Avioehto ja perintö

??

Olemme menossa miehen kanssa kuukauden päästä naimisiin ja eteen on nyt tullut avioehdosta puhuminen. Olemme miettineet sellaista, että avioehto poissulkee ainoastaan kummankin perinnöt ja ennen avioliittoa ja avioliiton aikana hankittu omaisuus on kaikki yhteistä.

Eli siis miten menee esimerkiksi tilanne: Oma perintöni on pääasiassa maata. Jos päätän avioliittomme aikana myydä perintömaito eli muuttaa ne rahaksi ja käytän tästä perinnöstä saatua rahaa esimerkiksi meidän yhteisen (50/50) talon rahoittamiseen, niin mahdollisessa avioerossa miten menee jako? Olenko siinä vaiheessa tietoisesti antanut perintöäni miehen hyväksi koska olen päättänyt sijoittaa ne meidän yhteiseen omaisuuteen?

2

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

Suosittelen teettämään tekstin asiantuntijalla. Tietääkseni ilman eri mainintaakin avio-oikeuden ulkopuoleisen perintömaan sijaan tullut (surrogaatti) raha tulkitaan pysyvän avio-oikeuden ulkopuolella. Siis talon puolikasta ei otettaisi lukuun osituksessa.
      Pitää tietysti huolehtia dokumentoinnista eri pankkitilien tms avulla, että avioliiton aikaiset ansionne eivät sekoita tilejänne.
      Vaikka olisit ainoa perillinen, niin perinnönjättäjät voisivat tehdä testamentin, jossa määräävät kerralla kaikkien tulevien puolisoidesi avio-oikeuden pois jättämästään perinnöstä, sen tuotosta ja sijaan tulleesta varallisuudesta. Tämän yleisesti käytetyn turvaamisen voi tehdä aviehdosta riippumatta sen lisäksi tai sen korjaamiseksi.

• ..........

Ehtoon kirjataan esim. "koskee vain osapuolten avioliiton aikana saamaa perintöä tai lahjaa, sen tuottoa tai sen sijaan tulevaa omaisuutta", jolloin ehto koskee myös perinnön tuottoa ja omaisuutta, jota hankit perinnölläsi.

Juristi tekee paperin eikä maksa kuin 200 e. Pieni hinta lainvoimaisesta paperista, ei sitten eron hetkellä tarvitse alkaa riidellä, kun asia on kaikille selvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe