Kohtelu siivouskohteessa tai työyhteisössä

Leipääntynyt

Miten teitä kohdellaan kohteissa, joita siivoatte? Miten kohteen henkilökunta suhtautuu siivoojiin? Koetteko olevanne osa jotakin työyhteisöä (kohteessa tai siivoojien kesken siivousfirmassa)?

Itse olen monesti miettinyt, että jos samanlainen mitätöinti, se ettei oteta huomioon työkohteessa tai ääritapauksissa edes tervehditä kohdistuisi satunnaisiin ihmisiin työkohteessa puhuttaisiin varmasti työpaikkakiusaamisesta. Siivoojan kohdalla moinen on ihan normaali käytäntö.

67

4397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis juu. Olen ollut siivojana nyt 12 vuotta. Aikaisemmin olin kaupassa töissä . Huomasin heti alussa , että siivooja ei ole ihminen. Se on se jonka ei pidä näkyä mutta paikat pitää olla puhtaana . :( . Silti pidän työstäni vaikka en olekkaan "olemassa" . Tsemppiä kaikille siivoojille . Ilman meitä muut hukkuis pas........... :D

• Anonyymi

Moi nimeni on Jari olin siivoojana yli 8 v ensimmäinen työpaikkani oli Heikkilän kasarmi Uittamo olin vuoden siellä 1996 v työkaverit oli mukavia kaikki naisia siellä oli myös 2 vanhaa koulukaveria sotilaina sen jälkeen siivosin 8 v se oli henkisesti raskasta udeltiin missä siivooja on oli pikkupomoja jotka luuli että on siivoojan esimies jos olin lomalla kipeänä hoitamassa asioita aina udeltiin missä siivooja on puututtiin typntekemiseen siivosin yht 8 v sitten vaihdoin alaa t Jari koulun jälkeen oli pakko valita siivoomaqn tai olla työrön

• vkosiivous

Kyllä sitä yleensä saa tuntea olevansa kakkosluokan kansalainen. Mutta pidän työstäni, enkä valvo öitäni asiakkaan suhtautumisen takia. Nykyisessä paikassani ärsyttävintä on asiakkaan "mikään siivoukseen liittyvä ei kuulu, olen toimistotyöntekijä". Se menee siis niin äärimmäisyyksiin, että jos asiakkaan edustajalta tippuu kynä ei se kaveri sitä nosta, odottaa että siivooja tulee ja nostaa! Työkaverini on niin leipääntänyt tähän kynän nostajana pitämiseen että tuikkaa armotta jokaikisen lattialta löytämänsä kynän roskiin.

• Mulla oli kauan sitten kohde jossa miesten pukuhuoneen penkin alla oli hirveästi roinaa. Siellä oli poria, poran teriä ja vaikka mitä roinaa.
        Koin että minun ei kuulu koskea siihen roinaan koska minun tehtäväni ei ole järjestellä asiakkaan tavaroita vaan siivota lattiat niiltä osin kuin ne ovat puhtaat.

Eräänä kertana esimieheni oli ollut kierrolla ja asiakas oli moittinut kyseisen penkin alusen lkaisuutta. Olivat oikein vetäneet penkin irti vaatekaapeista. Tarkoitus oli ilmeisesti se että siivoisin.

Koska tehtäväni ei edelleenkään ollut tavaroiden järjestely vaan siivoaminen päätin sitten siivota koko alustan. Heitin aivan kaikki roskiin: Porat, poran terät, irtokamat kaikki. Ne ovat lattialla pölynseassa ja minut määrätään siivoamaan joten minähän tein sitten työtä käskettyä.

Jännintä tilanteessa on se että eivät varmaan tänä päivänäkään tajua tai ole edes huomanneet että heitin kaikki roskiin.

Tosin paljon tämän jälkeen sain kehuja samasta paikasta, tosin naisten pukuhuoneista. Ne olin aina siivonnut kunnolla koska lattialla ei ollut mitään ylimääräistä.

• Anonyymi
        Jari-75 kirjoitti:

Mulla oli kauan sitten kohde jossa miesten pukuhuoneen penkin alla oli hirveästi roinaa. Siellä oli poria, poran teriä ja vaikka mitä roinaa.
        Koin että minun ei kuulu koskea siihen roinaan koska minun tehtäväni ei ole järjestellä asiakkaan tavaroita vaan siivota lattiat niiltä osin kuin ne ovat puhtaat.

Eräänä kertana esimieheni oli ollut kierrolla ja asiakas oli moittinut kyseisen penkin alusen lkaisuutta. Olivat oikein vetäneet penkin irti vaatekaapeista. Tarkoitus oli ilmeisesti se että siivoisin.

Koska tehtäväni ei edelleenkään ollut tavaroiden järjestely vaan siivoaminen päätin sitten siivota koko alustan. Heitin aivan kaikki roskiin: Porat, poran terät, irtokamat kaikki. Ne ovat lattialla pölynseassa ja minut määrätään siivoamaan joten minähän tein sitten työtä käskettyä.

Jännintä tilanteessa on se että eivät varmaan tänä päivänäkään tajua tai ole edes huomanneet että heitin kaikki roskiin.

Tosin paljon tämän jälkeen sain kehuja samasta paikasta, tosin naisten pukuhuoneista. Ne olin aina siivonnut kunnolla koska lattialla ei ollut mitään ylimääräistä.

Moi olen itsekin siivonnut naisten pukuhuonetta huomasin että jotkut oli tosi tyytyväisiä kun siivosin naisten pukuhuonetta koulun jälkeen oli pakko valita joko siivoan tai olen työtön valitsin siivoamisen mutta oli myös niitä jotka aina valittivat aina utelivat jos olin lomalla kipeänä hoitamassa asioita eräät puuttuivat siivoomiseen vaikka eivät olleet pomoja siivosin naisten pukuhuonetta aina aamulla jotta en häiritse naisia t jari

• Anonyymi
        Jari-75 kirjoitti:

Mulla oli kauan sitten kohde jossa miesten pukuhuoneen penkin alla oli hirveästi roinaa. Siellä oli poria, poran teriä ja vaikka mitä roinaa.

Moi nimeni on Jari itse siivosin sekä miesten ja naisten pukuhuonetta tein vain työtäni yksi nainen ja eräs mies aina valitti vaikka naisten pukuhuone oli tosi siisti siivosin aina aamulla naisten pukuhuonetta kun olin poisvtöistä lomalla kipeänä tai asioita hoitamassa niin aina udeltiin miksi siivooja ei ole tullut töihin siivoojan työ on henkisesti tosi raskas t jari

• sssiissstiii

oikein. mitäs tiputtelevat kyniään:)

• Ikkunaruuhkat

Riippuu vähän mis on työssä, ja toimenkuvasta. Teen itse yritys-, rappu-, yksityiskoti-, ja erityiskeikkoja. Kohtelu on niinsanotun alihankkijan, ja toisaalta odotetun tekijän kohtelua.
      Työhön kuuluu monenlaista: pitää olla tavallaan arjen ammattilainen. Mitoituksiakin, kiirettä, pintojen tietämys, ja asiakaspalvelukyvyt pitää olla, henkinen kestävyys rankkoihin keikkoihin.
      mutta, työ on silleen arvokasta... Kaikki työ. Suomi pyörii...

• aliarvostettu työ

Kyllä minua sentään tervehtivät, kun jaksan aina olla se eka joka rääkäisee huomenet toimistotyöntekijöille.
      Niin kuin joku jo mainnitsikin, minunkin kohteessani toimistotyöntekijät eivät kumarru nostamaan lattialta pudonnutta esinettä. Olkoon se kynä tai leimasin, niin se saa odottaa siellä lattialla minun saapumistani. Toimistolaisten kuuluisi myös litistää tyhjät pahvilaatikkonsa (tai edes laittaa ne sisäkkäin), mutta eivät sitä tee, lajittelusta puhumattakaan.
      Toimistonjohtaja yrittää olla kovinkin hauska mies ja kertoo minut nähdessään siivoojavitsejä, joihin minä sitten kohteliaasti yritän nauraa.

Olen toisaalta tottunut siihen, että en ole heidän silmissään mitään, eikä se enää häiritse kuin silloin, kun itsellä on kurja päivä. Pyrin aloittamaan työni niin aikaisin, etten näkisi heitä päivän aikana, mutta välillä sitä aina heihin törmää.
      Olenkin sanonut, että siivoojan työtä tehdessä, on oltava hyvä itsetunto, muuten tulee helposti olo, että ei ole mikään, eikä kukaan.

• ,,,,,,

sanotaan näin että isolla paikalla ei ulkoistettua siivoojaa liikoja arvosteta. Nykysin tosin kohdellaan kaikkia samalla lailla, kun eräällä ymmärtävälle mainitsin miten pahalta tuntuu kun eivät voi auttaa tavaroiden siirrossa, ja huudetaan aihettomasti ´päin naamaa toisten kuullen, ja ollaan olevinaan..helpoimmalla pääsee kun jättää sellaset kotkat omaan arvoonsa, ja tekee niin hyvin työt kuin vain voi.aivan hullua on että toiset olettaa että siivoojan kuuluu joka nurkka siívota, vaikka sopimuksessa lukee selvästi että heidän pitää siirtää kalusteetkin eestä..mutta ei niin ei :(

• keno 34

Minä en ole minkään siivousfirman siivooja vaan olen työsuhteessa siinä firmassa missä siivoan. Osa-aikainen tosin ja tulen töihin tuntia ennen kun muiden työaika loppuu. Olemme siis tunnin yhtaikaa töissä.

Päivää kyllä sanovat ja joulukortin antavat.
      Kun täytin 50v vasta, pomo oli sitä mieltä, että ehdin kyllä illaksi vielä siivoamaan. En kyllä mennyt, kun muutkin ovat vapaata pitäneet ko päivänä.
      Suklaarasian sain lahjaksi. Ketään ei töistä tullut juhliini vaikka laitoin kutsun ilmoitustaululle.

Henkilökunnan virkistyspäivänä minulle oli laitettu viesti, että voin tulla jo aamulla siivoamaan, kun kaikki ovat poissa.
      Ystävällisesti olivat vielä jättäneet jääkaapin sulamaan ja ilmoituksen, että voin sen nyt siivota, kun siellä ei ole kenenkään eväitä.
      Kyllä oli hyvä virkistyspäivä siivoojalle.

• tanakele

Valitettavasti arvostus on yleensä pyöreä nolla. Ja jopa siivousfirmojen työntekijätkin monesti halveksuvat toisiaan tai ainakin uusia työntekijöitä (alhaiseksi itsensä tunteva hakee omasta mielestään vieläkin alhaisempaa).
        Varsinkin tietotekniikka-alan toimistoissa siivoajat saavat usein tuntea olevansa kaikkein tarpeettomimpia pohjasakan edustajia (kokemusta on).
        Kun olin ison siivousfirman palveluksessa, niin jouduin olemaan kieli keskellä suuta näissä "hankalissa" paikoissa. Teki mieleni sanoa suorat sanat, mutta kun toimeentuloakin piti ajatella. Nyt myöhemmin olen ajatellut, että tuskinpa olisin potkuja saanut vaikka olisin "v.....:llut takaisin.
        Oli toki hyviäkin paikkoja. Ihmiset tervehtivä, tarjosivat kahvia ja juttelivat. Kerran sain jopa viskipullon, joka oli jäänyt juomatta firman juhlissa.

Kun sitten perustin oman toiminimen, niin moni asia muuttui. Nyt täytyy varoa sanomisiaan vieläkin tarkemmin ja olla mieliksi. Mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Kun kohtelu menee alle kaiken "ihmisyyden", niin sanon takaisin ja lujasti. Yhdestäkään paikasta en ole menettänyt tämän takia siivoussopimusta. (Tosin vain parissa kohteessa olen joutunut sanomaan takaisin). Johtajille ei pidä sanoa hankalasti, mutta tavalliset työntekijät eivät voi oikeastaan mitään, jos heille hieman keljuilee.
        Lähes kaikissa sopimuspaikoissani kohtelu on todella asiallista.

Veikko Lavi laulaa laulun Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Kuunnelkaa tämä laulu, siinä on ajattelemisen aihetta meille kaikille.

Kaikki, joita työpaikoilla halveksitaan, koittakaa kestää.

Kaikki halveksijat, koittakaa kestää itsenne kanssa.

• minä0000

Ällistyttävää, että sait lahjan, poikkeuksellisen huomaavaista.

• kokenut88

yleensä varsinkin toimistotyöntekijät tarvitsee jonkinlaisen varaventtiilin johon voi purkaa stressiään. ja se on yleensä siivooja. toinen vaihtoehto on hankkia nyrkkeilytyyny, jota voisivat hakata. siivoojana sinun tulee olla tarkkana, että ko. henkilöt saavat tuntea ylemmyydentunneta sinunlaisesi paskiaisen suhten. jos muuta yrität, alkaa hirvittävä sottaaminen ja ilkivalta eli sulta loppuu työt. ihmissuhteet ja ihmisarvoinen elämä pitää löytää muualta. ei kannata ruveta mielistelemään - vaikka monet firmat siihen kehottaa. Monilla ihmisillä huomiontarve on nääs pohjaton. et ehdi tehdä mitään töitäs kun koko päivän nuoleskelet. ja hommat loppuu silloinkin

• työjuhta-orja

Samanlaisia kokemuksia mullakin, siivooja ei saa edes sanoa, että jokin työ ei kuulu hänelle.
      Pitää pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä esimiehiin ja esimiehethän lupaa, että "tottakai" siivooja tekee.
      Niin se menee.. ja vielä nuoleskella pitäis ...tti!
      Mikä ihmeen luettelo tehtävistä töistä, mitä on sovittu jossain tuntemattomassa sopimuksessa??
      Katkee se kamelinselkäkin joskus..

• hehhehheh

kauheeta luettavaa!itse olen siivonnut suuressa siivous firmassa 10 vuotta samaa kohdetta ja minua kohdellaan kohteessani kuin muitakin.varsinkin jos siivooja työskentelee yksin koko päivän on tärkeetä tuntea kuuluvansa joukkoon.ne pitää vaikka soitan suutani :) alkuaikoina wc oli usein räjäytetty paskalla jätin siivoamatta mutta nostin wc harjan pytyn eteen :)eipä ole sen koommin likasta pyttyä ollu:) hitto naurattaa vieläkin ois kyllä kauheeta joutua kumarteleen

• estra00

Poikkeuksellinen työpaikka sinulla. Kuten toinen kirjoittaja toteaa, reklaamaatio tosta wc-pytystä olisi tullut ja sinulle potkut. Olet poikkeuksellisen onnekas.

• SSSSSSSSSSSSSSSSSS--

Provo
      ! Missä asiakas hyväksyy ettÄ wc on puhdistamayya?
      Yleensä asiakas rimputtaa siivousfirmaan heti jos arveleekin moista tapahtuvan.
      Lisäksi tietenkin karjuu siivoojalle moisesta mahdollisesti tekemättä jättämisestä.

• TS

Muistan ikuisesti kun eräässä työpaikassa kävin vessassa ja eräs sen toimiston työntekijä totesi toiselle, tarkoituksella erittäin kuuluvalla äänellä ja minua halveksuvalla ilmeellä tuijottaen, että siivooja käytti meidän vessaa =D Onko mun perseeni jotenkin likaisempi kun tyylikkään toimistotädin???

• zzzzzzzziiizzzztikkk

Minulle oikein sanottiin, saat käyttää meidän vessaa.
      Niinkuin olisin kysynyt lupaa jos vessahätä yllättää.
      Oikeus se on siivoojallakin käydä työaikana vessassa.

• vkosiivous

TS:ltä on pakko kysyä, oliko valtion/kunnan paikka? Niissä nimittäin toimistotyöntekijät hoitaa valitukset siivouksesta tuolla tavalla.

• fuck

housuunko se pitäs sit kusta, vai ulos mennä sen takia että ei saa vessaa ees käyttää :O joo o..minähän ne toimisto tätien sottaset vessat kuiteskin siivoan, niin miksi en siis ite siellä myös istuisi.. :D hei haloo vaan toimisto rotat!

• Rottatäti

Käykin asialla porttikongissa ja selitä ohikulkijoille ettet saa käyttää toimistoleidien vessaa...Ei vaan läsnäolleena voin sanoa että nämä leidit voivat olla uskomattoman typeriä. Silloin on muistettava, että yhteisössä alin on arvokkain, koska joku tarvitseva voi asettua turvallisesti yläpuolelle. Siinä mielessä olemme eläimiä.

• Arvostan siivoojia

Itse olen sairaalassa työskennellyt ja arvostan kaikkia työyhteisön jäseniä. Sairaalassa siivoojien työ on äärimmäisen tärkeää. Ilman huolellista puhdistusta bakteerit leviäisivät ja sairastuttaisivat potilaat ja henkilökunnan. Ilman huolellista siivousta sairaaloista ja terveyskeskuksista tulisi vaarallisia työpaikkoja ja koko laitokset pitäisi sulkea aika nopeasti.

Itse arvostan kovasti sairaalan puhdasta yleisilmettä. Joskus olen käynyt yliopiston vessassa ja olen ihmetellyt niitten likaisuutta. Esim. roskiksen päällä puoli senttiä pölyä. Ei ole ollut kovin ammattitaitoista siivousta siellä.

• hau..hau..hauku..

Paljonkohan sille siivoojalle, joka siellä yliopistolla siivoaa on annettu aikaa siivota?
      Monesti halua ja taitoa pintojen oikeaoppiseen puhdistamiseen löytyisi, mutta, kun ei ole aikaa tehdä niin.

• TS :)

TS:ltä on pakko kysyä, oliko valtion/kunnan paikka? Niissä nimittäin toimistotyöntekijät hoitaa valitukset siivouksesta tuolla tavalla.

Vastaan tähän että valtion...

• vkosiivous

Johan minä arvasin.. ;-DD

• van gogh

kyllä näin tapahtuu yksityiselläkin puolella.
      Asiakas huutaa ja esimies huutaa.

• ?monenlaista työtä

Minä olenkin sitten unelmatyössä,kun noita lukee,yhden virman sivupisnes,muutama pyörittää omana yksikkönään.Keikat on haitarilla henkirikosveri/kaik muu eritekohde- tavalliset toimitila,ja kotisiiv. Joskus palojälkiä,kerroshoitajan hommia,erillispuhdistuksia,mitä vaan siiv.alalta,rappujakin..Pomo huikkaa huomenet vehkeitä hakiessa..Kohteissa on odotettu,ja keikat tulee suoraan siivoojille.Nyt olen virus-vatsataudis,ei asiaa töihin..työt roikkuu,ttk-soppari ja palkka ei nyt juokse..Muuten keikkaa on olt,täyttäkin päivää,syksyruuhka.

• Siivoojan tuuraaja

Näitä lukiessa tunnen oloni onnekkaaksi... Olen kouluttamaton nuori tyttö (noh, ylioppilas..) ja tuuraan vakisiivoojaa eräässä yrityksessä, jossa olen ollut useasti kesätöissä. Minua kaikki tervehtivät, muutamat työntekijät juttelevatkin, eikä kukaan koskaan valita tai ole muutenkaan epäkohtelias :) Minuun suhtaudutaan ihan normaalisti ja esimiehenikin on mukava ja symppis. Tosin en varsinaisesti tunne kuuluvani yhteisöön, koska työntekijät koostuvat lähinnä keski-ikäisistä miehistä :D Olen silti tyytyväinen yleiseen ilmapiiriin.

• koppava toimistotäti

No ei se mikään kumma ole että sinulle ollaan niin ystävällisiä, keski-ikäiset miehet kun yleensä tykkää nuorista tytöistä.

• arjen psykologi

tsemppiä teille ihanat siivoojat. itse valmistuin helsingin yliopistosta ja olin siivoamassa iltaisin espoossa päiväkotia. Kamala oli päiväkodin työyhteisö, mutta aivan ihania siivouskavereita. Nyt kun teen omaa työtäni niin voitte olla varmoja,että minnun pisteessäni on kakkua kaikille ja puhtaat tilat :-). En ole ikinä ymmärtänyt sitä että siivoojaa ei huomioida ja arvosteta. Olen kasvanut lakimies perheessä ja meille on pienstä pitäen opetettu että ammatti ei tee ihmistä- vaan ihmisen tekee suuri sydän ja epäitsekkäät teot.
      Iloisin mielin kuitenkin siivosin- katsokaapas kun sain syödä noiden iltojen jälkeen aivan mitä vain...

Voimia kaikille t: arjen psykologi

• Ei enää hymyä työssä

Juu on se kummallista, kun varsinkin heti aamutuimaan pitää tulla kettuilemaan siivoojalle tyyliin "Kai sä tännekin tuut siivoon?".

Nostan hölmistyneet kasvoni asiakkaaseen joka tuijottaa takaisin nyrpeänä. Änkytän, että kävin siellä jo aikaisemmin ja asiakkaan ilme muuttuu happamemmaksi: Et sä tätä lattiaa oo pessy!
      Yritän pysyä tyynenä. Tiedän tasan tarkkaan, että lattia kiiltää puhtauttaan. Menen katsomaan lattiaa ja KAS! Nurkassa, melkein huomaamaton pieni tahra. Vaikka sisällä kiehuu, niin totean vain olkia kohauttaen "Okei, otamme sen sitten uudestaan".

Haen koneen uudelleen käyttöön, juuri kun olin sen saanut puhdistettua ja tyhjennettyä likavedestä ja koko lattia uusiksi!

Työn tehtyäni pyydän asiakkaan mielipiteen, että mitä mieltä nyt on tuloksesta.
      "Kyllä sinun pitäisi tietää...", saan tokaisun takaisin.
      Joo-o, kyllähän minä tiedän, miten siivotaan ja miten saadaan suhteellisen puhdasta! Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa olisi tehnyt mieli sanoa tälle pahanilmanlinnulle tosi pahasti...

• Anonyymi

Lie tuossa vain halunnut kyykyttää. Ei missään normaalipaikoissa oteta ihan nurkkiaan myöten aina: ei ole aikaa siihen kuin perussiivousaikana.
        Joku erillistahra ihan nurkassa. Varren kanssa,liinalla. Ei tarvita monesti konettaa koko tilaa! Kun jo olit konettanut kerran,muilta osin oli pesty.

• Niin metsä vastaa ku

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan

• hupo

Mun kohteessa asiakkaat on kaikki tosi ystävällisiä ja ihania, vaikka onkin iso paikka. :) Edellisessä kohteessa oli sama juttu, olin kuin yksi heistä, ja monet joskus unohtivat että oon eri firmassa töissä. :)

• hyi hitto

mää en kyllä tommoista paskhommaa nälkäpalkalla tekisi päivääkään

• Niinpä niin

Paskahomma = likakaivontyhjennys (haisee paskalle ja paska lentää välillä jos on ammattitaidoton tyhjentäjä) taikka lietteen levitys pelloille (joo lehmät ja siat syö lietteellä kasvuvauhtia saanutta rehua ja ihmiset syö sitten tällaista lihaa, hehheh), ainakin mun mielestä ;) Siivoustyö ei todellakaan ole paskahommaa 80%:sti, jotkut siivoojat pääsevät jopa ilman paskahommia.

• hyi hitto
        Niinpä niin kirjoitti:

Paskahomma = likakaivontyhjennys (haisee paskalle ja paska lentää välillä jos on ammattitaidoton tyhjentäjä) taikka lietteen levitys pelloille (joo lehmät ja siat syö lietteellä kasvuvauhtia saanutta rehua ja ihmiset syö sitten tällaista lihaa, hehheh), ainakin mun mielestä ;) Siivoustyö ei todellakaan ole paskahommaa 80%:sti, jotkut siivoojat pääsevät jopa ilman paskahommia.

Mää en pikkunilkkien takapuolta nuolisi

• sahukainen

Kiitos hyvin kohdellaan. Olen töissä isossa sairaalassa, onnekseni osastolla, jossa sairaalamaailman hierarkiaa ei ole. Sama kahvipöytä ammatista riippumatta, aikaa pitää ruokis ja kahvitauko eikä työkään kieli vyön alla juoksemista kelloa kytäten. Kivan monipuolinen, siisti sisäduuni, asettaa ammattitaidolle sopivasti haasteita. Täällä ainakin on tasa-arvoinen muun työyhteisön kanssa eikä "vaan siivooja". Joku hoitoalan opiskelija vuosia takaperin yritti katsoa nenänvartta pitkin, se loppui siihen kun yksi lääkäreistä totesi, että jos me sahut emme tee töitämme, ei pian tee kukaan muukaan ;)
      Kerran olen toisessa paikassa selittänyt pitkän kaavan kautta, että tämä on ala, johon on koulutus ja että ne ihmiset, jotka työkseen siivoavat ovat ihan itse alansa valinneet - eikä vain siksi että muualle ei ole päässyt. Läheskään kaikkiin työpaikkoihin ei pääse ilman ammattitutkintoa.
      Suuret laivat kääntyvät hitaasti...

• moppendaali

Totta suuret laivat kääntyvät hitaasti,erittäin hyvä kannanotto sahukaiselta.Pointti on juuri ammattitutkinto!Varsinkin suuret siivousliikkeet palkkaa ihan pystymetsästä ihmisiä ja sitten ihmetellään mikä kohteissa mättää,no mättää ensteks se ettei AMMATTI taitoisia ole markkinoilla,katoavaa kansanperinnettä, eli ei ole edes kokemusta siivouksesta,toiseksi niille jotka ovat koulunsa käyneet pitäisi maksaakin jotain siitä että jotain tietävät työstään,mahdoton yhtälö kun voittoa pitää saada,ja siivoukset saa nykyään kuka halvimman tarjouksen jättää.Kolmas asia on että siivoojat harvemmin liiittyvät ammattiliittoon,joka suomenmaassa ne työehdot neuvottelee,mitä enemmän alakohtaisia jäseniä sitä enemmän palkkaneuvotteluissa valtteja.Nämä vanhakantaiset suomalaiset ajatukset on yksi syy:jokainen osaa kuulemma siivota,kukkua sanon mä!Koulutus tälle alalle kannatta,paska ei maailmasta lopu,toivottavasti alan aliarvostus kuitenkin.

• heihei88
        moppendaali kirjoitti:

Totta suuret laivat kääntyvät hitaasti,erittäin hyvä kannanotto sahukaiselta.Pointti on juuri ammattitutkinto!Varsinkin suuret siivousliikkeet palkkaa ihan pystymetsästä ihmisiä ja sitten ihmetellään mikä kohteissa mättää,no mättää ensteks se ettei AMMATTI taitoisia ole markkinoilla,katoavaa kansanperinnettä, eli ei ole edes kokemusta siivouksesta,toiseksi niille jotka ovat koulunsa käyneet pitäisi maksaakin jotain siitä että jotain tietävät työstään,mahdoton yhtälö kun voittoa pitää saada,ja siivoukset saa nykyään kuka halvimman tarjouksen jättää.Kolmas asia on että siivoojat harvemmin liiittyvät ammattiliittoon,joka suomenmaassa ne työehdot neuvottelee,mitä enemmän alakohtaisia jäseniä sitä enemmän palkkaneuvotteluissa valtteja.Nämä vanhakantaiset suomalaiset ajatukset on yksi syy:jokainen osaa kuulemma siivota,kukkua sanon mä!Koulutus tälle alalle kannatta,paska ei maailmasta lopu,toivottavasti alan aliarvostus kuitenkin.

ei tällä mitään tekemistä ammattiliiton kanssa ole. ihmiset vaan on niin älyttömän kireitä nykyään ja tarvitsevat jonkun johon raivon voi purkaa

• visionoil
        heihei88 kirjoitti:

ei tällä mitään tekemistä ammattiliiton kanssa ole. ihmiset vaan on niin älyttömän kireitä nykyään ja tarvitsevat jonkun johon raivon voi purkaa

heihei,niin luulet, mutta tosiasiassa ne jotka työskentelee esim.issillä,L&T,ja monissa muissa suurissa siivousliikkeissä,jotka tavoittelee vain voittoa,siis siivoojan selkänahasta otettua,jollei täällä olisi ammattiliitto ja jotain pelisääntöjä tai palkkaa eri töistä neuvotellut,meille maksettaisiin varmaan 5 epaa tunnissa.pienillä työnantajilla on varmaan helpompaa neuvotella palkastaan,mutta isoilla se on mahdotonta,jollet ole sokeriväleissä pomosi kanssa!heihein kannattaa vaihtaa alaa esim.jonkunsortin psygologi/terapeutti olis hyvä.kyllä syyt siivouksen alaarvostukseen on nimenomaan palkka ja alan koulutus ja jos kaikki muutkin ammattialat järjestäytyy oman ammanttinsa liittoon,miksei siivoojat sitten?luulenkin että heihei on nk.vapaamatkustaja,eli he jotka jäsenmaksunsa maksavat,maksavat hänenkin neuvotteluetunsa jotka hän kuittaa!!!!

• Tytöntylleröinen

Kentältä, että itselläni on hyvä kohtelu. Yrityksissä joissa käyn, olen odotettu tulija, ja jopa itse isopomot juttelevat.
      Yksityiskodeissa merkitsee työn laatu, ja asiakaspalveluhenkisyys. Tiettyä empatiaakin tarttee- kaikki keikat ei ole iloisissa merkeissä, ja hienotunteisuutta todella tarvitaan.

Perus-siivoamiset kun tekee joutuin, niin kiitoshan siitä tulee.
      Ja muuten, kiireenkin keskellä oma hymy voi olla jollekulle ilmaisu siitä, että siivooja tekee työtään ilolla.
      Pakkoko sitä on käyttäytyäkin kuin orja, kun ei orja ole-

• ...

...

• Ihmettelen vieläki

Työyhteisössä jossa olin useita vuosia,kiitoksen sana oli monesti tiukassa.En jaksa muistella niitä vuosia,sillä oli hyvätkin hetket töissä.Eläköityvä väki oli jo kovasti.Oli paljon sellaista että olis pitäny vaihtaa työvuoroja,jonkun omien menojen vuoksi.Tästä hommasta en pitänyt .

• Työpaikkaterroria

Minun kokemuksestani on jo lähes kymmenen vuotta. Olin siivoamassa suurta toimistotaloa, jossa oli ennen ollut kolme siivoojaa, mutta kun se vaihtui kolmemerkkiselle siivousliikkeelle mitoitettiin se niin, että yksi siivooja riitti. Siellä oli töissä lähinnä insinöörejä ja merkonomeja.
      Insinöörien puolelle oli kiva mennä ja (vaikka luulisi) ei siellä ollut yhtään likaisempaa kuin hienojen toimistorouvien puolella. Siellä tervehdittiin ja juteltiin. Merkonomien puolella taas meininki oli toinen. Tervehtimiseeni ei vastattu. Siivoustyön ohjaajalle soiteltiin, että lattiassa on ollut kaksi viikkoa samassa kohdassa tahra (halkaisijaltaan 3 cm), vaikka oli joka päivä ko lattiaosuuden pyyhkinyt kostealla. Hän tuli paikalle ja totesi sen olevan himmentymä vahassa :). Toimistorouvat olivat myös liian hienoja tiskaamaan omia kahvikuppejaan (taukohuoneissa ei ollut astianpesukoneita) ja valittivat kun en niitä tiskannut, vaikka siivoussopimuksessa ei oltu 180:n työntekijän työpaikassa käsintiskausta määriteltykään. Eräs toimistohaukka totesi minulle, että hän tietää, että olenko käynyt hänen huoneessaan siivoamassa sillä hän laittaa minulle aina testiksi lattialle klemmarin.
      Nyttemmin olen vaihtanut alaa, mutta vieläkin kauhulla muistelen, miten alas ihminen voidaan painaa ja ihmettelen, miten juuri toimistotyöntekijöillä on niin suuri tarve mukamas "alempien" alistamiseen. Järkyttävää on, että näinkin selkeää työpaikkakiusaamista saa yleisesti esiintyä. On se kumma miten aikuiset ihmiset taantuvat leikkikoulutasolle töihin mennessään!

• myös 10v. kokemusta%

Niinpä, konttorirotat ja kaupanmyyjät ovat pahimmasta päästä siivoojan kiusaajia.

• Väsynyt tallaaja

Siivooja on siivooja omassa hommassaan.Saammeko arvostusta,hyväksyntää,vai onko jopa työpaikkakiusaamista.Kiusaamismuodot ovat mitä ihmeellisemmät.

• Alan työtä arvostava

Olin eka työpaikkani leirintäalueen siivooja. Olin vielä tosi nuori ja vaikea oli päästä sinne töihin. Tehtäviini kuului siivota lomamökit ja huoltorakennukset pitää siistinä. Palkka oli hyvä kun en ollut tottunut kuin opiskelija etuuksiin. Töissä oli tosi kivaa ja asiakkaat oli mukavia. Pesti kesti vaan sen kesän seuraavana vuonna olin jo eri paikkakunnalla opiskelemassa. Joskus myöhemmin olen ottanut siivoojan sijaisuuksia mutta ne oli paljon raskaampia. Työt oli mitoitettu niin tiukalle, että sai juosta että kaiken kerkesi. Olen sittemmin vaihtanut alaa jo useampaan otteeseen.
      Ehdottomasti palkkaa lisää työn vaativuudesta johtuen. Moniin paikkoihin ei pääsekkään ilman siivouskoulutusta.

• Toimiston tytöille

Yleensä aina joka kohteessa on ollut joku ikävä ihminen, joka ihan vaan ammatin vuoksi on katsonut alaspäin siivoojaa.

Jos kohteessa on ollut kivat asiakkaat, jotka olleet tyytyväisiä ja palkinneet siitä omalla tavallaan, niin sitten pomo on ollut "hullu" ja tullut aamukuudelta huutamaan ja näyttämään miten siivotaan. Repinyt mopin kädestä ja alkanut sen kanssa heilumaan ilman selitystä. Siivooja ei tänäkään päivänä tiedä mistä oli kyse, pomo ei sanonut mitään oliko valitettu, vai oliko kyseessä joku myöhäinen perehdytys vai mikä. Siivooja oli niin äimänä, että ei tajunnut kysyä.

Yleensä pomot olleet kuitenkin ihan ok. Asiakas sen sijaan ei juurikaan ole arvostanut siivoojaa. Todella yleistä siivoojan työssä on, että olet pilkan ja vähättelyn kohteena. Seuraavaa kokenut:

-Ei tervehditä, tai muisteta nimeä vaikka muutaman vuoden ollut työssä. Olet vain se siivooja.
      -Jos jotain katoaa tai särkyy, ensiksi epäillään siivoojaa. Yleensäkin syytetään aina kaikesta.
      -Jos sinua ei heti löydy, esim. olet WC:ssä, olet lintsaamassa.
      -Et voi olla normaali ihminen tai ihminen ollenkaan, jos olet siivooja. Vähintään jotenkin vajaavainen. Puhutaan kuin lapselle tai idiootille.
      -Et saa syödä eväitäsi asiakkaan kahvihuoneessa, vaan käytävän nurkassa penkillä ilman pöytää, astioita tai mikroa, vettä saa WC:stä tai siivouskomerosta.
      -Sinua voi pilkata miten vaan, koska olet siivooja.
      -Vähätellään työtäsi suureen ääneen, "on toi sunkin työs ihan kauheeta", "mene tyttö hyvä opiskelemaan jotain muuta, että pääset pois tosta", oletetaan siivoojan vihaavan työtään.
      -Jos asiakas kaatuu sisällä uusilla korkkareillaan, jossa liukkaat muovikannat, se on siivoojan syy, vaikka lattia on kuiva. Silloin siivooja on kiillottanut lattian liian liukkaaksi. Asiakas vihaa vielä enemmän ja julmistelee, että oli siivoojan syytä, että hän melkein kuoli.
      -Isossa talossa, jossa on monta yritystä vuokralla ja tilat erottaa vain sumennettu lasiovi, siivoojan vika on myös se, että yöllä naapurin tiloissa on vahattu ja vahaa on valunut iso lammikko siivoojan alueelle oven alta. Taas on joku meinannut korkkareillaan siihen kaatua ja meinannut kuolla. Miten sellaista voi tapahtua ja miksi sitä ei heti ole siivottu pois.
      -Hyi, siivooja haisee ja on arvoton olematon olmi.

Siivooja on yo ja on muukin ammatti. Jos ei ole työtä, niin siivoaa mielellään, ettei tarvitse olla yhteiskunnan elätti. Siivooja joutuu työssään neuvomaan korkeammin koulutettuja asiakkaita esim. vieraissa kielissä, tietokoneen käytössä yms. Siivooja on ihan suomalainen. Ihan tavallinen, mukava ihminen. Kannattaa tutustua.

• :( :(

On se surullista. Ei ole miksikään muuttunut.

• Anonyymi

Koulua siivoon. Osa opettajista tervehtii ja juttelee ja kiittää hyvin tehdystä työstä.

Osa ei taas vastaa tervehdyksiin, kääntää selkänsä ja yrittävät vältellä kaikella tavalla. Suorastaan säikähtävät, jos sanoo vaikka huomenta.

• Anonyymi

Olin nuorempana siivoamassa kesätöissä seurakuntatalolla. Siellä yksi seurakunnan kausityöntekijöistä (teki siis ruohonleikkuuta ja muita ulkohommia) sanoi vähättelevän kommentin työstäni, tyylin "on se tuokin hommaa, siivota nyt samat sotkut päivästä toiseen". Voihan olla, ettei tarkoittanut pahalla ja yritti muka olla myötätuntoinen tai jotain, kun tosiaan ihmisillä on sellainen oletus, että siivooja itskein vihaisi työtään. Mutta hieman olin hämmästynyt, että tosiaanko ruohonleikkaajakin pitää itseään paremmassa arvossa. Että kyllä tosiaan siivooja on ihmisten mielestä se ihan pohjimmainen.

• Anonyymi

Aika yleistä on, että puhutaan kuin jollekin yksinkertaiselle. Mitoituksista ei tunnu olevan hajuakaan ihmisillä, siis että mitä kaikkea sen siivoojan pitäisi annetussa ajassa kyetä ja ehtiä tekemään. Ei osata ajatella, että kun kilpailutetaan siivouspalveluja ja otetaan se halvin, niin kyllä siinä sitten on työaikakin vedetty niin tiukalle, että parhaalla tahdollakaan ei kukaan kuolevainen kykene/ehdi siivota niin hyvin kuin kotonaan tekisi ja ajan kanssa. Ymmärtäväisiäkin kyllä löytyy jos otat asiat puheeksi. Kannattaa yleensäkin ottaa asiat puheeksi eikä nöyristellä että ja kun on "vain" siivooja. Itse olen tehnyt siivoustyötä aina pätkittäin jos se sopii elämäntilanteeseen, esim. opiskelujen ohella, tms.

• Anonyymi

Työajassa ei oteta huomioon taukoja,kärryjen laittoa,pyykkihuoltoa mm. Kilpailutus on sitä että ottavat halpatyövoimaa jotka ei ymmärrä Suomea eikä liioin ruotsia tai englantia.

• Anonyymi

Olen vuokratyössä,kohteessa jossa suhtaudutaan pääsääntöisesti hyvin. Huomenet ja muut moikkaukset. Jopa puhutellaan etunimellä,ja huumorikin joskus käväisee paikalla,ja kuulumisia joskus kysytään.
      Vaikka työkohde on haastava,raskas,olen kokenut että sinne on aina mukava mennä. T

• Anonyymi

Tupakanpuruja löytyy wc-pöntön kannelta. Työparini kutsutaan paikalle ja kysytään "teittekö te sen?" Joo, eihän meillä siivojiilla ole muuta tekemistä kuin kääriä sätkiä OPETTAJIEN vessoissa. Eikä kumpikaan meistä edes tupakoi.

• Anonyymi

Itse koen, että minua arvostetaan suuresti työkohteessani. Ja se on sanottu suoraan monelta taholta. Viimeksi yksi henkilö sano "Älä sinä vaan lähde täältä minnekään, me hukutaan suoraan sanoen paskaan!" Tällainen palaute on tärkeää ja kivaa.

• Anonyymi

Minuakin asiakkaat ovat n. 98% arvostaneet. Ne pari prosenttia ovat olleet yleensä työkavereita tai omia esimiehiä,jotka haistattavat pitkät. Kateus, oma heikko itsetunto tai epäpätevyys ajaa ihmiset kaltoinkoheluun. Ei pidä välittää. Olkaa ihmiset ylpeitä itsestänne ja lopettakaa kyyräily.

• Anonyymi

Täällä kans sama , kerrostalo siivouksessa asukkaat tulleet sanomaan että olet paras siivooja mikä meillä ollut,älä lähde pois Työnantaja ja sen hoviporukka taas pää punaisena huutavat että omaa aikaa ei saa mennä ja jäänyt se ja se kohta ottamatta...Samaa oli solilla kehuttiin siivouksen jälkeä mutta työnantajalle ja sen hoviporukalle mikään ei kelvannut.

• Anonyymi

Jotkut hienot herrat eivät vaivaudu pitämään ovea auki, vaikka edellä marssitaan ja näkevät että siivooja tulee vaunujen tai koneen kanssa perässä. Hups heijaa kahvit loiskuu oven väliin, ja enimpiä ei pyyhitä. Korkkareilla vedetään tummia viivoja pitkin lattioita, ja naisten wct monesti vielä kurjempia, mutta on myös ukkojen wct, pytty harja tuntematon käsite joillekin sioille.

• Anonyymi

Mä siivoan hotellissa, mutta oon toisaalta hotellin oman siivoustiimin jäsen, joten en tiedä, lasketaanko tää ihan. Kun ei oo vuokratyöfirma kyseessä.

Muu henkilökunta moikkailee ja juttelee niitä ja näitä ihanasti, 10/10. Ei minkään näköistä mitätöintiä tai kiusaamista. Oman tiimin sisällä on sitten ihania että sitä kettuuntuneempaakin porukkaa, jolle mikään taivaan alla ei vaan riitä, vaan aina on huonommuudentunne kun niiden kanssa juttelee. Kun siivoustyö on vähän semmoista, et täydellinen jälki or highway. Että aika kiree tunnelma saattaa olla välillä. Mutta vuoroja ja tehtäviä jaellessa on otettu ihmisten jaksaminen suurinpiirtein aika hyvin huomioon ja tuntuu että noinniinkuin alaisena mua arvostetaan paljon!

• Anonyymi

Olen huomannut että kaupan myyjät eivät pääsääntösesti tervehdi. Minusta on epäkohteliasta katsoa muualle, kun minä tulen vastaan, ja tervehdin. Ei ymmärrä tätä, ei sitten millään. Ehkä marketin myyjä kokee olevansa meidän yläpuolella. Muissa kohteissa arvostetaan enemmän siivoojaa.

• Anonyymi

Tämä on totta. Monta vuotta siivosin silloin leivissä s-markettia, ja esim hevi osastolla heiluva muija huuti päin näköä kun pöydän alta valui likaa. Yritä siinä selittää että jonkun pitäisi auttaa raskaita pöytiä siirtämään että mädäntyneet hedelmät saa pois, ja lattian pestyä. Jopa esimieheltä tämän tarkistin, joka toi lapun jonka mukaan toimitaan .

• Anonyymi

Pöytien siirto ei onneksi kuulu työnkuvaan. "Hauska" seurata kuinka myyjät ei saa yhtä hedelmää nostettua, jos se putoaa. Monesti katsellut, tilan jo siivottuani, et hedelmiä lattialla. Ja siellä saa olla. Itse jos olisin osastonhoitaja, niin pitäisin kyllä huolen ettei omenat ja perunat pyöri jaloissa. Mutkun se on siivooja joka ne noukkii...

• Anonyymi

Pääsääntöisesti hyvin mutta onhan niitä jotka olettavat laitoshuoltajan olevan hälytysvalmiudessa jatkuvalla syötöllä jos sattuu vaikka asukkaalla vahinko käymään lattialle. Ei edes vaivauduta ottamaan eninpiä pois. Onneksi on niitä mahtavia hoitajiakin jotka ottavat :-)) Ja se wc altaan harja siellä wc-tiloissa on myös hoitajien käytettävissä, se ei koske pelkästään laitoshuoltajia-kun ne kakka raidat harjaa heti pois niin eivät kovetu ja niiden poisto on uskokaa tai älkää työlästä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe