Tekijänoikeuteni ja asemani työttömänä

Tukala tilanne

Olin lähes 20v. Kustantamon X freelance avustajana, maksaen itse YEL-maksut ja muut kulut, työskennellen ilman mitään sosiaalietuuksia yrittäjästatuksisena freenä.

Eli lain mukaan olin yrittäjä, mutta jos olisin yrittänyt perustaa yrityksen, se olisi tulkittu veronkierroksi koska minulla oli vain pari asiakasta, ja yksi iso pääasiallinen.

Tein heille tuona aikana valtaisan määrän materiaalia, johon minulla on tekijänoikeudet.

Avustajasuhteeni lopetettiin 2010 elokuussa, olemattomalla taloudellisella siirtymäajalla.

Jäin työttömäksi, ja yllättäen minulla oli vaikeuksia saada työttömyyskorvausta, koska olin "yrittäjä".
Tätähän minulle ei oltu yksityisestä työttömyyskassasta kerrottu, vaan maksuni olivat heille hyvin kelvanneet.
No, onnekseni minun kohdallani tulkittiin riippuvaisuuteni tästä isosta asiakkaasta siten, että sain työttömyyskorvausta.

Oltuani sitten vuoden työttömänä Kustantamo lähestyi minua tarjouksella: lähetämme sinulle oheisen avustajasopimuksen, jos allekirjoitat sen, voimme jatkaa yhteistyötämme.

Kävin sopimuspohjan läpi, se veisi kaikki tekijänoikeuteni tuleviin töihini ja sisälsi vielä muita minulle epäedullisia kohtia.
Kaiken huipuksi siihen oli käsin kuulakärkikynällä lisätty, että normaalista avustajasopimuksesta poiketen tämä veisi minun tapauksessani oikeuteni takautuvasti.

Kyseistä takautuvaa materiaalia on siis runsaasti, ja kuten osakkeen, sen arvo muuttuu ennakoimattomasti ja saattaa vuosien aikana solmityuista sopimuksista ja ulkomailla julkaisuista johtuen kohota 70 vuoden aikana erittäin merkittväksi.

Tekijänoikeushan on omaisuuttani siinä missä vaikka arvopaperisijoitukseni.
Voiko työnantaja todella vaatia työttömältä (statukseni tällä hetkellä on siis nimenomaan työtön, ei enää "yrittäjä") että "voimme jatkaa yhteistyötämme jos annat meille Nokian osakkeesi" ?

Kieltäydyin ehdottomasti allekirjoittamasta ja pyysin heitä toimittamaan sähköisen tarjouksen kirjallisena, jotta voisin varmistaa kieltäytymisoikeuteni minulle tarjotuista oman alani töistä.

Kustantamo kieltäytyi toimittamasta tätä dokumenttia, vedoten siihen, että asia ei yhtäkkiä enää olutkaan "ajankohtainen".
Korostin , että vaikka asia ei enää heille olisi ajankohtainen, minun kohdaltani se oli, sillä ilman kirjallista työtarjousta en saisi päätöstä kieltäytymisoikeudestani, saattaisin joutua maksamaan tukeani takautuvasti pois ja joutua vielä sen päälle karenssiin.
kaikki nykyisen tilanteeni huomioiden kohtuuttomia seurauksia siitä, etten suostu luovuttamaan minulle laillisesti kuuluvia tekijänoikeuksiani.

kustantamo kieltäytyi ehdottomasti toimittamasta dokumenttia ja piti asiaa loppuun käsiteltynä, jättäen minut todella hankalaan tilanteeseen.

Vaimoni äiti on sairastunut ja minun pitäisi pystyä matkustamaan bussilla useita kertoja viikossa, syöminenkin olisi silloin tällöin mukavaa jne.

25 vuotta olen ollut freelancer, mutta tämä on ylivoimaisesti törkein temppu jonka mikään kustantamo on minulle tehnyt.

Nyt pitäisi vain löytää virtaa ja oikea osite, mistä lähtisin selvittämään voiko näin törkeästi todella työtöntä kohtaan menetellä: vaatia itselleen erittäin arvokasta taloudellista etua, minun omaisuuttani, ehtona "mahdolliselle" työllistämiselle....

1

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennenkin valittanut

Kyllä voi vaatia, sillä kukaan ei ole velvollinen ottamaan toista työhön. Mutta sinun ei ole pakko suostua.

Sinullahan on kustantamon lähettämä ehdotus sopimukseksi. Viet sen työvoimatoimistolle kieltäytymisen perusteeksi, jos sinulta pyydetään selvitystä asiasta. Lopullisista päätöksistäkin voi aina valittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      292
      6396
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2019
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1241
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1235
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1143
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1116
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1011
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      50
      991
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe