Elokuvien ikärajoista

Se "tiukka" äiti

Hei kaikki,
haluaisin kuulla muiden mielipiteitä seuraavaan asiaan. Olen eronnut lapseni isästä, ja meidän kasvatusnkäkökulmissamme on muutamia eroja. Isän luona poikani 7v on katsonut esim. Transformers leffat, ikäraja 11. Antaisitteko te 7-vuotiaan nähdä k-11 leffoja, joissa taistellaan ja tuhotaan? Poikani muutenkin on yhtä taistelua, piirustusten aiheet pelimaailmasta (mm. Spyro), hirviöitä ja taisteluja. Leikit sotaisia. Öisin pelkää, jos eteisen valo ei ole päällä jne...
Eli ok vai ei ok?

7

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ganondorufu

Älä huoli. Poikien leikit ovat usein varsin sotaisia ja toiminnallisia, se kuuluu asiaan. Jos lapsi ei ole ahdistunut Transformersin katsomisesta, ei siitä todennäköisesti ole hänelle haittaa. :)

• aika hurjimus

Lapselle on aina haittaa, jos hänelle tuputetaan ikään sopimatonta materiaalia. Elokuvissa on nykyisin ikärajat usein pielessä. Meillä on takavarikossa muutamia K7 elokuvia, joissa selvin sanoin vihjaillaan esimerkiksi seksijutuista tai on sellaista väkivaltaa tai kiroilua, joka ei sovi pikkulapsille... Kannattaa todellakin katsoa etukäteen itse eikä sokeasti luottaa K-merkintöihin!

• rento isä

Itse lapsuudessa katselin kauhu- ja toimintaelokuvia satunnaisesti. Aika laimeitahan k11 leffat on ja omat lapseni saivat katsoa jonain 7 vuotiaina jo noita leffoja. Itse en voi sanoa että mitkään elokuvat olivat saaneet aikaan mitään traumoja minussa, vaan ymmärsin ne elokuvina. Omille lasten kanssa on puhuttu että leffat on leffoja. Mitään sänkyyn pissaamisia tai valoja ei päällä vielä tarvittu. Tärkeää on kasvattaa lapsesta normaalijärkinen joka ymmärtää että leffat eivät totta ja en usko muutenkaan ämpärissä kasvatus tapaan. Kyllä lapsille voi myös ostaa sotaleluja, leikkimiekkoja ja muuta.

Eli ihan ok, mutta epäiletkö muutekin omaa kasvatustasi? Kyllä lapsestä pitäisi kyetä näkemään onko hänellä jo nyt ongelmia vai ei.

• realistinen vanhempi

Oletteko miettineet kuinka paljon maailma on muuttunut, esimerkiksi 10vuotta sitten sallittu raja elokuvissa oli paljon tiukempi, elokuva missä silloin oli k 15 (ei tappamisen vaan seksin vuoksi) olisi tätä nykyä k7. Minusta ohjelmien ja elokuvien rajoitukset nykypäivänä ovat liian alhaisia! Lapsuutta pitää suojella ja varjella ja se on meidän vanhempien tehtävänä! Ei yhteiskunta sitä tee, mikä on bisnestä se on bisnestä.

• Turhia ovat

Ikärajat ovat täysin turhia. Niitä noudattavat vain kaikki tiukkapipot.

• Uskon että tässä asiassa voisi olla hyvä antaa lapsen tiettyyn rajaan itse päättää, mitä hän haluaa katsoa. Ellei ole syytä arvella että ikätoverit jossain asiassa painostavat tai kiusaavat (vaikkapa "nössöttelemällä") niin antaa lapsen itse päättää, mikä on sopivaa ja mikä ei. Ikärajat määritellään aikuisten näkökulmasta, eivätkä ne anna aina täysin realistista kuvaa siitä mikä on lapselle ahdistavaa ja mikä ei. Tärkeää on että lapsi ymmärtäisi, ettei ole mikään häpeä olla katsomatta, vaan päinvastoin fiksua välttää ahdistavaa materiaalia.

Itse olen aina pitänyt kauhuelokuvista, ja voin sanoa että monet k-15 tai k-18 elokuvat kalpenevat Muumien mörön tai Mufasan kuoleman rinnalla.

• Huooooh...

Jos luulette että 9 vuotiaat eivät pääsisi katsomaan k18 leffoja,olette väärässä. Ja ei tarvitse turhaan suojella seksiltä...tääl noi asiat opitaan jo 9-10 vuotiaana. Fin-tv esimerkiksi näkee kaikkea :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5658
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3723
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      455
      2601
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      264
      1641
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1376
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      14
      1322
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1313
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1206
    Aihe