Onnettomuus lapsena

Aurinkoinen

Oli vuosi -90 kun perheeni kanssa olimme matkalla autolla mummolaan, olin tuolloin 10 vuotias. Minä ja siskoni istuimme takapenkillä ja vanhemmat edessä. Eräässä risteyksessä vanha mies tuli autolla suoraan eteemme. Muistan vain sen hetken kun kuului karmea metallin rysäys ja sen kun palomiehet tulivat herättelemään minua. Onnettomuudessa kuoli toisen auton vanha mies. Me muut selvisimme mustelmilla jotka tulivat turvavöistä. Vaikka olin jo 11 vuotias niin istuin silloin vielä korokkeella tai 'palliksi' me sitä sanottiin. :) Ilman tätä koroketta olisin saanut paljon vakavempia ruhjeita turvavyöstä.

Kirjoitin tämän siksi tänne, koska näen päivittäin juuri tuon ikäisiä lapsia autoissa ilman turvavyötä.

8

3090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäkukka

      Olen huomannut saman liian moni lapsi matkustaa autossa ilman turvavyötä,vaikka vyöt sitten olisikin niin,korokepalli puuttuu.Liian harvoin näkee selkänojallisia korokeistuimia jotka antavat sivutukea ja suojaavat päätä.Meillä on lapsilla ollut aina parhaat saatavilla olleet turvalaitteet pienestä pitäen,se on kuitenkin pieni investointi autoiluun menevään rahamäärään nähden.

      Tytöllä 11v 35kg on römer kid selkänojallinen korokeistuin jossa on erittäin hyvä sivutörmäyssuoja,riittävän suuret pääntuet sivusuunnassa testivoittaja 2003 eurotestissä.Toisella tyttösellä 9v 30kg on vanhempi britaxin travellern turvaistuin jossa on omat viisipistevyöt,tämä istuin on ainoa markkinoilla oleva joka on hyväksytty 36kg asti omilla viisipistevöillä käytettäväksi.

      Kun lapset olivat pieniä joutui tuttavaperhe kolariin siinä lapset vaikka olivatkin turvavöissä saivat molemmat paksusuolen repeämän,kun lannevyö painoi mahaa syynä oli koroketyynyn puute jolloin vyö pääsi kiristymään liian ylös mahan päälle.Olen aina ihmetellyt kun lasten turvallisuuteen suhtaudutaan välinpitämättömästi,en ole mm.tavannut kellään muulla britax travelleria.

      • lumpeenkukka

        Olen ollut vastaavanlaisessa kolarissa ja jouduin viettämään viikon sairaalassa,entä sä Aurinkoinen olitko sairaalassa vai pääsitkö heti kotia,kuinkapa vanhempasi selvisivät.Minun isäni oli yli kuukauden sairaalassa loukkaannuttuaan varsin pahoin.


      • Aurinkoinen
        lumpeenkukka kirjoitti:

        Olen ollut vastaavanlaisessa kolarissa ja jouduin viettämään viikon sairaalassa,entä sä Aurinkoinen olitko sairaalassa vai pääsitkö heti kotia,kuinkapa vanhempasi selvisivät.Minun isäni oli yli kuukauden sairaalassa loukkaannuttuaan varsin pahoin.

        Kyllä olin päivän sairaalassa. Tai pelkkä tarkistus se vain oli, mustelmia löytyi mutta ei sen pahempia. Sama juttu muille perheen jäsenille. Päästiin samana päivänä kaikki pois sairaalasta.


      • lumpeenkukka
        Aurinkoinen kirjoitti:

        Kyllä olin päivän sairaalassa. Tai pelkkä tarkistus se vain oli, mustelmia löytyi mutta ei sen pahempia. Sama juttu muille perheen jäsenille. Päästiin samana päivänä kaikki pois sairaalasta.

        Te selvisitte onneksi vähällä,meille kävi hieman pahemmin sillä törmäsimme sivutieltä tulleeseen kuormuriin vaikka meilläkin oli kaikilla turvavyöt kiinni,pikkuveljellä 3vuotta oli turvaistuin ja minä silloin 9vuotta istuin korokeistuimessa selkänojallisessa Akta 1.2.3 merkkisessä.

        Kuten kerroin isäni oli sairaalassa pitkään äitikin pari viikkoa minä pääsin sukulaisteni hoiviin viikon päästä,sillä olin saanut rintalastan murtuman turvavyön rajusta puristuksesta,veljeni oli saman ajan tarkkailtavana lähinnä sillä hänellä ei ollut vammoja.

        Muistan äidin kirkaisun ja rajun rysäyksen sekä turvavyön puristuksen,sekä siitä seuranneen pistävän kivun rinnassani.Verta oli vuotanut vatsaonteloon tämä selvisi vasta sairaalassa.


      • xccd
        lumpeenkukka kirjoitti:

        Te selvisitte onneksi vähällä,meille kävi hieman pahemmin sillä törmäsimme sivutieltä tulleeseen kuormuriin vaikka meilläkin oli kaikilla turvavyöt kiinni,pikkuveljellä 3vuotta oli turvaistuin ja minä silloin 9vuotta istuin korokeistuimessa selkänojallisessa Akta 1.2.3 merkkisessä.

        Kuten kerroin isäni oli sairaalassa pitkään äitikin pari viikkoa minä pääsin sukulaisteni hoiviin viikon päästä,sillä olin saanut rintalastan murtuman turvavyön rajusta puristuksesta,veljeni oli saman ajan tarkkailtavana lähinnä sillä hänellä ei ollut vammoja.

        Muistan äidin kirkaisun ja rajun rysäyksen sekä turvavyön puristuksen,sekä siitä seuranneen pistävän kivun rinnassani.Verta oli vuotanut vatsaonteloon tämä selvisi vasta sairaalassa.

        Sitä kuinka varhain lapset otetaan pois turvaistuimista ja laitetaan turvavöihin,parhaassa tapauksessa sentään korokepallille,mutta näkee 3-4 vuotiaita pelkissä turvavöissäkin.Tämän ikäinen ei saa riittävää suojaa pelkästä vyöstä vaan parasta olisi turvaistuin viisipistevöin,kuten nimimerkki Samaa mieltä toteaa niin aina 36kg eli noin 10 vuotiaaksikin olisi turvallisinta olla omassa turvaistuimessa.

        Pahinta mitä näkee sen lisäksi että vöitä ei käytetä ollenkaan on että lapsi on etuistuimella pelkällä lannevyöllä,kolarissa lapsi lyö päänsä kojelautaan tai oveen,muuten kyllä lasta edessäkin voi pitää mutta koroke ehdottomasti jotta vyö kulkee oikein,eikä tietenkään saa olla airbagia.

        Tehdyssä tutkimuksessa lapsimatkustajat kolareissa 90-97 oli neljä tapausta kun edessä lannevyössä ollut lapsi oli kuollut,turvaistuin olisi pelastanut heidät kaikki.


      • Janette
        xccd kirjoitti:

        Sitä kuinka varhain lapset otetaan pois turvaistuimista ja laitetaan turvavöihin,parhaassa tapauksessa sentään korokepallille,mutta näkee 3-4 vuotiaita pelkissä turvavöissäkin.Tämän ikäinen ei saa riittävää suojaa pelkästä vyöstä vaan parasta olisi turvaistuin viisipistevöin,kuten nimimerkki Samaa mieltä toteaa niin aina 36kg eli noin 10 vuotiaaksikin olisi turvallisinta olla omassa turvaistuimessa.

        Pahinta mitä näkee sen lisäksi että vöitä ei käytetä ollenkaan on että lapsi on etuistuimella pelkällä lannevyöllä,kolarissa lapsi lyö päänsä kojelautaan tai oveen,muuten kyllä lasta edessäkin voi pitää mutta koroke ehdottomasti jotta vyö kulkee oikein,eikä tietenkään saa olla airbagia.

        Tehdyssä tutkimuksessa lapsimatkustajat kolareissa 90-97 oli neljä tapausta kun edessä lannevyössä ollut lapsi oli kuollut,turvaistuin olisi pelastanut heidät kaikki.

        Olen kohta 16 vuotias pituutta on vain 151cm joten käytän pallia pehvan alla mielellään,näkee paremmin ulos ja lannevyö asettuu tukevasti lantion eikä mahan päälle,ei mua hävetä tunnustaa sitä vaikka monet 10 vuotiaatkin on niin isoa kun eivät enään käytä apulaitteita..ja pyh....


      • nininini

        Britaxin sivuilta: Traveller Plus on turvaistuin isommille lapsille, jotka tarvitsevat erikoistukea pidempään.


      • surulline
        xccd kirjoitti:

        Sitä kuinka varhain lapset otetaan pois turvaistuimista ja laitetaan turvavöihin,parhaassa tapauksessa sentään korokepallille,mutta näkee 3-4 vuotiaita pelkissä turvavöissäkin.Tämän ikäinen ei saa riittävää suojaa pelkästä vyöstä vaan parasta olisi turvaistuin viisipistevöin,kuten nimimerkki Samaa mieltä toteaa niin aina 36kg eli noin 10 vuotiaaksikin olisi turvallisinta olla omassa turvaistuimessa.

        Pahinta mitä näkee sen lisäksi että vöitä ei käytetä ollenkaan on että lapsi on etuistuimella pelkällä lannevyöllä,kolarissa lapsi lyö päänsä kojelautaan tai oveen,muuten kyllä lasta edessäkin voi pitää mutta koroke ehdottomasti jotta vyö kulkee oikein,eikä tietenkään saa olla airbagia.

        Tehdyssä tutkimuksessa lapsimatkustajat kolareissa 90-97 oli neljä tapausta kun edessä lannevyössä ollut lapsi oli kuollut,turvaistuin olisi pelastanut heidät kaikki.

        että ärsyttää ku olin yksie tuttavien autos ja niiden 4 vuotias lapsi saa tehdä mitä haluaa niin hän ei käytä turvavöitä eikä mitään koska äitinsä ei jaksa riidellä asiasta. ja sitten lapsi on vaikka miten päin siellä autossa. sanoin asiasta lapsen äitille mutta hän vain sanoi että antaa lapsen tehdä kuinka haluaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe