olen uuden ilto w130 koneen omistaja, pari kyssäriä ohjainpaneelista ym:
- mitä asettuksia suosittelette, esim. nyt jälkilämmitys pois päältä, milloin se kannattaa kyttkeä ja millä asetuksilla. talossa sähkölämmitys
- kannattaako viikko ajastinta käyttää, miten?
- onko muita asetuksia mitä pitäisi tarkistaaa, en oikein luota säätäjään , miten oikein on tämän asentanut, kun mm. unohti laittaa kondenssiveden putken ym.
- mistä saa edullisimmat suodattimet, vaihdetaanko ne kaikki ( vasemmalla 2 ja oikealla 1) kerralla.
onko hyvä hinta 34e/setti ?
ilto w130 kyssäreitä
37
2081
Vastaukset
- Kyllä puhisee
Kun sähköllä lämmität, niin taloudellisesti aivan sama mikä taloa lämmittää. LTO:n jälkilämmityksen termarin kannattaa säätää pari astetta sisälämpötilaa alhaisemmaksi. Näin sisään tuleva ilma sekoittuu parhaiten, eikä aiheuta vetoa.
Jos sisään tuleva ilma liian kylmää, niin ilma lerpahtaa suoraan alas ja tuntuu vetoa. Jos sisään tuleva ilma on liian lämmintä se lämmittää taloa, lattiat jäävät kylmiksi (lattialämmitys pois päältä) ja mukavuus kärsii.
Omasta mielestäni nuo ajastimet ja eri anturit ovat aika turhia. Yöllä talo on väkeä täynnä, joten ilmaa tarvitaan eniten, aamulla käydään suihkussa ja tilat on hyvä saada kuivaksi, töistä tullessa kokataan ym.
Kondenssivettä tulee aivan riittävästi, joten jos ja kun kondessiputkea ei löydy, niin saat ilmojen kylmettyä ison lätäkön aikaiseksi sisälle. Et ilman putkea pysty konetta käyttämään.
Ilmanvaihtohan pitää aina säätää, eli venttilien asento ruuvata niin, että haluttu määrä ilmaa vaihtuu eri huoneissa ja talo pysyy hieman alipaineisena. Jos talo on uusi, niin pitäisi löytyä säätöpöytäkirja tästä osoituksena. Ilman säätöä tilanne on se, että ilma vaihtuu mistä sattuu.
Suodattimia kannattaa vaihdella kuten valmistaja suosittelee ja ehdottomasti tasoltaan EU7, eikä vitosta. Ulosmenevälle ilmalle voi käyttää vitosta.
Konetta kannattaa käyttää käytännössä aina 3/4 teholla. Ainoa poikkeus on, jos olet pidempiä aikoja poissa, kuten viikon lomat jne. Suositeltava teho tulisi löytyä tuosta mittauspöytäkirjasta. - Julli
Minulla on samanlainen laite. En ole vielä päivääkään ollu tyytyväinen laitteeseen. Laitetta ei ole selvästikään tehty pohjolan oloihin. Pakkasilla laite on aina jäässä. Ainakin kerran viikkoon on kenno otettava pois ja sulateltava kuumalla vedellä.
Pientä vikaa on ollut vähän väliä. Takuuaikakin on jo mennyt umpeen. Susi jo syntyessään...
Oisko jollain kenties neuvoja ongelmiin?- tapio741
moro mullaki ilto w130 ja eka talvena ei jäätäny lainkaan,mut toka talvena ihmettelin ku jääti jatkuvasti...oli jäänyt itellä kesän jäljiltä etulämmitysvastus pois päältä,kytkin päälle ja jäätäminen loppui.
- Ratkennut
Jos joku vielä lukee tuosta jäätymisestä, niin itselläni se johtui poisto ilma putkessa olleesta vaimenmin aineesta joka oli irronnut ja tukki putken. Kannattaa tarkistaa, esim jollain kameralla tai muulla millä sinne näkee. Muustaakseni takimmainen putki joka lähtee ulos, en aivan varma ole.
- Raili ja Pekka
Täällä myös ilto kone ja pakkasilla aina jäässä ja varsinkin saunaillan jälkeen.
Kun jäätyy niin minä sammutan laitteen ja avaan kannen yöksi ja jätän ison lattiapuhaltimen puhaltamaan koneen sisään, aamulla laite on yleensä sulanut. - Julli
Tein testin ja avasin sen sisäkierron kokonaan auki. Nyt on kenno jo vähän sulannu. Tiiä sitte onko se suositeltavaa.. Ulkona pakkasta -18.
Hienoja vehkeitä, kun pitää sulatella...- 0ö,,22
Noissa uusissa vvehkeissä on pölösti kiertoilmaliitäntä korvattu liesituulettimen liitännällä. Järjetöntä siirtää keittön rasvoja ivkoneen läpi sen sijaan että kiertoilmalla lämmitäisi ulkoilmaa -18 asteen pakkasessa vähintään 10 astetta.
Laita siis y-haaralla kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen, niin johan tuokin laite toimii paremmin. Ohjeet löytyy ilto 440:n manuskasta. - Älä jauha skeidaa
0ö,,22 kirjoitti:
Noissa uusissa vvehkeissä on pölösti kiertoilmaliitäntä korvattu liesituulettimen liitännällä. Järjetöntä siirtää keittön rasvoja ivkoneen läpi sen sijaan että kiertoilmalla lämmitäisi ulkoilmaa -18 asteen pakkasessa vähintään 10 astetta.
Laita siis y-haaralla kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen, niin johan tuokin laite toimii paremmin. Ohjeet löytyy ilto 440:n manuskasta.Älä 0ö,,22 jauha skeidaa.
Kiertoo ei voi lisätä, koska talo menee alipaneiseksi ja tulee homeet ja
eristehiukkaset sisään.
Jotain kohtuutta paskan jauhamiseenkin.
Älä jauha skeidaa. - energy saver
0ö,,22 kirjoitti:
Noissa uusissa vvehkeissä on pölösti kiertoilmaliitäntä korvattu liesituulettimen liitännällä. Järjetöntä siirtää keittön rasvoja ivkoneen läpi sen sijaan että kiertoilmalla lämmitäisi ulkoilmaa -18 asteen pakkasessa vähintään 10 astetta.
Laita siis y-haaralla kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen, niin johan tuokin laite toimii paremmin. Ohjeet löytyy ilto 440:n manuskasta.Y-haarus ruttuputkella suoraan aunukseen. Kiinnitys jeesusteipillä. Näin saadaan kuumat kuubalaiset etelätuulet talteen.
- ole köyhä hiljaa
Älä jauha skeidaa kirjoitti:
Älä 0ö,,22 jauha skeidaa.
Kiertoo ei voi lisätä, koska talo menee alipaneiseksi ja tulee homeet ja
eristehiukkaset sisään.
Jotain kohtuutta paskan jauhamiseenkin.
Älä jauha skeidaa.Niin sun puurimpulassa tapahtuu koko ajan, poistoilmaröörit imee hometta ja eristeitä.
Mutta ilmastoinnin saa fiksumpi kuin sä säädettyä tasapainoon, jotta moista ei tapahdu edes kiertoilman kanssa. - ole köyhä hiljaa
energy saver kirjoitti:
Y-haarus ruttuputkella suoraan aunukseen. Kiinnitys jeesusteipillä. Näin saadaan kuumat kuubalaiset etelätuulet talteen.
Mahtaa ketuttaa, ettei ole kiertoilmaa asennettu iv järjestelmänä tai painovoimainen iv on vienyt viimeiset järjen hippeet.
- Älä jauha skeidaa
ole köyhä hiljaa kirjoitti:
Niin sun puurimpulassa tapahtuu koko ajan, poistoilmaröörit imee hometta ja eristeitä.
Mutta ilmastoinnin saa fiksumpi kuin sä säädettyä tasapainoon, jotta moista ei tapahdu edes kiertoilman kanssa.Älä jauha skeidaa
Muttei tyhmempi kuin sinä, koska se onkin jo helevetin tyhmä. Ja säkin joudut puolittaa poistoilmamäärän ja sukkamehus tuoksu valtaa koko lääväsi, joten
älä jauha skeidaa - köyhät kyykkyyn
ole köyhä hiljaa kirjoitti:
Mahtaa ketuttaa, ettei ole kiertoilmaa asennettu iv järjestelmänä tai painovoimainen iv on vienyt viimeiset järjen hippeet.
Minusta kyllä kuulostaa melko köyhältä, jos parin euron säästön suhteen pitää sisäilman laatua pilata.
Persaukisten pelleilyä. - 545344
Älä jauha skeidaa kirjoitti:
Älä jauha skeidaa
Muttei tyhmempi kuin sinä, koska se onkin jo helevetin tyhmä. Ja säkin joudut puolittaa poistoilmamäärän ja sukkamehus tuoksu valtaa koko lääväsi, joten
älä jauha skeidaaSulla sukkamehut, eristeet ja homeet lentää (enerventtalossa jossa on 189 y-haaraa ivkoneen sisällä hajuja levittämässä) koska et osaa edes ivkoneen tehoja lisätä, jos kiertoilmaa käytät täysillä.
Normaaliasetuksessa 10-20% ulkoilmamäärästä iv koneen tehoja ei tarvitse lisätä. - 545342345
köyhät kyykkyyn kirjoitti:
Minusta kyllä kuulostaa melko köyhältä, jos parin euron säästön suhteen pitää sisäilman laatua pilata.
Persaukisten pelleilyä.Enerventkone levittää huusin hajut. Erillinen kiertoilmaputki ei.
- siinä purtavaa
Tässä on huurtumisenesto automatiikka sekä etulämmitysvastus. Tutustu manuaaliin ja sen käyttöön.
Toki tässä on mahdollista käyttää myös kiertoilmaa ilman y-haarusta.
Viikko ajastinta voit käyttää siten että jos tiedät miten olet töissä yms. Silloin voit ajaa konetta vähän pienemmällä, kun kukaan ei ole kotona.- kuutiot jäässä
Pakkohan noissa vastavirtakenno laitteissa on etulämmitysvastus oltava, muutenhan ne menis samantien jäähän.
Siinä ei ole vaan mitään järkeä kun puolet etulämmitysvastuksen lämmöistä menee jäteilman mukana pihalle, ihan niinkuin y-anus virityksissä, et se niistä hyvistä vuosihyötysuhteista. - siinä purtavaa
kuutiot jäässä kirjoitti:
Pakkohan noissa vastavirtakenno laitteissa on etulämmitysvastus oltava, muutenhan ne menis samantien jäähän.
Siinä ei ole vaan mitään järkeä kun puolet etulämmitysvastuksen lämmöistä menee jäteilman mukana pihalle, ihan niinkuin y-anus virityksissä, et se niistä hyvistä vuosihyötysuhteista.Jos se (huurtumisen esto) on säädetty oikein niin sen tulisi toimia juuri niin ettei kuutio jäädy, eli parhaalla mahdollisella hyötysuhteella koko ajan.
Vastavirtakenno on sen verran tehokas laite, että siinä on pakko olla tuo härpätin kuten sanoit. Koko laite ei toimi ilman sitä niinkuin sen tulisi toimia.
Se vaan että hyötysuhteille saa näyttää kinnasta ensi heinäkuussa mikäli eivät saa etulämmitystä toimimaan muutenkuin sähköllä.
- Ihmejuttu ...
On ollut aivan rikosluontoista toimintaa tuollaisen laitteen myynti, joka
väkisin menee jäähän jo pienelläkin pakkasella, kun hyötysuhde on korkea osittaisesta vastavirrasta johtuen.
Vaikka asia on kaikkien tiedossa, niin myyjiä kuin ostajiakin löytyy.
Ei voi kuin ihmetellä.- 312433
Kiertoilmaputkella varustettu ivlaite ei voi mennä jäähän kuin reilusti yli 10 asteen pakkasilla..
- absoluuttinen totuus
312433 kirjoitti:
Kiertoilmaputkella varustettu ivlaite ei voi mennä jäähän kuin reilusti yli 10 asteen pakkasilla..
Kiertoilmalla varustetun iv-koneen lto:n hyötysuhde on huono.
- Julli
312433 kirjoitti:
Kiertoilmaputkella varustettu ivlaite ei voi mennä jäähän kuin reilusti yli 10 asteen pakkasilla..
Niin, sinäpä sen sanoit. Kohtuu normaalia, että talvella on reilusti yli 10 astetta pakkasta useita viikkoja.
Kyllä on tullut pirun paljon asiantuntevia kommentteja:D
Sisäkierto on on tähän asti ollut ainut keino pitää kenno sulana. Ei siinä etuvastukset auta. Huurtumisen estosta ja valokennosta manuskassa puhutaan, mutta ei sitä tossa mun laitteessa ainakaan ole. Laite kyllä sammuttaa itsensä, kun kenno on umpijäässä.
ILTOn miehet ovat niin päteviä, etteivät osaa tehdä asialle yhtään mitään. Kaikenlaista väkeä sitä palkataankin... - LVI-suunnittelija
Julli kirjoitti:
Niin, sinäpä sen sanoit. Kohtuu normaalia, että talvella on reilusti yli 10 astetta pakkasta useita viikkoja.
Kyllä on tullut pirun paljon asiantuntevia kommentteja:D
Sisäkierto on on tähän asti ollut ainut keino pitää kenno sulana. Ei siinä etuvastukset auta. Huurtumisen estosta ja valokennosta manuskassa puhutaan, mutta ei sitä tossa mun laitteessa ainakaan ole. Laite kyllä sammuttaa itsensä, kun kenno on umpijäässä.
ILTOn miehet ovat niin päteviä, etteivät osaa tehdä asialle yhtään mitään. Kaikenlaista väkeä sitä palkataankin...Laitteessa on etulämmitysvastus vakiona. Ja etulämmitysvastuksen tehtävä olisi pitää koneelle tuleva ulkoilma juuri sellaisena että kenno ei rupea jäätymään, eli kennon toiminta olisi optimaalista.
Ihmettelen että miksi sinun koneessa ei ole laitetta joka kuuluu siihen vakiona? - Julli
LVI-suunnittelija kirjoitti:
Laitteessa on etulämmitysvastus vakiona. Ja etulämmitysvastuksen tehtävä olisi pitää koneelle tuleva ulkoilma juuri sellaisena että kenno ei rupea jäätymään, eli kennon toiminta olisi optimaalista.
Ihmettelen että miksi sinun koneessa ei ole laitetta joka kuuluu siihen vakiona?On siinä toki se vastus, mutta manuaalissa puhutaan myös jostain valokennosta, joka tekis jotain(ilmeisesti sammuttaa) kun laite alkaa huurtumaan.
Etulämmitys ei tosiaankaan jaksa pitää ilmaa riittävän lämpimänä. Sain ILTOlta uuden ohjaimen, millä etuvastuksen kytkeytymistä voi säätää. Esiasetus oli muistaakseni -18 ja nyt olen säätänyt sen -12. Ulkona -22 ja sisäkierron ansiosta kenno on pysynyt toistaiseksi sulana(sisäkierto on maksimilla). - absoluutisempitotuus
absoluuttinen totuus kirjoitti:
Kiertoilmalla varustetun iv-koneen lto:n hyötysuhde on huono.
Kiekkoneiden hyötysuhdelukemat perustuvat kiertoilmaan. Kiekkokoneet on kielletty sairaaloissa ja kerrostaloissa hajuejn ja kaasujen levityksen takia.
- +ö+33
Julli kirjoitti:
On siinä toki se vastus, mutta manuaalissa puhutaan myös jostain valokennosta, joka tekis jotain(ilmeisesti sammuttaa) kun laite alkaa huurtumaan.
Etulämmitys ei tosiaankaan jaksa pitää ilmaa riittävän lämpimänä. Sain ILTOlta uuden ohjaimen, millä etuvastuksen kytkeytymistä voi säätää. Esiasetus oli muistaakseni -18 ja nyt olen säätänyt sen -12. Ulkona -22 ja sisäkierron ansiosta kenno on pysynyt toistaiseksi sulana(sisäkierto on maksimilla).Noissa uusissa vvehkeissä on pölösti kiertoilmaliitäntä korvattu liesituulettimen liitännällä. Järjetöntä siirtää keittön rasvoja ivkoneen läpi sen sijaan että kiertoilmalla lämmitäisi ulkoilmaa -18 asteen pakkasessa vähintään 10 astetta.
Laita siis y-haaralla kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen, niin johan tuokin laite toimii paremmin. Ohjeet löytyy ilto 440:n manuskasta. - Julli
+ö+33 kirjoitti:
Noissa uusissa vvehkeissä on pölösti kiertoilmaliitäntä korvattu liesituulettimen liitännällä. Järjetöntä siirtää keittön rasvoja ivkoneen läpi sen sijaan että kiertoilmalla lämmitäisi ulkoilmaa -18 asteen pakkasessa vähintään 10 astetta.
Laita siis y-haaralla kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen, niin johan tuokin laite toimii paremmin. Ohjeet löytyy ilto 440:n manuskasta.Ei ole meillä liesituulettimeen kytketty kiertoilmaa. Kiertoilmalle on vedetty ihan oma kanava uunin päältä. Koneessahan sille pitäisi olla ihan oma reikä. Liesituulettimelle on oma putki taivaalle.
Mun mielestä tuo meidän laite ei ole koskaan mitään sulatellu. Kenno on vain jäätyny umpeen ja sen jälkeen kone on sammunu kokonaan.
Mitä sen sulatustoiminnolla pitäisi käytännössä tehdä? - lisätietoa tarvii
Julli kirjoitti:
On siinä toki se vastus, mutta manuaalissa puhutaan myös jostain valokennosta, joka tekis jotain(ilmeisesti sammuttaa) kun laite alkaa huurtumaan.
Etulämmitys ei tosiaankaan jaksa pitää ilmaa riittävän lämpimänä. Sain ILTOlta uuden ohjaimen, millä etuvastuksen kytkeytymistä voi säätää. Esiasetus oli muistaakseni -18 ja nyt olen säätänyt sen -12. Ulkona -22 ja sisäkierron ansiosta kenno on pysynyt toistaiseksi sulana(sisäkierto on maksimilla).Siis kyseessä on nimenomaan Ilto 130W?
Jossa on valokennolla ohjattu LTO:n sulatus?
Jossa on esilämmityspatteri, jota ohjataan omalla termostaatillaan, joka mittaa lämpötilaa esilämmityspatterin ja LTO:n väliltä?
Tyhmiä kyselen, koska valmistajan webbisivuilta löytyvän käyttöohjeen on kirjoittanut lauma apinoita. Esim. huurteeneston ohjaustapaa ja asetusarvoja ei kerrota, esilämmityksestä mainitaan ainoastaan, että se on toiminnassa sulatuksen aikana (siis ei muulloin????) eikä tuolle esilämmitykselle ole mitään asetusarvojakaan eikä kaavioissakaan näy muuta kuin ylilämpösuojat (2 kpl).
Nimittäin...
Jos esilämmitys todellakin toimii käyttöohjeen kuvaamalla tavalla, vain LTO:n sulatuksen aikana, siitä ei ole juuri mitään hyötyä. Esilämmityksen juju on estää LTO:n huurtuminen. Joka *voi* alkaa ristivirtasiirtimellä varustetuissa koneissa n. -10 °C lämpötilassa. Tehokkaampi vastavirtasiirrin, joka W130:ssä on, voi alkaa huurtumaan jo muutaman asteen pakkasella.
Jos esilämmityksellä on erillinen säätö & se on jatkuvasti toiminnassa, pitäisi asetuksen olla vajaat -10 °C ristivirtasiirrinkoneessa ja nollan kieppeillä vastavirtasiirrinkoneissa, mikäli halutaan kokonaan välttyä LTO:n sulatusjaksoilta.
Toki noin korkealla asetuksella energiatalous kärsii. Kun poistoilma on kuivaa, sen voi vetää pakkasen puolelle, *jos* LTO:ssa on fiksu sulatusratkaisu, esim. ohjaus valokennolla, joka sulattaa vain tarpeen mukaan. Muutoin käy tosiaan niin, että poistoilman kosteuden noustessa LTO rusahtaa jäähän.
Jos koneessa on valokennoanturi, mutta LTO jäätyy silti, niin anturi on rikki tai asennettu väärään kohtaan kennoa.
Jos valokennoanturia ei ole ... ei ainakaan kytkentäkaavioissa yms. mitään näy, vaan on 2 kpl lämpötila-antureita jäteilmapuolella (joista T8 on nimetty jäätymissuoja-anturiksi), mikä viittaa vahvasti ohjaukseen jäteilman lämpötilan mukaan ... niin sitten pitäisi automatiikan pitää jäteilma aina muutaman asteen plussalla, ettei kenno jäädy. Jos tuolle jäteilmalle / sulatuksen käynnistykselle on käsisäätö, niin se on vedetty liian alas, jos kenno tosiaan vetää jäähän.
- Iltto
Meilläkin kenno huurussa/jäässä viimestään kun -20 taulussa ja saunoa tärskäyttää/erehtyy tehostaan ilmanvaihtoa. Sulattelee myös vähän väliä (vihreä valo vilkkuu). Minkälaisia lukemia muilla anturit näyttää? Meillä esim. ulkoilma -20, tuloilma 22, poistoilma 24, jäteilma -5. Auttaskohan poistopuolen pieni tehostus suhteessa tuloon? Liekkö se kenno pysyis sitten paremmin sulana poistoilman tuomalla lämmöllä...
- ?ÖÖL##
Onko kiertoilmaputki asennettu?
Ei ole mitään hätää, jos sisäilmaa on varaa pitää yli 24 asteisena. Normaalia on kovilla pakkaskeleillä ivkoneen sulatustoimminot.
- Harsta
Moro
Hämeestä tuli Ilto W 130 klubiin yksi jäsen lisää.
Konee jäätyy ja huoltofirma käynyt, mutta ei tuloksia, joista voisi riemuita. Kone menee vaihtoon ja päästään eteenpäin. Tsemppiä kaikilla koneen sulatteluihin.- Iltto
Saatko samanmoisen uuden koneen vai kenties jonkun muun?
- ?ÖÖL##
Tätäkään koneen jäätymistä ja huoltofirman käyntiä ei olisi päässyt käymään kun ulkoilmaputkeen olisi asennettu virtausteknisesti parhain y-haara kiertoilmaputki.
- Julli
?ÖÖL## kirjoitti:
Tätäkään koneen jäätymistä ja huoltofirman käyntiä ei olisi päässyt käymään kun ulkoilmaputkeen olisi asennettu virtausteknisesti parhain y-haara kiertoilmaputki.
Minkä takia se pitää asentaa ulkoilmaputkeen? Onko se parempi kuin koneen oma kiertoilma? Mulla kiertoilman ollessa kokonaan auki näin pakkasilla, koneen tuloilma lämpenee n. 10 astetta. Kiertoilmasta on siis hyötyä, vaikka joku toisin väittää.
Esilämmitysvastus on kokoajan päällä.
Se siis yrittää sulattaa koko ajan. Ei meidän talossa ilma niin kuivaa ole etteikö se huurtuisi kennoon.
Jos jäteilma on pakkasen puolella, niin silloinhan se kosteus jäätyy kennoon ja poistoputkeen...
Lisätietoja tarvitsevalle.
Kone on w130, manuaalissa puhutaan jostain valokennosta, mutta sitä ei ilmeisesti ole kytketty tai asennettu tohon kyseiseen laitteeseen tai sellaista ei ole muualla kuin manuaalissa.
Oletan, että jäätymisen esto toimii ainoastaan lämpötilan mukaan. Eli kone todellakin yrittää estää jäätymistä, mutta ei siihen pysty. Väittäisin, että kenno on liian tehokas, kun jäteilma menee pakkasen puolelle.
Esiasetuksena etuvastukselle on muistaakseni -18. Sen saa tietää siitä ohjaimesta. Ei sitä missään manuaalissa ole. Olen saanut valmistajalta uuden ohjaimen, jossa tuota esivastuksen termostaatin arvoa voi säätää. Alkuperäisessä sitä ei voinut säätää.
Eihän se halpaa ole pitää 1kw vastusta päällä yötäpäivää. Lisäksi jälkilämmitysvastus taitaa olla myös aika usein päällä.
Että siinä ne säästöt...
Tämä on murheellista luettavaa.
Sääliä ja myötähäpeää iltoporukalle!
Muistakaa, että työnne tavoite on ollut vain firman omistajíen tilien kartuttamista
ja te, juuri te, olette toimineet parhaan ammattitaitonne mukaan.
PS Jos olette, hävetkää ja menkää muihin hommiin, in cognito!- ohohohohoh
Eikös liesituulettimen rasvasuodattimen pitäisi poistaa nuo rasvat ennenkuin menevät koneeseen asti? Tuo kiertoilma on vähän niin ja näin, tuo putken vetäminen ja eristäminen maksaa helposti niin paljon että tuon kiertoilman hyötyä saa odottaa tovin jos toisenkin. Lähinnä markkinointikikka jonka ovat monet uskoneet :)
- 12+1
Eiköhän sitä rasvanpaskaa pääse kuitenkin vähän läpi suodattimen eli ei kannata sotkea ilmanvaihtokonetta.
Mut tää kiertoilma on niin turha kuin voi olla hyötyä siitä ei todellakaan saa yhtään voi jopa mennä tappiolle:)
Ilmanvaihtokoneen hyöty näkyy kun katsoo paljonko jäteilman lämpö on ja täällä näyttäis tällähetkellä olevan -12c että siinä on tytöt ja pojat teille hyötyä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753617
- 622704
- 812657
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582428Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922363Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2682230- 461953
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151501EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491428