Osaako Mac OS X

Kysyn vaan

Osaako Mac OS X Time Mache varmuuskopioida ulkoisen kovalevyn toiselle ulkoiselle levylle?

Kun tämä iMacin sisäinen 500Gt levy ei riitä mihinkään oli pakko siirtää kaikki valokuvat, musiikkitiedostot ja videot ulkoiselle levylle. Mutta miten toi varmuuskopiointi? Ajattelin ostaa toisen 2TB ulkoisen levyn varmuuskopioita varteen, mutaa osaako Time Machine sitten kopioida kaikki valokuvat ja musat sinne ulkoiselta levyltä? Muutenhan siitä ei ole paskanverta hyötyä, jos se varmuuskopioi vain ohjelmat, jotka aina voi palauttaa rompulta.

13

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ösdöff

      Aika hyvin on melkein 500 Gt ohjelmia.:=)

      Tuleeko tästä nyt kiukuttelu timemachinen huonoudesta? Timemachinen ohjeissa kerrotaan mitenkä se toimii. Eikö siellä sanota selvästi että tm kopsaa macin systeemilevyn. Osta joku varmistusohjelma, kaupalliset tekee mitävaan. Rahaahan sulla on kun noin helvetisti oot softaa ostanut. :=)

      • Valo kuva ja

        Itselläni Mac OS X ja kaikki ohjelmat vievät alle 100Gt, mutta valokuvat, videot ja musat yli teratavun.

        Kun järjestelmäkameralla yksi otettu kuva vie jopa yli 20Mt, niin ei tarvita montakaan kuvasessiota, että järjestelmän sisäinen 500Gt levy on täynnä.


    • ei vaan toimii

      Eikö kannattaisi laittaa sinne iMacin sisään vaikka kahden teran levy?

      Jos kuitenkin päädyt tuohon ulkoiseen, niin eihän sinnekään tarvitse kopioida kuin kertaalleen kaikki nykyiset tiedostot. Sen jälkeen riittää, että (varmuus)kopioit sinne vain uudet tiedostot sitä mukaa kuin niitä tulee.

      • jepulis jep

        Ei siihen iMaciin kelpaa mikä tahansa levy, vaan pitää olla joku erikoinen SATA levy, jossa tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille. Ja takuu menee jos itse alkaa purkkamaan sitä konetta, mikä ei todellakaan ole helppo toimenpide eikä onnistu ilman erikoistyökaluja.

        Ja eikö juuri tolleen tuo Time Machine toimiikin?


      • jihad™
        jepulis jep kirjoitti:

        Ei siihen iMaciin kelpaa mikä tahansa levy, vaan pitää olla joku erikoinen SATA levy, jossa tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille. Ja takuu menee jos itse alkaa purkkamaan sitä konetta, mikä ei todellakaan ole helppo toimenpide eikä onnistu ilman erikoistyökaluja.

        Ja eikö juuri tolleen tuo Time Machine toimiikin?

        Taitaa olla takuusi ummessa
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9866374


      • ei vaan toimii
        jepulis jep kirjoitti:

        Ei siihen iMaciin kelpaa mikä tahansa levy, vaan pitää olla joku erikoinen SATA levy, jossa tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille. Ja takuu menee jos itse alkaa purkkamaan sitä konetta, mikä ei todellakaan ole helppo toimenpide eikä onnistu ilman erikoistyökaluja.

        Ja eikö juuri tolleen tuo Time Machine toimiikin?

        Ainahan koneen voi viedä valtuutettuun huoltoon levynvaihtoon, joten ei se ole takuuaikanakaan ihan mahdoton toimenpide.

        Time Machine toimii noin vain järjestelmälevyn kanssa. Erona on lisäksi se, että TM toimii automaattisesti tunnin välein. Mutta ei tuo manuaalinen varmuuskopiointikaan ole niin hankala homma. Aina kun tulee uutta materiaalia, niin siirrät sen kahdelle levylle.


      • niinpäniin..
        jepulis jep kirjoitti:

        Ei siihen iMaciin kelpaa mikä tahansa levy, vaan pitää olla joku erikoinen SATA levy, jossa tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille. Ja takuu menee jos itse alkaa purkkamaan sitä konetta, mikä ei todellakaan ole helppo toimenpide eikä onnistu ilman erikoistyökaluja.

        Ja eikö juuri tolleen tuo Time Machine toimiikin?

        " joku erikoinen SATA levy"
        -juu niinkin erikoinen kuin aivan tavallinen

        "tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille"
        -suksi nyt..

        "ei todellakaan ole helppo toimenpide"
        -ootko tehnyt? Mä olen, ja voin sanoa kokemuksesta että on helppo juttu.

        "eikä onnistu ilman erikoistyökaluja."
        -Onko Torx ja imukuppi mielestäsi erikoistyökaluja?

        Sellaisia nämä jepulijepit ovat..


      • jep jpe
        niinpäniin.. kirjoitti:

        " joku erikoinen SATA levy"
        -juu niinkin erikoinen kuin aivan tavallinen

        "tietyt pinnin iMacin lämpötila-antirille"
        -suksi nyt..

        "ei todellakaan ole helppo toimenpide"
        -ootko tehnyt? Mä olen, ja voin sanoa kokemuksesta että on helppo juttu.

        "eikä onnistu ilman erikoistyökaluja."
        -Onko Torx ja imukuppi mielestäsi erikoistyökaluja?

        Sellaisia nämä jepulijepit ovat..

        Eipäs käy tavallinen SATA levy iMaceihin. Uusissa iMaceissa on Apple-flasshattu levyt ja vanhemmissa pitäisi olla liitin tuulettimelle. Ilman näitä koneen tuuletin huutaa täysillä.

        Aiheesta on myös ketju hopeisessaomenassa.


    • Vastausta annetaan

      Musiikki, videot ja kuvat on helppo siirtää CarbonCopyClonerilla.

    • puusilima_____asdg

      osx:ssä on valmiina ohjelma tuohon
      rsync /dev/ulkoinen_levy_1_mountpoint/ /dev/ulkoinen_levy_2/mountpoint/

      venaa viikko kopioinnin valmistumista ja sulla on 2 identtistä levyä.

      nuo polut on väärin.. löytynevät /Volumes/ alta eli
      rsync /Volumes/levy_1/ /Volumes/levy_2

    • ei vaan toimii

      Oleellista on, että varmuuskopiointi menee aina yhdelle TimeMachine-levyksi määritellylle kovalevylle. Sinne voi kopioida kaiken mitä haluaa, mutta sen yhden levyn koko rajoittaa ehkä jossain vaiheessa. TimeMachine-levyhän pitäisi kooltaan olla ainakin kaksinkertainen varmistettaviin levyihin nähden. Tämä ei ole ihan välttämätöntä, minullakin on 750 Gt:n osio TM:nä 500 Gt:n levylle, todellinen tiedostojen kokonaismäärä ratkaisee.

      Eli järjestelmäsi voisi olla sisäinen 500 Gt ja ulkoiset esim 500 Gt ja 2 Tt. Tuosta 2 Tt:n levystä tulee TimeMachine-levy, johon nuo kaksi levyä varmistetaan.

      Edelleenkään en silti luottaisi siihen automaattiseen varmistukseen. Oletetaan, että siirrät vaikka valokuvia kovalevylle. Jos TimeMachine on juuri hetkeä ennen varmuuskopioinut levyt, niin siihen jää tunti aikaa, jolloin ehkä kallisarvoisetkin kuvat ovat varmistamatta. Varmuuskopioinnin voi käynnistää käsin, mutta minä suosin tapaa, jossa itse siirrän alkuperäiset kohteet samantien kahdelle levylle.

    • Sekakäyttäjä

      Itsellä on kuuden teran verkkolevy jossa kaikki oleellinen data ja varmistukset.
      Verkkolevy on vielä raid 5 joten sieläkään ei pelota yhden levyn hajoaminen.
      Koneena siis iMac27" jossa teran kiintolevy.
      Tiedonsiirtokin on kohtuu nopeaa 1GB verkossa.

    • "Osaako Mac OS X Time Mache varmuuskopioida ulkoisen kovalevyn toiselle ulkoiselle levylle?"

      Osaa. Sinun täytyy vain määritellä ne levyt/hakemistot, joita et halua varmuuskopioitavan plus määritellä se levy johon haluat Time Machinen suorittavan varmuuskopionsa.

      --> Avaa Time Machine asetukset
      --> VALITSE LEVY... --> jonne haluat varmuuskopion tehtävän
      --> VALINNAT... --> lisäät kohteitä, joita ET halua varmuuskopioitavan

      Laitat automatiikan päälle, jos haluat. Voit myös tehdä tarvittaessa varmuuskopion halutessasi kuvakkeesta yläpalkista --> VARMUUSKOPIOI NYT

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1671
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1422
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      108
      944
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      926
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      41
      763
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      692
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      661
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      28
      638
    9. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      603
    10. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      28
      598
    Aihe