Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Finepix HS10 rengaszoom??

Aloitteleva kuvailij

Eli mulla on tommonen kamera jonka ostin pari kuukautta sitten. Kaveri joka kameran myi näytti miten toi rengas zoomi toimii siis se objektin juuressa oleva rulla. Nyt olen yrittänyt sitä pyöritellä eri ohjelmilla eikä tunnu toimivan? Osaisko joku neuvoa?

7

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manuaali ensin

      Lue kameran manuaali noin niinkun ensin.

    • manuaali...
      • Aloitteleva kuvailij

        No joo oon mää yrittäny noista manuaaleista kattoo mutta englanti on sen verran huono ettei tajua mitään ja eikä oo ketää kavereitakaa kuka osais englantia.


      • manuaali...
        Aloitteleva kuvailij kirjoitti:

        No joo oon mää yrittäny noista manuaaleista kattoo mutta englanti on sen verran huono ettei tajua mitään ja eikä oo ketää kavereitakaa kuka osais englantia.

        Eipä näy löytyvän suomenk. manuaalia.

        Mutta kyllä kai sen zoomin pitäisi toimia yksinkertaisesti zoomirengasta pyörittämällä.

        Kys. kamerassa objektiivissa on rengas sekä fokukselle (kapeampi) että (leveämpi) zoomille. Väännätköhän oikeaa rengasta?

        Mutta jos zoomi ei toimi vaikka oikeaa rengasta pyörittää, niin voisiko se olla yksinkertaisesti rikki.


    • Aloitteleva kuvailij

      Joo no siis juuri tuo kapeampi rulla on se mysteeri. Leveä rulla eli tuo zoomaus kyllä toimii mutta tuota kapeampaa rullaa pyörittämällä ei tapahdu mitään. Mikäs toi fokus on niinkuin rautalangasta väännettynä? Onko sillä jotain tekemistä kohteen tarkentamisen kanssa? eli kun kamera tarkentaa aina lähimmän kohteen niin tuolla fokus jutulla saa sen tarkennuksen jonnekkin kauemmaksi ja edessä oleva kohde "suttaantuu"

      Hankalasti selitetty mutta jotain tälläistä muistan kun se myyjä mulle sen näytti.

      • manuaali...

        Juuri se tarkennus se on.

        Mutta sen toiminta saattaa riippua ja luultavasti riippuukin siitä mille kuvausmoodille (Auto, SR, Adv, SP1, SP2, PANORAMA, C, P, S, A, M) kamera on asetettu. M (=käsikäyttö) asennossa ainakin pitäisi olla käytössä rengasfokus ja tietenkin rengaszoomi.


    • camera___

      kapeampi rulla on manuaalitarkennus. Toimii silloin, kun manuaalitarkennus on valitta tarkennusmuodoksi.

      Näytön oikealla puolella olevista painikkeista valitse "AF" ja sieltä vaihtoehdoksi "MF" (manual focus). Tällöin manuaalitarkennus toimii.
      Ei välttämättä toimi Auto -kuvaus tilassa, mutta ainakin P, A, S ja M asetuksilla.


      Suomenkielinen käyttis on cd-levyllä. Jos ei toimi, lähettäkää viestiä maahantuojalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe