Nukutus pelottaa :(

nukutus pelottaa

Hei!

Mulla on pian leikkaus ja mua pelottaa nukutus tosi paljon :(

Leikkaus kestää varmaan joki 2-4 tuntia ja minut intuboidaan ja hela hoito.
Pelkään etten herää leikkauksesta, että hengitys romahtaa, sydän pysähtyy ja mitä vielä... että kuolen siihen.

Minut on joskus 20 vuotta sitten nukutettu kitarisanpoistoa varten, mutta ei kait sitä nukutusta voi verrata siihen, että intuboidaan...vai voiko?

Onko kellään mitään lohdullisia sanoja, omia kokemuksia, joita jakaa kanssani? Tai onko täällä ketään anestesiaahoitajaa tms. joka voisi kertoa jotain faktoja?

En tajua miksi pelkään tätä niin hirveesti...vaikka suuremmat mahdollisuudet olisi kait jäädä auton alle kun nyt lähden täältä töistä kotiin kuin se nukutuksessa kuoleminen... Mä kyllä olen sellainen ihminen, että pelkään kaikkea :D

33

8398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikelty

      No voin omasta kokemuksestani kertoa vaan sen, että hyvin meni. Kaikki leikkaukset ovat menneet hyvin, on ollut isoa ja pientä, toki vain yksi intuboinnin kanssa, mutta muissakin erilaisten puudutusten (epiduraali-, spinaali-, hermorata-) lisänä nukutus.

      Intuboinnista sen verran, että sillä sinänsä oli minulle sellainen jälkivaikutus, että kurkku oli hurjan kipeä pari tuntia heräämisestä. eipä muuta.

      Pelkoon on toisten aika vaikea vaikuttaa, ehkä parasta apua saisit sieltä leikkaavalta taholta, jos kertoisit tuosta kovasta pelostasi. Voisit saada esim. nyt jo jotain rauhoittavaa, jotta pystyisit ainakin nukkumaan hyvin ja ettei muutenkaan tämä odotusaika ihan pelkästään leikkausta miettiessä menisi.

    • ihmettelijä mummo

      Ei kannata pelätä nukutusta. Minut nukuttettiin selkäleikkaukseen, mutta sitten suunniteltua leikkausta ei tehtykään. Leikkaussuunnitelmat muuttuivat. Selkäni jäykistetään seuraavassa leikkausyrityksessä. Kerro sairaalassa nukutusasiasta ja vaadi anestesialääkäriä käymään luonasi ennen nukutusta.

      • _missy_

        Eiköhän se anestesialääkäri käy pyytämättäkin, tai ainakin minulla kävi edellisenä iltana. Kertoo vähän, mitä tuleman pitää sekä kuulustelee pituutta, painoa, allergioita yms. Sai, minut jopa suostuteltua ottamaan "Emlat" (puudutusvoiteen) käteen kanyylia varten, vaikka aluksi meinasin, etten tarvitse, kun on sitä ennenkin tippa laitettu käteen ilman mitään tuollaisia. Mutta kerta erityisesti halusi laittaa, niin mikäs siinä. ;)

        Ehkä ikäkin vaikutti siinä. Kertoi ihan suoraan, että hänellä heräsi äidinvaistot ja halusi, että kaikki olisi minulle mahd. helppoa. Olin tuolloin 16 v. ;)


    • imhmettelijä mummo

      Minut on nukutettu ainakin viisi kertaa. Kahdella leikkauskerralla anestesialääkäri on käynyt jututtamassa ennen leikkausta. Viimeksi viikko sitten yliopistollisessa sairaalassa anestesialääkäri jututti minua leikkauspöydällä kun olin mielestäni aika tokkurassa esilääkkeen saamisen jälkeen. Kysymyksiin en jaksanut enää vastailla kun nukahdin. Minut nukutettiin ja sitten peruttiin selkäleikkaus. Huomattiin läpivalaisulla, että selkä leikataan seuraavaksi jäykistämällä nikamat. Jonoon jäin ja muutuin neurokirurgiselta osastolta ortopedin potilaaksi. Näinkin voin tapahtua...

    • Ei pelättävää

      Nukutus on helppo ja suomalaisissa sairaaloissa on rutiininomaista että annetaan esilääkitys joka rentouttaa ja poistaa pahimman pelon. Nuo kuolemanpelot ym. kannattaa unohtaa eikä miettiä niitä, koska ne ovat erittäin harvinaisia. Anestesialääkäri tai -hoitaja seuraa kuntoasi koko ajan ja se intubointi onkin nimenomaan sen vuoksi ettet hengitä itse vaan kone hengittää puolestasi.

      Minut on nukutettu melko usein. Minulla ei ole ollut koskaan minkäänlaisia tuntemuksia kurkussa joten nuo kurkkukivut ovat paljonkin yksilö- tai kertatapauksia. Jotkut voivat pahoin heräämisvaiheessa ja jos sen tietää ennakkoon, voi sanoa siitä kun anestesialääkäri käy haastattelemassa aiemmin. Minulla taas on herätessä aina kova vilu (ruumiin lämmönsäätö sekoaa). Kaltaisiini potilaisiin on varauduttu sillä saan aina joko lämmitetyt peitot tai sellaisen peiton jonka sisään puhalletaan lämmintä ilmaa.

      Toisessa keskusteluketjussa taidettiinkin jo kertoa tarkemmin miten mukutus teknisesti sujuu. Se on helppoa eikä siihen kiinnitä itse huomiota. Kun lääke ruiskutetaan käsivarteen, nukahtaa saman tien ja seuraavaksi huomaa olevansa heräämössä.

      • Anonyymi

        minä olen menossa kohta leikkaukseen koska minulla on patti häntäluun kohdalla miten mä selviän tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä olen menossa kohta leikkaukseen koska minulla on patti häntäluun kohdalla miten mä selviän tästä?

        Minulta poistetaan torstaina, viisaudenhampaat Tyks hammashoitolassa. Mä olen ihan tosi herkkä kakomaan, ja se toimenpide on kauhein asia,mitä pelkään. Eniten,minua pelottaa se että tukehdun tai hampaat menee kurkkuun. Voisiko joku kertoa miten minulle käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä olen menossa kohta leikkaukseen koska minulla on patti häntäluun kohdalla miten mä selviän tästä?

        Yritä vaan pitää toiveet korkealla, ja jos sinusta tuntuu että et pysty niin sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta poistetaan torstaina, viisaudenhampaat Tyks hammashoitolassa. Mä olen ihan tosi herkkä kakomaan, ja se toimenpide on kauhein asia,mitä pelkään. Eniten,minua pelottaa se että tukehdun tai hampaat menee kurkkuun. Voisiko joku kertoa miten minulle käy.

        No minä kerron eli sinut nukutetaan ja otetaan kokeita ja pestään hampaat ja kaikkea, mitä nyt siellä tehdään kyllä se hyvin menee. Itse löin mun kaveria eilen niin kovaa että siltä lähti 3 hammasta, ei ollut kovin kivaa kun löin siltä myös ylähampaat pois.


    • Pelko pois

      Jos sinun risasi leikattiin nukutuksessa niin kyllä sinut silloinkin intuboitiin.

    • Wolle76

      Minut nukutettiin elämäni ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten. Itse asiassa olin vielä leikkaussalissakin siinä käsityksessä, että selkäpuudutuksella homma hoituu. Ihmetys olikin suuri, kun anestesialääkäri ilmoitti, että toimenpide tehdäänkin nukutuksessa. Eipä siinä sitten montaa minuuttia ehtinyt asiaa jännittää.
      Itse nukuttaminen olikin sitten varsin yksinkertainen juttu: ensin laitettiin kanyyli ja sitten jotakin esilääkettä (joka ainakin minulla vaikutti erittäin voimakkaasti, ikään kuin olisi tullut merisairaaksi) ja lopuksi nukutettiin. Nukuttamisesta en oikeastaan muista muuta kuin sen, että anestesialääkäri käski pitää silmät auki... ja pysyihän ne ehkä sekunnin - seuraava muistikuva onkin sitten osastolta puolentoista tunnin kuluttua. Jossakin vaiheessa havahduin siihen, että kurkussa ollut putki poistettiin, mutta sen jälkeen vintti pimeni uudelleen, eikä maailman menosta ollut mitään tietoa.
      Mutta helppohan täältä käsin on rauhoitella. Kannattaa vain luottaa siihen, että salissa on asiansa osaavat hoitajat ja lääkärit, jotka kyllä pitävät sinusta huolen. Ainakin jälkeenpäin voin lämpimästi kiittää oman operaationi tiimiä, sillä eipä minulla hädän päivää ollut.
      Tsemppiä sinulle omaan toimenpiteeseesi!

    • Uinuva

      Nukutusta on turha pelätä. Nukutus on ystäväsi.
      Mut on nukutettu 3 kertaa, 2 kertaa pariksi tunniksi päiväkirurgisella, kerran rakonpoistoksi kesti kai joku 8 tuntia leikkaus. Se iso vähän pelotti minuakin, mutta sain psyykattua itseni siitä yli. Ajattelin sen niin että enemmin tai myöhemmin se on tästä maailmasta lähdettävä, sairaalassa nukutuksessa on niitä kaikkein miellyttävimpiä tapoja poistua.
      Pikku nukutuksista ei tullu mitää sivuoireita. Molemmilla kerroilla pitivät yön yli sairaalassa, mutta johtui kai siitä että molemmat venyivät niin loppupäivään. Isosyakaan nukutuksesta ei tullut mitään pahoinvointia. Epiduraalista kyllä. Ensimmäiset 4 päivää leikkauksesta vaakatasolta nouseminen aiheutti ankaran migreenipäänsäryn (silmissä valonarkuutta), pahoinvoinnin ja huimauksen. Anestesialääkäri sitten kävi siinä konsultoimassa ja sain kofeiinitipan (ei sama kofeiini kuin kahvissa). Kuulemma joskus voi epiduraalineula puhkaista selkäydinkalvon niin että vähän selkäydinnestettä valuu ulos, aiheuttaen alipaineen selkäytimeen joka aiheuttaa nuo oireet. Kofeiinitippa saa selkäydinnesteen volyymin kasvamaan -> alipaine poistuu -> migreeni, huimaus, pahoinvointi häviää.
      Että kyllä ihan huoletta voi mennä nukutettavaksi! Pahin vaihe minulle oli se leikkausta edeltävä ilta sairaalassa, suolen tyhjennys 1 lasi fosforalia (tjms) 12:00 ja 18:00.

    • dozed&stabbed

      3vk sitten leikattiin päivystyksessä umppari nukututtamalla. Itellä oli sama epäluulo nukutusta kohtaan varsinkin kun tuo bmi huitelee lähellä 40. Ajattelin yöllä leikkauspöydällä että kai tää on viimeinen näkymä. 3h tuntia myöhemmin järki alkoi palautua - herännyt olin tunti aikaisemmin mutta siitä ajasta ei ole mitään hajua. Mielessä pyörivät hoitajien valkoisten asujen läpi hyvin erottuvat ihanaiset vartalot ja excel laskentataulukkorivit. Jälkimmäisistä viis mutta toivottavasti en pahemmin noita ensimmäisiä ajatuksia tuossa vajaatiedottomasa tilassa pahemmin kommentoinut...

      Viikko meni hospitaalissa kun tulehdusarvot huitelivat lähes 350 ja kuumetta oli lähemmäs 40. Nyt sairasloman loppuessa on vaan jälkiongelmat eli haavojen molemmat päät alko vuotaa kudosnestettä. Ei voi oikein mitään tehdä koska ponnistukset purskauttavat kudosnestettä. Eilen kävin kaupassa ja nostin 'ei niin painavan kassin', seurauksena vihlaisu ja laajeneva märkä läiskä paidassa. Yöllä taas olin kääntynyt kyljelleen ja tänään sen seurauksena toinen haavan reuna on tiputellut koko päivän. Sairasloma loppuu sunnuntaihin mutta ei tää haava-alue vielä maanantaina ole työkykyinen. Ei jaksais lähteä ensiapuun näyttelemään...

    • Tuore-nukutettu

      En varsinaisesti vastaa enää näin vuosien jälkeen ensimmäiselle kysyjälle, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa kommentin omasta kokemuksestani, jos joku nukutuskammoinen sen sattuisi lukemaan (itse selailin lähes koko yön erilaisia keskustelupalstoja joten mikseivät muutkin). Tulin Porvoon sairaalaan päivystykseen vatsakipujen ja kuumeen takia. Jo pelkästään sairaalaan tulo oli uusi juttu, aikaisemmin nimittäin pahin tapaturma itselle oli venähdys. Oletin siis että käyn hiukan valittelemassa vatsaa, heittävät lääkkeet mukaan ja kotiin. Ensimmäisten tutkimusten jälkeen lääkäri kuitenkin jo sanoi että nyt jäädään sairaalaan yöksi, ja seuraavana päivänä kuvausten jälkeen lääkäri tuli ja sanoi että mulla on tulehtunut umpisuoli joka täytyisi leikata jo samana päivänä. Täysin uusi tilanne alkoi ahdistamaan ja sainkin pitkästä aikaa paniikkikohtauksen. Lähinnä tuo itse operaatio ei jännittänyt, vaan nimenomaan nukutus. Tyhmänä myös kieltäydyin leikkauksesta samana päivänä nukutuspelon takia, ja minut jätettiin antibiottitippaan yöksi valvontaan. Koko yön toitotin itselleni että selviän varmasti pelkillä antibioteilla, sillä nukutuspelkoni oli järkyttävä. Seuraavana aamuna lääkärit tulivat käymään taas ja sanoivat että ei ketään leikkaukseen väkisin pakoteta, mutta eivät voi mitään muuta hoitokeinoa suositella oman terveyteni vuoksi. Vastahakoisesti ja paniikissa sitten suostuin leikkaukseen. Kävin kaikki mahdolliset kauhuskenaariot päässäni läpi, päälimäisenä se etten enää heräisikään nukutuksesta, olinhan lukenut kaiken maailman allergioista ja nukutusaine-yliherkkyyksistä. Odottelin leikkaukseen pääsyä ehkä neljä tuntia, ja koko ajan oli itku kurkussa (erittäin miehekäs olo). Sain kaksi rauhoittavaa lääkettä pillereinä pahimpaan jännitykseen jotka helpottivat hetkeksi, mutta pelko palasi melko pian niiden syönnin jälkeen. Pointtina kuitenkin se, että jos joku nukutuspelkoinen tätä nyt sattuu lukemaan, voin vannoa että olin itse täysin yhtä - ellen jopa enemmän peloissani. Noh, lopulta lääkäri avasi huoneeni oven ja sanoi että nyt menisiin. Koko matka leikkaussaliin oli pelon takia sumea. Leikkaussalissa minut vastaanotti nukutuslääkäri ja ilmeisesti hänen avustajansa. Kummatkin erittäin mukavia ihmisiä, jotka hymyssä suin kertoivat että ymmärtävät uuden tilanteen pelon, mutta vakuuttivat että nukutuksesta herää kyllä aina, olinhan perusterve ja nuori. Sain muutamat mittarit ympäri kehoa, jonka jälkeen aloin hengittämään happea ja kipulääkettä maskista. Nämä ovatkin itseasiassa viimeiset muistikuvat ennen heräämöä. Kokonaisuudessaan ehdin olla siis hereillä huoneesta lähdön jälkeen varmaan kaksi minuuttia. Heräämöstä herätessä oli vähän sama fiilis kuin pitkien päiväunien fiilis; erittäin tokkurainen ja halusi vain jatkaa unia. Hoitaja oli heti paikalla herätessäni ja kertoi kaiken menneen hyvin. Vatsani oli sen verran kipeä että minulle annettiin kipulääkkeitä, joiden vahvuudesta johtuen tulin myös hiukan pahoinvoivaksi, josta sanoessani sain pahoinvointilääkettä ja oloni helpottui sekunneissa. Minut kärrättiin tämän jälkeen huoneeseeni jossa nukuin arviolta neljä tuntia torkahdellen. Loppuilta oli vähän sellanen "sumunen" olo mutta ei pahasti, ja vatsakipua lukuunottamatta oli tosi mukava makoilla. Tiedän omasta kokemuksesta ettei kenenkään kertomisilla ole mitään apua omaan pelkoon, koska päässä pyörii vain ajatus että "entä jos kuitenkin minä". Silti halusin näin jo heti leikkauksen jälkeen kirjoittaa tänne, sillä pelot ovat täysin "turhat". Vaikka siltä ei tunnu täällä ollessaan, mutta turvallisempaa paikkaa kuin sairaala ei ole. Ympärillä kokoajan ammattilaisia jotka osaavat reagoida jokaiseen tilanteeseen. Nukutuksessa pelottaa nimenomaan sama asia kuin esimerkiksi lentopelossa; kontrollin menettäminen. Menetät tajuntasi ja mietit vain että entä jos et sitä enää saa takaisin. Voin kuitenkin vakuuttaa, että kyllä saat. Itse nukutus ei ole millään tapaa vaarallinen ( Suomessa tehtävien leikkauksien erittäin harvinaiset komplikaatiot ovat johtuneet itse leikkauksesta, ei koskaan nukutuksesta). Ja erittäin harvinaisilla tarkoitan viiden vuoden aikana tehdyistä 1 500 000 leikkauksista 126, eli noin 0.0084%. Ja kyseessä ei kertaakaan ollut mikään yksinkertainen operaatio. Jälkikäteen ajateltuna kyseessä oli mielenkiintoinen uusi kokemus, ja pahinta koko reissussa oli tuo uuden asian pelotus.

      • Anonyymi

        Ihana kommentti, kiitos! (Jos enää tätä näet kun vanha juttu😁) Mutta juuri näitä asioita olen miettinyt! Vaikkei tää paljoa auta niin vähän kuitenkin!:)


    • Anonyymi

      Minulle laitettiin hormooni kierukka ja tehtiin kohdun kaavinta ja otettiin näytteet ja tehtiin gynekologinen tutkimus nukutuksessa 11.10.2019. Silloin nukutuaine laitettiin kanyyliin. Se kirveli jännästi ja leikkaussali pyöri ympyrää silmissä. Sain myös happea naamarista. Ennen kanyyliä sain Emla puudutetta ja esilääkkeen päiväkirurgian puolella ennen saliin vientiä kun halusin ne vaikka olen jo aikuinen ja tapasin gynekologin ja nukutuslääkärin ja sairaanhoitajan. Kaavinnassa ei näkynyt kiinnikkeitä kohdussa. Nukahdin nopeasti siitä hetkestä kun nukutuslääkäri sanoi minulle hyvää yötä! Ja anehoitaja silitti mun päätä ja jutteli mukavia kun nukutuslääkäri laittoi kanyylin. En katsonut kun kanyyli laitettiin. Pelkään neuloja! Herätessä oli sekava ja pyörryttävä olo ja alavatsa oli kipeä kaavinnan takia ja veristä tiputteluvuotoa tuli 2 viikkoa emättimestä kotona. Se on normaalia kierukan kanssa. Sen jälkeen se loppui. Ja tuli pahoinvointia syömisen jälkeen heräämössä ja olin Zinacef antibiootille allerginen kun siinä on penisilliiniä.Sain pahoinvointiin ja allergiaan lääkettä ja olo parani. Kierukka on auttanut kuukautiskipuihin hyvin. Hammaslääkärissä on ainoastaan puudutettu ja annettu esilääke ja pintapuudutus viisureiden poistossa. Nukutushammashoitoa ei ole koskaan tehty. Olen ollut aijemmin kolmessa jalkaleikkauksessa lapsena ja silloin nukutettiin maskilla. Hyvät kokemukset ovat olleet pahoinvointia ja allergista reaktiota lukuunottamatta. Syytä ei kuukautiskipuihin löytynyt. Kierukan laitto meni hienosti. Henkilökunta leikkaussalissa ja heräämössä ja päiväkirurgian puolella oli mukavaa. Hampaanpoistotkin meni hyvin. Olin 2 tuntia heräämössä jonka jälkeen sain kotihoito-ohjeet sairaanhoitajalta ja vaihdoin vaatteet ja pääsin kotiin kun pahoinvointi ja sekava ja tokkurainen olo loppui kierukan laiton jälkeen. Olin koko loppuillan väsynyt kotona mutta seuraavana päivänä olin normi itseni.

      • Anonyymi

        Tässä pitkässä kommentissa viitattiin myös hammashoitoon, joten pieni kommentti siitäkin. Oletan että hammashoitoa täydessä nukutuksessa annetaan harvemmin. Silloin pitää olla kyse suuremmasta leikkauksen tyylisestä hoidosta. Yleisempi lienee sedaatio jolla potilaan kiputuntemukset hävitetään, mutta hengitetään edelleen itse. Ilmeisesti silloinkin hampaat puudutetaan ja vaikka kipua syntyisikin, sitä ei enää jälkikäteen muista. Minulta on poistettu useita hampaita kerrallaan sedaatiossa. Kun sain kämmenselkään nukutusaineen, taju katosi käytännössä heti. Jossain välissä havahduin johonkin rankempaan kaiveluun, jostain hampaasta oli jäljellä vain juuri ja siihen laitettiinkin tikit ikeneen. Kun suu oli tyhjennetty ja ennakkoon valmistettu proteesi laitettu suuhun, hammaslääkäri herätteli ja talutti odotustilaan "selviämään". Jonkun ajan kuluttua saattajani tuli hakemaan minua ja olin jo senverran selväjärkinen että laskun maksaminenkin pankkikortilla onnistui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä pitkässä kommentissa viitattiin myös hammashoitoon, joten pieni kommentti siitäkin. Oletan että hammashoitoa täydessä nukutuksessa annetaan harvemmin. Silloin pitää olla kyse suuremmasta leikkauksen tyylisestä hoidosta. Yleisempi lienee sedaatio jolla potilaan kiputuntemukset hävitetään, mutta hengitetään edelleen itse. Ilmeisesti silloinkin hampaat puudutetaan ja vaikka kipua syntyisikin, sitä ei enää jälkikäteen muista. Minulta on poistettu useita hampaita kerrallaan sedaatiossa. Kun sain kämmenselkään nukutusaineen, taju katosi käytännössä heti. Jossain välissä havahduin johonkin rankempaan kaiveluun, jostain hampaasta oli jäljellä vain juuri ja siihen laitettiinkin tikit ikeneen. Kun suu oli tyhjennetty ja ennakkoon valmistettu proteesi laitettu suuhun, hammaslääkäri herätteli ja talutti odotustilaan "selviämään". Jonkun ajan kuluttua saattajani tuli hakemaan minua ja olin jo senverran selväjärkinen että laskun maksaminenkin pankkikortilla onnistui.

        Mutta jos pelkää nukutusta sitten, silloin pelkää jotain unta eli alitajuista kuvitelmaa.

        Jos on vaikka joku silmäleikkaus, niin silloin ihminen on pakko nukuttaa hyvin jotta se silmä pysyy paikoillaan.

        Toisaalta niin hammasjutuissa: yleensä kysyvät, minulta ainakin että tiedätkö mikä puudutusaine sulle toimii hyvin, kun ovat monesti henkilökohtaisia asioita; niin itselleni ainakin toimii novakiini eli prokaiini sitten 4 piikkiä sellaista paikallispuudusta vain ikeneen juurihoidon ajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos pelkää nukutusta sitten, silloin pelkää jotain unta eli alitajuista kuvitelmaa.

        Jos on vaikka joku silmäleikkaus, niin silloin ihminen on pakko nukuttaa hyvin jotta se silmä pysyy paikoillaan.

        Toisaalta niin hammasjutuissa: yleensä kysyvät, minulta ainakin että tiedätkö mikä puudutusaine sulle toimii hyvin, kun ovat monesti henkilökohtaisia asioita; niin itselleni ainakin toimii novakiini eli prokaiini sitten 4 piikkiä sellaista paikallispuudusta vain ikeneen juurihoidon ajaksi.

        Minulta ei ole koskaa kysytty mikä puudutusaine tehoaa hammashoidossa, en edes tiedä minkä nimisiä aineita käyttävät. Yleensä yksi piikki on riittänyt, hampaanpoistossa on jouduttu lisäämään kun kivut ovat pahentuneet.

        Sama juttu leikkauksissakin, en tiedä mitä nukutuksissa on käytetty. Anestesialääkäri on vain kysynyt että olenko allerginen jollekin.


    • Anonyymi

      Mua pidettiin aikoinaan nukutettuna nelisen viikkoa. Oli vakavat tulehdukset elimistössä.
      Eipä tuo tuntunut jälkeenpäinkään miltään, tosin kesä oli kerinnyt muuttua syksyksi.
      Mut on nukutettu monia kertoja ja aina mennyt ihan hyvin.
      Ei noita tarvitse pelätä.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin pieni leikkaus jalkaani haava noin 1,4 m ja nukutus oli parasta ja herääminen kivaan naisääneen, olin nukutuksessa 12 h ja kaikki meni ok ei kipuja ei mitään jota voisi mainita. Menisin mielelläni uudelleen jos sellainen olisi edessä. Kun nukutusaine alkoi tulla suoneeni yritin laskea viiteen, mutta pääsin neljään sit nukahdin.
      Alkajalle, älä jännitä olet hyvissä käsisssä.

    • Anonyymi

      Minä menen nyt tyks koska minulla on häntäluun kohdalla patti ja minä en tykkää nukutuksesta en yhtään onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia?

      • Anonyymi

        Itsellä oli vuosi sitten kauhea olo kun odottelin saliin pääsyä, luin kaikki mahdolliset kauhujutut ja yritin saada itseni kuntoon. Mutta kun lääkäri tuli ja sanoi että nyt mennään niin alkoi pelottaa ja jatsoin kaikkia niitä laiteitta jotka oli siinä samassa huoneessa, noin 45min jälkeen olo oli kuin olisin lyönyt parasta kaveria. Pääsin kotiin 7 päivän jälkeen.


    • Anonyymi

      Huomenna menen turkuun kun leikataan käsi kun tappelin mun kaverin kanssa ja se löi takaisin, ja minä myös löin todella kovaa.

    • Anonyymi

      Ihan tuttua tuo nukutusta pelkääminen , ja normaalia sillä siinä on pohjalla se kun ei ole itsellä kontrollia tilanteesta . Mutta kyllä se hyvin tulee menemään ja heräät ihan varmasti .
      Itselläni on ollut nuorena myös tämä pelko ,mutta kun ikää tulee niin usein ne pelot loppuu
      Yritä ajatella niin että Suomessa leikataan satoja ihmisiä vuodessa ja heränneet ovat
      Tsemppiä

    • Anonyymi

      Minut leikataan tänään ja pelkään todella, paljon että en herää.

    • Anonyymi

      Ei saatana olin 4h leikkauksessa ja nyt pääsin pois.

      • Anonyymi

        Onnea


    • Anonyymi

      VOI KAUHEA OLIN ÄSKEN SALISSA, JA PÄÄSIN VASTA NYT POIS ELI MIKÄ HOMMA? EI TÄSTÄ MITÄÄN TULE JOS NE EI PÄÄSTÄ AIKASEMMIN POIS.

    • Anonyymi

      Leikkaus on ihan tyhmää ja kannattaa antaa lääkärien päättää sinun terveydentilasta jos se on huono.

      • Anonyymi

        Ja leikkaus oli sitsinulle varmaan viimeinen kerta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja leikkaus oli sitsinulle varmaan viimeinen kerta?

        Kyllä ja ekaa kertaa elämässäni olin, niin paniikissa että en saanut edes sanottua mitään. Nno sitten minut vietiin saliin, ja yritin vaan sanoa että kyllä se tästä, mutta ei tässä kaikki vaan lääkäri alkoi antamaan nukutus ainetta.


    • Anonyymi

      Voi kauhea.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe