Hei kaikki,
haluaisin kuulla muiden mielipiteitä seuraavaan asiaan. Olen eronnut lapseni isästä, ja meidän kasvatusnkäkökulmissamme on muutamia eroja. Isän luona poikani 7v on katsonut esim. Transformers leffat, ikäraja 11. Antaisitteko te 7-vuotiaan nähdä k-11 leffoja, joissa taistellaan ja tuhotaan? Poikani muutenkin on yhtä taistelua, piirustusten aiheet pelimaailmasta (mm. Spyro), hirviöitä ja taisteluja. Leikit sotaisia. Öisin pelkää, jos eteisen valo ei ole päällä jne...
Eli ok vai ei ok?
Elokuvien ikärajoista
7
470
Vastaukset
- Ganondorufu
Älä huoli. Poikien leikit ovat usein varsin sotaisia ja toiminnallisia, se kuuluu asiaan. Jos lapsi ei ole ahdistunut Transformersin katsomisesta, ei siitä todennäköisesti ole hänelle haittaa. :)
- aika hurjimus
Lapselle on aina haittaa, jos hänelle tuputetaan ikään sopimatonta materiaalia. Elokuvissa on nykyisin ikärajat usein pielessä. Meillä on takavarikossa muutamia K7 elokuvia, joissa selvin sanoin vihjaillaan esimerkiksi seksijutuista tai on sellaista väkivaltaa tai kiroilua, joka ei sovi pikkulapsille... Kannattaa todellakin katsoa etukäteen itse eikä sokeasti luottaa K-merkintöihin!
- rento isä
Itse lapsuudessa katselin kauhu- ja toimintaelokuvia satunnaisesti. Aika laimeitahan k11 leffat on ja omat lapseni saivat katsoa jonain 7 vuotiaina jo noita leffoja. Itse en voi sanoa että mitkään elokuvat olivat saaneet aikaan mitään traumoja minussa, vaan ymmärsin ne elokuvina. Omille lasten kanssa on puhuttu että leffat on leffoja. Mitään sänkyyn pissaamisia tai valoja ei päällä vielä tarvittu. Tärkeää on kasvattaa lapsesta normaalijärkinen joka ymmärtää että leffat eivät totta ja en usko muutenkaan ämpärissä kasvatus tapaan. Kyllä lapsille voi myös ostaa sotaleluja, leikkimiekkoja ja muuta.
Eli ihan ok, mutta epäiletkö muutekin omaa kasvatustasi? Kyllä lapsestä pitäisi kyetä näkemään onko hänellä jo nyt ongelmia vai ei. - realistinen vanhempi
Oletteko miettineet kuinka paljon maailma on muuttunut, esimerkiksi 10vuotta sitten sallittu raja elokuvissa oli paljon tiukempi, elokuva missä silloin oli k 15 (ei tappamisen vaan seksin vuoksi) olisi tätä nykyä k7. Minusta ohjelmien ja elokuvien rajoitukset nykypäivänä ovat liian alhaisia! Lapsuutta pitää suojella ja varjella ja se on meidän vanhempien tehtävänä! Ei yhteiskunta sitä tee, mikä on bisnestä se on bisnestä.
- Turhia ovat
Ikärajat ovat täysin turhia. Niitä noudattavat vain kaikki tiukkapipot.
Uskon että tässä asiassa voisi olla hyvä antaa lapsen tiettyyn rajaan itse päättää, mitä hän haluaa katsoa. Ellei ole syytä arvella että ikätoverit jossain asiassa painostavat tai kiusaavat (vaikkapa "nössöttelemällä") niin antaa lapsen itse päättää, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ikärajat määritellään aikuisten näkökulmasta, eivätkä ne anna aina täysin realistista kuvaa siitä mikä on lapselle ahdistavaa ja mikä ei. Tärkeää on että lapsi ymmärtäisi, ettei ole mikään häpeä olla katsomatta, vaan päinvastoin fiksua välttää ahdistavaa materiaalia.
Itse olen aina pitänyt kauhuelokuvista, ja voin sanoa että monet k-15 tai k-18 elokuvat kalpenevat Muumien mörön tai Mufasan kuoleman rinnalla.- Huooooh...
Jos luulette että 9 vuotiaat eivät pääsisi katsomaan k18 leffoja,olette väärässä. Ja ei tarvitse turhaan suojella seksiltä...tääl noi asiat opitaan jo 9-10 vuotiaana. Fin-tv esimerkiksi näkee kaikkea :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437