Miten on mahdollista selvittää oma biologinen isä? Olen siis 90-luvun alussa syntyntyt "koeputkilapsi." Tuolloin ei ollut nykyisen kaltaista lakia joka oikeuttaa selvittämään oikean isän. Silti mahdollista?
Tarkoituksena ei ole mitenkään puuttua hänen elämäänsä. Olisi vain mukava tietää millaisen isän perimän olen saanut. Isän jota koskaan minulla ei ole ollut.
Biologisen isän selvitys?
20
2508
Vastaukset
- dfsfdsfds
bump
- kjhgio
bump
- noo papa
minun mielestäni tutkimukset on niin vaativat että siinä kyllä selviää isän heenkilöllisyys tavalla tai toisella. mitä mieltä äitisi on?
- sh.
Miten niin selviää jos on käytetty anonyymiä luovuttajaa.
- mauva
Koeputkilapsi voi olla myös kahden biologisen vanhemman oma lapsi... tässä on nyt termit menneet kysyjällä sekaisin. Tarkoitatko siis, että sinut on saatu aikaan luovutetuilla siittiöillä koeputkihoidolla? Anonyyminä luovutetut siittiöt, isyyden selvittäminen lähes mahdotonta. Nykyinen laki määrää luovuttajat rekisteröitymään, isyyden saa selville sitten kun lapsi on 18-vuotias, jos hän haluaa asian selvittää.
- 1234
Hei!
Minäkin olen 1987 keinohedelmöityksellä syntynyt tyttö.
Onko täällä muita keinohedelmöityksen avulla syntyneitä, nyt esimerkiksi n. 17-30v., nuoria ihmisiä, jotka eivät tunne luovuttajaa/biologista isäänsä? Itsekään en tiedä, vaikka kovasti haluaisin.. - luovuttanut isä
Eikös vaan olekin hyvä asia että nykyään isän tiedot saa 18-v täytettyään.
Olen itse luovuttanut spermaa 2009 ja olen kyllä todella iloinen jos aikanaan joku ottaa yhteyttä. Olisihan mielenkiintoista tavata lapsensa ja juurethan aina on geneettisestikin jossakin.
Hyvä että laki muuttui ja jos nyt niin tarkka on henkilöllisyydestään ettei halua omia tietojaan lapselle antaa ei kyllä kannata luovuttaakaan. Kyllähän lapsi ne tiedot tarvitsee, kun eihän sitä tiedä koskaan vaikka alkaisi seurustelemaan velipuolen tms. kanssa jos ei tietoa.
Odotan innolla sitä päivää jos joku sattuisi ottamaan yhteyttä, mikä ei tietystikään ole mitenkään varmaa.- jooopa joo
Teini-ikäinen poika rimputtaa ovikelloa kamapäissään ja uhkaa tappaa, jos et anna rahaa....No, ei kait nyt sentään, kyllähän yh-äidit osaa poikansa kasvattaa.
- luovuttanut isä
jooopa joo kirjoitti:
Teini-ikäinen poika rimputtaa ovikelloa kamapäissään ja uhkaa tappaa, jos et anna rahaa....No, ei kait nyt sentään, kyllähän yh-äidit osaa poikansa kasvattaa.
Jos on yhtään isänsä luonteen laatua saanut ei uhkaa tappaa... Kun isäkin jo yksinhuoltajaäidin kasvattama en usko sillä olevan yhtään mitään merkitystä.
- rhiiuiuu
luovuttanut isä kirjoitti:
Jos on yhtään isänsä luonteen laatua saanut ei uhkaa tappaa... Kun isäkin jo yksinhuoltajaäidin kasvattama en usko sillä olevan yhtään mitään merkitystä.
Geenit ei ole ainoa mikä vaikuttaa, ympäristötekijät myös.
- luovuttanut isä
rhiiuiuu kirjoitti:
Geenit ei ole ainoa mikä vaikuttaa, ympäristötekijät myös.
Ympäristö vaikuttaa paljonkin. Mutta luulen että monella sellaisella ihmisellä joka hankkiutuu raskaaksi spermapankin tai muun luovuttajan avulla on paljon annettavaa lapselleen. Itse olen tosiaan kokenut turvallisen ja hyvän lapsuuden yksinhuoltajaperheessä. Äiti on minut aikanaan halunnut kyllä ihan tietoisesti.
Lapsen hankkiminen spermapankin tai luovuttajan avulla vaatii aina paljon enemmän kuin perinteinen helppo ja miellyttävä tapa.
Luulen että paljon huonommat edellytykset lapsen kasvatukseen on niillä Toyotan takapenkin tytöillä ja kännipäissä epähuomiossa alkuun saatetuilla.
En todellakaan pelkää ajatusta tavata oma lapsi, jonka joku muu/muut ovat kasvattaeet. Tietystikin on ihan eri asia sellainen oma lapsi, jonka kanssa itse on touhunnut kokoajan. Mutta en kyllä usko olevani sen parempi kasvattaja kuin muutkaan keskimäärin. Tärkeintä on yrittää parhaansa, pitää huolta ja rakastaa.
- 1234
Hei!
Minäkin olen 1987 keinohedelmöityksellä syntynyt tyttö.
Onko täällä muita keinohedelmöityksen avulla syntyneitä, nyt esimerkiksi n. 17-30v., nuoria ihmisiä, jotka eivät tunne luovuttajaa/biologista isäänsä? Itsekään en tiedä, vaikka kovasti haluaisin..
Mikäli on samassa tilanteessa olevia niin saa laittaa viestiä myös sähköpostiosoitteeseeni:) :
[email protected] - giiiiiiiirl
Hei !
Täälläkin keinohedelmöityksen avulla syntynyt tyttönen. Sain tietää "biologisen totuuden" vasta muutamia vuosia sitten, ja se oli aika shokki. Biologinen äitini siis on "hukassa" ja olisi kiva tietää mistä geenini tulevat... Kaiken lisäksi äitini (ei biologinen) on kuollut, ja tuntuu, että biologisen äidin löytäminen parantaisi tätä oloa.. - 1234
Moi girl!
Haluisitko laittaa mulle viestiä tohon [email protected] osoitteeseen suoraan?:) Helpompi jutella:) - 222
Hei!
Olen 1987 keinohedelmöityksellä syntynyt tyttö.
Onko täällä muita keinohedelmöityksen avulla syntyneitä, nyt esimerkiksi n. 17-30v., nuoria ihmisiä, jotka eivät tunne luovuttajaa/biologista isäänsä?
Keinohedelmöitetyt ihmiset, jotka haluatte keskustella aiheesta, laittakaa ihmeessä viestiä seuraavaan osoitteeseen niin jutellaan lisää: [email protected]
Kiitos:)- Koeputkilapsi412323
Hei,
Laitoin sinulle mailia jos asia kiinnostaa vielä.
Terveisin,
Viestiketjun aloittaja vuodelta 2011.
- isänätaas
en saa tietojani toimitettua omille rakkaille lapsilleni; "kiitos-" kuuluu vieraannuttaja "äidille- ja Raision kaupungin vieraannuttaja
"lastensuojelu-" viranomaisille, poliisille, "valvoville viranomaisille";
perättömin lausumin, selvityksin, lapsen tarkoitushakuisin vieraan-nuttamisin- ja vainoamisin mm. tuomioistuimessa lapsen
olosuhtesta - Sirive
Kun aikanaan v. 94 halusimme toisen lapsen saman luovuttajan siittiöillä, luovuttaja oli tiedossa, mutta kiireinen. Aikanaan toinen lapsi sai alkuna toisen luovuttajan siittiöillä. Sen jälkeen tuli uusi hedelmöityshoitolaki. Hävitettiinkö siinä vaiheessa kaikkien luovuttajien tiedot automaattisesti vai saiko luovuttaja kertoa, jos tiedot sai säilyttää? Eli onko osa tiedossa ja osa ei vai ei yksikään - vai kaikki? Jos lapset nyt jo aikuiset haluavat selvittää alkuisänsä, onko se mahdollista? Ja jos, niin toivottavasti raja ei ole heidän syntymävuosien välissä...
- yhteysasianajajaan
ei mitään yhteyttä sosiaalitoimeen/ lastenvalvojaan, lastensuojeluun-
- Anonyymi
Hei viestiketjun aloittaja, Koeputkilapsi412323!
Huomasin vasta viestisi ja jostakin syystä sähköpostisi ei ole saapunut perille, liekö poistunut
ajan kanssa mikäli mennyt esim. roskapostin puolelle.
Mikäli luet vielä tätä ketjua niin olisi mukava jos laittasit viestin uudelleen:)
[email protected]
Terveisin aiemmin kirjoittanut 1234
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134598Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3583879Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363476Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk193128Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122563- 2802380
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3221807- 1001802
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi471493Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81183