"Venäjänkielen taito katsotaan eduksi/välttämätön"

venäjänkielitaidoton

Alkaa jo vituttaa tuo lause suurimmassa osassa työpaikkailmoituksia. Ymmärrän kyllä että on hyödyllinen taito että osaa puhua venäjää, ja että venäläiset tuovat kasoittain rahaa Suomeen, mutta kuitenkin. Eivätkö he voi vaivautua puhumaan englantia? Tai opettelisivat suomea. Maassa maan tavalla.

52

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ý

      Parempaa asiakaspalvelua on, että turistit saavat palvelua heidän omalla äidinkielellään, siksi on erittäin tärkeää, että täällä osataan puhua Venäjää! Kaikki venäjää lukemaan mars mars!!!!

      • näin meilläpäin

        Pitääkin seuraavalla ulkomaan matkalla puhua vaan suomea. Kerron sitten täällä asiakaspalvelun tason... jos et pärjää kansainvälisellä kielellä asiakkaiden kanssa mikä on englanti niin sehän tarkoittaa sitä ainakin täällä Etelä-Karjalassa että sinun pitää sitten puhua turistin kieltä, no niitä mahtuu tänne myöskin Espanjasta, Turkista, Saksasta, Tanskasta, Ruotsista, Norjasta, Virosta, Venäjältä, Kreikasta, Italiasta, Afrikasta, Kiinasta, Jap... eikun treenaamaan. Ihme että muissa Suomen nurkissa toi englanti riittää pakko ruotsi.


      • l,tolstoi

        meinasin lähteä kuubaan lomareissulle mutta vieraat kielet ei oikein taivu mutta onneksi edellinen kirjoittaja kertoi että palvellaan omalla kielellä,eli havannassa:anna miulle yksi kalja ja perunamuussia


      • fin.

        Käyhän Suomessa kiinalaisia, japanilaisia, saksalaisia, thaimaalaisia jne. Pitäisikö suomalaisten opetella kaikkia mahdollisia kieliä? Vain idiootti ehdottaa tuollaista.
        Englanti on yleiskieli jota venakoidenkin pitäisi opetella. Ette te mitään jumalia ole. Säälittävää rupusakkia.


      • tyhmähkö
        fin. kirjoitti:

        Käyhän Suomessa kiinalaisia, japanilaisia, saksalaisia, thaimaalaisia jne. Pitäisikö suomalaisten opetella kaikkia mahdollisia kieliä? Vain idiootti ehdottaa tuollaista.
        Englanti on yleiskieli jota venakoidenkin pitäisi opetella. Ette te mitään jumalia ole. Säälittävää rupusakkia.

        Vaan jos venakko saa valita kaupan jossa posmotetaan sitä itäistä ihmekieltä tai sitten sellaista jossa on aloittajankaltanen kurttuotta huutamassa et puhukaa suomee perkele, niin kumpaan luulet rahat kantavan?

        Ja jos kauppias ei osaa venäjää, niin kai se sitten hommaa sinne duunarin joka osaa... siksi siellä ilmoituksissa sitä venäjänkielen taitoa kysellään.


      • fin.
        tyhmähkö kirjoitti:

        Vaan jos venakko saa valita kaupan jossa posmotetaan sitä itäistä ihmekieltä tai sitten sellaista jossa on aloittajankaltanen kurttuotta huutamassa et puhukaa suomee perkele, niin kumpaan luulet rahat kantavan?

        Ja jos kauppias ei osaa venäjää, niin kai se sitten hommaa sinne duunarin joka osaa... siksi siellä ilmoituksissa sitä venäjänkielen taitoa kysellään.

        Jos venäläiset ei ymmärrä ettei kaikkialla puhuta venäjää niin pitäköön rahansa, ja tyhmyytensä. Vai luuleeko ne oikeasti joka maassa kaikki osaa kaikkia maailman kieliä?


      • tyhmähkö
        fin. kirjoitti:

        Jos venäläiset ei ymmärrä ettei kaikkialla puhuta venäjää niin pitäköön rahansa, ja tyhmyytensä. Vai luuleeko ne oikeasti joka maassa kaikki osaa kaikkia maailman kieliä?

        Ei luule, mutta edelleen se kauppias haluaa ne ryssän rahat ja duunari joko osaa ryssää ja tuo rahaa kassaan tai sitten etsitään sellainen joka osaa. Sie voit olla ottamatta rahaa, jos niin haluat, mutta on se perkele, jos kiellät muita ottamasta!


      • fin.
        tyhmähkö kirjoitti:

        Ei luule, mutta edelleen se kauppias haluaa ne ryssän rahat ja duunari joko osaa ryssää ja tuo rahaa kassaan tai sitten etsitään sellainen joka osaa. Sie voit olla ottamatta rahaa, jos niin haluat, mutta on se perkele, jos kiellät muita ottamasta!

        Muuten hyvä mutten ole kaupan alalla töissä :) No, se kauppias kuka palkkaa itärajan takaisen tyypin tai palvelee nuoleskellen niitä niin saa varmasti minut kääntymään liikkeestä enkä palaa sellaiseen liikkeeseen. Jos kauppias olisi fiksu se ei käännyttäisi yhtäkään asiakasta pois, varsinkin tuollainen mainitsemasi rahanahne kauppias.


      • tyhmähkö
        fin. kirjoitti:

        Muuten hyvä mutten ole kaupan alalla töissä :) No, se kauppias kuka palkkaa itärajan takaisen tyypin tai palvelee nuoleskellen niitä niin saa varmasti minut kääntymään liikkeestä enkä palaa sellaiseen liikkeeseen. Jos kauppias olisi fiksu se ei käännyttäisi yhtäkään asiakasta pois, varsinkin tuollainen mainitsemasi rahanahne kauppias.

        Olen itsekkin jättänyt ostokset tekemättä Lappeenrannassa, kun palvelu on ollut liian huonolla suomella.

        Mutta jos kauppiaalla ei ole venäjäntaitoista henkilökuntaa, niin sinustako olisi ok palkata lisää suomea puhuvia, jos ei löydy venäjäntaitoista työvoimaa? Ja sen johdosta käännyttäisi, tai ainakaan ei houkuttelisi, venäläistä asiakaskuntaa?

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että todennäköisesti suurin osa euroista tulee suomalaisilta kauppoihin ja siksi ei kannata unohtaa suomalaista asiakasta, mutta tyhmäähän se olisi olla kelpuuttamatta rahaa, jos sen kustannustehokkaasti venäläisiltä saa. Ja venäjänkielentaitoisen myyjän palkkaaminen, etenkin jos se vielä osaa suomeakin välttävästi, on kustannustehokasta.

        Kauppiaita on kahdenlaisia: rahanahneita ja entisiä.


      • Fiksu ihminen
        fin. kirjoitti:

        Käyhän Suomessa kiinalaisia, japanilaisia, saksalaisia, thaimaalaisia jne. Pitäisikö suomalaisten opetella kaikkia mahdollisia kieliä? Vain idiootti ehdottaa tuollaista.
        Englanti on yleiskieli jota venakoidenkin pitäisi opetella. Ette te mitään jumalia ole. Säälittävää rupusakkia.

        Ihan oikeesti. Onko teillä jäänyt ulkomailla käydessä ostokset tekemättä sen takia, että ette osanneet paikallista kieltä? Mutta silti monessa maassa esim. Thaimaassa ovat vaivautuneet opettelemaan muutaman sanan suomea, jotta ummikko turisteilla olis helpompaa ja tulis kotoisa olo. Kaikenlainen sivistys, johon myös kielitaidon lasken, on vaan plussaa. Älkää jäkittäkö vastaan sellaisia asioita mistä hyödytte itse!


      • monikulturiguru
        Fiksu ihminen kirjoitti:

        Ihan oikeesti. Onko teillä jäänyt ulkomailla käydessä ostokset tekemättä sen takia, että ette osanneet paikallista kieltä? Mutta silti monessa maassa esim. Thaimaassa ovat vaivautuneet opettelemaan muutaman sanan suomea, jotta ummikko turisteilla olis helpompaa ja tulis kotoisa olo. Kaikenlainen sivistys, johon myös kielitaidon lasken, on vaan plussaa. Älkää jäkittäkö vastaan sellaisia asioita mistä hyödytte itse!

        hieno komenti,olen itse ulkomaalainen joka on asunut Suomessa 20 vuotta,enkä ikinä olen suutunut kaupassa suomalaisille jotka eivät osaa palvella muilla kielellä ,vaan suomeksi.Itse puhun 5 kieltä ja matkustan paljon maailmalle.Se on ihanaa osata komunikoida ihmisten kanssa heidän kielellä.Sitä arvostetaan tietenkin ja sillä on oma hyötyä kauppialle,Ei pitää paikanssa että haetaan venäjänkieliset myyjät kaikissa kaupoissa ja hoteleissa keskustassa esim HGI.n. Olen 2 vuotta hakenut työpaikoja enkä onnistunut,vaikka omistan alan koulutusta ja kokemusta.Samalla puhutaan ,että kielitaitoisesta myyjistä on pulaa. Eli pitäisi täsmentä että suomen syntyneistä kielitaitoisista myyjistä on pulaa.Ulkomalaiset ei saa työstä jostai vaaditan sivistystä.Heitä laitetään miellumin siivoaman,vaika olisivat taustalta korkeakoulutettuja henkilöitä. Suomi ei osa hyödyttä monikultuurisuudensa samalla tavalla kun Ruotsi.Kieleiden osaminen on aina ollut sivistyksen asia,ihan sama mikä olisi vieras kieli.Sen enemmän sen paremmin .Taimassa,Turkissa,Bulgariassa,Marokossa ja Dubai toreilta jotkut myyjät osaa Suomea.......miltä se tuntu....hyvät suomalaiset turistit. Tyhmä tai ei?


      • monikultuuriguru
        l,tolstoi kirjoitti:

        meinasin lähteä kuubaan lomareissulle mutta vieraat kielet ei oikein taivu mutta onneksi edellinen kirjoittaja kertoi että palvellaan omalla kielellä,eli havannassa:anna miulle yksi kalja ja perunamuussia

        Kuubassa olen käynyt 5 kerta ja siellä on sen verran ystävällistä porukka,että varmasti elekieli riittää jos ei osa espania tai englanti.EI huolia,mene ja nautiskelle musikista,elämänilosta ,tansimisesta ja ihanista rannoista.Ruoka on kallista ravintoloissa turistille,siksi kannatta hakea paikallista kaunotarta joka neuvoa mihun kannata syödä edullisesti.


      • monikultuuriguru
        fin. kirjoitti:

        Käyhän Suomessa kiinalaisia, japanilaisia, saksalaisia, thaimaalaisia jne. Pitäisikö suomalaisten opetella kaikkia mahdollisia kieliä? Vain idiootti ehdottaa tuollaista.
        Englanti on yleiskieli jota venakoidenkin pitäisi opetella. Ette te mitään jumalia ole. Säälittävää rupusakkia.

        vain idiootti ei osa muita kielia ja luule että on fiksu kun osa puhua Suomea.
        Kuinka monessä maissa puhutan Suomea,ja kuinka monessä puhutan Venäjää,englanti ja espania. Koko itä-euroopa puhuu venäjää,sekä Eestissa ja Latviassa myös.Koko latina-amerika puhu espania, ja mieti itse "fiksu " vain suomen kielen osava,kuka sinua ymmärtäisi maailmalle???????????? ehkä on parempi pysyä vaan kotona Suomessa. Ei oel mahdotonta oppia monta kielia jos aivot on sitä varten annettu.Idiotteille se on vaan niin vaikea.....kun he luulevat että maailma pyöri heidän ympärinsä,ja miksi pitäisi vaivautua ajattella kohtelijaisuudesta ja sivistyksestä.


      • Kieltenopiskelija
        monikultuuriguru kirjoitti:

        vain idiootti ei osa muita kielia ja luule että on fiksu kun osa puhua Suomea.
        Kuinka monessä maissa puhutan Suomea,ja kuinka monessä puhutan Venäjää,englanti ja espania. Koko itä-euroopa puhuu venäjää,sekä Eestissa ja Latviassa myös.Koko latina-amerika puhu espania, ja mieti itse "fiksu " vain suomen kielen osava,kuka sinua ymmärtäisi maailmalle???????????? ehkä on parempi pysyä vaan kotona Suomessa. Ei oel mahdotonta oppia monta kielia jos aivot on sitä varten annettu.Idiotteille se on vaan niin vaikea.....kun he luulevat että maailma pyöri heidän ympärinsä,ja miksi pitäisi vaivautua ajattella kohtelijaisuudesta ja sivistyksestä.

        Kerrankin näkee pari fiksua kommenttia tässä muuten typeräksi kinasteluksi mennessä ketjussa. Suurin osa ihmisistä vain taitaa olla niin laiskoja, ettei vieraita kieliä jakseta opiskella ja sitten luullaan,että kaikkialla osataan englantia yhtä "hyvin" kuin Suomessa. Tätä keskustelua seuratessa saa kyllä kaikkea muuta kuin hyvän kuvan ihmisten henkisestä tasosta:)


      • Ummikkoturistit sais
        Fiksu ihminen kirjoitti:

        Ihan oikeesti. Onko teillä jäänyt ulkomailla käydessä ostokset tekemättä sen takia, että ette osanneet paikallista kieltä? Mutta silti monessa maassa esim. Thaimaassa ovat vaivautuneet opettelemaan muutaman sanan suomea, jotta ummikko turisteilla olis helpompaa ja tulis kotoisa olo. Kaikenlainen sivistys, johon myös kielitaidon lasken, on vaan plussaa. Älkää jäkittäkö vastaan sellaisia asioita mistä hyödytte itse!

        pysyä kotona vaan jos eivät ole vaivaantuneet opettelemaan mitään kieltä yhtään vaikka eri kieliä opetetaan pienestä pitäen kaikille jotka sitä haluavat. Kävin itse kouluni 60- ja 70-luvuilla ja sieltä tarttuivat ruotsin " alkeet" ja englanti jo vähän paremmin. Aikuisena on tullut opeteltua kohtalaisen hyvä saksan kieli josta on muuten euroopan reissuilla oikeasti hyötyä.


      • Kuvasi ihmisten
        Kieltenopiskelija kirjoitti:

        Kerrankin näkee pari fiksua kommenttia tässä muuten typeräksi kinasteluksi mennessä ketjussa. Suurin osa ihmisistä vain taitaa olla niin laiskoja, ettei vieraita kieliä jakseta opiskella ja sitten luullaan,että kaikkialla osataan englantia yhtä "hyvin" kuin Suomessa. Tätä keskustelua seuratessa saa kyllä kaikkea muuta kuin hyvän kuvan ihmisten henkisestä tasosta:)

        henkisestä tasosta on aivan oikea. Sillä ei Suomessa voi oikein kehua. Taso ilmenee tällä formaatilla kohtalaisen selkeästi. Tuntuu että kaikenmaailman hörhöt ja avohoitopotilaat ovat liikkeellä, ainakin mielipiteistä päätellen.


    • Kyrpiintynyt_Lpr

      Ja Venäläinen kuuntelee erilailla joka oikeesti osaa puhua Venäjää eikä täällä nämä Suomalaiset osaa kuin alkeita 99% Yliopisto maailmaan myöten puhua.
      Mutta harvat maksaa taas näille työntekijöille mitään edustaan kuin saa vaan tehdä ehemmän töitä samalla palkalla kuin Suomalainen joka ei vetää lonkkaa samaan aikaan kun ei voi palvella asiakkaita.
      Toivottavasti Venäläiset ostaa koko Itä-Suomen kauppoineen ja sitten muun Suomen kaupat kun Suomalaiset ei saa järkeä päähän koskaan.

      • olen suomalaine

        ongelmahan ratkeaa helposti kun muutat venäjälle. Sittenhän olet rakkaiden ihmisten ympäröimänä ja kuulet rakastamaasi kieltä, näet ahkerat venäläiset temässä kovasti töitä. Ei luulisi enää siellä kyrsivän.


    • njet da

      Onko täällä yhtään viisasta miestä tai naista? Ei näytä montaa olevan. Kommentit ovat sitä luokkaa, että sivullista hävettää.

      Ei kukaan voi määrätä ketään puhumaan mitään kieltä, vai voiko? Ei voi.

      Jokainen päättää itse mitä kieltä haluaa puhua ja mistä kielistä hänelle itselleen on eniten hyötyä. Täällä Kaakkois-Suomessa olisi hyvä osata edes auttavasti venäjää jo senkin vuoksi, että täällä käy paljon venäläisiä ostosmatkailijoita. Olisi kaupalle etu, jos edes joku myyjistä voisi palvella asiakkaita heidän omalla äidinkielellään.

      Mutta.... ei siihen ketään voi pakottaa. Jokainen päättää itse mikä on itselle parasta.

      Turhaa jauhamista näistä venäläisistä ja venäjän kielestä.

      • häh.

        No miksi sitten kommentoit asiaa??


    • Mlpr

      Meillä Suomessa englannin kielen taito on tietysti aika yleinen (ainakin auttava taito), kun käytännössä kaikki lukevat englantia peruskoulussa, mutta kaikkialla muualla asia ei välttämättä ole niin! Minun mielestäni monipuolinen kielitaito eli se, että osaa muitakin kieliä kuin englantia, on vain hyvä asia jos viitseliäisyyttä piisaa. Itse olen opiskellut koulussa englannin lisäksi venäjää ja saksaa (saksa tosin on ruostunut täysin), eipä ole harmittanut.

      • joopajoo.

        " Itse olen opiskellut koulussa englannin lisäksi venäjää"

        Ilmankos tuollainen puolustuspuhe venakoista.


    • Mlpr

      Niin, olen opiskellut venäjää aikoinani koulun penkillä 5 vuotta, onko se joku synti:)

      • fakta.

        On.


    • Mlpr

      Niin ja muuten, mikäköhän kirjoituksessani oli sitä venakkojen puolustelua? Kirjoitin kyllä ihan yleisellä tasolla siitä, että minusta monipuolinen kielitaito on vain hyvä asia. Ehkäpä tämä venäläläisasia vaan kuumentaa ihmisten tunteita, mutta silti harmi että tämäkin keskustelu kääntyy näin idioottimaiseksi jaaritteluksi... Mutta sepä siitä, mielipiteensä kullakin.

    • TanjuskaM

      Itse puhun täysin Venäjää mutta ei kiinnosta ryöstötyöt enää koskaan koska 2 vuotta riitti.
      Ne ketkä puhuu Venäjää saavat tehdä niittenkin työt jotka ei puhu Venäjää.
      Ei mitään lisiä saa ja etua palkkaan jos puhut vaikka täysin Venäjää tässä maassa kun muut työkaverit ei puhu ja eivät sitten tee töissä mitään jos Venäläisiä asiakkaita vaan joita pitäs palvella. Saat tehdä Suomalaisten johtajienkin tulkkaukset ja muut asiat Venäjäksi täys paska palkalla kun eivät itse osaa mitään Venäjää.
      Täysin orja maa tämä Suomikin ja ei kiinnosta antaa mitään työpanosta enään tähän maahan vaikka olenkin Suomalainen ja pitäköön johtajat rahansa.
      Älkää missään nimessä opiskelko Venäjää koska asumme Suomessa ja opiskelkaa Englantia.
      Suomalaisia viedään kuin litran mittaa kun ne ovat täys hölmöjä.
      Nyt olen Venäläis omisteisessa firmassa töissä jossa arvostetaan työntekijää palkalla aivan eri tavalla kuin mitä Suomalaiset arvostaa.
      Tupla palkka samasta työstä nyt ja älkää menkö halpaan tekemään Suomalaisille pomoille rahaa täys surkeella palkalla ja saatte sitten kenkää kuiteskin vaikka miten hoidatte työnne.

      • TanjuskaM

        **Olisi kaupalle etu, jos edes joku myyjistä voisi palvella asiakkaita heidän omalla äidinkielellään **

        Täys ääliö Suomalaisen kommentti, ja mitäs hyötyä työntekijälle on jos puhuu täysin Venäjää, ei mitään muuta kuin saa tehdä 20 kertaa enemmän töitä tulkkiakaan ei tarvita ja muita kalliita palkata kun halpatyövoima venäjän osaajat tekee kaiken.

        Tämä on täys hullujen valtio


      • temari,,..
        TanjuskaM kirjoitti:

        **Olisi kaupalle etu, jos edes joku myyjistä voisi palvella asiakkaita heidän omalla äidinkielellään **

        Täys ääliö Suomalaisen kommentti, ja mitäs hyötyä työntekijälle on jos puhuu täysin Venäjää, ei mitään muuta kuin saa tehdä 20 kertaa enemmän töitä tulkkiakaan ei tarvita ja muita kalliita palkata kun halpatyövoima venäjän osaajat tekee kaiken.

        Tämä on täys hullujen valtio

        Ensiksikin, täällä ei kenenkään ole pakko asua. Eikä ole pakko osata mitään kieltä, jos ei halua. Ei edes suomea täydellisesti.

        Ja toiseksi, meillä on kaupan alalla työehtosopimus, joka määrittelee esim. myyjien palkat.

        Pam:in työehtosopimuksen mukaan kielilisiä maksetaan, jos joutuu käyttämään lähes päivittäin useampaa kuin yhtä kieltä. Lisän suuruus on 5 % kultakin kieleltä, mitä joutuu käyttämään työssä lähes päivittäin.

        Kuinka monelle maksetaan kielilisää? Jos työnantaja ei sitä tarjoa, kuten yleensä ei tarjoa. Pitää itse vaatia, että saa vähintäinkin kaikki ne edut, mitä työehtosopimuksessa on sovittu. Nehän ovat vähimmäisvaatimuksia, jotka voidaan ylittää. Ylärajaa ei ole määritelty missään sopimuksessa. Kun teette työsopimusta työnantajan kanssa, voitte esittää omia vaatimuksianne työehtosopimusten minimitason yli, omaan työsopimukseenne.

        Ei mitään kannata antaa ilmaiseksi, ei edes omaa työpanostaan. Kaupan alalla on ollut vuosia käytössä työpanoksen halpamyynti.


    • äläkäs ja kaunis

      Minä osaan puhua suomen lisäksi ruotsia, englantia ja espanjaa. Tänä syksynä aloitin venäjän opinnot. Kielten opiskelu on hauskaa; ei tarvitse opetella kuin yksi vieraskielinen uusi sana päivässä, niin vuoden kuluttua osaa 365 sanaa. Sillä jo alkaa pärjätä.

      Tutkimusten mukaan keskiverto ihminen käyttää päivän aikan noin 200-300 erilaista sanaa, ja se ei ole paljon.

      Jos olisin ulkomaalainen en kuitenkaan opettelisi näin pienen kielialueen kieltä kuin suomi. Sillä ei pärjää missään muualla kuin Suomessa. Mutta kun osaa englantia, ruotsia, espanjaa ja venäjää, niin sillä valikoimlla pärjää lähes missä vaan.

      Minulla on tietenkin etuna se, että olen älykäs ;)

      • tttttt,tt

        vit... että olet tyhmä


    • l,tolstoi

      no 2500 sanaa niin pärjää,pystyy vähän keskutelemaan,365 on aika vähän ,kuullun ymmärtäminen,mutta puhuminen,naapuri kaupungista tolstoi terve

    • Holden P.

      "Venäjän kieli" ei kyllä ole yhdyssana.
      Niissä ilmoituksissa pitäis lukea "suomen kielen taito välttämätön". Toisaltaan siinä tapauksessa ei kukaan saa töitä - suomalaisethan eivät äidinkieltä osaa. Miten voiovat olla niin idiootteja?

    • l,tolstoi

      niinpä,mutta nyt ei tarvitse kaupassa osata suomea,riittää kun osaat venäjää,mielenkiintoista kun joskus 50v.venäjällä kaikki kaupat toimivat niin kuin suomessa,eli puhutaan venäjää,sitten suomessa ei ole kuin suomalaisia asiakkaita mutta myyjät eivät osaa suomea

    • tiedoksiantaja

      Sana ''venakko'' tarkoittaa vain venäläistä NAISTA.

      Joten venäläiset miehet eivät siis ole venakoita. Nyt tiedätte tämänkin.

      • ajantasalla

        "venäläiset miehet eivät siis ole venakoita"

        Ovat ne.


    • l,tolstoi

      periaattessa ovat kun kantavat niitä homo laukkuja mutta kieliopissa ei

    • tiedoksiantajasi

      "venäläiset miehet eivät siis ole venakoita"

      ''Ovat ne. ''



      Kannattaisi sinunkin yleissivistyä ja myöntää tietämättömyytesi.

    • Kielitaito kunniaan!

      Täällä jotkut tyhmät itkevät sitä, että opasteita on venäjänkielellä ja myyjiltä perätään venäjänkielen taitoa. Se on heidän mielestään itään päin kumartelua.

      Menkääpä Viipurin Karusellimarkettiin! Siellä on kyltit myös suomeksi ja henkilökunta käy suomenkielen kursseilla! Onko se sitten länteen päin kumartelua.

      Molemmat ovat fiksua myynninedistämistä!

      Ne harvat tyhmät juntit, jotka tänne kirjoittavat ymmärtämättömyytensä asiaan, voivat mennä takaisin peräkammariin! Me muut tehdään kauppaa ja maksetaan junttienkin työttömyysrahat ja -eläkkeet!

    • l,tolstoi

      viipurissa yksi f.kauppa,suomessa pitäisi kaikki olla venäjäksi,no joo.menen sinne kammariin,ei näy ryskiä eikä kuse vessaan,anteeksi, lattialle,eihän ryssä osaa käyttää,tiedä mikä on vessa koska ei ole ohjeita venäjäksi,ps kuivat jalat ja p....

    • Yksinkertainen juttu

      Kiistämätön tosiasia nyt vaan on se, että jos haluat ostaa niin sinun ei tarvitse paljon kielitaidosta välittää, mutta jos haluat myydä niin sinun on puhuttava asiakkaan kieltä.

      Venäläiset matkailija tuovat Etelä-Karjalaan valtavia summia rahaa. Fakta nyt vaan sattuu olemaan että suurin osa heistä ei osaa englantia. Toki tilanne on muuttumassa, ja varmaan jo 20 vuoden kuluttua suurin osa Suomeen tulevista venäläisistä matkailijoista pärjää englannilla. Vaan kun se ei paljon lohduta hotellin pitäjää, ravintoloitsijaa tai kauppiasta joka haluaa myydä heille TÄNÄÄN. Aivan 100 % varmasti, jos venäläiselle asiakkaalle on tarjolla palvelua hänen omalla kielellään, hän ostaa enemmän ja kuluttaa enemmän.

      Joten hulluhan se eteläkarjalainen kauppias, ravintoloitsija yms on joka ei työpaikkailmoituksessa vaadi venäjän taitoa! Se on sitten eri asia löytyykö niitä sopivia hakijoita, ja jos ei löydy täytyy tinkiä vaatimuksista, mutta alussa kannattaa ainakin yrittää.

      Jokaisen kauppiaan tai muun liikkeenharjoittajan on sitten tykönään mietittävä, että mikä juuri hänen liikeidealleen on tärkeintä. Niinpä luin äsken lehdestä jutun, jonka kirjoittaja valitti että Imatran uudessa Holiday Club -kylpylässä ei respassa ollut henkilö osannut kuin venäjää ja englantia.

      Kyseisen Holiday Clubin pomo varmaankin olisi mieluiten halunnut ihmisen, joka osaa venäjää, englantia ja suomea. Kun sopivaa tällaista ei löytynyt, niin joustettiin siitä minkä taito katsottiin kaikkein vähiten oleelliseksi. Käsittääksen kyseinen kylpylä suuntaa markkinointinsa selkeästi venäläisiin asiakkaisiin, joita onkin valtaosa.

      Maantieteelliselle asemallemme emme kerta kaikkiaan voi mitään. Jos alle 200 km:n päässä on miljoonia ja taas miljoonia varakkaita ihmisiä, jotka haluavat kuluttaa, mutta eivät omassa maassaan löydä kulutusmahdollisuuksia, niin silloin meidän etumme on niitä heille järjestää.

      • realistisesti

        Lopussa kävi silmään "Jos alle 200 km:n päässä on miljoonia ja taas miljoonia varakkaita ihmisiä, jotka haluavat kuluttaa, mutta eivät omassa maassaan löydä kulutusmahdollisuuksia, niin silloin meidän etumme on niitä heille järjestää".
        Etköhän nyt liioittele miljooninesi? Varakkaita siellä kyllä on, muttei miljoonia ja taas miljoonia.
        Ylivoimaisesti suurin osa täällä käyvistä on bussituristeja, ne ei kovin varakkailta vaikuta.


    • Moneymoneymoney

      Naapurissa asukkaita on noin 140 miljoonaa. Viime vuonna Suomeen myönnettiin yli miljoona viisumia naapureille. Tänä vuonna toivottavasti vielä enemmän!

      Vaikka jokainen kävijä ei olisikaan kovin varakas, niin silti he jättävät ostosmatkalaisina hyvin runsaasti rahaa Suomeen.

    • Nostaisin..

      Ottaisin ne rahat käteisenä nyt samantien mitä ruski turismi hyödyttää tavallista kansalaista.
      Paljonko on jo kertynyt, ja mistä voi hakea?

      • Moneymoneymoney

        Olet niitä jo saanut verotuksesi kevenemisenä! Etkö ole hölmö huomannut?


    • Suu kiinni

      Tämä nyt on tällainen tuppukylä. Ei täällä porukat osaa oikeasti edes englantia, se tuli viime kesänä todettua. Kaikki etelä-karjalan ulkopuolelta tuleva pelottaa, mikä sitten näkyy ulospäin suurena suvaitsemattomuutena. Lisäksi käyttävät erinäisiä voimasanoja näissä kommenteissaan saaden aikaiseksi vaikutelman metsäläisistä.

    • uu,ruu,ruu,ruu,uraa

      ???????? mitä,ru,kerro suomeksi

    • höpöhöpöööööööööööö

      Ano tulliin töihin niin vaaditaan Ruotsin kielen taitoa.

    • herrasvärje

      Niin miksi Imatran tulliin vaaditaan Ruotsin kielen taitoja. Venäjä on hyvä lisä jos osaa. Olisiko tässä maassa pahasti asiat sekaisin.

      • Ei sitä koskaan

        tiedä jos joku Suomen ruotsalaisista saisi päähänsä pistäytyä Viipurissa. Täytyyhän sitä palvella sen äidinkielellä.


    • Keijo.

      No jo on aloittajalla ongelma, huomaa että kannattasis ainakin itseään sivistää, heh!

    • Suomalainen Toistais

      Kasvava ongelmahan tämäkin on ei siitä pääse mihinkään

    • repa1234

      No ruotsi se vasta nykyisin onkin tärkeä kieli. toivottavasti poistuu opetuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe