Osaatteko tehdä ?
Aloitan ohjeen näin:
> keitä perunat kuorineen
> 500 g siivutettua porsaankylkeä eli haarukkapala
> pilko tosi pieneksi yksi sipuli
Läskisoosi
57
449
Vastaukset
- <<<<
Mikä hemmetin ruokapalsta tämä muka on.
- Puska-fani
- jatkuu !
> Lihan paisto : Paista lihat rapeiksi,nosta ne pois pannulta,mutta jätä rasva joka
on kastikkeen paistorasva.
nimimerkille - ullatuunaajaa
Puska-fani kirjoitti:
- jatkuu !
> Lihan paisto : Paista lihat rapeiksi,nosta ne pois pannulta,mutta jätä rasva joka
nimimerkilleKannattako lihat pilkkoa pieniksi et on helppo syödä!
Ruskean kastikkeen teen ain aitse, voihin tai öljyyn. Nykyihminen ei jksa aina sitäkään perus-elppoo kastiketta tehdä itse. - <<<<<
Puska-fani kirjoitti:
- jatkuu !
nimimerkilleMitä jos pysyisit itse..oletko homo?
- Puska-fani
Puska-fani kirjoitti:
- jatkuu !
nimimerkille-jatkuu !
> Lisää pannulla olevaan rasvaan 3-4 rkl vehnäjauhoja
sitten 5dl vettä
1tlk suolaa
1 laakerinlehti
hieman mustapippuria
lopuksi sipulit kastikkeen sekaan
jatkan sunnuntaina - Todella hämmästynyt
ullatuunaajaa kirjoitti:
Kannattako lihat pilkkoa pieniksi et on helppo syödä!
Ruskean kastikkeen teen ain aitse, voihin tai öljyyn. Nykyihminen ei jksa aina sitäkään perus-elppoo kastiketta tehdä itse.Miks nykyihmisen pitäis osata tehdä ruskeaa kastiketta?? Sehän on pelkkää rasvasta ja jauhosta valmistettua roskaruokaa. On todella kauan, kun tein viimeksi ruskeaa kastiketta. Olisko ollut alkupuolella 70-lukua. On oikeestaan aika noloa paljastaa, että on joskus tehnyt ruskeaa kastiketta.
- ASÖL
Todella hämmästynyt kirjoitti:
Miks nykyihmisen pitäis osata tehdä ruskeaa kastiketta?? Sehän on pelkkää rasvasta ja jauhosta valmistettua roskaruokaa. On todella kauan, kun tein viimeksi ruskeaa kastiketta. Olisko ollut alkupuolella 70-lukua. On oikeestaan aika noloa paljastaa, että on joskus tehnyt ruskeaa kastiketta.
Hyi hitto.
varma tapa tukkia verisuonet, läskisoossi - HOMO HOMO
<<<<< kirjoitti:
Mitä jos pysyisit itse..oletko homo?
PITÄÄKÖ OLLA HOMO JOTTA OSAA LÄSKISOOSIN TEON
- menneen soosi
Miks nykyihmisen pitäis osata tehdä ruskeaa kastiketta?? Sehän on pelkkää rasvasta ja jauhosta valmistettua roskaruokaa. On todella kauan, kun tein viimeksi ruskeaa kastiketta. Olisko ollut alkupuolella 70-lukua. On oikeestaan aika noloa paljastaa, että on joskus tehnyt ruskeaa kastiketta.
No minä en ole tehnyt siksi, ettei lapset kanssani asuessaan sitä halunneet syödä...
Nyt olen omillani..
Tuli mieleen muisto... 1969 talvelta olin palellut koko päivän aivan horkassa.. töistä kotiin mennessä poikkesin kauppaan..
ostin 6 kpl perunaa 1 sipulin ja ainoan possun kylki siivun n. 280g ei luita... Laitoin perunat kypsymään kattilaan vähän suolaa...
Lihan kuutioin aivan pieneksi siinä kun sipulinkin, molemmat pannulle lihasta tuli rasvaa ruskistin kauniiksi,
ripottelin vehnäjauhoja sen verran, kun rasva imi ja ruskistin,
sitten vettä jotta oli sopivaa, valkopippuria ja suolaa ja pannulla kansi raollaan hautumaan.
Lihat olivat kypsiä ja kastike valmista, siinä kun perunat olivat kypsiä..
Söin satsista puolet ja paleleminen lakkasi siihen..
kuorin loput peruna ja kuution kastikkeen joukkoon..ja jääkaappiin, jäähdyttyä kansi päällä. (teräspannu sen kansi) seuraavana päivänä lämmitin loput..
oli todella hyvää..
Taidan tehdä ensi viikolla, kun tulee eläke, on vielä se sama pannukin, kattilat on vaihtuneet alumiinisista teräksisiin..
Sain aikanaan kansalaiskoulun ruuanvalmistus opista 10 läskisoosilla.
Opettaja arvosteli kastikkeen värin ja rakenteen,
ei yhtään ylimääräistä rasvaa, kaunis kiiltävä tasainen liemi, lihat kypsiä ja niissä sopiva väri...
Kukaan ei iloinnut kanssani, ei koulukaverit ei edes äiti.. - herkkusuu....
menneen soosi kirjoitti:
No minä en ole tehnyt siksi, ettei lapset kanssani asuessaan sitä halunneet syödä...
Nyt olen omillani..
Tuli mieleen muisto... 1969 talvelta olin palellut koko päivän aivan horkassa.. töistä kotiin mennessä poikkesin kauppaan..
ostin 6 kpl perunaa 1 sipulin ja ainoan possun kylki siivun n. 280g ei luita... Laitoin perunat kypsymään kattilaan vähän suolaa...
Lihan kuutioin aivan pieneksi siinä kun sipulinkin, molemmat pannulle lihasta tuli rasvaa ruskistin kauniiksi,
ripottelin vehnäjauhoja sen verran, kun rasva imi ja ruskistin,
sitten vettä jotta oli sopivaa, valkopippuria ja suolaa ja pannulla kansi raollaan hautumaan.
Lihat olivat kypsiä ja kastike valmista, siinä kun perunat olivat kypsiä..
Söin satsista puolet ja paleleminen lakkasi siihen..
kuorin loput peruna ja kuution kastikkeen joukkoon..ja jääkaappiin, jäähdyttyä kansi päällä. (teräspannu sen kansi) seuraavana päivänä lämmitin loput..
oli todella hyvää..
Taidan tehdä ensi viikolla, kun tulee eläke, on vielä se sama pannukin, kattilat on vaihtuneet alumiinisista teräksisiin..
Sain aikanaan kansalaiskoulun ruuanvalmistus opista 10 läskisoosilla.
Opettaja arvosteli kastikkeen värin ja rakenteen,
ei yhtään ylimääräistä rasvaa, kaunis kiiltävä tasainen liemi, lihat kypsiä ja niissä sopiva väri...
Kukaan ei iloinnut kanssani, ei koulukaverit ei edes äiti..Kuullostipa makoisalta. Maistuis varmaan mullekin.
Yksinkertaiset ruuat ovat usein niitä parhaimpia. :))
Niin harvoin tulee enää niitä laitettua. Vain muistoissa useimmat. - Voi on terveellistä
ASÖL kirjoitti:
Hyi hitto.
varma tapa tukkia verisuonet, läskisoossiVerisuonikirurgi oli Puskan kanssa tv-väittelyssä ja kertoi
IHAN JOTAIN MUUTA.
Kyseessä oli naislääkäri ,joka oli avannut minet suonet.
Minne osoitteeseen haluat sokeri/kolestroli/rasva-arvoni ja painoindeksini ? - olin 12-13 vuotias
herkkusuu.... kirjoitti:
Kuullostipa makoisalta. Maistuis varmaan mullekin.
Yksinkertaiset ruuat ovat usein niitä parhaimpia. :))
Niin harvoin tulee enää niitä laitettua. Vain muistoissa useimmat.En enää tee läskisoosia. Mutta jo lapsena osasin tehdä. Isä ja äiti olivat töissä samassa rakennuksessa ja minä huolehdin kesälomalla ruuan laitosta. Kävivät ruokatunnilla syömässä. Mikä ihanampaa kuin oikeaoppinen läskisoosi ja keitetyt perunat. Läskisoosin kanssa mielestäni ei sopinut perunamuusi, kokonaisia piti perunoiden olla. Sipulit paistoin erikseen, en syönyt silloin sipulia, Sipulit laitoin soosiin vasta kun olin oman osuuteni ottanut!
Minua ei läskisoosi lihottanut, olin koko lapsuusajan ihan liian laiha, vaikka söin hirveästi ruokaa. Nyt painoa on vaikka muille jakaa. Pitäisiköhän siirtyä läskisoosiin!? - Anonyymi
näkee heti että teit hirveää kastiketta.oiken tehtynä se on maittavaa.
- Anonyymi
HOMO HOMO kirjoitti:
PITÄÄKÖ OLLA HOMO JOTTA OSAA LÄSKISOOSIN TEON
Ainahan tämä on samaa huutelemassa oli asia mikä tahansa niin se vetää homo sanan esiin, ilmeisesti jotenkin vammainen ja kuullut sanan , joten ei tartte välittää näitä on muutamia joilla on sitä aikaa tietyistä syistä
- aloittaja.
haarukkapaloiksi !
- tetran
Haarukkapala? Mitä se tässä nyt tarkoittaa? :)
- haa--rukka
Haarukkapalaa ei tarvi pilkkoa, on sellaisenaan suuhun sopiva ja haarukkaan, aterimeen siis.
Eri asia sitten, kuka ahtaa, kuka ei. - henrjii+
haa--rukka kirjoitti:
Haarukkapalaa ei tarvi pilkkoa, on sellaisenaan suuhun sopiva ja haarukkaan, aterimeen siis.
Eri asia sitten, kuka ahtaa, kuka ei.varmaan joku pitkänieulu, tai syvä, eikun veivikaula
- haahaa-rukka
henrjii+ kirjoitti:
varmaan joku pitkänieulu, tai syvä, eikun veivikaula
Mullon luukato, ei luut tunnu. Olet syönyt joka päivä kahdesti lautasellisen läskisoosia.
- henrjii
Amerikkassa kaikki on isoa, olisiko se pesuvadin kokoinen.
Läskisoosi on tosi hyvä ruoka. Ihan gourmeeta (noinko se kirjoitetaan?). Perunoita, keitettyjä siis, lisäksi ja jotain kotitekoista "pikkelsiä" ja/tai puolukkasurvosta niin a'vot! Kun kastikkeen teon oikein osaa niin tosi hyvää tulee. Ja aivan uskomattoman erinomaista jos on nälkä ;-). Odotan innolla jatkoa aloittajan perusreseptiin.
Ennen kotona läskisoosi tehtiin savukinkusta. Kotisika teurastettiin ja lihat palvattiin, usein koko kylän siankinkut samassa paikassa. Kerran palvattiin jopa meidän kotisaunassakin, mutta siitä tuli loppu kun äiti ei tykännyt siivota sitä palvaamisen jälkeen. Enkä ihmettele.
Mutta savukinkku! Sitä syötiin silleenään, leivän päällä, pellolla tai missä tahansa reissussa eväksenä, ja siitä tehtiin keittoa ja ruskeaa kastiketta ja - kaikkein parasta minusta - sitä käytettiin myös lettuihin eli ohukaisiin. Ai mitenkä? No tälleen:
Savukinkku pilkottiin pieniksi kuutioiksi ja ruskistettiin valurautapannussa. Siirrettiin sivuun. Lettutaikina tehtiin tietty erikseen. Valurautaiselle lettupannulle pistettiin pikkuisen savukinkun rasvaa ja pari nokaretta kinkunpaloja (jos oli kyse 7 letun pannusta, toki isoja lettujakin tehtiin joskus). Siihen sitten lettutaikinaa, ja paistettiin. Ai että savukinkku antoi kivan maun ohukaisiin. Meillä ei muuten ikinä lisätty sokeria lettutaikinaan, vaikka savukinkku ei olisi mukana ollutkaan.
Jos ette ole ikinä tällaisia lettuja maistaneet tahi syöneet niin kannattaisi kokeilla ;-D. Mutta en toki tyrkytä, jokainen saa syödä mitä lystää, ja uskoa eri ruokien terveys-/sairausvaikutuksista juuri mitä haluaa.
Näitä ruokia on syönyt koko suku vuosisatoja, ties kuinka monessa polvessa. Ihan ihmisten ikään ovat ehtineet kaikki tietämäni, ilman helikopterikuljetuksia ja pallolaajennuksia.- äitemuori*
Tuskin läskisoosia joka päivä syödää ja nykyajan siathan on niin sydänystävällisiä, että. Läskikerros tuskin senttiä ja lihaaki joku pari senttiä.
Mä teen ain sillon tällön, talvipakkases maistuu puolukkahillon kans. Mä en niitä pätki, onhan haarukat ja veitset aterimina. Ja mitä pienemmäks pilkottu sen vähemmän makua (=oma mielipide).
Mä en kans viittis kovin monimutkasia ruokia väsätä, jois senkin seittemäntoista eri maustetta sun muuta lisuketta.
Marketista saa pieniäki paketteja ja lihatiskiltä vaikka pari siivua läskisoosi värkkiä, jos haluu.
Alottajan resptis oli laakerinlehti, sit en ymmärrä. No hänen makuns. Joku ruskeesta kastikkesta, sen liemen voi suurustaa, ettei käristä jauhoja, mut jauhojen pitää hautua soosissa kypsäks. - ei-kirj.
äitemuori* kirjoitti:
Tuskin läskisoosia joka päivä syödää ja nykyajan siathan on niin sydänystävällisiä, että. Läskikerros tuskin senttiä ja lihaaki joku pari senttiä.
Mä teen ain sillon tällön, talvipakkases maistuu puolukkahillon kans. Mä en niitä pätki, onhan haarukat ja veitset aterimina. Ja mitä pienemmäks pilkottu sen vähemmän makua (=oma mielipide).
Mä en kans viittis kovin monimutkasia ruokia väsätä, jois senkin seittemäntoista eri maustetta sun muuta lisuketta.
Marketista saa pieniäki paketteja ja lihatiskiltä vaikka pari siivua läskisoosi värkkiä, jos haluu.
Alottajan resptis oli laakerinlehti, sit en ymmärrä. No hänen makuns. Joku ruskeesta kastikkesta, sen liemen voi suurustaa, ettei käristä jauhoja, mut jauhojen pitää hautua soosissa kypsäks.NO EIKS SE JÄÄ VALKOISEKSI SE KASTIEKE JOS EI RUSKISTSA JAUHOJA?
- Anonyymi
ei-kirj. kirjoitti:
NO EIKS SE JÄÄ VALKOISEKSI SE KASTIEKE JOS EI RUSKISTSA JAUHOJA?
Moni värjää soijalla sen ruskeaksi
- puska-fani
jatkuu / loppuu !
Nosta /kaada kaikki ~ 3 lt kattilaan ja laita kattila levylle
miedolle lämmölle muhimaan 20 minuutiksi
sitten syömään........
hyvää lauantaiaamua kaikille " palstallani" vieraileville ,ihanille naisille ja miksei
myös miehillekin.
mottoni on: syö vähän , mutta tukevasti - meeriamanda
Tirenkin osaan tehä lempiruokani. Rn oo lukenut muiden ohjeita, muy lihat pannuun ja sipulaa oikein ppevelisyi siinä vaheaa kun käänsin lihat.. mieto lämpö
Perunamuusia ... sileetä.,, ei kokkareita. Vsikka joku kokkipoika joskus sanoikin et saa jäädä rakeiseksi... Alex muistaakseni. Kuka stö kokkaremuusia, no minä en ainkaan!- läskisoosi..
On outoa murretta. Mitähän halusit kirjoittaa....suomeksi.
Perunamuusista...mä tykkään sellasesta karkeasti survotusta muusista missä osa perunoista on vielä koossa. Jos muusi on kovin sileää ja vellimäistä se on kuin vauvanruokaa.
- ??? :)
Onko pahoinvointia? Ota Buranaa.
- öslqå¨p
Elä kirjoita kännissä tänne
- 'Mustikkasuu
Elämäni paras ohje
-Kiitos aloittajalle! - lejanna.
Humpsikampumpsi, olipa nannaa juoda aamukahvi, kera graavisuolalohen.
Läskisoosi jaa jäädä menneisyyteen, silloin kun paljon muuta ei ollutkaan.
. - bibimbap
Osaan tehdä, jopa herkullista.
Mutten tee, enää, illäon yksi epäterveellisimpiä ruokia.
Pelkkää rasvaa ja jauhoa - 69sid
meillä on ruoka osio opetelkaa sieltä.
- nimmmparit
Meillä? Kellä meillä?
Onko tämä foorumi jossain paikassa, kuten talossa tai muussa vast.
Kaikkea sitä saa lukea. - bibimbap
nimmmparit kirjoitti:
Meillä? Kellä meillä?
Onko tämä foorumi jossain paikassa, kuten talossa tai muussa vast.
Kaikkea sitä saa lukea.Raine Rainer ja Rauno viettävät tänään nimipäiviään :>D
- Matto mennenen
bibimbap kirjoitti:
Raine Rainer ja Rauno viettävät tänään nimipäiviään :>D
" Rainer Kisko" Reino Helismaa
Rainer Stenius, Pitushyppääjä
Rauno Korpi, Kiian Iskä
Muita en tiedä , eikä niitä kuuluisuuksia muita olekkaan.
Läskisöösi, eikat nyt kukaan Suomessa vuonna 2022 sellaista tee, Atria/Pouttu jne myy sitä makkaranmuodossa, rasvaa, vettä, suolaa, eläin jätettä myös koirille kissoille, Suomi :)
- Anonyymi
Kyllä minä vaan teen läskäriä harva se viikko.
Amerikan pekonia, sipulia, voita, vehnäjauhoa, lihaliemikuutio, suolaa, pippuria,
ehkä mietoa chiliä pilkottuna.
Kelpaa jopa vieraille ja perheellekin.
- Anonyymi
Aitoa herkullista läskisoosia ei myydä missään kaupassa.
- Anonyymi
Osaan tehdä mutta onneksi ei tarvii kun en ole syönyt sitten lapsuuden. Töissä viimeksi tehnyt n. 30 vuotta sitten.
Perunamuusinkin teen niin että laitan vain voita ja perunaa, ei mitään muuta !
ent kyökkipiika- Anonyymi
Pari kertaa vuodessa teen perunamuusia (sitä oikeaa maidolla) ja paistan siansiivua ja keltasipulia palanpainikkeeksi. On hyvää puolukoiden tai porkkanaraasteen kanssa. En tee ruskeaa kastiketta,vaan käytän sianlihasta lähteneen rasvan perunamuusin silmään.
Sianlihan ostan tuosta lähituottajien lihakaupasta koska se on aivan eri makuista kuin vaakumiin pakatut sianlihat.
Tuo mainitsemasi peruna voi muusi (ruotsiksi stomp) on nykyisin luksusta johtuen voin hinnasta.
On kuule hyvää kun siansiivupalaset oikein rapsahtelee suussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pari kertaa vuodessa teen perunamuusia (sitä oikeaa maidolla) ja paistan siansiivua ja keltasipulia palanpainikkeeksi. On hyvää puolukoiden tai porkkanaraasteen kanssa. En tee ruskeaa kastiketta,vaan käytän sianlihasta lähteneen rasvan perunamuusin silmään.
Sianlihan ostan tuosta lähituottajien lihakaupasta koska se on aivan eri makuista kuin vaakumiin pakatut sianlihat.
Tuo mainitsemasi peruna voi muusi (ruotsiksi stomp) on nykyisin luksusta johtuen voin hinnasta.
On kuule hyvää kun siansiivupalaset oikein rapsahtelee suussa.Kyllä Tammisen Suolalapa on varsin hyvää vakuumissa.
- Anonyymi
Esimerkiksi metsätöissä tuollaiset sapuskat melkeinpä välttämättömyys.
Heiniä syövä metsuri ei jaksa muuta kuin istua tulilla. - Anonyymi
Läskisoosi on soosia. Siihen ei perunoita tule. Jos kerot läskisoosin reseptin, niin kerro sitten se, eikä mitään muita lisukkeita tms.
- Anonyymi
Taloudellisempi vaihtoehto.
Kun aikanaan autoilimme vuosittain Keski- ja Etelä-Euroopassa teimme kotiin palatessa viimeiset ostokset Saksassa.
Silloin siellä oli kaikki halpaa.
Ostimme mm. kymmenisen purkkia sianliha säilyketölkkejä. Niissä liha oli rakenteeltaan kokolihaa eikä mössöä ja rasva oli eri paakkuna purkin yläosassa.
Ko. rasvasta syntyi erinomainen ruskea kastike ja lihan voi viipaloida kaveriksi 4-henkisen parheemme lautasille tai käyttää leikkeleenä.
Nykyään toteutan samaa periaatetta kun löydän alehintaisen sian ulkofileen. Päällä oleva läski löytää tiensä kastikepohjaksi. - Anonyymi
Perunat on paras kuoria raakoina, helpompaakin kun eivät halkeile. Sitten vaan valmiit kypsät potut lautaselle ja sitä fläskisoossia..
- Anonyymi
Varmin tapa taata viimeistenkin vitamiinien liukeneminen keitinveteen.
Halkeilu on harvinainen, lajikekohtainen ilmiö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmin tapa taata viimeistenkin vitamiinien liukeneminen keitinveteen.
Halkeilu on harvinainen, lajikekohtainen ilmiö.Siihen laitetaan suolaa, joka estää liukenemisen. Eipä n vitamiinit sieltä perunan sisältä mihinkään pääse. Eikä perunaa vitamiinien takia syödä..
Ja kyllä taatusti halkeaa ylikkypsäksi keitetty peruna. Et käsittänut edes mitä tarkoitin.
Ei mistään lajikkeesta ollut kyse.
Jätätkö herneetkin keittämättä jne-...?:)
Pitääkin tehdä läskisoosia pitkästä aikaa. Se on hyvää perunoiden, puolukkahillon tai maustekurkkujen kanssa, lisäksi ruisleipää ja piimää.
- Anonyymi
Osaan !
Per-kel - Anonyymi
700 g sian kylkeä
1 iso sipuli
1 - 2 valkosipulin kynttä
2 rkl Valio voita
¾ dl vehnäjauhoja
½ tl mustapippuria
n. 7 dl keitinlientä- Anonyymi
Mitä ihmeen keitinlientä??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen keitinlientä??
Vaikka mitä keitinlientä/kuuma lihalientä tai sitten pelkkää kiehuvaa vettä.
- Anonyymi
Minä laitan vähän enemmän voita ja lorautan myös lopuksi tilkan kermaa.
- Anonyymi
Aloitan ohjeen näin:
> keitä perunat kuorineen
Ei soosiin tule perunaa. - Anonyymi
Aito mummon läskisoosi - katso video
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201712012200574124
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161