Tekijänoikeuteni ja asemani työttömänä

Tukala tilanne

Olin lähes 20v. Kustantamon X freelance avustajana, maksaen itse YEL-maksut ja muut kulut, työskennellen ilman mitään sosiaalietuuksia yrittäjästatuksisena freenä.

Eli lain mukaan olin yrittäjä, mutta jos olisin yrittänyt perustaa yrityksen, se olisi tulkittu veronkierroksi koska minulla oli vain pari asiakasta, ja yksi iso pääasiallinen.

Tein heille tuona aikana valtaisan määrän materiaalia, johon minulla on tekijänoikeudet.

Avustajasuhteeni lopetettiin 2010 elokuussa, olemattomalla taloudellisella siirtymäajalla.

Jäin työttömäksi, ja yllättäen minulla oli vaikeuksia saada työttömyyskorvausta, koska olin "yrittäjä".
Tätähän minulle ei oltu yksityisestä työttömyyskassasta kerrottu, vaan maksuni olivat heille hyvin kelvanneet.
No, onnekseni minun kohdallani tulkittiin riippuvaisuuteni tästä isosta asiakkaasta siten, että sain työttömyyskorvausta.

Oltuani sitten vuoden työttömänä Kustantamo lähestyi minua tarjouksella: lähetämme sinulle oheisen avustajasopimuksen, jos allekirjoitat sen, voimme jatkaa yhteistyötämme.

Kävin sopimuspohjan läpi, se veisi kaikki tekijänoikeuteni tuleviin töihini ja sisälsi vielä muita minulle epäedullisia kohtia.
Kaiken huipuksi siihen oli käsin kuulakärkikynällä lisätty, että normaalista avustajasopimuksesta poiketen tämä veisi minun tapauksessani oikeuteni takautuvasti.

Kyseistä takautuvaa materiaalia on siis runsaasti, ja kuten osakkeen, sen arvo muuttuu ennakoimattomasti ja saattaa vuosien aikana solmityuista sopimuksista ja ulkomailla julkaisuista johtuen kohota 70 vuoden aikana erittäin merkittväksi.

Tekijänoikeushan on omaisuuttani siinä missä vaikka arvopaperisijoitukseni.
Voiko työnantaja todella vaatia työttömältä (statukseni tällä hetkellä on siis nimenomaan työtön, ei enää "yrittäjä") että "voimme jatkaa yhteistyötämme jos annat meille Nokian osakkeesi" ?

Kieltäydyin ehdottomasti allekirjoittamasta ja pyysin heitä toimittamaan sähköisen tarjouksen kirjallisena, jotta voisin varmistaa kieltäytymisoikeuteni minulle tarjotuista oman alani töistä.

Kustantamo kieltäytyi toimittamasta tätä dokumenttia, vedoten siihen, että asia ei yhtäkkiä enää olutkaan "ajankohtainen".
Korostin , että vaikka asia ei enää heille olisi ajankohtainen, minun kohdaltani se oli, sillä ilman kirjallista työtarjousta en saisi päätöstä kieltäytymisoikeudestani, saattaisin joutua maksamaan tukeani takautuvasti pois ja joutua vielä sen päälle karenssiin.
kaikki nykyisen tilanteeni huomioiden kohtuuttomia seurauksia siitä, etten suostu luovuttamaan minulle laillisesti kuuluvia tekijänoikeuksiani.

kustantamo kieltäytyi ehdottomasti toimittamasta dokumenttia ja piti asiaa loppuun käsiteltynä, jättäen minut todella hankalaan tilanteeseen.

Vaimoni äiti on sairastunut ja minun pitäisi pystyä matkustamaan bussilla useita kertoja viikossa, syöminenkin olisi silloin tällöin mukavaa jne.

25 vuotta olen ollut freelancer, mutta tämä on ylivoimaisesti törkein temppu jonka mikään kustantamo on minulle tehnyt.

Nyt pitäisi vain löytää virtaa ja oikea osite, mistä lähtisin selvittämään voiko näin törkeästi todella työtöntä kohtaan menetellä: vaatia itselleen erittäin arvokasta taloudellista etua, minun omaisuuttani, ehtona "mahdolliselle" työllistämiselle....

1

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennenkin valittanut

Kyllä voi vaatia, sillä kukaan ei ole velvollinen ottamaan toista työhön. Mutta sinun ei ole pakko suostua.

Sinullahan on kustantamon lähettämä ehdotus sopimukseksi. Viet sen työvoimatoimistolle kieltäytymisen perusteeksi, jos sinulta pyydetään selvitystä asiasta. Lopullisista päätöksistäkin voi aina valittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2378
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      182
      2058
    3. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      45
      2017
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      30
      1728
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1696
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      168
      1383
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      195
      1322
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      26
      1195
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      992
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      80
      991
    Aihe