Hei te kaikki viime/tänä vuonna Gambiassa käyneet? Kertokaas, mitä ruoka ja juoma ajankohtaisesti maksavat hotellin ulkopuolella? Kovasti tuntuu olevan erilaista tietoa liikkeellä. Tarkoituksena siis ruokailla muualla kuin hotellissa/ sen välittömässä läheisyydessä. Goa jo tuttu ja nyt tekisi mieli nähdä Gambiakin, mutta onko kovasti kalliimpi?
Ruuan ja juoman hinta?
28
1517
Vastaukset
- fiikus piikus
Moi.Mä ostan ruokani Kololin katukojuista jotka vaimoni tekee valmiiksi pihallaan, syömme lähes aina naudanlihaa.Aamuisin syömme ison tuoreen sämpylän jonka sisälle paistamme kananmunia.Nämä kaikki maksavat n. 4e päivä.Kadulla syödyissä paikallisissa ruokaloissa on pirun isot ja hyvät ruoka-annokset jotka maksavat 25-35dalasia(alle euro).Kaduilta kannattaa ostaa SHAWARMA(lätty minkä sisällä naudanlihaa ja sipulisössöä) ja AFRA (pelkkää lihaa luineen)kannattaa testata myös,et kadu.Noiden hinnat koosta riipuen 1-2e(30-60dalasia.Minne mewnet asumaan?
- fiikus piikus
Ja viinalitra ostat viskiä,giniä,votkaa,mitä vaan on reilu euron,olut kojuissa ja paikallisissa aina 25dalasia.ONE LOVE,ONE HEART: GAMBIA....
- fiikus piikus
Aamiaisen syömme aina klo 10-11,lounas-päivällinen 13-15,illallinen 19-21.Ja vähääkään ei ole välillä nälkä.Gambiassa ruoka on paikallisin tavoin tehtynä järjettömän puhdasta ja hyvää,kärpäset ja bakteerit katoavat kun ruoka tehdään aina tulella,mulla ei ole ollu koskaan mitään mahakipuja eikä myöskään ripulia.Vettä ostetaan kojuista ja eurolla juot koko päivä vettä...
- goalainen
Goa on Gambiaan verrattuna todella paljon halvempi. Ravintolassa syöminen Goalla ei maksa paljon mitään, verrattuna Gambiaan, joka on tavalliselle turistille kallis.
.
- fiikus piikus
Mikä nyt on kallista,suhteellinen kysymys.Mä ite oon varaton sekatyömies mutta rahamies rahvaan parissa Gambiassa eläessäni. Mä en oo syöny koskaan Gambiassa ollessani näissä hotellialueen rafloissa.Gambialainen vaimoni kokkaa sen tason safkaa eurolla tai kahdella meille molemmille ettei vois vähempää kiinnostaa raflasafkat.
- ölömölö
Ok, sinä et syö ravintoloissa, mutta suurin osa turisteista varmaankin syö.
Ja jos ei sua kiinnosta raflasafkat, se on ihan jees, mutta monia kiinnostaa.
- fiikus piikus
Jos kysyjä kysyy ruuan hinnoista hotellin ulkopuolella,on mielestäni ymmärrettävää että vastaan kysymykseen kuten vastasin...
- sydän Goallla
Useimmilla ei ole paikallista vaimoa tai aviomiestä, joka siellä asuisi ja kokkaisi. Siispä turistit yleisimmin taitavat syödä ravintoloissa, eivät välttämättä hotellien, vaan ihan ulkopuolella, ja kyllä Gambian ravintoloissa on tosi paljon kalliimpaa kuin Goalla.
- niin..
jos 30snt-1,5€ isosta annoksesta paikallista ruokaa on liian kallis, paras mennä vaan sinne Goalle. ;)
- 19 v matkalle
niin.. kirjoitti:
jos 30snt-1,5€ isosta annoksesta paikallista ruokaa on liian kallis, paras mennä vaan sinne Goalle. ;)
Tyhmä kysymys, kun ekaa kertaa menossa Gambiaan, jos ostaa ruokaa katukojuista, niin pitääkö sitä sitten syödä siinä tien varrella ja käsin, kun en oikein osaa kuvitella tuota touhua, miten mahtaa olla.
- mertsu
19 v matkalle kirjoitti:
Tyhmä kysymys, kun ekaa kertaa menossa Gambiaan, jos ostaa ruokaa katukojuista, niin pitääkö sitä sitten syödä siinä tien varrella ja käsin, kun en oikein osaa kuvitella tuota touhua, miten mahtaa olla.
Ei muuta kuin istut vaan tienpientareelle ja alat lapikoida sormin riisiäsi, on ainakin erilainen kokemus, kuin jos istuisit ravintolassa. Matkailu avartaa !
- JOTAIN RAJAA!
Nimenomaan, on se nyt jumaliste naurettavaa vinkumista Suomalaiselta että pitää noita hintoja turistille liian hinnakkaina.Kumma kun ette odota että teille maksetaan kun syötte vierailla mailla.
- kekkoneJ
Gambia hirveä paikka, likainen, törkyinen, ja vaikka kaikki olisi ilmaisrta, ei koskaan enää.
- Rakastuin Gambiaan
Gambia on Paratiisi. 100% aurinkoa, upeat rannat, voi kävellä kilometrejä, lintubongarienparatiisi, kalastusparatiisi. Veneajelu viiden aikaan aamulla mangrovetiheikköjen reunustamalla usvaisella Gambia-joella on kuin sadusta. Merellä pääsi melkein paijaamaan delfiinejä. Kansa huumorintajuista ja avuliasta, helppo tulla toimeen. Ruoka hyvää, voi käydä ostamassa kalaa suoraan kalastajilta ja paistaa itse rannalla, tai pyytää, että hotellin kokki paistaa. Ostereita saa ostaa suoraan niitä kerääviltä naisilta. Torit pursuavat hedelmiä, joista on ihana puristaa tuoremehuja. Tuomisiksi metreittäin ihastuttavaa gambialaista käsinpainettua kangasta.
KekkoneJ mikset nähnyt tätä?
- dikubango
Gambiassa kaikki on toisin,se on totta.On turha odottaa että siellä olis kaikki kuten tyypillisissä lomailumaissa,turkki,kreikka,espanja.Kun olet Gambiassa,olet Afrikassa,asi mikä on hyvä tajuta.... Mä rakastan sitä maata useasta syystä,ihmisten aidosta kiltteydestä,kulttuurista ,ruuasta,musiikista,kaikesta koska olen päästä varpaisiin väsynyt länsimaisiin asenteisiin,arvoihin ja elämäntapoihin.Siellä käydessäni olen vapaa kaikesta tuosta,kiire ja stressi katoaa välittömästi Banjulin kentällä kun en näe enkä kuule mitään hermostuttavaa.
- fiikus piikus
Nimim. 19v matkalle,kokeile kadulla annoksia nimiltä SHAWARMA JA AFRA,hinta 30-40 dalasia,SHAWRMA on naudanlihaa ja sipulia lätyn sisässä,AFRA pelkkää lihaa ja sipulia.ET kadu.Afraa saa myös kanasta tehtynä.
- fiikus piikus
Ja on Gambiassa myös ravintoloita ja ruokaloita paikallisillekin,ei pelkästään hotellialueilla.Ne tosin on ankeita mikä nyt ei yllätä siellä käyneitä MUTTA ruoka-annokset 25-35 d ja ne ovat isoja annoksia.Minnepäin menet aikanaan?
- myös..
kannattaa kokeilla ebbeh-soppaa, myydään katujen kulmilla pusseissa sen verran kuin haluaa. ;)
- <3<3<3<3
myös.. kirjoitti:
kannattaa kokeilla ebbeh-soppaa, myydään katujen kulmilla pusseissa sen verran kuin haluaa. ;)
Heippa!
Ebbeh on ihanaa!!!!!! Ja myös fufu. Kannatta kokeilla kaikkea rohkeasti :)
Ja paikallisista ruuista chiken yassa, domomnda,dulino,benetsin jne on kaikki tosi hyviä!
Ja sanonpahan teille miksi tapella kaikki samoista hotellin miehistä, Gambia on miehiä täynnä!!!
- *kuu*
Kiitos vastaajille. Tarkoitin tosiaan, että menemme lomamatkalle eli syömme kojuissa/ravintoloissa, muttemme hotellissa tai hotellin naapurissa, koska se on oletettavasti kalliimpaa ja "länsimaisempaa" kuin vähän hotellista kauempana. Tarkoitus on nähdä ja kokea muutakin kuin hotellin nurkat. Hintakaan ei sinänsä ole este, mutta kyselin, koska olen lukenut hyvin vaihtelevaa hintatietoa ruuista, tyyliin 1-20 euroa. Ei olla ruuan suhteen säikkyjä tai sairastuta helposti vatsatauteihin, joten uskalletaan kyllä syödä rannoilla ym. Tjäreborgin kautta olisi joulukuussa tarkoitus matkustaa alueelle Kotu/Bakau/Kololi.
- *kuu*
Ei siis olla varattu vielä matkaa, joten en tiedä tarkkaa kohdetta/aluetta
- Joulu -11
Joko olet varannut matkan,mä varasin just.16.12-11 lähtö ,2 viikkoa aamiaisella
n.1000€/henk.Mielestäni halpa JOULUMATKA!
- *kuu*
Voin nyt matkalta palanneena kertoa niitä ruokahintoja, joita täällä itse ennen matkaa kyselin, kun ajankohtaista tietoa tuntuu olevan liikkeellä vain vähän.
Eli Kotun alueella rantaravintoloissa ruuan hinnat liikkuivat siinä 50-150 dalasin paikkeilla. Maukkaan keiton sai tuolla 50:llä ja esim. paikallista chicken yassaa (riisiä ja tulista kanakastiketta) tuolla 150:llä. Eli noin 1-4 euroa maksoi syödä lounas rannalla. Olut rantaravintoloissa vaihteli 30-40 dalasin välillä. Iltaisin syötiin pääkadun varrella ravintoloissa. Kallein syömämme ruoka oli al baba pizzeriassa, jossa pizza maksoi noin 250 dalasia. Muissa illallispaikoissa söimme ruuan noin 150-200 dalasin hintaan. Useissa paikoissa sai ruuan kanssa myös valkoviiniä, lasillinen taisi olla n. 60 dalasia. Monet rantaravintolat järjestävät myös iltaisin rantajuhlia buffetteineen ja näihin osallistuminen maksoi n. 250-350 dalasia/hlö. Me osallistuimme 250 dalasia maksavaan ja ruokia oli useita lajeja ja kaikki olivat erittäin maukkaita. Ohjelmassa oli lisäksi tanssia ja rumpumusiikkia sekä nuotiolla oleilua. Hotellilla ruoka ja juoma oli huomattavasti kalliimpaa, jotkut ateriat maksoivat näihin edellä kertomiini verrattuna jopa tuplat. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan paikkoja hotellin ulkopuolelle. Erittäin hyvää ruokaa oli joka paikassa ja vatsataudeilta vältyttiin! - artzi
mitä kaikkia alkoholi juomia oli tarjolla oliko esim smirnoff ice tai bacardi breezer ja oliko eurooppalaisia oluita?
- *kuu*
Artzi, joitakin tuontioluita oli (harvemmissa paikoissa kylläkin). Noita mainitsemiasi Smirnoffeja tai Breezereitä en nähnyt lainkaan. Siideriäkin näin mainostettavan vain yhdessä ravintolassa. Joka paikasta sai kyllä tuota paikallista Julbrew olutta. Meidän käyttämissä kaupoissa/kioskeissa se maksoi n. 30 dalasia/plo.
- Lomalle
Mitä olut maksaa kaupoissa?
- Jah
Paikallisessa kaupassa 20-25 dalasia ..local ulkobaarissa 30dalasia .
Kannattaa ostaa Paikallista Jul Brevia, tuonti oluet kalliimpia n. 40 d. - fiikus piikus
Ja jos haluat viinaa kitusiisi on litrahinta kojuissa naurettavat 1-2e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855