Trademomin tutkinto olikin loistava!

Työllistynyt

Kun aloittelin opiskelemaan tradenomin tutkintoa, pelkäsin jo valmiiksi, etten työllisty. Luin keskustelupalstojen pelotteluja siitä, kuinka tradenomit jäävät työttömyyskortistoon ja Siwan kassoille.

No, kuinkas kävi? En ole edes valmis trade vielä ja olen ollut jo vuoden oman alan töissä. Töitä on runsaasti tarjolla kun katsoo mollin sivuja. Tällä hetkellä olen saanut useamman työtarjouksen ja on kiire suorittaa opiskelut, jotta pääsen kokopäivätöihin. Kävin vasta melko haastavan työtehtävän työhaastattelussa, jossa muut työntekijät olivat ekonomeja. Joissain työpaikkailmoituksissa vaaditaan traden/ekonimin papereita eli tutkintoa kyllä arvostetaan.

Eli nuo pelottelut olivat aivan turhia. Töitä kyllä riittäisi vaikka kuinka ainakin minulle. Lisäksi itse koulutus on hyvä ja käytännönläheinen.

31

2009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+8

Tosi kiva juttu. Mutta se ei todista vielä paljon mitään, että töitä on paljon tarjolla mollin sivuilla. Totuus voi olla se, että paikkoja on 300 ja työttömiä tai niihin töihin haluavia 3000 tai 30 000.
      Toisaalta on kiva, että sinäkin voit ottaa vastaan vain yhden työpaikan kerrallaan, siis kokopäiväisen, niin ne kaikki ylimääräiset joutavat sitten muille tradeille ja ekonomeille.
      Eikä tämä ollut mitään herjaa, on mukava lukea positiivisia asioita, että edes joku työllistyy noinkin hyvin ja varmasti.

• Epäpätevyyttäkö?

Ei kai kukaan sentään tradenomia sekoita ekonomiin?

• kuultua

Olen kuullut eräältä paljon rekrytointeja tekevältä henkilöltä, että heidän yrityksessään arvostetaan tradenomeja enemmän kuin ekonomeja, koska tradenomin koulutus on työelämä-läheisempää kuin ekonomin koulutus.

• eräs tradenomi

Tässä eräs tradenomi, joka minäkin olen.. oma kokemukseni on että tradenomit saa hyvän koulutuksen amk-oppilaitoksissa.. ja se on hyvä koulutus.. käytännön läheistä koulutusta.. Itse toivosin että työnantajat oppis arvostamaan ao. koulutusta ja sen mukanaan tuomaa oppia.. Me tradenomit voidaan olla töissä niin kaupan kuin hallinnonkin puolella eli siltä osin ollaan monitaitoisia.. Luulisi että monitaitoiselle henkilölle on kysyntää työmarkkinoilla..

• siekola

Tradenomeja koulutetaan sen verran paljon, että on vähän pullastakin kiinni pääseekö töihin. Tosin ei ne varmasti ole ne alan parhaat tekijät ketkä kortistoon jää.

• Lähisairaanhoitaja

Tradenomin tutkinnossa (aivan kuten ekonomin) on se vika, että ne eivät ole lakisuojattuja ammattinimikeitä. Eli tarkoittaa sitä, että mikään laki ei vaadi, että tradenomin tai ekonomin töitä saa tehdä vain ko. koulutuksen suorittanut. Työnantaja saa vapaasti valita minkä tahansa muun tutkinnon suorittaneen tekemään tradenomille tai ekonomille kuuluvia töitä. Vaikka autonasentajan.

Hoitoalan töissä on se hyvä7huono puoli, että esimerkiksi sairaanhoitajan työtä saa lain mukaan tehdä vain sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut. Rajoitetusti sairaanhoitajan työtä saa tehdä myös tarpeeksi opintoviikkoja suorittanut sairaanhoitaja- tai lääkäriopiskelija. Nuo rajoitukset on selvästi mainittu laissa.

Laki ei salli tradenomin ja ekonomin tehdä sairaanhoitajan työtä. Mutta mikään laki ei kiellä sairaanhoitajaa tekemästä tradenomin tai ekonomin töitä. Itse tiedän monta hoitsua töissä kaupallisella alalla, vaikka omankin alan töitä olisi tarjolla. Ehkäpä palkkaus ja urakehitysmahdollisuudet ovat tähän syynä.

Hoitoalalla saraanhoitaja ei käytännössä voi edetä urallaan, vaikka olisit kuinka hyvä hoitaja. Astetta ylempiin arvoihin (terveydenhoitaja tai lääkäri) pitää käydä oma tutkinto. Mutta kaupallisella alalla hyvä myyjä voi aivan hyvin edetä vaikka toimitusjohtajaksi ilam mitään papereita. Mitään lain määräämiä pätevyysvaatimuksia ei toimitusjohtaja työhön ole.

• hmmmm....

Tuo on täsmälleen se ero, mikä on oikeilla ammateilla vs. kaikenkarvaisilla sääntelemättömillä tutkinnoilla. Tradenomina on vähän pätevä tekemään sitä sun tätä, mutta sairaanhoitajalla on valmis työkenttä valmiina ja luvassa jopa eläkevirka jossain vaiheessa.

Aloittajan viesti on kyllä kovin subjektiivinen kuvaus. Se on hyvä,kun opiskelu tuotti tulosta, mutta liian monelle tradenomille tilanne on jotain ihan muuta.

• Ap..

Pointti oli varmaankin se, että ei kannata liikaa uskoa keskustelupalstojen pelotteluja, joita usein kirjoittavat ihmiset, jotka eivät itse ole työllistyneet.

• eräs tradenomi

Otetaanpa esimerkki.. tradenomi laittaa hakemuksen avoimeen tehtävään.. menee aikaa.. tulee vastaus toivotamme hyvää jatkoa.. ette tulleet tällä kertaa valituksi tehtävään.. Heräsipä kysymys kun haastatteluunkaan ei kutsuttu että työhakemuksenko ja pelkän ansioluettelon perusteellako valitaan ne ihmiset jotka kutsutaan haastatteluun? No, miten sitten tämä ihminen jota ei kutsuta haastatteluun voi kertoa mahdollisesti aiempiin työtehtäviin kuuluneita asioita, ansioluettelossa kun on normaalisti vain työnantajan nimi, työtehtävä ja aika.. mistä mihin.. ja milloin..

Jos vuosia on ihminen tehnyt jotain työtä aiemmin.. niin ymmärtääkö rekrytoija mitä tarkoittaa esim. joku ammattinimike.. eli mitä itse työ on pitänyt sisällään..

• Tietäjä78

Tradenomi tutkinnon hyvä puoli on toisaalta monipuolisuus. Se ei poissulje mitään töitä vaan antaa vapauden hakea moniin hallinnon/kaupan-alan töihin. Jos sairaanhoitaja hakee aivan muun alan töihin niin se herättää kysymyksiä, että miksi edes opiskelit sairaanhoitajaksi, etkö oikeasti tiedä mitä haluat...

Itsekin olen tradenomi, jolla on töitä riittänyt. Aika paljon on kiinni siitäkin, että osaa tehdä hyvän CV:n ja työhakemuksen. Olen töissä tälläkin hetkellä, lähetin yhden työhakemuksen ja pääsin heti työhaastatteluun...

Jos ei töitä löydy, aina voi katsoa myös peiliin, eikä syyttää pelkkää tutkintoa.

• työllistynyt

Vaikka paikkoja onkin paljon auki, niin niihin on aina hakijoita. Itse olen ollut valtion virastoissa ja kerran yhteen paikkaan oli 87 hakijaa asiakaspalveluun, ihmettelivät, että tulipas aika vähän. Valittu oli talon sisällä ollut määräaikainen, kuten yleensä. Itse tein pätkää ja milloin mitäkin, mutta sitten kävin tekniikan alan tutkinnon ja nyt on haettu jopa kotoa töihin.

Te, jotka annatte neuvoja katsoa peiliin. Saako peiliin katsomalla töitä? EI! Saako itsestään vikoja etsimällä töitä? EI; päinvastoin! Tuuri ja suhteet ovat suurimassa osassa työn saannissa.

Työssäoleva saa töitä aina helpommin kuin työtön, itse olen sen kokenut. Ihminen voi osata tehdä täydellisiä hakemuksia, mutta olla silti täysi tumpelo töissä ja päinvastoin.

Ainakin keskustelujen, muidenkin kuin tämän, perusteella vaikuttaa sitlä, että omahyväisyys ja kyvyttömyys asettua toisten asemaan auttavat työnsaannissa todella paljon. Sitten se todellinen osaaminen mitataan, kun nähdään mitä tulosta porukka saa aikaan. Vasta työn saanut voi kehua vain saaneensa töitä. ITse tienasin työnantajalleni lyhyessä työsuhteessa ison tuhansien euron projektin nettona omien tuottavien töitteni lisäksi, mitenkäs te? Tuolla projektilla tienasin reippaasti palkkani. Töitä vaan on välillä vaihdettava, kun projektissa työt tulevat valmiiksi. Tietäjä78, sinä saa töitä helpommin kuin työtön, vain siksi, koska olet töissä. Pikkuhiljaa alat olla sinäkin siinä iässä, että nuoremmat menevät ohi.

• hmmm....

Tuo pitää paikkansa. Jos on siis työelämässä kiinni jo ennestään, on todennäköisesti helpompaa työllistyä myös toisaalle.

Pitää ottaa huomioon, että nämä kirjoittelijoista osa on varsin nuorta sakkia, että siellä ei vielä olla koettu niitä työelämän tyrskyjä. Ymmärrän hyvinkin, että ilman elämänkokemusta on helppo heittää "katso peiliin ja syytä itseäsi", Pelottavaa on vielä se, että kyseisen kommentin kirjoittaja todennäköisesti tuntee sanomastaan mielihyvää.

• Fair?

"...että nuoremmat menevät ohi. "

Ja asiasta tekee vielä mielenkiintoisemman se, että nuoremmat eivät mene ohi siksi, että olisivat jotenkin osaavampia ja kokeneempia, vaan ihan siksi, että ovat nuorempia.

Mietipä sitä.

• Tietäjä78

Oletko sinä ylempi kirjoittaja niin naiivi, että luulet pelkän tutkinnon olevan syynä, jos joku ei työllisty? Että se on vastaus ongelmaan, että täällä keskustelupalstalla louskutetaan leukoja ja manataan tradenomin tutkinto maan rakoon huonona tutkintona, joka ei työllistä ketään kunnolla.

Lähes kaikki tradenomi keskustelut on juuri tuota luokkaa, haukutaan katkerana paskaa tutkintoa ja varoitellaan muita opiskelemasta tradenomiksi.

Aivan vastuutonta muutenkin lytätä joku tutkinto täysin, ihankuin se ei voisi kenellekään olla hyvä koulutus ja tuoda hyviä töitä. Itsekin epäilin näiden kirjoitusten takia trade koulutukseen hakemista ja ihan turhaan.

Tradejen pitäisi olla ylpeitä koulutuksestaan, jotta sen arvostus työmarkkinoillakin pysyy hyvänä, eikä haukkua tutkintoaan.

• hmmmm...

Tradenomin ja ekonomin tutkinnolla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Toinen on tekaistu ns. korkeakoulutettu yo-merkonomi.

Tässä ei ole kysymys siitä mitä luulen ja mitä en luule. Kun sanot tradenomin työkentän olevan monipuolinen. Todentotta, se alkaa kassatyöstä ja vastaa täysin koulutusta.

Kyllä varoittelut on ihan paikallaan, jos alalle pukataan useita tuhansia tradeja vuosittain, että kilpailu on kova.

• Ammattikorkeakoului
        hmmmm... kirjoitti:

Tradenomin ja ekonomin tutkinnolla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Toinen on tekaistu ns. korkeakoulutettu yo-merkonomi.

Tässä ei ole kysymys siitä mitä luulen ja mitä en luule. Kun sanot tradenomin työkentän olevan monipuolinen. Todentotta, se alkaa kassatyöstä ja vastaa täysin koulutusta.

Kyllä varoittelut on ihan paikallaan, jos alalle pukataan useita tuhansia tradeja vuosittain, että kilpailu on kova.

Itse olen ylpeä AMMATTIkorkeakoulu tradenomi ja painotan sanaa AMMATTI.
        AMK tuo erinomaiset valmiudet asiantuntijatehtäviin AMMATISSA.

Myös työnantaja arvostavat AMK-tutkintoja, tietenkin. Ovathan työnantajat saaneet vaikuttaa monissa AMK-kouluissa koulutussisältöihin. He ovat usein yliopiston käynneitä, joten he ovat tuoneet koulutussisältöihin sen mikä esim. yliopisto-opinnoista heidän mielestään puuttunut työelämää ajatellen. Työnantajia myös käytetään paljon seminaareissa yms.

Olkaa ylpeitä siitä, että olette käyneet nimenomaan AMMATTIkorkeakoulun. Se lähtee täysin työelämän tarpeista. Ja fiksut työnantajat ovat tajunneet tämän.

• jhygtrjytrggtfrdg

Kyllä on taas niin paskaa tekstiä! Tradenomi ja ekonomi on kyllä aivan eri tasolla! Tradenomit ei tee ekonomien hommia eikä ekonomit rupee traden hommia tekemään

• Tietäjä78

Kyllä olen aivan tietoinen, että tradenomeja valmistuu paljon. Mutta noiden valmistuneiden joukossa on paljon niitä, jotka työllistyvät hyviinkin työpaikkoihin. Moni asia on kuitenkin itsestä kiinni, vaikka tuuriakin tarvittaisiin.

Ja oliko tämä sinun mielestäni muuten tradenomi vs. ekonomi keskustelu, jonka pointtina on vakuutta tradenomin ja ekonomin olevan samalla tasolla? On totta mitä ap kirjoitti, että joissain työpaikkailmoituksissa vaatimuksena on ekonomin/tradenomin tutkinto tai pelkkä korkeakoulututkinto, johon AMK sopii myös. Kirjoittajahan vain totesi käyneensä työhaastattelussa, jossa oli ekonomi taustaisia työntekijöitä samoissa hommissa.

Muutenkin... jos et itse arvosta tutkintoasi niin miksi muutkaan niin tekisi? Jos itse haukut ja vähättelet koulutustasi, niin kuinka saat työnantajan arvostamaan koulutustasi... Et mitenkään.

• hmmmm...

Älä viitsi, mitä tässä jaksetaan vääntää?

Minun on oikeasti hankala arvostaa tutkintoa, jonka saa läpi kunhan tekee vähän sinne päin. Itse en ole tradenomi, mutta tiedän tradenomeja ja moni heistä sanovat ihan samaa, että amis on aina amis ja kirjo on vähintään yhtälaaja skaala kuin se tuleva työkenttäkin.

Eihän minun arvostuksilla ole oikeasti mitään merkitystä, tämä on keskustelupalsta. Eikä se arvostus siitä nouse, jos täällä joku on vahvasti erimieltä ja huolestuu toisen mielipiteistä ja alkaa kauhe todistelu jne.

Edelleen, ei se määrä vaan se laatu. Nykyisellään tutkinto kokee nopeasti inflaation.

• Tietäjä78

Tuosta juuri näkyy junttimainen vähättelevä sävysi, kun sanot AMK:n olevan amis. Oletko jotenkin katkera vai mitkä tarkoitusperät sinulla on tuollaista väittää jos edes itse et ole tradenomi? Jos et ole tradenomi ja kyseistä koulutusta käynyt, niin ei sinun tarvitse ylipäätään päteä siitä, millainen koulutus on kyseessä.

Suomessa ammattikorkea ja ammattikoulu on ihan selkeästi eri asiat ja opintosuunnitelmatkin ovat ihan toiset merkonomille ja tradenomille. Ei se missään nimessä ole sama asia, tradenomilla on mahdollisuus hakea töihin, joissa vaaditaan korkeakoulututkintoa.

Myös AMK:ta on eritasoisia ja esim. HAAGA-HELIA on korkeatasoinen AMK.

• hmmmm....

Piu pau. En edes ala analysoimaan sinua ja suhtautumistasi noin yleensä.

Tulitko kuitenkin huomanneeksi miten henkilökohtaisesti otat tämän asian ja sorrut jo nimittelemään juntiksikin kaikenlisäksi. :)

Ei tässä keskustelussa ole näemmä voittajia, eikä tämä ole kilpailu. Älä viitsi ottaa itseesi turhaan.

Hienoa kuitenkin huomata, että AMK:ja on todellakin eritasoisia. Halleluja sille.

• tänäänon2892011

Tradenomien ammattiliitto...? He tarvitsevan oman liitonkin?

Mitäs mieltä aloittaja tai muut ovat ylioppilaspohjaisesta merkonomista?
      Ovatko samassa linjassa Tradenomien kanssa vai onko suurikinero?
      Ja perusteluja nytten tähän ei turhaa vanumista.

• Trade12

Eikö tuo ero ole ihan selvä? Yo-merkonomia ei edes enää ole ja muutenkin tuo sana YO on ihan tarpeeton. Kyseessä on jokatapauksessa ammattikoulun käynyt merkonomi.

Tradenomi taas on ammattikorkeakoulutitkinto ja on siis laajempi ja sisältää enemmän opintopisteitä.

Jos työpaikkailmoituksessa vaaditaan korkeakoulututkintoa niin trade voi hakea, merkonomi ei,

• asiaa tuntematon

Minä olen tradenomi (myös 90-luvun alun yo-merkonomi), minulla on toimistotyökokemusta ja hyvät arvosanat. Mutta...tradenomeja on liikaa ja osa tosiaan on sitä mieltä, että on asiantuntija heti koulusta päästyään. Asiantuntijanimikkeestä on tullut pelleilyä, koskaan ei voi olla OIKEA asiantuntija missään pelkän koulutuksen perusteella: aina pitää olla työkokemusta tai sitten vahva harrastuspohja alalle. Minusta on järkyttävää, että vastavalmistuneet ilmoittavat olevansa asiantuntijatehtävissä, kun koulussa opitaan vain perusasiat. Koulutus itsessään oli ok, mutta määrä pitäisi puolittaa.

Tradenomeja, kuten vanhan ajan merkonomejakin, todellakin on paljon työttömänä, kassoilla ja vastaavissa hommissa. Kovin paljon vaativampi ei traden tutkinto merkonomiiin tutkintoon ole, lähinnä koin sen jatkotutkinnoksi, jossa suurin osa oli kertausta. Kun hankin tekniikan alan amk-tutkinnon traden tutkinnon päälle (oli muuten 1,7 kertaa vaativampi), on tultu hakemaan kotoakin töihin. Yhdistelmä on hyvä, varsinkin kun "lapset on tehty", mutta ikää ei liikaa.

• asiaa tuntematon

Siis edellisestä viestistäni saa sekavan kuvan: minusta traden tutkinto kannatti, tulipa päivitettyä kirjanpito- ja verotustiedot ja oli se toki hyvä lisä merkonomin tutkinnon päälle, ihan hyvät opettajatkin itsellä pääsääntöisesti. Osa kyllä päästi vähän helpolla, mutta oli sellaisia opeja tekniikankin puolella. Minusta siis tradenomeja koulutetaan tarpeeseen nähden liikaa, merkonomi kelpaa moneen hommaan mihin nyt otetaan tradenomeja. Ainakin täällä perustoimistotöissä on paljon tradeja; niihin riittäisi ihan toimistotyön perusosaaminen ja merkonomin koulutus.

• hmmmm...
        asiaa tuntematon kirjoitti:

Siis edellisestä viestistäni saa sekavan kuvan: minusta traden tutkinto kannatti, tulipa päivitettyä kirjanpito- ja verotustiedot ja oli se toki hyvä lisä merkonomin tutkinnon päälle, ihan hyvät opettajatkin itsellä pääsääntöisesti. Osa kyllä päästi vähän helpolla, mutta oli sellaisia opeja tekniikankin puolella. Minusta siis tradenomeja koulutetaan tarpeeseen nähden liikaa, merkonomi kelpaa moneen hommaan mihin nyt otetaan tradenomeja. Ainakin täällä perustoimistotöissä on paljon tradeja; niihin riittäisi ihan toimistotyön perusosaaminen ja merkonomin koulutus.

Hallelujaa, olen kanssasi samaa mieltä. Aiemmin julkisella sektorilla merkonomitutkinto riitti tiettyihin tehtäviin, mutta nykyisin samoihin hommiin vaaditaan korkeakoulutus. Se on näennäistä, nimittäin sairaanhoitaja tutkintokin oli aiemmin 2. tason tutkinto - mutta sisäänpääsy hankalaa ja koulutus yhtä laadukas.

Tässä on tietty osansa silläkin, että kansan koulutustasoa on tällä vippaskonstilla haluttu nostaa. Sitten notkuu tilastot nomeja täynnä. Liekö taustalla myös pyrkimys tehdä koulutusjärjestelmästä enemmän kansainvälisesti vertailukelpoinen.

Siis ei ole väärin sanoa, että tradenomi ja merkonomi/datanomi ovat lähellä toisiaan. Molemmissa tutkinnoissa on jopa samoja suuntautumisvaihtoehtoja.

• No jo lasket höpöjä

Seuraava on kyllä kumminkin päin likimain paksuinta puppua, mitä olen koskaan nähnyt 30 vuoden työssäoloaikanani. "Tradenomit ei tee ekonomien hommia eikä ekonomit rupee traden hommia tekemään "

• näin se menee.

Varsinkin kun yksi tuttu kävi työn ohessa ekonomiksi ja tekee samaa hommaa minkä jo tradena sai. Miksi kouluttautui, lähinnä saadakseen valtion virastoissa vaadittavan pätevyyten työhönsä, jonka osasi jo tehdä.

• Anonyymi

Kaikki lähtee omista mielenkiinnon kohteista ja siitä millaisia asioita ihminen haluaa pyöritellä päivät. Jos kiinnostaa verotus, kirjanpito, markkinointi yms. niin kaupanalan tutkinnoissa niitä oppii. Tradenomi esimerkiksi. Sairaanhoitajan koulutuksessa opetetaan ihan eri asioita.

• Anonyymi

Koulutus on vain pohjatiedot ja oikea soveltava oppi tulee tekemällä.

• Anonyymi

Kansantalouden pitäisi toimia niin että kaikki työikäiset kynnelle kykenevät tekee työtä yhteiskunnan hyväksi. Sairaanhoitaja voi tehdä monia kaupanalan töitä, mutta reilumpaa on että hän joka on käyttänyt aikaa ja resurssia kaupanalan tutkinnon hankkimiseen tekee sen alan työtä. Ja se sairaanhoitaja tekee hoitoalan työtä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      7021
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4766
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      55
      2656
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2158
    5. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      181
      1113
    6. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1088
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1023
    8. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      856
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      242
      853
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      783
    Aihe