4TB

Iso-Ware

Onko tietoa koska 4 teran levyt tulevat kauppoihin?

9

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole tietoa

      ei

    • ei tietoa

      ole

    • parappa

      Mihinkähän noinkin isoja levyjä tarvii?

      Ja miksei tehdä kiintolevyjä 5,25 tuuman paikkaan.

      • Iso-Ware

        Levyllä ei ole koskaan liikaa tilaa. On kuin vaatekomero. Niin suurta ei olekaan ettei se tulisi täyteen.

        Tietokonekaupasta saa sovittimia.


    • City-Kani

      Raidilla saa vaihka 4 kpl 2tb levyjä yhdeksi...

      siis yhteensä yhtenä näkyvä 8tb levy.

      • Iso-Ware

        Mutta neljään tarvitaan kaksi kaksiteraista. Neljäteraisia tarvitaan vain yksi. Vähemmän sähkönkulutusta, vähemmän lämpöä, vähemmän ääntä.

        Miksi RAID? LVM on joustavampi.


      • Iso-Ware kirjoitti:

        Mutta neljään tarvitaan kaksi kaksiteraista. Neljäteraisia tarvitaan vain yksi. Vähemmän sähkönkulutusta, vähemmän lämpöä, vähemmän ääntä.

        Miksi RAID? LVM on joustavampi.

        Eiköhän ne kohta tule kun kolmeterasiakin on jonkin aikaa jo ollut. Luulisi kyllä tollasen 3Tb-levynkin jonkin aikaa riittävän, tai jos ei, niin ei 4Tb paljoa kauempaa riitä. Kahden Teran päällä hinta pomppaa aika reilusti, joten kun neljäteraset tulevat, hinta lienee aika tuolainen.

        »Miksi RAID? LVM on joustavampi.»

        En tuosta LVM:stä niin tiedä, mutta saako sillä RAIDin tavoin nopeutta ja/tai varmuutta?


      • Iso-Ware
        Töppönen kirjoitti:

        Eiköhän ne kohta tule kun kolmeterasiakin on jonkin aikaa jo ollut. Luulisi kyllä tollasen 3Tb-levynkin jonkin aikaa riittävän, tai jos ei, niin ei 4Tb paljoa kauempaa riitä. Kahden Teran päällä hinta pomppaa aika reilusti, joten kun neljäteraset tulevat, hinta lienee aika tuolainen.

        »Miksi RAID? LVM on joustavampi.»

        En tuosta LVM:stä niin tiedä, mutta saako sillä RAIDin tavoin nopeutta ja/tai varmuutta?

        Korjataan nyt ensin pieni väärinkäsitys. RAIDilla ei saada varmuutta vaan vikasietoisuutta eli aina päällä pidettävää serveriä ei tarvitse levyrikon takia välttämättä sammuttaa. Varmuutta saadaan vain varmuuskopioilla.

        Tein tuon LVM kysymyksen siksi ettei nykyään osata enää ajatellakaan kuin RAIDiksi. Sinänsä eivät olla toisiaan poissulkevia. Voihan LVM alla olla vaikka sekaisin joukko levyjä, osioita ja RAID pakkoja.


      • Iso-Ware kirjoitti:

        Korjataan nyt ensin pieni väärinkäsitys. RAIDilla ei saada varmuutta vaan vikasietoisuutta eli aina päällä pidettävää serveriä ei tarvitse levyrikon takia välttämättä sammuttaa. Varmuutta saadaan vain varmuuskopioilla.

        Tein tuon LVM kysymyksen siksi ettei nykyään osata enää ajatellakaan kuin RAIDiksi. Sinänsä eivät olla toisiaan poissulkevia. Voihan LVM alla olla vaikka sekaisin joukko levyjä, osioita ja RAID pakkoja.

        En tietenkään tarkoittanut, että raid korvaisi varmuuskopioinnit. Mielestäni vikasietoisuus tuo kuitenkin tietynsorttista varmuutta, koska levyrikon sattuessa (joka ei todellakaan ole ollenkaan tavatonta) saadaan kone huomattavan helpolla takaisin toimintakuntoiseksi. Jopa niin, ettei ole mikään välttämättömyys tehdä saman työpäivän aikana mitään asian eteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      292
      977
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe