Muovimatto vai laminaatti?

Tepa tepsukka

Asun 70-luvulla rakennetussa elementti- kerrostalossa kolmen huoneen ja keittiön asunnossa. Lattialla on ikivanhat muovimatot, joissa saumat on laitettu todella huonosti ja matoilla yritän niitä peitellä. Nyt olen kyllästynyt katsomaan huonoja lattiapintoja ja haluaisin uusia ne.

Laminaatti on nykyään hyvin suosittua, mutta itse en erityisemmin siitä pidä. Pinta on kova ja kopiseva. Jos siinä kulkee porukkaa vähänkään märin jaloin laminaatti saattaa tulla hetkessä huonon näköiseksi. Vai ovatko käsitykseni vääriä, mutu-tuntumalla puhun. Olen 60 nainen ja minulla ei ole huushollissa ketään neuvoa antamassa eikä remontissa avustamassa.

Entä sitten hinta ja asennuksen helppous? Aitoa parkettia minulla ei ole varaa laitatuttaa ja minulla on sellainen käsitys, että monet hyvälaatuiset muovimatot saattavat olla jopa kalliimpia kuin laminaatti. Entä sitten pohjatyöt? Minusta tuntuu, että lattioissani on tällä hetkellä kaksi muovimattoa päällekkäin. Pitäisikö molemmat poistaa tai ainakin toinen? Siellä saattaa olla kaikenlaisia epäpuhtauksia. Entä laminaatin asennus? Pitääkö kaikki muovimatot olla alta pois?

Entä hinta, mitä maksaa laminaatti keskimäärin neliö, entä muovimatto?
Onko jotain hyvää merkkiä muovimattoa tiedossa? Irtoaakohan niistä haitallisia aineita huoneilmaan? Neliöitä minulla on 75, kolme huonetta, keittiö ja vaatehuone, joihin uudet lattiapinnoitteet täytyisi laittaa. Laittaako yksi henkilö päivässä 8tunnissa laminaattilattian vai pitääkö siinä olla kaksi työntekijää? Mikä työn osuus hinnassa suunnilleen olisi?

Kysyin yhdestä mattoliikkeestä kauanko aikaa menee yhdeltä työntekijältä, jos hän laittaa muovimatot kahteen makuuhuoneeseen, jotka ovat noin 3x3metriä. Sain vastaukseksi, että aikaa menisi kaksi päivää. Kun kerroin tämän maalla käydessäni sukulaisilleni he nauroivat ja sanoivat, että kyllä sinua on nyt vedetty nenästä, ei siihen saa millään menemään niin paljon aikaa! Joten kysyn tätä asiaa nyt teiltä, joilla on kokemusta näistä asioista.
Kiitos vastauksista.

7

6286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timpermanni 54

Heippa.laminaattia saa alkaen 5€ neliö, kympillä jo laadukastakin. Matoista ottaisin ainakin toisen pois, laminaatin alta.
      Mattoliikkeen ilmoitus, 2pv, perustuu varmaan siihen, että hänen pitäisi ottaa oikeastaan kaikki vanhat matot pois, mikäli siitä kunnollisen haluaa.
      Jos lattiassa olisi 3 mattoa päälekkäin, johan sinne uppoaa huonekalujen jalatkin.Jos pelkäät kosteita jalanjälkiä laminaatilla, voihan niillä reiteillä käyttää lattiamattoja, kuten ihmisillä tapana on. Muovimatto on hinanaltaan kalliimpaa, nopeampi toki valmille pohjalle asentaa, kuin laminaatti, mutta lattiassa, laminaatti nostaa huoneiston arvoa, matto taas ei.
      Missähän päin tätä armasta maatamme asustat.. kysyn noin asennusmielessä, tapana kun on ollut autella ihmisiä heidän rakennus hommissaan..

• pauccu 1

Jos olet auttavainen ihminen, on mukavaa että on sellaisiakin. mitä mieltä olet laminaatista kun asunnon kylmyys on 17-18 astetta, johtuen ikkunoista tulevasta vedosta, joten siis alhaallahan sen esimmäisenä tuntee. älä ihmeessä kehoita nyt tilkitsemään ,kaikki yritetty. ikkuna vaan on pois" radaltaan"eli karmineen päivineen pudonnut :) . parketti ei pahemmin reagoi...mutta puristemassa(laminaatti) on todella paksuista sukista huolimatta kylmä. vuokraisännälle se ja sama; siis ei mitään , odotan vastaustasi "auttavainen"

• Rempalla uutta

Meillä on ollut tuollainen laatoitusta matkiva laminaatti keittiössä ja ruokatilassa kolmisen vuotta ja sen voi ainakin sanoa että sen kestävyys on todella yllättänyt.
      Se on vieläkin ihan uuden näköinen,kuin juuri asennettu vaikka on koirakin talossa.Esim. naskalin terällä piti oikein runnoa ennenkuin sain hukkapalaan näkyvää skraadaa aikaan.
      Näissä meidän levyissä on kosteussuoja ja ei ainakaan muutamasta kaatuneesta vesi/viinilasista ole tullut mitään pullisteluja yms.kun on pyyhkinyt heti pois,mutta mitään seisovaa vettä tai pitempiaikaista kosteutta eivät varmastikaan kestä.
      Minulla laminaatin asentaminen kesti valmiille pinnalle n. pari tuntia,ei muuta kuin latoi ja välillä katkoi (pinta-ala n. 20m2),joten se käy nopeasti kun alkuun pääsee.Niissä oli sellainen lukkopontti ja kuulu vaan "naks" ja levy oli paikallaan.Asensin suoraan vanhan muovimaton päälle ilman mitään liimoja tms.
      Hinta oli 12.90 €/m2 (tarjous) ja me olemme olleet siihen oikein tyytyväisiä.
      Olohuoneeseenkin olemme harkinneet laittaa laminaatin,mutta epäilyttää hieman sinne sen sopivuus kun siellä ne huonot puolet, - kylmyys ja kovaäänisyys tahtovat ehkä jo korostua liikaa,ainakin meillä tällaisessa vanhassa talossa.

• Timpermanni 54

En ole huomannu laminaatin metelöivän yksinään.. kengillä , kovilla sellaisilla jos kävelee sisällä, niin kopiseehan se, mutta kuinka monessa kodissa enää kngillä sisälle tullaan?
      Sukkasillaan kun kuljetaan, lattia ei kopise, jos laminaatti ei ole ilmassa, eli alusta epätasainen, sinne väliin solumuovi, ja asia on kunnossa.

• pauccu1

minkä ihmeen takia mm. vvo laittaessaan laminaatit vahojen muhkuroisten muovimattojen päälle, EI laita solumuovia tai mitään muutakaan laminaatin alle. on sietämätöntä kun yläkerran ( jopa lankarullan vieriminen ) kuuluu kuin omassa asunnossa. puhumattakaan joka askeleen jyminästä. kun kysyin remonttia tekeviltä he vain hymisivät että muovimatto ajaa saman asian, olkoonkin rikkinäinen tai muhkurainen. miten on ?

• dfczzczc

Muovimatto ei vastaa askelääneneristettä.
        Ei täyty normit.

• Joulutonttu2

Just laitamme muovimattoa keittiöön. Päädyimme kuitenkin siihen koska muissakin huoneissa on muovilattia. Kalliimpaa se on kuin laminaatti, koska asentaminen maksaa. Ja kovatöisempi kun täytyy vanha matto repiä irti tasoittaa. Uus matto liimataan lattiaan ettei se varmasti luista. Laminaattia tuntuu kaikki suosivan, mutta me ei nyt haluttu sitä. Ihan makuasia, josta ei voi kiistellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3415
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      104
      1730
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      221
      1351
    4. 74
      1326
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      63
      1186
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1049
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      18
      863
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      847
    Aihe