Mitenkäs mahtaa asia noin pykälien/yleisten suositusten mukaan olla, kun irtisanoo asunnon ja siinä on se kuukauden irtisanomisaika eli sopimus päättyy vaikka 31.10 ja asunto on vapaa 1.11 ninn tuleeko minun vielä lokakuulta maksavana asukkaana päästä vuokraisäntä esittelemään asuntoa sellaisille, jotka haluavat sen 1.11 vuokrata?
Tiedän kyllä mitä kohteliaisuus ja käytöstavat ynnä muu aikuismainen yhteistyö asiasta sanoo, mutta vuokraajan ollessa mitä on, tällainen ei ole tarpeen. Eli kun toinen on lapsellinen pilkunviilaaja niin saa myös takaisin sitä mitä tilaa!
Onko kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? Minulla tulee siis olemaan kuukauden ajan kaksi asuntoa, koska toisessa on tämä irtisanomisaika voimassa ja toisen vuokraan lokakuun alussa.
Miten siis menetellään, kun asunto on kyllä tyhjillään, mutta minä siitä edelleen maksan. Onko vuokranantaja päästettävä pitämään näyttöjä vai voinko vaatia esimerkiksi korvausta/että minulle on ilmoitettava ja sovittava jokainen näyttö/ kieltää koko homman.
Mitä oikeuksia tai velvollisuuksia minulla vuokralaisena asiassa on?
Asunnon esittely irtisanomisaikana
8
4150
Vastaukset
- Lukekaa tiedätte
Vuokralaisen on päästettävä vuokranantajansa asuntoa katsomaan sopivana sovittuna aikana olkoon kyse vuokrauksesta tai ei.
- kkkppp
Et voi estää vuokranantajaa näyttämästä asuntoa uusille vuokralaisille. Varsinkin jos asunto on tyhjillään,niin sinulla ei ole mitään perusteita kieltäytyä näytöistä.Toki voi vaatia vuokranantajaa ilmoittamaan kun asuntoon mennään tai sopia ajoista,vaikka en ymmärrä sitä koska asunto on tyhjä.
Mutta mitä korvauksia sinun muka kuuluisi saada.?Tuohan on vuokranantajan oikeus,etkä voi varsinkaan tälläisessä tilanteessa estellä kun ei ole järkevää syytä.
Alla suora lainaus www.laki24.fi sivuilta:
"Onko vuokranantaja päästettävä asuntoon? Pitääkö esittelyjä sietää?
Vuokranantajalla on oikeus päästä asuntoon huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten. Vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
Myytävänä tai uudelleen vuokrattavana olevaa vuokrahuoneistoa vuokranantajalla on oikeus näyttää halukkaille sellaisena aikana, joka on sopiva sekä vuokranantajalle että vuokralaiselle. Mielivaltaisesti ei vuokranantaja saa asuntoon tulla. Vierailusta täytyy etukäteen vuokralaiselle ilmoittaa ja tapaamisajoista on pyrittävä sopimaan molempia tyydyttävästi. " - kuinkasnyt
Tämä auttoikin jo kovasti! Nimenomaan tuota hain, että onhan asiasta kuitenkin minulle ilmoitettava, jotta minulla on mahdollisuus olla vaikka paikalla näytön aikana. Saatan kuitenkin joitain tavaroitani vielä asunnossa irtisanomiskuukauden aikana säilyttää, enkä niitä halua vieraiden ja vuokraisännän ilman lupaa ronkkivan.
Eikä tosiaan huvita maksaa 440 euroa kuukausivuokraa siitä, että asunnossa ravataan kengät jalassa koska sattuu ja minä joudun kämpän lopputarkastusta varten siivoamaan.
Nytpä lähtee vuokraisännälle viestiä, että jokainen näyttö tai asunnossakäynti sovitaan minun kanssani ja jos asuntoon on omilla avaimilla ilman lupaani tungettu niin poliisilaitoksella tavataan!
Kiitos avustanne! :) - oivoivoikko
Alussa oli yksi kusipää ja lopussa kaksi. Mikähän se totuus sitten on? Onko se nyt ihan oikeasti vuokranantajan syy, että maksat kahdesta asunnosta? Oisko hiukan peiliin katsottava?
Ei tarvitse vastata. - kuinkasnyt
Ja mitenköhän liittyy asiaan?! Ei tietenkään ole vuokranantajan syy, on hänelle irtisanomisajan vuokraan OIKEUS. Siksipä täällä kyselen minäkin, että mikä on minun OIKEUTENI vuokranmaksajana, minä kun en satu olemaan tyhmä ja mitäänsanomaton kynnysmatto johon asunnonomistajaherrat pyyhkii likaiset kenkänsä! Ja kyllä vastasi silti, nimenomaan edellemainitusta syystä.
Jos kerta vuokraisäntä neuvotteluun haluttomana ottaa kaikki oikeutensa niin miksi minun pitäisi maanitella ja nöyristellä, kun kerta laitan herran tilille 440 euroa kovalla työllä tienattua rahaa! - Riitely tyhmää
Onko se vuokranantajan syy, ettet tunne LAKIA miten asunto irtisanotaan oikeaoppisesti?
Jos olisit fiksu, niin ehdottaisit nöyrästi että maksat vuokraa vain siihen saakka kunnes UUSI vuokralainen löytyy asumaan (maksamaan vuokraa), jolloin voisit saada vaikkapa 2 viikon (puolet vuokrasta) anteeksi. Silloin kumpikin voittaisivat. Eli ideana on, että asunto luovutetaan HETI uudelle vuokralaiselle kun sen tarvitsee eikä 1.11, jolloin voisit edes jotenkin luistaa velvoitteistasi.
Jos olisin tilanteessa, että vuokranantajalle ei käy tämä "puolitiehen vastaan" menettely", niin voisin minäkin pitää sitten kämppää tyhjillään ja avaimet loppuun saakka kun minulla on siihen oikeus. - kuinkasnyt
Nimenomaanhan vuokranantajaa ei kiinnostanut liikauttaa takamustaan asian suhteen ennen 1.11, sanoi vaan, että "sinähän sen maksat", vaikka olisin ollut valmiina hommaamaan uutta vuokralaista esim. lehti-ilmoituksista hänen puolestaan.
Kehtasipa vielä suunnitella, että jos asunto on kerta tyhjillään ja kesken kuun löytyy vuokralainen niin saa uudelta ja minulta repäistyä rahoja yhtä aikaa. Että tämmöisen kanssa tässä "yhteistyötä" tehdään!
Muutenkin ollut touhu ihan tolkutonta. "Taloyhtiön paperit tuli kuulemma vahingossa sulle, kipaisepa tuomaan ne mulle kotiin" ja kun oli vuokraa nostamassa niin tuli TEKSTIVIESTI, että kahden viikon päästä vuokra nousee 25 euroa!- The Reilu meininki
Kieltämättä paskamaisen kuuloinen vuokranantaja. Mutta jos yrittää pitää kahta vuokralaista yhtäaikaa niin voit huoletta haastaa käräjille koska touhu on laitonta. Samaten vuokraa ei voi nostaa mitenkään muuten kuin vuokrasopimuksessa mainitulla tavalla. Eli ei mitään 25 eurosia yhtäkkiä vaan esim. indeksikorotus,mikäli siitä on sopimuksessa maininta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803