Mikä olis se "paras" lattia lakka jo itse meinaa lakata mökillä vasta asennetun mänty lattian?
Käyttävätkö "ammattilaiset" jotain "omia" lakkoja joita ei meille tavallisille kuluttajille myydä?ja onko ne parempia?
Perheessämme on myös 2 koiraa joten kovaa rasitusta pitäisi kestää.....
Paras lakka
30
31858
Vastaukset
- sekarotuisia
Itse tein näin: Hioin asennetun mäntylattian käsikoneella tasaiseksi. Pölyn poiston jälkeen lakkaus kiiltävällä venelakalla. Lakan kuivuttua kevyt hionta ohuella hiontapaperilla. Pintalakkaus himmeällä venelakalla. Hyvin on toiminut. Koiria myös huushollissa. Mökki talvella kylmillään. Lakkauksen voi tehdä useampaan kertaan. Pintalakkaus himmeällä- tai puolihimmeällä.
> Pintalakkaus himmeällä- tai puolihimmeällä.
Mitä himmeämpää, sitä liukkaampaa. Itse en haluaisi liukasta lattiaa, eli puolihimmeä voisi olla hyvä.
Voi myös sävyttää, saa kivan värisen lattian, mutta sitten pitää olla vähän tarkempi sen levittelyn kanssa...- lägler
The_Rat kirjoitti:
> Pintalakkaus himmeällä- tai puolihimmeällä.
Mitä himmeämpää, sitä liukkaampaa. Itse en haluaisi liukasta lattiaa, eli puolihimmeä voisi olla hyvä.
Voi myös sävyttää, saa kivan värisen lattian, mutta sitten pitää olla vähän tarkempi sen levittelyn kanssa...Mitä kiiltävämpi sen kovempi,tuo himmeä ei ole yhtä kestävä. Toisekseen haluttu "liukkaus" voidaan määritellä/tehdä välihionassa riippumatta onko kyseessä 20/50/90 lakka.
- hfksdlw
lägler kirjoitti:
Mitä kiiltävämpi sen kovempi,tuo himmeä ei ole yhtä kestävä. Toisekseen haluttu "liukkaus" voidaan määritellä/tehdä välihionassa riippumatta onko kyseessä 20/50/90 lakka.
Voisitko kertoa tarkemmin miksi kiiltävä on kovempi ja kuinka välihionnassa määrittelet liukkauden?
- olettamus
hfksdlw kirjoitti:
Voisitko kertoa tarkemmin miksi kiiltävä on kovempi ja kuinka välihionnassa määrittelet liukkauden?
Itse olen myös kuullut samaa sanottavan"mitä kiiltävämpi sen kovempi",lieneekö sideaineista vai mistä sitä en tiedä. Ainakin tuo on yleistä tänä päivänäkin vielä maaleissa "Karkeana sääntönä maalipintojen puhdistamisessa on, että mitä kiiltävämpi ja kovempi maalipinta on, sitä helpompi se on puhdistaa ja sitä paremmin se myös kestää puhdistamista" by tikkurila. Kuullemma tuo himmeä myös kuivuu nopeammin?......
Mitä tuohon välihiontaan tulee niin ilmeiseti ei tehdä niin hienolla teräsverkolla (150-180) vaan esim 100:lla....tämä on minun olettamus,saa korjata jos olen väärässä... - kovaakiiltää!
olettamus kirjoitti:
Itse olen myös kuullut samaa sanottavan"mitä kiiltävämpi sen kovempi",lieneekö sideaineista vai mistä sitä en tiedä. Ainakin tuo on yleistä tänä päivänäkin vielä maaleissa "Karkeana sääntönä maalipintojen puhdistamisessa on, että mitä kiiltävämpi ja kovempi maalipinta on, sitä helpompi se on puhdistaa ja sitä paremmin se myös kestää puhdistamista" by tikkurila. Kuullemma tuo himmeä myös kuivuu nopeammin?......
Mitä tuohon välihiontaan tulee niin ilmeiseti ei tehdä niin hienolla teräsverkolla (150-180) vaan esim 100:lla....tämä on minun olettamus,saa korjata jos olen väärässä...Minäpä kysäsin minun isäpapalta joka noita hommia teki 45 vuotta ja sain seuraavanlaisen vastauksen: "Kyllä,kiiltävä on kovempi johtuen siitä ja siitä.
Näin ennen vanhaa.
Nykyään nämä vesilakat ovat laadultaan melkein samoja ovat ne mattoja tai kiiltävää..." Eli ennen vanhoissa lakoissa oli eroja,nykyään ne ovat minimaalisia kun vesilakoista puhutaan. Mikäli puhutaan vanhoista (esim öljy ym myrkky) lakoista on tuo kiiltävä edelleen se kovempi. - Ammatti40vuottalakkatyöt
Höpö Höpö lakat ovat yhtä kestäviä riippumatta kiiltoasteesta.
Vesilakoissa on huomattavia eroja valmistajien välillä ja raaka-aineissa.(Hintaluokat / kulutuksen kesto) Ammatti käyttäjät eivät käytä rautakauppa tuotteita.
- sdfghhy
Jos venelakkaa vedät niin ohenna sitten se ensimmäinen kerros.
- Mr. lakka
No itse en suostu venelakkoja edes laittamaan. Eikö nimikin jo sano mihin se on tarkoitettu...Kyllä "ammattilaisilla" on eri lakat kuin "tee-se -itse" miehellä->(joka käyttää venelakkaa (unicaa)....
Jos haluat että se oikeasti kestää niin laitat Bonaa tai Syntekoa,ja sit P2 naamari päähän niin ei mee sisus kalut sökös.
Juuuuu, EU on kieltänyt osan niiden käytön kerrostaloissa ja rivareissa mutta ei omakotitaloissa (ei yhtenäistä hormistoa.....)
Toki voit käyttää kiilllon vesi lakkaa,ei tarvi naamareita ja kestää sekin kunhanan ei oo liikaa frendejä. (et tarvi mitään suojamia) - Mr.lakka
Niin siis P2 hiontaan ja A lakan levitykseen.
- Siinä kunnon myrkkyä
SYNTEKO CLASSIC
HELPOSTI SYTTYVÄ
Voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesiympäristössä.
Sisältää Formaldehydi. Voi aiheuttaa allergisen reaktion. Formaldehydiä vapautuu kovettumisen aikana.
Vaaraa aiheuttavat aineosat
3.1.1
3.1.2
CAS/EY-
Aineosan nimi
numero ja
rek.nro
64-17-5
Etanoli
68002-18-6
Ureaformaldehydipolymeeri,
isobutyloitu
68002-25-5
Melamiini-formaldehydi-polymeeri
34590-94-8
Dipropyleeniglykolimonometyylieetteri
107-98-2
1-Metoksi-2-propanoli
50-00-0
Formaldehydi- örebro
Jep,siks se myös kestää, kävit sit cascon sivuilta kopsaamassa tiedot...heh.
Kuinkahan moni tajuaa noista mtn...
Tuota ei tavallisille tallajille myydä, koettapa löytää starkista tai k-raudasta.
Kyllä he jotka tuota käyttävät osaavat sen käytön (muutenhan he olis jo edesmenneitä...) - sekarotuisia
örebro kirjoitti:
Jep,siks se myös kestää, kävit sit cascon sivuilta kopsaamassa tiedot...heh.
Kuinkahan moni tajuaa noista mtn...
Tuota ei tavallisille tallajille myydä, koettapa löytää starkista tai k-raudasta.
Kyllä he jotka tuota käyttävät osaavat sen käytön (muutenhan he olis jo edesmenneitä...)Alottaja kysyi nimeenomaan omatoimista lakkausta. Mielestäni venelakka on siihen sopivaa. Kestää koirien kynsien tepastelua.
- mr lakka
Eikös tuo aloittaja kysynyt mitä lakkaa,ei kirjoittanut mtn omatoimisesta lakkauksesta. Siinähän se herra kysyi onko ammattilaisilla omat lakat ja näköjään on...jan unica ei ole yksi niistä....Venelakka EI ole takoitettu lattiaan,eikö tuo nimikin olisi lattialakka eikä venelakka......
PS. Sitä saa mitä tilaa ;)- perintöosa
Minä onneton menin lakkaamaan pöytäni lattialakalla. Pitääkö pöytäni nyt viedä ongelmajätelaitokselle hävitettäväksi? Kyllä olisi pitänyt lukea purkin kyljestä sen sisältävän lattialakkaa. Kyseessä on vanha perintöpöytä. Kyllä harmittaa.
- piskikoira
Kyllä aloittaja kysyi mitää lakkaa itselakkaaja voi käyttää. Toisena hän kysyi mitä ammattiihmiset käyttää. Valmistajan ohjeen mukaan unica soveltuu mm. veneisiin, lattioihin ja kalusteisiin. Millä sinä perustelet valmistajan ohjeen vastaisesti, ettei unica sovellu lattian lakkaukseen?
- 15+2
piskikoira kirjoitti:
Kyllä aloittaja kysyi mitää lakkaa itselakkaaja voi käyttää. Toisena hän kysyi mitä ammattiihmiset käyttää. Valmistajan ohjeen mukaan unica soveltuu mm. veneisiin, lattioihin ja kalusteisiin. Millä sinä perustelet valmistajan ohjeen vastaisesti, ettei unica sovellu lattian lakkaukseen?
Ammattilaiset käyttää nykyisin vesiohenteisia lakkoja jotka on kehittyneet paljon sen jälkeen kun ne tuli -80 luvun lopulla. Itse aloitin niiden käytön -89. Unicalla saa kyllä todella kestävän lakkauksen esim. mökin lattiaan. Ainut huono puoli on että se haisee muutaman viikon. Noita 2-komponenttisia formaldehydilakkoja ei kukaan asiakkaan terveyttä ajatteleva tekijä käytä. Tietenkin jos ei osaa lakata vesiohenteisilla lakoilla niin 2-komponenttlakoilla onnistuu huonoltakin tekijältä lakkaus koska formaldehydihartsi auheuttaa sen että lakka tasoittuu hyvin.
"Kyllä he jotka tuota käyttävät osaavat sen käytön (muutenhan he olis jo edesmenneitä...) "
Kyllä noiden käyttäjillä ainakin aivot ovat "edesmenneitä".
- haahhaa
Ei tuo vesilakan levittäminen ole sen vaikeampaa kuin 2-kompponenttisen. Lakkaa kuin lakkaa. Formaldehydiähän löytyy myös mm meikeistä ja kankaista että ilmeiseti kaikilla näitä käyttävillä on myös aivot "edesmenneitä". ....
Niin ja ilmeiseti ja ymmärrettävästi vesiohenteisilla lakoilla ei saavuteta samaa kovuutta kuin esim. tuolla edellä mainittulla 2-komponentti lakkalla.
Tiedätkö missä kyseistä tuotetta on käytetty,oletko koskaan käyttänyt. Ja formaldehydi EI ole sama kuin formaldehydihartsi!
Niin ja mitä siihen Unicaan tulee "Ainut huono puoli on että se haisee muutaman viikon"... Kyllä Unicassakin on noita myrkkyjä aika lailla ->lienee sinunkin aivot pehmenneet kun tuollaisia taruja kirjoittelet....- nistihumanisti
Anteeksi offtopic postaus mutta en voi välttää kiusausta.
"Formaldehydiähän löytyy myös mm meikeistä ja kankaista että ilmeiseti kaikilla näitä käyttävillä on myös aivot "edesmenneitä". ..."
Ylimeikatut pissikset, need to say more?
- pehmyt aivo.
Unica Super on uretaanialkydilakka joka sisältää teollisuusbensiiniä sekä metyylietyyliketoksiimia ja kobolttioktoaattia mutta ei formaldehydiä jonka takia ne vanhat 2-komponenttilakat kiellettiin yleisillä työmailla.
80 luvun puolivälissä kävi työterveyslaitoksen mies mittaamassa eräällä urheilusalityömaalla formaldehydi pitoisuudet ja ne oli vielä seuraavana päivänä yli 300 kertaiset mitä siihen aikaan sallittiin rakennuksessa. Mitä minun aivojen tilaan tulee niin kai ne on joskus pehmenneet koska jouduin tekemään parkettihommia yli 25 vuotta. Onneksi nykyään voin valita mitä teen ja millä aineilla ja hinnalla.- tosipehmytaivo
Voi hohhojaaaa...ei ne mittaa mitään formaldehydi arvoja vaan VOC:i arvoja mitataan jos ollaan jtn mittaamassa!. Nuokin on tiedossa kun usein lukee ihan selosteessa!!!
- pihalla kuin lumiukk
Nyt sitten herra "pehmyt aivo" kävi kopiomassa tikkurilan sivuilta käyttöturvallisuustiedotteen tajuamatta mitä nuo aineet ovat........
Suomi ei suinkaan ole kieltänyt 2-komponenttilakkoija yleisissä tiloissa 80-luvulla.
Sen on tehnyt EU 2000-luvulla ja koskee ainoastaan tiettyjä aineita/lakkoja/maaleja/tekstiilejä ym joissa pitoisuudet ovat terveydelle haitallisia. Onhan EU kieltänyt tervankin käytön poislukien "perinetarkoituksiin"...(veneisiin) Oliko tuo terva nyt niiiiiiiin myrkyllistä.......
Monessakin suomalaisessa omakotitalossa on käytetty eristeenä formaldehydiä sisältäviä aineita kuten mineraalivillaa, haitat tulee määrästä ja huolimattomasta käytöstä. Eihän jokaisessa mineraalivillalla eristetyssä talossa voi asua ihmisiä keiden aivot/maksa/munuiaiset/hermosto ym ovat pilalla.... - sekarotuisia
Mihinkä tulokseen tulit lakka-asiassa? Miten lakkauksen suoritit? Oletko tulokseen tyytyväinen?
- ammattini 25 vuotta
Helo erikoislakka on hyvä, vastaava kun unica. Pohjustus 15-20% ohenettuna, jotta lakka imeytyy syvemmälle ja sitten välihionta.
Kiilon lakat on surkeita, jos voi sanoa lakaksi, olen sen nähnyt työssäni. Lautalattiaa lakatessa kannattaa vetää paksukerros, jotta lakka imeytyy syvemmälle. Ei misään nimessä pohjusta lautalattialle teräksellä, ohuita vetoja.
Vesiohenteissa lakoissa hyvä merkki on Bona Traffik 2k ja 1k Bona mega.
Pohjustus telaamalla puhtaalle puulle pohjalakalla (novia tai intense).
Tikkurilan uusi ässä lakka on hyvä, muuta palaa helposti jos vetää liikaa lakkaa, etenkin tammelle.- peksi
Pitäs lakata uusi lankkulattia.Vaimo haluais petsin sävyn lattiaan .Miten tämä onnistuu ja tuleeko lattiasta hyvä kun petsi tulee alle eikä pohjustuslakka.
- 36
peksi kirjoitti:
Pitäs lakata uusi lankkulattia.Vaimo haluais petsin sävyn lattiaan .Miten tämä onnistuu ja tuleeko lattiasta hyvä kun petsi tulee alle eikä pohjustuslakka.
Tulee hyvä, kun osaa tehdä sen.
Mänty/kuusilattiat ässä petsiä astiaan ja microkuitumopilla pitkin lattiaa ja 2pv kuivua, sitten lakat lattiaan. - Sisustaja
Helo Aqua on todella hyvä ja kestävä. Suosittelen. Löytyy eri kiiltoasteella. Itse teimme valkean läpikuultavan mäntylattian.
- Hajusta pää kipeä
Meille laitettiin uuteen mökkiin tekijän ehdotuksesta venelakkaa lattiaan ja mielestäni se haisee vieläkin voimakkaasti vaikka valmistui jo viime syksynä. Onko niin, että haju ei lähde koskaan pois?
Ja mitä sille sitten voi tehdä, ettei haisisi? Ja saako sitä lakkaa edes hiomalla pois tai paremminkin sitä hajua? Minusta tuntuu siltä, että pää on sen vuoksi kipeä. Entä onko mahdollista, että siitä hajusta voi tulla muitakin oireita?
Mökissä oli koko talven pieni peruslämpö vaikka se onkin tehty sillä tavalla, että voi olla kylmillään.- Teemu 41
Lakkasimme Unica venelakalla mökkimme lattiat 3v sitten. Hajuhaitta oli yli vuode , sitten se loppui. Tuli hyvä lattia
- Anonyymi
Olen vuosia lakannut puulattiat ns kobolttilakalla.
Nykyään se tunnetaan nimellä kombocarbon lakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti8713786Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2322450Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori772026Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141845- 991538
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821460Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos241426- 541186
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2231165- 311095