Haluan sihteeriksi, millaiseen koulutukseen kannattaa pyrkiä?

Tuleva sihteeri

Olen käynyt lukion ja toimistotyö kiinnostaisi. Kannattaisiko mun jatkaa tästä nyt ammattikorkeakouluun johdon assistentti -koulutukseen vai pääseekö sihteeriksi muuallakin koulutuksella? (Esim. liiketalouden tradenomi) Entäpä minkälainen työllistymistilanne sihteereillä on ylipäätään?

7

2008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep....

Jatka vaan ammattikorkeakouluun. Suosittelisin sitten ottamaan sellaisen linjan, jolla on taloushallinnon asioita käsiteltävänä. Toimistosihteeri, sihteeri, assistenssi töitä riittää, mutta edellytetään erittäin usein taloushallintopuolen asioitten hallintaa - tai toinen on sitten markkinointiasiat.

Kyllä, nykyaikana - ammattikorkeakoulu!

Tietysti, jos pääsisit toimistotöihin jatkuvaan työsuhteeseen, voisit jonkin ajan päästä hakeutua jollekin omaehtoiselle sihteerin ammattitutkintoon valmistavalle kurssille ja suorittaa näyttötutkinnon, mutta tämä sinun tapauksessasi vain, jos sinulla olisi työpaikka. Niin, tällöinhän tämä menisi kenties jopa oppisopimuksena.

Mutta kannattaa miettiä - sillä, kaikki sihteerin pätevyyden omaavat eivät tosiaankaan ole suoranaisissa johtoportaan sihteeritehtävissä, tutkinnon suorittaneita päätyy ihan kuule aulapalvelutehtäviinkin....

• ...

Sihteeriksi pääsee ihan merkonomin koulutuksella tai sihteerin ammattitukinnon suorittanut. Mutta jos haluat paremman palkan heti, käy se ammattikorkean johdon sihteeri-linja =)

• tehtävä

Eiköhän palkka kuitenkin perustu ihan työn vaativuuteen. Ei jokainen johdon assistentti -linjalta valmistunut tokikaan johdon assistenttina ole.

• aloittaja jatkaa...

Haluisin kysyy viel, että kumpaan ois järkevämpää suuntautua työllistymistä ajatellen, markkinointiin vai taloushallintoon??

• zzmm

Se on tietysti järkevintä mikä kiinnostaa itseä ;) Mutta jos muutoin ajattelee, niin taloushallinnon paikkoja tuntuu olevan auki silloin sun tällöin - markkinointipaikkoja (tai ainakaan sillä nimikeeellä) ei kovin usein... Mutta eihän työt välttämättä aina riipu vain koulutuksesta vaan myös osaamisesta ;)

• kauhee koulu

se on johdon assistentti EI sihteeri!

• 65yghjk

Tarkennuksena: perinteisiä sihteereitä ei enää juurikaan ole. Ennenhän sihteerin tehtävänä oli avustaa johtajaa esim. puhtaaksikirjoitustöissä, kalenterin hoitamisessa jne. Nykyisin isotkin johtajat ainakin nuoremmmassa polvessa hoitavat itse kalenteriaan, tekevät matkalaskut, hoitavat suurimman osan sähköposteista itse jne. Siksi nykyään on ennemminkin niin, että tietyllä osastolla on esim. osastosihteeri, joka tekee useammalle pomolle apuhommia.

Nykyään puhutaankin assistentistä, jos tarkoitat perinteistä sihteerin hommaa. Assistentti tekee monia hommia itsenäisestikin esim. matkalaskujen tarkistuksia.

Markkinointialalla on tosi huonosti töitä, koska samoja paikkoja hakee alan ammattilaiset, kauppakorkeakoulusta valmistuneet kauppatieteen maisterit jne. En suosittele, että käyt markkinointilinjaa.

Talousalalla on paljon enemmän töitä, koska jokainen yritys tarvitsee kirjanpitäjää, tilintarkastajaa ja jo noin 15 hengen yrityksissä ja sitä isommissa firmoissa tarvitaan myös reskontranhoitajaa. Myös verotusalan ammattilaisille on kysyntää.

Katso esimerkiksi mol.fi sivustolta avoimia työpaikkoja. Näet, että kirjanpitäjiä, controllereita ja reskontranhoitajia haetaan, mutta ei markkinointiassistenttejä.

Koulutusaikana olisi hyvä päästä tekemään harjoitteluja ihan oikeisiin kunnon työpaikkoihin. Pelkkä koulutus ei ratkaise mitään, vaan hyvät työpaikat ja sitä kautta saatu työkokemus ratkaisee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe