämpi ja helpommin hallittavissa, kuten tietysti kaiken rotuisten koirien kohdalla, mutta molemmat sukupuolet ovat yleensä melko kovia, vaikkakin yksilöeroja löytyy. Shiba on luonteeltaan tyypillinen japanilainen rotu, eli suhteellisen dominoiva ja itsenäinen.
Mutta tuo akitan ja shiban suhteuttaminen perustuu omiin käsityksiini näistä roduista. Olen tuntenut 4 shibaa ja 2 akitaa (lisäksi 2 amerikanakitaa: amerikanakita polveutuu akitasta ja akitoja jopa rekisteröidään usein amerikanakitoina), joista nämä luonteiden kovuudet olen tulkinnut. Niistä akitat ovat olleet kovempia. Mutta koirien luonne on tosiaan yksilöllistä ja omat kokemuksensa kullakin eri roduista :-)
Ja miksipä shiba ei sopisi rivitaloon :-)
- shiba inu<3333333333
Okei kiitos! :)
- ShibanOmistaja
Meillä on ollut Shiba Inu, ja on kyllä ehkä paras rotu! Erittäin huomioiva, havaitsee erilaisia ihmisen tunnetiloja ja osaa jopa lohduttaa ollessasi surullinen. Aktiivinen koira joka tykkää leikkiä ja heiluttaa häntäänsä. Eivät tykkää syliin nostamisesta, mutta siihenkin suostuvat kunhan ovat saaneet luottamuksen omistajaan. Kannattaa hankkia, parempaa koiraa et löydä!
- Anonyymi
En suosittele shibaa, ovat aggressiivisia lapsille (kokemusta 3 shibasta, kaikki murisi tai haukkui lapselle, yksi näykkäisi kun lapsi silitti), ovat vaikeita tottelemaan ihmisiä ja itsepäisiä. Ainut hyvä puoli oli se että olivat rauhallisia, mutta sosiaalisia shibat eivät kyllä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu882988Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...
...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä4772301- 891612
Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on501336Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä701198- 78923
Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa15874- 31866
Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan
Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal75816Tänään Uutisnuotassa !
Ähtärin valtuustoryhmien Kokoomus, Keskusta, SDP ja KD kannanotto 27.3.2025 Ähtärinjärven Uutisnuotassa: *Rakentavaa yh41767