tuntuu että maito ei riitä

maidoton(ko)

pikkasen yli kaks viikkoinen vauveli on tissillä tosi usein, kun on noin 20 minuuttia imenyt alkaa kitisemään ja laskee tissistä irti ja hamuaa sitä takas ja kädet heiluu jne. Vaikka tarjoaisin molemmista rinnoista ja imetykseen menisi tunti tai kaksi niin hirvee itku kun yritän laittaa nukkumaan. Ja sitten kun kädellä lypsän niin en saa rinnoista maitoa tulemaan kuin pari tippaa. Eli jääköhän vauva nälkäiseksi, jos maitoa ei tulekkaan enää hirveästi. Rinnat on ihan lerput :D
Näin siis päivisin, joka päivä sama juttu. Mutta yöllä tyytyy kyllä sitten että syö yhdestä rinnasta jonku 30min ja nukkuu sitten tunnin tai kaksi. Mutta päivisin ollaan vain hereillä ja tissillä ja itketään. Mietin että pitäisikö antaa korviketta? En millään haluaisi mutta jos se huutaa nälkäänäs?

8

1986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeat merkit

      Maidon riittävyydestä ei kerro mitään se miltä rinnat tuntuvat, tai irtoaako maitoa lypsämällä tai pumppaamalla. (itse olen imettänyt 6 vuotta vaikken saa pumpulla mitään irti...) Kaksiviikkoiset kyllä useimmiten asuvat rinnalla eivätkä välttämättä suostu nukkumaan itsekseen.

      Maidon riittävyydestä kertoo se, tuleeko vauvalta kakkaa ja pissaa, ja nouseeko paino. Tarkempia ohjeita löytyy vaikka täältä:
      http://www.imetys.fi/materiaali/saako_tarpeeksi.pdf
      Voit hyvin käydä vauvan kanssa neuvolassa ylimääräisellä punnituksella, jos eipäilet maidon riittävyyttä. 2-viikkoisen pitäisi olla saavuttanut syntymäpainonsa uudestaan, ja sen jälkeen pitäisi tulla 170g viikossa lisää.

    • Äityliini...

      Meillä on nyt 2 kk ikäinen tyttö, joka ei nukkunut alkuun päivällä juuri ollenkaan. Aivan pieniä pätkiä. Päivisin tyttö halusi olla rinnalla puolen tunnin välein. Muuten oli itkua ja tyttö olisi selvästi tyytymätön. Annoimme tytölle alusta asti korviketta iltaisin. Nevolassa paino nousi hyvin ja minulle sanottiin, että pärjäämme kyllä pelkällä rintamaidolla. Sitten jätin korvikkeen kokonaan pois. Edelleen tyttöä sai imettää melkein koko ajan. Ymmärrän kyllä, että noin pienen vauvan paikka on äidin lähellä ja että maitoa tulee kun vauva sitä rinnalla olemisella tilaa, mutta olin kyllä itse vähällä väsyä jatkuvaan imettämiseen. Sitten tytöllä alkoi olemaan masuvaivoja ja kävimmd ihan lastenlääkärillä, joka kehoitti syöttämään vauvaa kolmen tunnin välein, jotta masu saisi väillä levätä. Tätä yritettiin, mutta eihän siitä mitään tullut. Sitten toinen lääkäri kehoitti, että joka imetyksen yhteydessä voisi antaa hieman korviketta. Nyt tällä hetkellä olemme siis niin sanotulla osittaisimetyksellä eli tyttö saa tärkeää rintamaitoa sekä korviketta. Tyttö on paljon tyytyväisempi ja nukkuu nyt erittäin hyvin, yöllä ja päivällä. Alkuun osittaisimetys hiema hämmensi tyttöä, mutta tottui nopesti, että maitoa tulee sekä rinnasta että pullosta. Nyt myös rintani tuntuvat aina imettäessä siltä, että on jotakin mitä antaa :)

    • äiti1234

      Aloittajan tilanteessa en alkaisi antaalisämaitoa ennenkuin olisin käynyt tarkistuttamassa painonnousua neuvolassa niinkuin 2. viestissäkin neuvottiin. Se, että 3. viestin kirjoittaja on kokenut lisämaidon antamisen ilmeisesti hyväksi ratkaisuksi ei tarkoita, että se välttämättä olisi paras ratkaisu aloittajalle. Sitä ei voi korkaan etukäteen tietää, sopeutuuko vauva siihen, että saa maitoa sekä pullosta, että rinnasta. On aina mahdollisuus -varsinkin alkuvaiheessa- että vauva hämmentyy tuttipullosta saamastaan "helposta" maidosta, eikä enää osaakaan kunnolla imeä rintaa tai että rinnan imemisote huononee. Sama saattaa käydä myös pelkän huvitutin tarjoamisesta pienelle vauvalle.

      Onko aloittajan lähellä imetystukiryhmää? Voisitko ajatella käyväsi sellaisessa tarkistuttamassa, että imemisote on kunnossa? Jos imetystukiryhmää ei ole sopivan matkan päässä, voi yksityisen imetysohjaajan saada myös kotikäynnille. Esim. Paarmuskalla on tällainen palvelu. Neuvoloiden terveydenhoitajien imetysohjausosaaminen on hyvin vaihtelevaa. Monet eivät ole saaneet siihen koulutusta.

    • ....................

      Meillä 4 vko poika tekee tota samaa sillon kun vatsa vaivaa ja välillä vähän muutenkin jos joku on vialla. Maitoa mulla on taatusti tarpeeksi eli meillä ainakaan ei oo siitä kysymys. Ootko kokeillu röyhtäyttää välillä ja jatkaa sitten imetystä, jos teilläkin ois syynä ilmavaivat?

      Niin ja tosta nukkumisesta vielä. Meijän poika ei päivisin haluais millään nukahtaa sänkyyn. Syliin nukahtais parhaiten. Iltasinkin itkee ihan vaan siitä syystä että on väsynyt, mutta ei silti millään taho nukahtaa sänkyyn. Jos ottaa syliin on ihan tyytyväinen ja kohta alkaakin silmät lupsua. Öisin ei oo tätä ongelmaa kun poika on jo valmiiksi väsynyt ja nukahtaa rinnalle. Pitäis vaan nyt keksiä kuika tuon lapsen sais opetettua nukahtamaan sänkyyn.

    • Kamilla2011

      Meillä on 6vk ikäinen tyttövauva ja ollu rinta ja korvikemaidolla syntymästä asti. Koska maitoa rintoihin ei nouse tarpeeksi. Miksi huudattaa vauvaa nälissään jos rintamaito ei riitä. Mitä vikaa korvikkeen annossa on? Meillä annetaan eka rintamaitoo niin paljon ku tulee ja lopuksi saa korviketta niin paljon ku tyttö on tyytyväinen :). Ja Sen oon päättäny ku sekään ei riitä niin sitten pienen pienii määri vellii kuhan ikää eka tulee tarpeeksi ja neuvola lääkäri antaa luvan sille. tai jos maito ei riitä ruuaksi ja tyttö sitä "vaatii"

      • Makuasioita

        Ei korvikkeessa mitään vikaa ole, kyse on ehkä enemmänkin siitä mitä etua on täysimetyksestä. Jos osittainimetys sopii teille, niin ok, mutta itse olen onnesta soikeana että pääsin eroon siitä pullonpyörityksestä ja nännihämmennyksestä! Ja se ei olisi onnistunut jos korviketta olisi antanut kovin höllällä kädellä, maitomäärän kasvattaminen edellyttääkin vauvalta "hyvää nälkää".


    • Matilda

      Kuulostaa aika normaalilta että muutaman viikon ikäinen vauva asuu rinnalla. Poikani teki ihan samaa pariviikkoisena, imetin usein puolenkin tunnin välein ja vauva saattoi silloin viihtyä sen tunninkin rinnalla. Pumppaamalla en ikinä saanut kuin muutaman kymmenen milliä irti kerrallaan, mutta paino nousi ihan normaalisti ja täysimetin viisikuukautiseksi... Korviketta poikani ei huolinut ikinä, mutta jos en olisi pystynyt imettämään olisi varmaan tottunut siihenkin pakon edessä. Kiinteät alkoivat toimia kunnolla vasta joskus kahdeksan kuukauden jälkeen joten aika kiinni sitä oltiin, mutta toisaalta vauva-aika on lyhyt ja nyt sitäkin kaipaa :)

      En sitten tiedä että odottavatko ihmiset liikoja itseltään vai vauvoilta, pieni vauva tarvitsee äidin läheisyyttä varsinkin alussa. Ehkä neuvolassakin kyseenalaistetaan liikaa että "riittääkö se maito", kun äitien pitäisi saada tukea ja itseluottamusta lisää.

    • Äippyli83

      Juu noi neuvolatädit tuppaa aina hokemaan tota,että "riittääkö rintojen maito " mua ainaskin ärsytti se alussa,että onko se nyt se tärkein asia,kun muutenkin juuri tulleella äidillä on vaikeaa alussa ja tarvitsee paljon itseluottamusta,mulle tuli ainaskin sellainen tunne tuosta hokemisesta,että olen huono äiti.Ei alussa siis multa paljoa maitoa tullut rinnasta ja nyt välillä loppuu hetkeksi,kun tuo ukkeli viihtyy rinnalla välillä useastikkin päivässä melkein 2-3 tuntia pienien taukojen uummenissa.Itse keksin vinkin,jos on riippuvat rinnat,kannattaa kääriä harsoliina rullaksi ja asetella se tissin alle,siten että saat rinnan nousemaan sopivalle korkeudelle,että ylettää paremmin pikkuisen vauvelin suuhun,eikä itse tarvitse koko ajan pitää tissiä vauvan suun edessä.
      Pieni vauva,kun tuppaa asumaan alussa melkeinpä koko ajan rinnalla,siihen on vain totuttava,tekisi kuinka ahdistavaa tahansa.Pienille tärkeää olla äidin lähellä ja se on sen seurustelu hetkensä imetyksen läheisyydessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe