Museoauto

Vanajafriikki

Mitä ymmärrätte ns. alkuperäiskunnolla kuorma-autojen kohdalla? Onko esim. 1---1.5m rungoltaan pidennetty tai lyhennetty kuorma-auto alkuperäiskuntoinen?

20

11461

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisufriikki

      Mielestäni ei pitäisi olla mitään ongelmia museokatsastuksessa jos auton alustanpituus/akseliväli ovat jossain tolkullisissa mitoissa (esim. kyseistä autoa on joskus tullut tehtaalta nykyisellä akselivälillä yms.). Jos kyseinen muutos on tehty itse jälkeenpäin ,mutta muutoksesta on yli 25v ei mielestäni taaskaan pitäisi olla ongelmia.
      Jos auto on totaallisesti "pilattu" esim. epatraktoriviritys voipi homma olla vaikeampaa???
      Kannattaa ottaa museoajoneuvotarkastajaan yhteyttä ja kysellä häneltä asiaa tarkemmin (säästyy moni turha vaiva ja pettymys).Käy myös vetkun kotisivuilla, sieltä löytyy lista tarkastajista joilta asiaa voi tiedustella.

      • Vanajafriikki

        Tarkoitin sitä, jos auton alkuperä tiedetään hyvin ja se on ollut esim. kiinteälavaisena maitoautona koko 50- ja 60-luvun ja sitten siitä otetaan 1.5m rungosta pois ja tehdään vaihtolavalla varustettu museokuorma-auto! Joko silloin joudutaan venyttämään käsitettä alkuperäiskuntoinen?


      • Sisufriikki
        Vanajafriikki kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, jos auton alkuperä tiedetään hyvin ja se on ollut esim. kiinteälavaisena maitoautona koko 50- ja 60-luvun ja sitten siitä otetaan 1.5m rungosta pois ja tehdään vaihtolavalla varustettu museokuorma-auto! Joko silloin joudutaan venyttämään käsitettä alkuperäiskuntoinen?

        No mitähän sillä alkuperäiskunnolla tarkoitetaan?
        Pitääkö autossa olla ensiasennusrenkaat ja ensimmäinen öljysuodattimen rätti vielä paikoillaan kun se viedään tarkastukseen? Näin varmaan viisas lainsäätäjä on ajatellut (ehkä).
        Onneksi sinulla on kuorkki entisöitävänä joten maalaisjärjellä on hiukka tilaa.
        Oma käsitykseni asiaa seurattuani on se, että jos sun autosi on siinä 50 lukulaisen ilmeessä, oli se sitten sora- tai maitoauto alkujaan ei ole mittään väliä kumpi se sitten nykyään on.
        Jos sun vanajaan on laitettu esim. vuonna 70 vaihtolavalaitteet on siitä jo kulunut yli 25v. eli ei "pitäisi" olla ongelmia. Mutta, mutta saattaapi tarkastaja vaatia, että vaihtolavalaitteiden täytyy vastata 50-lukulaista mallia jotta aikakauden alkuperäisilme säilyisi, eli kovin modernia vaihtolavalaitetta ei kannata asentaa. Toisaaltaan jos tarkoitat ,että nyt jostain syystä pätkäiset rungosta 1,5m pois ja asennat vaihtolavalaitteet on homma varmaan seuraavanlainen. Kannattaa selvittää minkälaisia vaihtolavalaitteita oli 50-luvulla ja hommata ko. tyyppiä oleva, jotta auton ilme vastaisi aikalaistaan ja niinkuin alussa sanoin kysy joltain MA tarkastajalta asiaa tarkemmin.


      • ilmanputsari
        Vanajafriikki kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, jos auton alkuperä tiedetään hyvin ja se on ollut esim. kiinteälavaisena maitoautona koko 50- ja 60-luvun ja sitten siitä otetaan 1.5m rungosta pois ja tehdään vaihtolavalla varustettu museokuorma-auto! Joko silloin joudutaan venyttämään käsitettä alkuperäiskuntoinen?

        Ohessa on linkki, missä näkyy, että esim. Sisuun voidaan hyväksyä jopa Volvon kone museoajoneuvotarkastuksessa:

        http://www.masinistit.com/index2.htm
        kone sivulla 1. oik. alhaalla ja itte Sisu sivulla 5. oik. alhaalla.

        Aika kumma juttu taas! kun yhden kaverin auto hylättiin esim. takakopin maton halkeamasta!


      • Sisufriikki
        ilmanputsari kirjoitti:

        Ohessa on linkki, missä näkyy, että esim. Sisuun voidaan hyväksyä jopa Volvon kone museoajoneuvotarkastuksessa:

        http://www.masinistit.com/index2.htm
        kone sivulla 1. oik. alhaalla ja itte Sisu sivulla 5. oik. alhaalla.

        Aika kumma juttu taas! kun yhden kaverin auto hylättiin esim. takakopin maton halkeamasta!

        voisitko tarkentaa linkkiä ton sisuvolvo sekasikiön luokse. Noilla ed. tiedoilla ei erkkikään löytänyt muuta kuin majoreita.


      • utelias
        Sisufriikki kirjoitti:

        voisitko tarkentaa linkkiä ton sisuvolvo sekasikiön luokse. Noilla ed. tiedoilla ei erkkikään löytänyt muuta kuin majoreita.

        Kyllä se sieltäkin löytyy menemällä keskusteluun ja sieltä aihe: Kuvia ja videoita Perinnekonepäiviltä.

        Mutta suoraan:
        http://www.hut.fi/~jniskan2/perinnekonepaiva
        alhaalta voi valita sitten sivut (page) 1..5


      • entisöijä
        utelias kirjoitti:

        Kyllä se sieltäkin löytyy menemällä keskusteluun ja sieltä aihe: Kuvia ja videoita Perinnekonepäiviltä.

        Mutta suoraan:
        http://www.hut.fi/~jniskan2/perinnekonepaiva
        alhaalta voi valita sitten sivut (page) 1..5

        Voi, kun nuo tarkastajat lukisivat näitä mobilistiasioita koskevia sivuja eri keskustelupalstoilta. Taitaa valitettavasti kuitenkin olla aika paljon sisäänpäin kääntynyttä porukkaa ja eivät kommentoi tekosiaan. Olisi kiva kuulla jonkun perustelut tällaiseenkin autoon. Pidän itseänikin entisen ammatin ja pitkän entisöintikiinnostuksen takia jonkinmoisena asiantuntijana ja en hyväksyisi missään tapauksessa Volvon konetta Sisuun, vaikka se olisikin ollut siinä jo 30-vuotta. Kyllä kone on niin ratkaiseva osa museoautoa, että sen pitää olla alkuperäinen.


      • Sisufriikki
        utelias kirjoitti:

        Kyllä se sieltäkin löytyy menemällä keskusteluun ja sieltä aihe: Kuvia ja videoita Perinnekonepäiviltä.

        Mutta suoraan:
        http://www.hut.fi/~jniskan2/perinnekonepaiva
        alhaalta voi valita sitten sivut (page) 1..5

        hyvistä ohjeista ja ko. viriys löytyi heti. Öh nyt ollaan todella heikoilla "jäillä" eli siis miten moinen on mahdollista. No jotain sisun historiasta tietävät muistavat, että eka sisut olivat suomessa kootuja volvoja.No tämä ei varmaan ole kunnianosoitus kyseiselle jutulle. Mutta 50-luvulla muistaakseni dieselit olivat lähinnä Leukkuja tai Henkseleitä. Muistaakseni 40-luvulla Sisun sai tilata ilman konetta ja itse sai asentaa mieleisensä masiinan nokalle, mutta oliko 50-luvulla vielä mahdollista ko.toimenpide?
        Kuvassa oleva volvon moottori on aivan liian tuore(ruiskutussuuttimet näkyvillä kannessa ,ehkä 70-luvun mallia) kyseiseen sisuun. Mutta jos kone on jo ollut 30vuotta nokalla täyttää se kevyesti 25vuotta sitten olleen "ilmeen" vaatimukset!
        Mielestäni tästä saisi mielenkiintoisen keskustelunaiheen mitä rataa tarkastuksissa pitäisi kulkea. Pitääkö auton olla juuri sellainen kun se on ensimmäisenä rekisteröintipäivänään ollut vai sellainen millainen se on ollut viiimeiset 25-30vuotta.
        Eli pitääkö auton olla tehtaan aikakautensa mainos vai kertoa auton omistajan historiaa?
        Oma mielipiteeni on kuvan sisusta se, että se on pahin raiskaus mitä autolle voi tehdä, mutta jos se on ollut samalla omistajalla esim. yli 30vuotta ja joku pöhelö on siihen aikoinaan vaihtanut volvon koneen niin onko se sitten niin tuomittavaa? Kaikkine karmeuksineen kertoohan se omalta osaltaan jotain suomalaisesta autoilun historiasta ja mikä tärkeintä yksi vanha kuorkki on saatu tallennettua jälkipolville.


      • Sisufriikki
        entisöijä kirjoitti:

        Voi, kun nuo tarkastajat lukisivat näitä mobilistiasioita koskevia sivuja eri keskustelupalstoilta. Taitaa valitettavasti kuitenkin olla aika paljon sisäänpäin kääntynyttä porukkaa ja eivät kommentoi tekosiaan. Olisi kiva kuulla jonkun perustelut tällaiseenkin autoon. Pidän itseänikin entisen ammatin ja pitkän entisöintikiinnostuksen takia jonkinmoisena asiantuntijana ja en hyväksyisi missään tapauksessa Volvon konetta Sisuun, vaikka se olisikin ollut siinä jo 30-vuotta. Kyllä kone on niin ratkaiseva osa museoautoa, että sen pitää olla alkuperäinen.

        mutta asiaa. Olen samaa mieltä kanssasi ,että volvon kone sisussa on kuin .... noh enpä sano enempää. Mielestäni pitäisi suomessa olla vanhoille ajoneuvoille vähintään kaksi luokkaa joihin ajoneuvot voisi katsastaa. Luokka 1 museoajoneuvot jotka olisivat pilkulleen samanlaisia kuin tehtaalta tulleet. Autojen kunnostamisesa olisi todella haastetta sitä haluaville ja senkin voisi jakaa eri gatekorioihin. Luokka 2 historiikki autot jotka ovat siinä muodossa kuin olivat omistajallaan esim 30v. sitten. Meinasin ehdottaa luokaksi kaksi harrasteajoneuvo, mutta se ei ehkä kuvaa kuitenkaan tarpeeksi todellista tallennetyötä. Luokkaan kaksi voisi saada helposti motivoitua esim. oman suvun autoiluhistoriasta kiinnostuneita entisöijiä. Mielestäni näin toimittaessa helpotettaisiin MA-tarkastajien työtä ja eipäs juupas höpötykset jäisivät vähemmälle. Ottakaa asiaan kantaa ja kirjoittakaa asiasta muutkin lukijat mielipiteenne.


      • Sorakuski
        Sisufriikki kirjoitti:

        No mitähän sillä alkuperäiskunnolla tarkoitetaan?
        Pitääkö autossa olla ensiasennusrenkaat ja ensimmäinen öljysuodattimen rätti vielä paikoillaan kun se viedään tarkastukseen? Näin varmaan viisas lainsäätäjä on ajatellut (ehkä).
        Onneksi sinulla on kuorkki entisöitävänä joten maalaisjärjellä on hiukka tilaa.
        Oma käsitykseni asiaa seurattuani on se, että jos sun autosi on siinä 50 lukulaisen ilmeessä, oli se sitten sora- tai maitoauto alkujaan ei ole mittään väliä kumpi se sitten nykyään on.
        Jos sun vanajaan on laitettu esim. vuonna 70 vaihtolavalaitteet on siitä jo kulunut yli 25v. eli ei "pitäisi" olla ongelmia. Mutta, mutta saattaapi tarkastaja vaatia, että vaihtolavalaitteiden täytyy vastata 50-lukulaista mallia jotta aikakauden alkuperäisilme säilyisi, eli kovin modernia vaihtolavalaitetta ei kannata asentaa. Toisaaltaan jos tarkoitat ,että nyt jostain syystä pätkäiset rungosta 1,5m pois ja asennat vaihtolavalaitteet on homma varmaan seuraavanlainen. Kannattaa selvittää minkälaisia vaihtolavalaitteita oli 50-luvulla ja hommata ko. tyyppiä oleva, jotta auton ilme vastaisi aikalaistaan ja niinkuin alussa sanoin kysy joltain MA tarkastajalta asiaa tarkemmin.

        Kyselin joskus vaihtolava-autoista muutamilta tarkastajilta ja puhuivat ihan ristiin keskenään! Kaikki alaa tuntevat kuorma-automiehet tietävät, että esim. itse vaihtolava lasketaan kuormaan mukaan ja osa tarkastajista oli sitä mieltä, että se kuuluu autoon. Elikä he eivät tarkasta vaihtolavakuorma-autoa ilman lavaa. Tottakai jokaisessa MR-autossa pitää olla esim. näyttelyissä ajan hengen mukainen lava mutta MR-tarkastuksessa sitä ei voi vielä kukaan vaatia! Selvääkin on, että kaikki yksityiskohdat vaihtolavalaitteista olivat tarkastajille täyttä hebreaa.


      • Sisufriikki
        Sorakuski kirjoitti:

        Kyselin joskus vaihtolava-autoista muutamilta tarkastajilta ja puhuivat ihan ristiin keskenään! Kaikki alaa tuntevat kuorma-automiehet tietävät, että esim. itse vaihtolava lasketaan kuormaan mukaan ja osa tarkastajista oli sitä mieltä, että se kuuluu autoon. Elikä he eivät tarkasta vaihtolavakuorma-autoa ilman lavaa. Tottakai jokaisessa MR-autossa pitää olla esim. näyttelyissä ajan hengen mukainen lava mutta MR-tarkastuksessa sitä ei voi vielä kukaan vaatia! Selvääkin on, että kaikki yksityiskohdat vaihtolavalaitteista olivat tarkastajille täyttä hebreaa.

        kun missään "tarkastajan oppaassa " ei tätä kohtaa ole varmaankaan ihmeemmin käsitelty. Joo olenpa itse nähnyt yhden vaihtolavavehkeen joka on hyväksytty ilman lavaa MA-rekisteriin ja hyvin on kelvannut ( ehkä tarkastaja on ollut normaalia valveutuneempi). Veikkaisin näin suuren hajonnan johtuvan tarkastajien siviiliammateista , iästä ja kokemuksesta alalta.


      • olvio
        Sisufriikki kirjoitti:

        mutta asiaa. Olen samaa mieltä kanssasi ,että volvon kone sisussa on kuin .... noh enpä sano enempää. Mielestäni pitäisi suomessa olla vanhoille ajoneuvoille vähintään kaksi luokkaa joihin ajoneuvot voisi katsastaa. Luokka 1 museoajoneuvot jotka olisivat pilkulleen samanlaisia kuin tehtaalta tulleet. Autojen kunnostamisesa olisi todella haastetta sitä haluaville ja senkin voisi jakaa eri gatekorioihin. Luokka 2 historiikki autot jotka ovat siinä muodossa kuin olivat omistajallaan esim 30v. sitten. Meinasin ehdottaa luokaksi kaksi harrasteajoneuvo, mutta se ei ehkä kuvaa kuitenkaan tarpeeksi todellista tallennetyötä. Luokkaan kaksi voisi saada helposti motivoitua esim. oman suvun autoiluhistoriasta kiinnostuneita entisöijiä. Mielestäni näin toimittaessa helpotettaisiin MA-tarkastajien työtä ja eipäs juupas höpötykset jäisivät vähemmälle. Ottakaa asiaan kantaa ja kirjoittakaa asiasta muutkin lukijat mielipiteenne.

        kun vaihdetaan auton peltejä,hitsataan uutta ruosteen syömän tilalle se auto muuttuu,eikä ole enää se alkuperäinen esine,joka se oli silloin,kun se tehtiin.ei voi olla niin,että pelkkä tyyppikilpi riittää pitämään elossa sen kulkuneuvon "sielun".siis,jos uusi tai erilainen moottori ei kelpaa,niin miten uudet pellit voidaan hyväksyä?


      • misikaani
        olvio kirjoitti:

        kun vaihdetaan auton peltejä,hitsataan uutta ruosteen syömän tilalle se auto muuttuu,eikä ole enää se alkuperäinen esine,joka se oli silloin,kun se tehtiin.ei voi olla niin,että pelkkä tyyppikilpi riittää pitämään elossa sen kulkuneuvon "sielun".siis,jos uusi tai erilainen moottori ei kelpaa,niin miten uudet pellit voidaan hyväksyä?

        Sanovat, että partakin alkaa kasvaa, kun ikää tulee lisää!


    • Vanajafriikki

      Mielestäni karmea esimerkki, miten Sisusta tulikin museoauton sijasta traktorin peräkärry museotarkastajan ohjeita noudattamalla. Kenellä mahdollisuus, niin lukekaa ko. juttu ja kommentoikaa!

      • utelias

        Ei tule Mobilistia, minkalainen juttu sitten oli?


      • Sisufriikki

        sitä juttua jossa jyryyn oli asennettu tienhoitovarustus jälkikäteen ja auto jäi papalta eläkkeelle lähdettäessä pojanpojalle tms. Joo siinä oli kauhutarinaa kerrakseen. Tyypillinen esimerkki kun ei tiedä mistä asiaa pitäisi tiedustella. Pahin mahdollinen tuuri kun ensittäin törmää henkilöautopuolella kunnostautuneeseen tarkastajaniuhoon joka tasantarkkaan tietää millainen pakoputkenpää kuuluu vm.67 olevaan kuplavolkkariin, mutta raskaammasta kalustosta ei ymmärrä mitään tahi ei halua ymmärtää.


      • Vanajafriikki
        Sisufriikki kirjoitti:

        sitä juttua jossa jyryyn oli asennettu tienhoitovarustus jälkikäteen ja auto jäi papalta eläkkeelle lähdettäessä pojanpojalle tms. Joo siinä oli kauhutarinaa kerrakseen. Tyypillinen esimerkki kun ei tiedä mistä asiaa pitäisi tiedustella. Pahin mahdollinen tuuri kun ensittäin törmää henkilöautopuolella kunnostautuneeseen tarkastajaniuhoon joka tasantarkkaan tietää millainen pakoputkenpää kuuluu vm.67 olevaan kuplavolkkariin, mutta raskaammasta kalustosta ei ymmärrä mitään tahi ei halua ymmärtää.

        Luin äsken sen jutun uudelleen. Sisu oli uutena 70-luvun alussa ollut auravarustuksella ja kiinteällä teräslavalla. Myöhemmin 70-luvulla autoon asennettu vaihtolavavarustus ja purettu turha auravarustus pois. Museointia varten olisi tarvinnut taas purkaa vaihtolavajutut pois ja hakea jostain teräslava takaisin jne. Hienosti hoidettu Sisu olisi ollut täysin alkuperäiskuntoinen itse autona, joskin käytössä tietysti pikkuisen kauhtunut. Nuorella kaverilla ei ollut mahdollisuuksia aloittaa tällaista rajua (järjetöntä!) muutostyötä ja niinpä Sisusta tuli peräkärry traktoriin.
        Ison auton entisöinti on aivan jotain muuta, kuin jonkin mopon näprääminen alustassa. Jokainen ison auton taltiointi ja entisöinti on todella hatunnoston arvoinen suoritus. Vanajia ja Sisuja kun ei oikein voida takaisinkaan tuoda esim. ulkomailtakaan.


      • olvio
        Vanajafriikki kirjoitti:

        Luin äsken sen jutun uudelleen. Sisu oli uutena 70-luvun alussa ollut auravarustuksella ja kiinteällä teräslavalla. Myöhemmin 70-luvulla autoon asennettu vaihtolavavarustus ja purettu turha auravarustus pois. Museointia varten olisi tarvinnut taas purkaa vaihtolavajutut pois ja hakea jostain teräslava takaisin jne. Hienosti hoidettu Sisu olisi ollut täysin alkuperäiskuntoinen itse autona, joskin käytössä tietysti pikkuisen kauhtunut. Nuorella kaverilla ei ollut mahdollisuuksia aloittaa tällaista rajua (järjetöntä!) muutostyötä ja niinpä Sisusta tuli peräkärry traktoriin.
        Ison auton entisöinti on aivan jotain muuta, kuin jonkin mopon näprääminen alustassa. Jokainen ison auton taltiointi ja entisöinti on todella hatunnoston arvoinen suoritus. Vanajia ja Sisuja kun ei oikein voida takaisinkaan tuoda esim. ulkomailtakaan.

        kun niille ei tule mobla,mutta tota lukiessa tuli mieleen että pitääks niiden kaikkien olla museo rekisterissä? ja toisaalta,jos tarkastajat ei ymmärrä,että työt voi muuttua,ja olemassa oleva auto täytyy muuttaa niiden myötä,mikä on nykypäivänä käytäntö,niin sitä tarkastajaa täytyy ojentaa.kaikille valta ei sovi.


    • vanaja 505

      eiköhän auton tyyppikilven ilmoittamat akselivälit
      pidä säilyttää,mutta koska kyseessä on vanha työ-kalu niin eiköhän päällirakenteita voi muutella kunhan ne ovat auton vuosimallin mukaisia.
      ps.kunhan syksy pimenee on tarkoitus aloittaa
      vanaja 505 -70 entisöiminen,olisi tarvetta etuloka
      suojista,oikea tuulilasi,vasen kaareva takalasi.
      041-5069695 (puhelin toimii vain vastaajana jätä viesti soittelen)

      • Iso-Reiska GAZ 51

        Hgin Unionin- ja Etelä Makasinikadun kulmassa olevalla työmaalla on tosi hieno/siisti Vanaja ka nosturilla. 23.07.2004.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe