Hei kaikki Naturamed Pharman kautta, Toscanaan lähtijät 10.10.

Railuski

Eilen tuli lopullinen vahvistus 10.10 Toscanaan. Puhelimessa olen saanut tiedon, kaupunki Montecatini Terme. Kuulun ryhmään " D ". Tulen Uudeltamaalta, yksinmatkustavana, 3 yötä - 4 pv. Olen ostanut Lucca-yökiertoajelun 2 illallista. Hotellin nimen saa soittamalla, vasta 2 pv ennen lähtöä. Lentonumero: AXE3811. Terminaali 2. Lentoyhtiö tuntematon..?? Kirjautukaa tänne kaikki lähtijät, saadaksemme ennakkoon tutustumistuntuman toisiimme, ennen lähtöä. Ciao kohta se on menoksi! Iloisiin tapaamisiin!

50

900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annelimaaria

      Hei,
      Tulen yksin Vaasasta maanantain 10.10. aamulennolla ensin Vantaalle. Myös ihmettelin tuota ko. lentoyhtiötä! Kuulun ryhmään "C". Ihan samoin myös Lucca ostettuna ja 3 yötä - 4 pv. Avoimin mielin uutta oppimaan. Rakastan kaikkea kaunista ja esteettistä. Iloisin tapaamisiin!

      • Toscakakku

        Hei,
        Täällä myös yksin matkustava tulossa Turusta. Hämmästyttää tosi niukka informaatio matkasta kun tosiaan lentoyhtiötä ei ole mainittu kuin ei myöskään hotellia/kaupunkia minne majoitutaan. Käsittääkseni tuo Lucca on myyty kaikille 10.10. lähtijöille.


      • annimarjatta

        Heippa Annelimaaria Olen myös lähdössä 10/10 Toscanaan ja kuulun "C" ryhmään ! tulen ihan itekseni tuolta Oulun kentältä ,lähden kotoa jo seitsemän maissa , tavataan sitten Vantaalla !!!! jatketaan matkaa uteliaana ,mutta iloisin mielin
        tapamisiin Annimarjatta


    • Railuski

      Nyt meitä on jo kolme lähtijää - hyvä me! Ainakin Montecatini Terme on yksi majoituskaupunkimme. Siellä on asukkaita vain 21 tuhatta mutta hotelleja 230 kpl.
      Olen seurannat Mc Termen säätä mielenkiinnolla. Viimeviikolla on ollut rajuja ukkossäitä, tämä viikko näyttää upealta. Löytyy googlaten: Montecatini Terme sää. 10 vrk Montecatini Terme-Foreca.fi.
      Lennosta; tärkein tietenkin on onnistunut nousu ja lasku! Niin se tapahtuu nytkin. Uskon myöskin Luccan olevan meidän jokaisen retki. UTS:n sivuilla se näyttäisi olevan ma illalla. Paljon mahduttavat tiivistettynä, muutamaan päivään ohjelmaa. Firenze kiinnostaisi kovasti. Koen myös, että lypsämällä pitää kinua informaatiota. Toscakakku, mihin ryhmään kuulut?
      Rannikko alkaa olla hyvin edustettuna; Vaasa, Turku ja Vihti, ent. porilainen ja turkulainen. Emme varmaan välty kuulemasta jostain tuutista mahtavaa tenoria Andrea Bosellia, Toscanan omaa poikaa. Myös Laura Pausini ja Eros Ramazzotti saa tunteet pintaan. Kunpa olisikin konserttiin mahdollisuus, no, sen voi itse luoda kotona youtuben kautta. Buona sera!

    • Annelimaaria

      Ciao!
      Kyllä, musiikki on silta moneen juttuun. Tykkään myös todella kaikkien mainitsemiesi tähtien tulkinnoista.

      Säätila on ehdottoman tärkeä, varsinkin kun itse noinkin lyhyttä matkaa ajatellen olen yrittänyt opetella pakkaamaan vain ihan kaiken jumppareppuun - siis käsimatkatavarana.
      Firenzeen ja Chiantiin (mainittu siinä esitteessä, jonka sain/saimme kutsun mukana joskus viime keväänä) olisin ainakin halukas osallistumaan oppaiden kera ja vain nautiskellen. Lucca lienee myös elegantti. Olen liikunnallinen nainen, mutta armottoman iltauninen, joten ilta/yökierrokset ovat minulle haasteellisia.
      Railuski, kiitos vinkistä käydä kurkkaamassa UTS:n sivuja, eli siellä olisi ohjelmaa. Muutenkin hakeudun aina kernaasti positiivisten ihmisten seuraan.
      kuulumisiin vielä

    • Railuski

      Tässä retkiohjelma:
      www.universaltoursscandinavia.com/fin/toscana-4-paivaa-ja-3-yota/

    • Annelimaaria

      Moikka Annimarjatta. Juuri näin me teemme. Antennit avoinna ja iloisina, että tällaista herkkua on saatavilla!
      Klo seitsemän lennolla aloitan minäkin toivottavasti hyvän päivän. Joo ja tavataan tietysti Vantaalla ehkä jo hyvissä ajoinkin.

      • annimarjatta

        Teemme näin,nyt meillä sataa ja myrskyää eipä huvittaisi nyt nousta ilmaan ,mutta ootellaan tyynempää säätä !


      • annimarjatta

        HUOMENTA Annelimaaria ajattelimpa kysäistä , oletko lähdössä omatoimimatkalle ???? vai niinkuin minä, joka aijon kulkea kaikki mahdolliset retket. Kieltä taitamattomana saan kaikista enite .......enkä eksykkään niin helposti !!!! näin tässä odotellessa !!!


    • Railuski

      Minä taas tykkään raahata mukanani ylikuormitettua kapsäkkiä. Ruumaan menevä laukkuni pursuaa "rätei ja lumpui". Liikunnan suhteen olen jämähtänyt patalaiskaksi. Ihana herätä aamuun levänneenä, auringon noustessa. Illat ovat minun toiminta-aikaani. Sanotaan, erilaisuus on rikkaus. Varmaan, muttei se avioliitossa päde - "saman pihan lapset leikkivät samanlaisia leikkejä", tämä on pitävä kantani. Joukkomme lisääntyy pikkuhiljaa. Annimarjatta Oulusta lisää rannikkokaupunkeja. Tehdään arvausleikki terminaalissa, kuka meistä kukin on.

      • Toscakakku

        Kiitos Railuski retkiohjelma-linkistä, kävin jo tulostamassa sen :-)
        Kuulun ryhmään C, unohtui laittaa se ensimmäiseen viestiin.
        Säätä on hyvä tosiaan seurata niin tietää millaisia vaatteita pakkaa mukaan vaikka taitaa olla tärkeintä pakata mukaan hyvät kengät.


      • annimarjatta
        Toscakakku kirjoitti:

        Kiitos Railuski retkiohjelma-linkistä, kävin jo tulostamassa sen :-)
        Kuulun ryhmään C, unohtui laittaa se ensimmäiseen viestiin.
        Säätä on hyvä tosiaan seurata niin tietää millaisia vaatteita pakkaa mukaan vaikka taitaa olla tärkeintä pakata mukaan hyvät kengät.

        Heippa "C" ryhmään kuulun minäkin ,sa hyvät ihan oikeasti käveltävät kengät on tarpeen . aijotko sinä retkeillä omatoimisesti ? vai yhteisillä retkillä ? minä menen retkille.....tavataan viimeistään Vantaalla.......mutta kirjoitellaan.......


      • Suhari-Hartsa
        annimarjatta kirjoitti:

        Heippa "C" ryhmään kuulun minäkin ,sa hyvät ihan oikeasti käveltävät kengät on tarpeen . aijotko sinä retkeillä omatoimisesti ? vai yhteisillä retkillä ? minä menen retkille.....tavataan viimeistään Vantaalla.......mutta kirjoitellaan.......

        Ciao,annimarjatta sinne Ouluun. Kuumeeseenko sitä on tultu vähän ennen lähtöä. Matkakuumetta saa olla mutta ei mitään muuta. Ei rimakauhua, ei lentopelkoa. Nyt kaikki poppakonstit peliin että paranet lähtöpäivään. Ei ole sairaana kiva lähteä matkaan. Itse sairastelin juuri lähes kolme viikkoa lentsua. Vieläkin on ääni käheä ja yskittää välillä rajusti. Olisi tarvinnut levätä mutta ei oikein ollut mahkuja. Kuumaa juotavaa, lepoa ja kuumetta alentavaa lääkettä sekä vitamiineja. Kokeile kaikkea. Pidämme peukkuja että PARANET ja olet Helsinki-Vantaalla meidän joukossamme.
        Vielä on muutama päivä aikaa H-hetkeen. Tapaammehan kentällä...TAVATAAN ME!!!

        Syysterveisin Hartsa etelästä.


    • Annelimaaria

      Heippa! Osallistun myös valmisretkiin oppaan kanssa, mitä nyt siis 2,5 päivän aikana ehtii ja on tarkoituksenmukaista niin mukaan vain. Ja skarppina yleissivistymään. Mulla on huono suunnistus/kartanlukuvaisto, valvoa kyllä jaksan, jos lujasti niin päätän!

      Olisi hyvä tietää retkien hintahaarukkaa siinä mielessä, että haluavatko maksun ja mitä se olisi mieluiten käteisenä vai visalla. Visa ei nimittäin aina ole niin itsestäänselvyys toimivuudessaan. Miten olette ajatelleet tätä asiaa??

      Se neljäs päivä eli torstai me lähdetään jo aikaisin taas kotia kohti. Ja jos se päivä 4 on Pisa niin senhän me joka tapauksessa näemme jo tullessamme.

      Joo eipä liikaa tule painotettua hyvien kenkien merkitystä. Hmm muuten pitäydyn edelleen jumpparepussa ja kevyissä, kauniissa urheiluvaatteissa... kun kaikki pitää itse raahata. Tarvitseekohan takkia.

      Ollaan kuulolla ja otan mielelläni vastaan vinkkejä. Todella hauskaa makustella tunnelmia jo näin etukäteen, ihana että allakassa on merkintä 10.10. ja pian pääsemme haistelemaan Toscanan tuulia.

      Ollaan kuulolla ja kiitos teille leidit, kun olette.

    • Railuski

      Nyt sormet riittää hyvin lähtöpäivän laskuun ! Harva on vaivautunut näille sivuille , ystävystyen ennalta. Täyskoneellinen on kuitenkin lähdössä. Kiva nähdä, millaisesta sakista joukkomme muodustuu.

      Naisia kun pääasiallisesti olemme, pohdintamme vaatetuksessa. Pukeudutaan niin, mikä itsestä tuntuu parhaalta, luontevalta ja omalta. Tykkää sitten farkuista, hameista, mekoista, urheilullisista vaatteista, kaikki on ok, jos olet sinut sen kanssa. Jos haluaa vaihdella vaatetta useammin, tai viihtyä yksissä vetimissä, siitä vaan, oman persoonan mukaisesti.
      Tärkeintä on tuottaa iloa ja hyväämieltä ympärilleen. Olla rehellinen, avulias ja ymmärtäväinen hyväksymällä jokaisen omana itsenä.

      Joku kirjoitti aiemmin, osallistuen kaikkiin retkiin, jää aikaa vähemmän muunlaiselle tutkimiselle. Aikapula, harmi.
      Retkien hinnoista mainittu n. satasen per reissu. Valuuttana käteinen paras.

      Italialainen kulttuuri eroaa paljolti meistä. Ahmitaan mitä aikamme sallii, kirkot, museot, patsaat, ruokailu, katuelämä... Muutaman päivän jaksamme
      innolla täyttää mielemme ital. rikkauksilla. Jalkamme varmaan tulee huutamaan: Koska meillä on siesta-aika.

      Antoisaa reissua kaikille! Matkastamme tulee juuri niin onnistunut, millaiseksi sen itse teemme.

      • millitre

        Kerro ihmeessa jälkeenpäin reissusta, sillä olen lähdössä 20.10. Annan vinkkiä mihin kannattaa mennä ja mille retkille osallistua.


    • reissusta palannut

      Itse tulin torstaina matkalta ja täytyy sanoa, että oli upea reissu! Otin retkipaketin ihan uteliaisuudesta enkä odottanut paljoakaan, mutta nyt voin sanoa, että kyllä kannatti! B-ryhmämme opas (Mikko) oli aivan uskomaton ja kaikki retket hyviä, kannatti osallistua. Ainoa miinus tulee siitä, että omaa aikaa oli hieman turhan vähän, mutta ehdimme silti kiertää Montecatinissakin.

      Ei siis huolta, hyvää Toscanan matkaa!

    • yx asiakas minäkin

      AXE3811 - kyseessä on slovakialaisen AirExploren B734.

      Muistakaa, nukkua ehtii sitten kotonakin ;))

      Mukavaa matkaa kaikille, ja kertokaahan palatessa tarkemmin millaista oli ja mitä retket maksoivat ja mitä niihin sisältyi! Olen saanut näitä tarjouksia, ja reissannut omatoimisesti alueella, joten vertailun vuoksi kiva kuulla!

    • Railuski

      Kiitos yx asiakas minäkin, lentoyhtiötiedosta. Olisi ollut kiintoisaa lukea enemmän omatoimisesti kulkemisestasi. Ehkä kirjoitatkin vielä niistä.
      Yhdyn kotona nukkumis muistuttamisestasi!

      Kiitos myös reissusta palanneelle, viestistäsi onnistuneesta matkasta! Me lähtijät tarvitsemme juuri tällaista tietoa, näin saamme hyvää energiaa mukaamme! Kun oppaat hallitsevat työnsä, saamme poimia vain rusinat pullasta.
      Näin viimeisinä päivinä odotellessa, tuntuu kuin pienet siivet olisi kasvanut selkään... kohdallani se merkitsee, että harvemmin tulee yksin tehdyksi reissuja vapaa-aikana. Jokainen muistuttaa sopivista jalkineista; tunnen pienen piston, ihan aina osaan valita vääränlaisia kenkiä, siinä olen mestari.
      Vielä 8 yötä...

      • Toscakakku

        Olipa tosiaan kiva kuulla mikä lentoyhtiö on kyseessä. Meitä tulee nyt sitten kaksi Turusta ja ollaan molemmat ryhmässä C. Varmasti tulee lähdettyä järjestetyille retkille juuri sen takia kun aikaa on niin vähän ja ajattelin, että siten näkee kuitenkin paljon enemmän ja oppaat osaavat kertoa historiaa yms. mitä tietoa ei omatoimiretkiltä saa.

        Myös tuota raha-asiaa olen miettinyt, että onko järkevämpi varata käteistä reilummin vai pärjäisikö kortilla. Rahaa meinaan pitäisi sitten varata suht reilusti jos retket maksaa satasen verran vaikkakin meillehän palautetaan paikan päällä maksamamme ylimääräinen 80 euroa ja Lucca on jo maksettu. Hintataso Italiassa lienee aika Suomen tasoa.


    • Suhari-Hartsa

      Toscanaan myöskin 10.10 sekä D-ryhmään olen lähdössä. Tähän saakka on ollut vaikea saada matkasta tietoa, toivottavasti itse reissu on ikimuistoinen. Olen lähdössä Pirkanmaalta yksinmatkustavana. Vaikea on päättää mitä vaatetusta ottaa mukaan. Sää perillä voi olla parhaimmillaan shortsikeli, niin ainakin toivon. Ostin myös Lucca-yökiertoajelun 2 illallista.
      Vai naisvoittoiseen porukkaan minä lähden. Varmasti on muitakin miehiä jotka eivät vain ole näillä sivuilla tai eivät ole tietoisia.
      Tehdään matkasta ikimuistoinen, tutustutaan toisiimme ja ennenkaikkea pidetään siniristilippu puhtaana ja arvokkaana. Kentällä nähdään.
      CIAO... Hartsa

    • Railuski

      Tervetuloa Hartsa joukkoon, luulin jo yksikseni kantavan kirjainta D. Asumme samassa hotellissa. Olen tänään useamman soiton tehnyt UTS;iin, vihdoin onnistuin. Sain tiedoksi:
      Eivät tiedä vielä hotellia, vasta perjantaina se selviää.
      Kaupunkimme on Montecatini Terme, sen hän kertoi.
      Myös, saavuttuamme hotelliin, pidetään heti infotilaisuus ja retkipäivien varaukset. Sitten lähdemme Luccaan illallinen.
      Toinen maksettu illallinen on tiistai-iltana.
      Keskiviikkoiltana on jäähyväisjuhlaillallinen, jonka maksamme erikseen. Torstaiaamuna aikaisin lähtö kentälle. Lentoyhtiö on slovakialainen, se kerrottiin myös.
      Sään seuranta: www.foreca.fi/Italy/Montecatini_Terme/tenday

      Emme siis tarvitse sateenvarjoa.
      MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
      päivä 18 päivä 20 päivä 19 päivä 19
      yö 10 yö 10 yö 9 yö 10
      aurinkoa täysillä aurinkoa ja pilveä aurinkoa täysillä aurinkoa-pilv

      Toivottavasti sää on ennusteen mukainen!
      Hartsa, olemme valiojoukko, edustamme kotomaatamme tyylillä ja ylpeydellä!

      • Suhari-Hartsa

        Salve, Railuski. Grazie mille tiedoista. Kaupunki on siis tiedossa piacere mio myös mahdollinen lentoyhtiö. Kaikki selvinnee paikanpäällä, retket ym. Vanhojen kävijöiden teksteistä olen ymmärtänyt, jos haluaa osalistua vain jollekin retkelle niin se ei kai onnistu vaan on maksettava kaikki. Retkien prezzo ei taida olla tiedossa ennenkuin paikanpäällä. Non fa niente. Siellä se meille kerrotaan.
        Suomi-Italia sanakirjaa kääntelen tässä samalla. En osaa italiaa kuin yhden laulun jonka lauloin viime keväänä pikku konsertissa jossa pieni porukka esiintyi italiaksi. Englantiakaan en hallitse, vaan rohkeasti kuten suomalainen astun koneeseen ja otan riskin. Porukalla varmasti pärjätään.
        Sää vaikuttaa lupaavalta. Ei kun innolla matkaan.

        Ciao, Railuski ja muut. Hartsa


    • Marijuska

      Milläs Hartsa meinaa matkustaa Helsinkiin maanantaina? Itse olen tulossa Tampereelta ryhmään A ja pohdin josko junalla mahdollisesti Helsinkiin asti..

      • Suhari-Hartsa

        Ciao, Marijuska. Vai Tampereelta ja oikein junalla. VR on nykyään kovassa huudossa. Liikenne tökkii jo kesälläkin saati sitten Italian Bendoliinot jotka eivät sopeudu Suomen oloihin. Ei vaiskaan. Junalla minäkin olen lähdössä Tampereelta joskin jo lauantaina. Veljeni asuu Hesassa ja aion mennä hänen luokseen viikonlopuksi. Sastamalan pohjoispäästä joko linjurilla Tampereelle tai junalla Vammalasta ensin Manseen ja siellä vaihto.
        Saatan lähteä jo perjantai-iltana sillä naapurini lähtee Kirkkonummelle ja pääsisin kivuttomasti kyydillä Hesaan.
        Toivottavasti olen tuon aikataulun puitteissa ajoissa kentällä. Siellä sitten ihmetellään ja tutustutaan toisiimme paremmin.
        Tapaamisiin, Hartsa


    • Annelimaaria

      Buona sera kaikki matkakumppanit!
      Kun uskaltaa jättää kotirannan, voi löytää uusia valtameriä.

      Nythän meillä alkaa olla matkan raamit hyvin koossa. Erityiskiitos Railuskille, joka sinnikkäästi on roikkunut matkanjärjestäjän langoilla. Ja reissusta palanneen arvokkaille kommenteille.

      Olen useasti liimautunut tv-ruutuun sen elokuvan edessä, missä amerikkalaisnainen ex-tempore matkaa Toscanaan ja sattumien kautta sitten jää sinne.. Noh, tarkoitan sitä, että itselläni on kevään päätöksestä asti ollut melko rauhallinen olo, että tämä kyseinen matka on näköiseni ja nyt sokerina pohjalla voin todeta, että saan matkustaa fantastisten ja elämänkokemusta omaavien ihmisten kanssa!

      Vähän jännää matka-aamun sää Vaasan päässä. Yhteyksien takia täältä on tultava pyjamakoneella, joten toivotaan sumutonta aamua tänne ja myös sinne Ouluun.

      Tapaamisiin Vantaalla.

      • Suhari-Hartsa

        Ciao, Annelimaaria. Sinut onkin sitten helppo tunnistaa kun saavut pyjama päälläsi terminaaliin ja lähtöselvitykseen. Ota kuitenkin jotakin lämpimämpääkin mukaan sillä yöt perillä ovat kuitenkin viileitä.
        Tapaamisiin,Hartsa


    • Railuski

      Terveiset naapurista. Sain soiton: Tulkaa ehtookaffeelle meille, nyt heti. No ei varmaan tulla, mies nukkuu jo ja 100 paitaa odottaa silitystä. Tule yksin. No en tule, en viitsi alkaa fiksaamaan itseäni. Fiksaamaan, tule sellaisena kun olet. Onko totta, saanko tulla? Tietysti. Loikkasin yli tien paljain varpain yllä ruutupyjama. Hahhahhah, miten sinä noin tulit. Sanoit, tule niinkuin nyt olet. Nyt ei ole nukkumatista tietoakaan, kummia naapureita, joka ilta juovat pannullisen kahvia. Kysyin eikö mitään kahvileipää saa? Ei saa, pyysimme vain kahville!
      Oletteko muuten kokeilleet Twinings vadelmateetä, ihanaa, minä heijaan sitä!
      ( Pyjamajuttuni on muuten tosi, vaikka sattuikin Annelimaarian kanssa nappiin. )
      Viisi yötä, sitten olemme pilvessä...siellä pitää olla hiirenhiljaa, heittävät muuten laskuvarjolla takaisin Vantaanjokeen.
      Vaan linjuriautossa on tunnelmaa kun tenori-Hartsa kajauttaa retkillämme Parla Piu Piano ja Disitencello Vuie. Me kerubit toimimme enkelikuorona hymistellen taustana. Se vasta vaativaa hommaa on! Kunpa kykyjen metsästäjä olisi matkassamme mukana, kohtaisi meidät, suurenluokan tähdet!
      Olen saanut tänään sähköpostia annimarjatalta, hänelle on noussut kuume. Mitä kummajaista keksisimme piristääksemme häntä. Minä lähetän tässä hänelle omasta puolestani vitsin:
      Opettaja kertoi ekaluokkalaisille valaista. Yksi tyttö nostaa käden ylös ja sanoo: Valas nieli Joonan. - Ei, se ei ole mahdollista. Vaikka valas on niin valtavan iso, niin sillä on tosi kapea kurkku, joten se ei voi niellä lasta.
      - Joooh, kyllä valas nieli Joonan. - Täytyy uskoa mitä opettaja sanoo, se ei ole mitenkään mahdollista.
      - Kun minä menen taivaaseen, niin kysyn Joonalta.
      Opettaja: Mitä jos Joona joutuikin helvettiin?
      Tyttö mietti hetken: No, sitten sinä saat kysyä häneltä.

      Kauniita unia!

      Piristäkää annimarjattaa....

      • Suhari-Hartsa

        Tervehdys kaikille Toscanan matkaajille. Mihinkä ihme pyjamaporukkaan minä olen lähtemässä. On se ehkä hyvä että on jotakin päällä, ettei vilustu.
        Näinkö on käynyt annimarjatalle. Yöpaidassa pihalla ja siitä lentsu. Nyt on annimarjatta sillä tavalla että parantelet itsesi kuntoon maanantaiksi.
        Lepoa, lämmintä juotavaa, flunssalääkettä ja vitamiineja ja LEPOA....
        Toivomme kaikki että olet maanantaina kentällä lähdössä HYVÄÄÄÄN porukkaan Italian viinejä maistelemaan, nauttimaan maisemista. Tottakai sinä lähdet...
        Lähdet sinä. Kentällä nähdään.
        Hartsan lauluista ei tiedä. Olin juuri kolmisen viikkoa kipeänä enkä vieläkään ole ihan kunnossa. Välillä yskittää kamalasti ja vähän tukkoinen olo. Sitä on liikkeellä.

        ANNIMARJATALLE toivomme kaikki pikaista paranemista.

        Toscanan tohinoihin valmistautuva Hartsa


      • annimarjatta
        Suhari-Hartsa kirjoitti:

        Tervehdys kaikille Toscanan matkaajille. Mihinkä ihme pyjamaporukkaan minä olen lähtemässä. On se ehkä hyvä että on jotakin päällä, ettei vilustu.
        Näinkö on käynyt annimarjatalle. Yöpaidassa pihalla ja siitä lentsu. Nyt on annimarjatta sillä tavalla että parantelet itsesi kuntoon maanantaiksi.
        Lepoa, lämmintä juotavaa, flunssalääkettä ja vitamiineja ja LEPOA....
        Toivomme kaikki että olet maanantaina kentällä lähdössä HYVÄÄÄÄN porukkaan Italian viinejä maistelemaan, nauttimaan maisemista. Tottakai sinä lähdet...
        Lähdet sinä. Kentällä nähdään.
        Hartsan lauluista ei tiedä. Olin juuri kolmisen viikkoa kipeänä enkä vieläkään ole ihan kunnossa. Välillä yskittää kamalasti ja vähän tukkoinen olo. Sitä on liikkeellä.

        ANNIMARJATALLE toivomme kaikki pikaista paranemista.

        Toscanan tohinoihin valmistautuva Hartsa

        ELÄMÄ VOITTAA,tullaan tukkaputkella, KIITOS kannustuksesta


      • Toscakakku
        Suhari-Hartsa kirjoitti:

        Tervehdys kaikille Toscanan matkaajille. Mihinkä ihme pyjamaporukkaan minä olen lähtemässä. On se ehkä hyvä että on jotakin päällä, ettei vilustu.
        Näinkö on käynyt annimarjatalle. Yöpaidassa pihalla ja siitä lentsu. Nyt on annimarjatta sillä tavalla että parantelet itsesi kuntoon maanantaiksi.
        Lepoa, lämmintä juotavaa, flunssalääkettä ja vitamiineja ja LEPOA....
        Toivomme kaikki että olet maanantaina kentällä lähdössä HYVÄÄÄÄN porukkaan Italian viinejä maistelemaan, nauttimaan maisemista. Tottakai sinä lähdet...
        Lähdet sinä. Kentällä nähdään.
        Hartsan lauluista ei tiedä. Olin juuri kolmisen viikkoa kipeänä enkä vieläkään ole ihan kunnossa. Välillä yskittää kamalasti ja vähän tukkoinen olo. Sitä on liikkeellä.

        ANNIMARJATALLE toivomme kaikki pikaista paranemista.

        Toscanan tohinoihin valmistautuva Hartsa

        Annimarjatan paranemistoivotusten myötä muistakaa muutkin pitää itsenne terveenä, että maanantaina nähdään :-) Matkakuume alkaa pikkuhiljaa tosin nousta.
        Sain tänään tietoa yhdeltä jo aiemmin matkalla olleelta, että on voinut ostaa juuri sen retken mille on halunnut eikä ole tarvinnut ostaa kaikkia retkiä, toivottavasti näin on meidänkin kohdalla.


      • AM
        Toscakakku kirjoitti:

        Annimarjatan paranemistoivotusten myötä muistakaa muutkin pitää itsenne terveenä, että maanantaina nähdään :-) Matkakuume alkaa pikkuhiljaa tosin nousta.
        Sain tänään tietoa yhdeltä jo aiemmin matkalla olleelta, että on voinut ostaa juuri sen retken mille on halunnut eikä ole tarvinnut ostaa kaikkia retkiä, toivottavasti näin on meidänkin kohdalla.

        KOTONA ,loppu hyvin, kaikki hyvin,kiitos mukavasta ja hyväksyvästä seurasta, terkut kämppikselle olitte ihanat ihmiset ! KIITOS seurasta , T. anni tanni talletionen , punaposki palleroinen ,,,,joka istu puussa ,tutti suussa ,potta päässä ja tietysti JÄRKIjäässä


      • millitre
        AM kirjoitti:

        KOTONA ,loppu hyvin, kaikki hyvin,kiitos mukavasta ja hyväksyvästä seurasta, terkut kämppikselle olitte ihanat ihmiset ! KIITOS seurasta , T. anni tanni talletionen , punaposki palleroinen ,,,,joka istu puussa ,tutti suussa ,potta päässä ja tietysti JÄRKIjäässä

        Kerrotko vähän reissusta ja osallistuitko retkille. Oliko hotelli ja oppaat hyviä?
        Oliko lento aikataulussa? Itsellä alkaa jo ajatus kiertää Toscanassa kun lähtöön on 4pv....


      • AM
        millitre kirjoitti:

        Kerrotko vähän reissusta ja osallistuitko retkille. Oliko hotelli ja oppaat hyviä?
        Oliko lento aikataulussa? Itsellä alkaa jo ajatus kiertää Toscanassa kun lähtöön on 4pv....

        tulin tockanasta 13,10- reissu oli muuten hyvä ,mutta turhan kiire ,ei kerinnyt ees hiuksia pesemään koko reissulla ,meidän opas ei ollut kehuttava.....mutta mutta hyviäkin ,,,kuulemma oli..Olen onnellinen että kaikista vastoinkäymisistä huolimatta pääsin reissuun......ja nyt onnellisesti ,onnellisena KOTONA.......jäljellä iloinen mieli ja kotiinpaluun onni


    • Railuski

      Voi tätä elämän onnea, voi tätä juhlien aikaa, nyt lähtö kohta raikaa, kun hotellin nimen sainkaan!

      Sain juuri äsken UTSlta s.postina tiedon.

      Hotellini on: Golf hotel Corallo.

      Kelpuutan ! Laitoin eilen aamulla toiveen UTSlle, että ilmoittaisivat majoituspaikkani kun se on heillä tiedossa.
      Mikäli te muut ette ole saanut hotellistanne tietoa, niin kipinkapin s.postia tai telefooni käteen ja kysely päälle, ennenkuin lopettavat työpäivänsä.
      Kertokaa sitten missä asutte?

    • Marijuska

      Kaikilla on luultavasti sama hotelli, ainakin Venetsiassa oli. Mutta hyvältä näyttää! :)

    • Railuski

      Marijuska, kiva että olet mukana, olethan jo "vanhakonkari" kun olet ollut aiemminkin tämän firman reissussa. Corallon esitteessä lukee 60 huonetta, joista osa yhden hengän huoneita. Satakunta mahtuu, mikäli koko hotsku on meille varattu. Hotelli aivan keskustassa, tori lähellä ja Groggo market myy tosi edullisesti merkkivaatteita ym. kirjoitti joku ystävällinen joskus aiemmin. Sijainti vaikuttaa hyvältä. Myös moni matkalainen on kehaissut nettisivuilla hotellin ja eritoten ystävällisen ja avuliaan henkilökunnan.
      Miten täällä on niin hiljaista kun huopatossutehtaassa. Huhuu, missä te kaikki lähtijät olette!!!
      Tein reissua varten investoinnin - valk. ns. puukengän näköiset menokkaat.
      Kuljen kaksissa jalkineissa retkillä, vaihdan fiinempiin, jos siltä tuntuu.

      Kun ei osaa sanoa ei, niin saan kohtapuoliin yövieraspariskunnan. En raaskinut kertoa maanantaireissustani vielä heille. Olen useamman kerran siirtänyt vastavierailua ja nyt se tapahtukoon. Kuljen sitten silmät ristissä ja jos joku teistä voisi laittaa minulle tulitikut silmiin, niin ainakin olisivat avoinna..
      olen kertonut itselleni; otan sen ja sen ja sen ja sen matkaan mukaan, huomenillalla on pakko kasata laukku. Hauskaa viikonloppua ja käydään kerran vielä ennen lähtöä näillä sivuilla, jookos...

      • Toscakakku

        Tänään tuli pakattua matkalaukku. Äsken katsoin säätiedotukset ja ennuste sen kuin paranee, ti ja ke 23 ja aurinkoa. Vielä jos paranee niin pitää vaihtaa vielä kesäisempiä vaatteita matkapuvustoon :-)


    • Annelimaaria

      Si, toivon myös pääseväni Coralloon majoittumaan. Upea paikka!

      Hyvä idea ovat pistokkaat, jotka mullakin jo laukussa ja toisia kenkiä varten laastaritällinki ennen kuin mitään rakkoa ehtii tullakaan. Ja jotain chic vaatetusta kerroksittain päälle ja mukaankin.

      Huomenna illansuussa kuskaan nuorimmaiseni armeijan bussille ja itse käväisen vielä dance Rumbita-tunnilla. Enpä kuitenkaan unohda kukkaa hiuksiini, mutta lentokentällä voisi tyylikkäästi yrittää kysäistä, kenen kanssa olen ollut kirjeenvaihdossa, eikös.

      Juu, kivaa lauantai-iltaa ja viikonloppua.

    • kyselijä......

      Hei vanhat konkarit!

      Sain taas tarjouksen tuosta Toscanan matkasta ensi keväälle.
      Aiemmin en lähtenyt mukaan kun eivät suostuneet mitään yksityiskohtia hiiskumaan.
      Eli haluaisin tietää paljonko on tuo lisämaksu yhden hengen huoneesta?
      Tai jos lähden 5-vuotiaan muksun kanssa paljonko veloittavat hänestä?
      Jos ei ota mitään retkiä eikä mitään lisämaksullisia juttuja (kuten 1 hengen huone) pääseekö mukaan ollenkaan?

      • erkk

        Retkiin osallistuminen päätettiin keväällä vasta perillä, se ei voi vaikuttaa mukaan pääsemiseen.
        Corallo on vähän vanhahtava ja kulahtanut, mutta mukava hotelli. Osa matkalaisista majoittui vastapäisen hotellin piharakennukseen, tulivat aamiaiselle sitten Coralloon. Ja oli väkeä parissa muussakin hotellissa Montecatini Termessä. Se tori on siis Grocco markt, 100m Corallosta katua ylöspäin. Avoinna aamusta iltaan, vaatetta ja muuta.
        Buon viaggio!


      • Toscakakku

        Hei kyselijä.... Itse selvittelin josko olisin ottanut lapseni mukaan, mutta ensimmäisestä lapsesta olisi joutunut maksamaan aikuisen hinnan ja vasta toisen saanut lasten hinnalla. Siis aika kalliiksi olisi matka tullut ja päädyin siihen, että matkaan lasten kanssa sitten jonnekin hiekkarannalle joku toinen kerta. Pääsee halvemmalla ja lapsille on varmaan paljon enemmän kuin kaupunkikohteessa.


    • Railuski

      Huomenna koko Suomi liputtaa lähtöämme! Niin miehenikin, pääseehän muutamaksi päiväksi vapauteen..
      Laukun pakkaus alle 10 minuuttia ja täynnä tuntuu olevan, en uskalla punnita..

      Muistakaa: passi, lentolippupaperi, vähän rahaa, kamera, aurinkolasit.

      Vaikka mieli on kuin leivosella, ei yhtään ole tuntumaa, että huomenna olisi muilla mailla vierahilla.
      Anteeksi annimarjatta kerran vielä: kyselin s.postilla hänen vointia ja kerroin miten minun tunnistaa, pyöreähkö blondi ja aika vanha mutta sielu nuori.
      Hän vastasi olevan täysin kunnossa ja hänen tunnistusmerkit ovat lilanväriset silmälasisangat ja kirjava tukka.
      Kyllä me ollaan ihania, sanon vaan! Lisää tunnistusmerkkejä kaivataan!
      Annelimaaria, muista laittaa se kukka hiuksiin. Joudut muuten esittämään flamengoa tms. Vaadin!
      Olen kentällä n. klo 11-11.30. Huhuillaan toisiamme.
      Turvallista matkaa jokìkiselle! Olemme sen ansainneet. Hyvätuulisuus mukaan!

    • tilehtonen

      Miten teidän matka meni?

      Olen lähdössä torstaina.

    • Railuski

      Kirjoitin pitkän matkakertomuksen, jota ei pituuden vuoksi hyväksytty. Kerron nyt pintapuolisesti:
      Lento viivästyi puolituntia, Oulusta tulevan koneen vuoksi, jossa oli Toscanaan lähtijöitä. Lentoyhtiö ok. Vanha ja ahdas kone mutta toimi hyvin.
      Bussissa Pisasta Montecatini Termeen, opas luetteli jokaiselle matkaajalle, hotellin huoneen numeron. Ilokseni, sain jakaa huoneen itseni kanssa! Äkisti tavarat huoneeseen ja alas infotilaisuuteen. Lasi juotavaa ja lappunen retkistä. Retket:
      Silver pack: 135 eur. Firenze ja Pisa. ti
      Gold pack: 175 eur. Pisa ja Firenze. ti
      Ke San Gimignano viinitilalle ja runsaasti vapaata esim. ostoksille. Illalla kartanoon juhlaillalliselle.
      Aamulla ennen linnun laulua lentokentälle.
      Kukaan ei kysynyt otatko retkipaketin. Jos halusit, menit varaamaan ja maksamaan sen oppaan luo.
      Hotellin ruokahuoneeseen illalliselle, joka oli täysin pettymys. Tarjoavat sitä, miten heille maksetaan..kiire bussiin kohti Luccaan. Lucca ok. Takaisin hotelliin. Palelin koko yön. Pelkkä pussilakana ja parvekeen ovesta falskasi kylmä. Aamiainen hyvä, runsas. Lähtö Pisaan.
      Jatkoa seur. viestissä, etten taas menetä tätä.

      • Railuski

        Pisassa aurinko helli 24 asteella. Tykkäsin Pisasta. Torniin ei aikapulan vuoksi ollut mahdollisuutta, yrityksestä huolimatta. 294 porrasaskelmaa, kapea käytävä, 30 henk. kerralla sisään, kestää 20 min. /porukka. ja seur. satsi taas ylös. Hinta 15 eur. Jos aiot tehdä ostoksia, tee se Pisassa. Sama tavara, huom. halvempaa kuin muualla. Paljon kävelyä. Jotkut siirtyivät kohteesta toiseen taksilla. Matka jatkui Firenzeen. Lumoava Firenze, ei edes kuukaudessa näkisi kuin murto-osan. Tänne aion joskus palata... Hotelliin illalliselle - taas samaa, pari ohutta viipaletta porsasta, eka illan lisuke porkkanat vaihtui nyt muusiin--- nukkumaan ja nyt oli jo peite lakanan sisässä. Aamiainen edelleen monipuolinen. Lähtö Viinitilalle. Mielenkiintoinen. Ostin 3 plo punkkaria ja ison oliiviöljypullon, kaikki 12 eur. kpl. Viinitilakäynneistäni paras! San Gimignanoon kuljeskelemaan, ostoksille. Laukkukaupasta ulos tullessani kuuleen: Oikein hyvää lomaa teille suomalaiset, nauttikaa lomastanne! Sanoja oli Lenita Airisto pirteänä ja näyttävänä! Tunnisti sakkimme oppaan kantaessa suomenlippua. Ostin tuliaisena pari samanl. laukkua eri värisenä 138 eur kpl. Huiput, niistä on tykätty. Pisasta pienen laukun itselleni vain 35 eur. Juustoja tuli ostettua ja karkkeja 9 isoa pussia!
        jatkuu-----


      • Railuski
        Railuski kirjoitti:

        Pisassa aurinko helli 24 asteella. Tykkäsin Pisasta. Torniin ei aikapulan vuoksi ollut mahdollisuutta, yrityksestä huolimatta. 294 porrasaskelmaa, kapea käytävä, 30 henk. kerralla sisään, kestää 20 min. /porukka. ja seur. satsi taas ylös. Hinta 15 eur. Jos aiot tehdä ostoksia, tee se Pisassa. Sama tavara, huom. halvempaa kuin muualla. Paljon kävelyä. Jotkut siirtyivät kohteesta toiseen taksilla. Matka jatkui Firenzeen. Lumoava Firenze, ei edes kuukaudessa näkisi kuin murto-osan. Tänne aion joskus palata... Hotelliin illalliselle - taas samaa, pari ohutta viipaletta porsasta, eka illan lisuke porkkanat vaihtui nyt muusiin--- nukkumaan ja nyt oli jo peite lakanan sisässä. Aamiainen edelleen monipuolinen. Lähtö Viinitilalle. Mielenkiintoinen. Ostin 3 plo punkkaria ja ison oliiviöljypullon, kaikki 12 eur. kpl. Viinitilakäynneistäni paras! San Gimignanoon kuljeskelemaan, ostoksille. Laukkukaupasta ulos tullessani kuuleen: Oikein hyvää lomaa teille suomalaiset, nauttikaa lomastanne! Sanoja oli Lenita Airisto pirteänä ja näyttävänä! Tunnisti sakkimme oppaan kantaessa suomenlippua. Ostin tuliaisena pari samanl. laukkua eri värisenä 138 eur kpl. Huiput, niistä on tykätty. Pisasta pienen laukun itselleni vain 35 eur. Juustoja tuli ostettua ja karkkeja 9 isoa pussia!
        jatkuu-----

        Ajoissa hotelliin, valmistumaan iltaan. Pakkasin laukkuni miltei jo valmiiksi aamulähtöä varten. Odotin illasta ehkä liikaa - joooh... juhlaillallinen.
        Bussilla upeaan, vanhaan kartanoon. Puitteet mahtavat! Siihen se taisi jäädä...Väkeä kuin jerusalemissa. Itse sai valita pöydän. Meidän pöytä oli 14 hengelle. Maukas soppa. Sali himmennetään. 4 miestä kantaa oven näköistä ja kokoista lautaa. Keskellä kukka-asetelma. Sivuilla suuret siankoipipalat ( epäilen aitoutta )ja molemm. päissä paloi ulkotulet. Kansa hurrasi ja taputti ja kuvasi. Sitten tulee pääruoka. Pari ohutta sianviip. maukkaalla sienikastikkeella. Jälkiruoka vetinen tiramisupala. Juotavat ostit itse. Kun ostin vain lasin viiniä 3 euroa, sain huvittuneen katseen. Koko ajan kaupattiin kahvilippua, pöydästämme vain yksi osti kahvin. Tarjoilijoiden käytös nolla.
        Siirtyminen tanssisaliin. Orkesteri soitti hyvin. Paljon tanssiin halukkaita. Osa tyytyi sivuhuoneisiin tai ulos linnan puistoon, odottamaan hotelliin lähtöä.
        Aamiainen taas kiitettävä. lähtö Pisan kentälle. Lähtiessäni laukkuni painoi 12 kg, sallittu 15 kg. Jännäsin suurtakin sakkoa, laukkuni painoi yli 20 kg. Nainen onnekseni vain laittoi laukkuni hihnalla eteenpäin, vilkaisematta vaakaan. Syvä huokaus. Paluulento aikataulun mukainen.
        Erityismaininta oppaille! Työtään rakastavia, osaavia, ihania, valtava tietotaito! Ilman heitä retket eivät olisi olleet mitään.
        Myös matkakumppanit, niin hirmu mukavia, terveiset kaikille! Hyvää matkaa teille, huomenna lähtijöille!


      • suharihartsa
        Railuski kirjoitti:

        Ajoissa hotelliin, valmistumaan iltaan. Pakkasin laukkuni miltei jo valmiiksi aamulähtöä varten. Odotin illasta ehkä liikaa - joooh... juhlaillallinen.
        Bussilla upeaan, vanhaan kartanoon. Puitteet mahtavat! Siihen se taisi jäädä...Väkeä kuin jerusalemissa. Itse sai valita pöydän. Meidän pöytä oli 14 hengelle. Maukas soppa. Sali himmennetään. 4 miestä kantaa oven näköistä ja kokoista lautaa. Keskellä kukka-asetelma. Sivuilla suuret siankoipipalat ( epäilen aitoutta )ja molemm. päissä paloi ulkotulet. Kansa hurrasi ja taputti ja kuvasi. Sitten tulee pääruoka. Pari ohutta sianviip. maukkaalla sienikastikkeella. Jälkiruoka vetinen tiramisupala. Juotavat ostit itse. Kun ostin vain lasin viiniä 3 euroa, sain huvittuneen katseen. Koko ajan kaupattiin kahvilippua, pöydästämme vain yksi osti kahvin. Tarjoilijoiden käytös nolla.
        Siirtyminen tanssisaliin. Orkesteri soitti hyvin. Paljon tanssiin halukkaita. Osa tyytyi sivuhuoneisiin tai ulos linnan puistoon, odottamaan hotelliin lähtöä.
        Aamiainen taas kiitettävä. lähtö Pisan kentälle. Lähtiessäni laukkuni painoi 12 kg, sallittu 15 kg. Jännäsin suurtakin sakkoa, laukkuni painoi yli 20 kg. Nainen onnekseni vain laittoi laukkuni hihnalla eteenpäin, vilkaisematta vaakaan. Syvä huokaus. Paluulento aikataulun mukainen.
        Erityismaininta oppaille! Työtään rakastavia, osaavia, ihania, valtava tietotaito! Ilman heitä retket eivät olisi olleet mitään.
        Myös matkakumppanit, niin hirmu mukavia, terveiset kaikille! Hyvää matkaa teille, huomenna lähtijöille!

        Heippa kaikki te jotka olitte 10.-13.10 Toscanassa. Reissu ylitti odotukseni sillä olin varautunut kaikkien niiden negatiivisten juttujen takia joita tälle palstalle oli kirjoiteltu. Siihen hintaan ei tehdä mitään vastaavia reissuja ja vielä opastettuja. Niinkuin railuski kertoi, oppaat olivat mahtavia, osasivat työnsä.
        Ehkäpä oli hieman liian tiivis ohjelma ainakin senjälkeen kun venäytin polveni. Sisulla kuitenkin hieman irvistellen muiden perässä. Suomalaisen miehen sisulla. Polvi on vieläkin kipeä enkä edelleenkään ole mennyt lääkäriin.
        Toinen asia joka jäi harmittaan oli se ettei saanut laulaa oikeastaan koko reissulla. Koneessakin yritin tullessa yhtä huonolla menestyksellä.
        Uusille lähtijöille haluan sanoa. Lähtekää iloisin mielin matkaan. Ottakaa kaikki irti mitä saatte. Eipä siellä ainakaan meikäläiselle jäänyt mitään hampaankoloon matkasta. Porukka oli mukavaa ja lähtisin koska vaan uudestaan jos tulee mahdollisuus. Terkut kaikille jotka muistavat Hartsan.
        Hymyillään kunhan tavataan.


    • cheeses

      Heippa.

      Kuinka paljon "joutuu" ostamaan Pharmamedin tuotteita saadakseen kutsun??

      • asiakas joskus

        Hei. Eka reissu tuli venetsiaan tutustumistarjouksen yhteydessä eli maksoi sen vajaan 5 euroo. 2 vuotta myöhemmin tuli toscanan matka sillon olin käyttänyt omeca kolmosta noin 2 kk;tta jotain vajaa 40 euroo. Että ei se ole aina summasta kii kun saa matkan. Odottelen jos saan viel kolmannenkin matkan täytyis varmaan kokeilla jotain tuotetta .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      318
      2957
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1661
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      190
      1571
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1263
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe