Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea ja asumistukea. Oon laskeskellu, että jos aloitan osa-aikatyön (4 tai 5 h/pv) tekemisen niin eipä se kovin kannattavaa ole! Saako asumistukea enää senttiäkään, jos aloittaa työt? Kelassa sanottiin, että jos palkka menee yli tonnin niin ei saa työmarkkinatukea soviteltuna. Asumistuesta kysyessäni vastaus oli pelkkää muminaa. Työ siis olisi matalapalkkaiselta alalta eli tienaamiset ei tulisi olemaan mitään suuria määriä. Töitä haluan tehdä, mutta vaikeeksi se on tehty!
Osa-aikatyö ja asumistuki
6
3625
Vastaukset
- systeemi haisee
Juu näin se on. Tätä samaa kiroan itsekin. Osa-aikaista pätkätyötä teen. Eikä se todellakaan kannata. Asumistukea ei heru. Kuitenkaan palkasta ei vuokran jälkeen jää elämiseen yhtään mitään, kun makselen kaikki laskut. Kaipa tästä joutaa mullan alle.
- Näinhän se on
1000 euron palkalla saa vielä jonkun verran asumistukea, mutta työmarkkinatuen kanssa käykin hullusti kun jokainen ansaittu euro vähentää sitä 50 sentillä ja 1000 euron palkalla se jo syöty nollille tai lähes nollille.
- köyhyysrajoilla
Sama juttu täällä: satunnaisesti osa-aikatyötä tekevänä jään ilman asumistukea vaikka hädin tuskin rahat riittävät elämiseen niinä kuukausina kun töitä ei ole.
Oispa olemassa sellainen mahdollisuus että tulonsa vois päivittää sähköisesti Kelalle kuukausittain ja sit tukea sais just silloin kun sitä oikeesti tarvitsee eli silloin kun töitä ei ole ollut. Nykytilanteessa Kela laskee koko vuoden ajalle keskiansiot edellisen vuoden tulojen mukaan ja nehän eivät pidä alkuunkaan paikkaansa tällaisessa osa-aikatyöläisen tilanteessa.
Toki tuo ehdottamani systeemi vaatisi jonkinlaisen seurannan vilpin teon varalta, mut se vois olla sit vaikka vuoden lopussa palkkatietojen toimittaminen Kelalle köntässä. Jos sit tukea on maksettu aiheettomasti, se peritään takaisin kuten tähänkin saakka.
Huomautan vielä, että tekisin ilomielin kokopäivätyötä jos sitä ois tarjolla. - ei kannata
Saa asumistukea. Jos esim. siis haet samaan aikaan soviteltua peruspäivärahaa, asumistukea plus toimeentulotukea. Työn tekeminen ei kuitenkaan sovitellulla kannata, koska se vähennetään aina noista muista tuista pois. Rahallisesti ei siis kannata, ellet sitten suoranaisesti rakasta sitä työtä noin muuten tai ole siellä esim. kokemuksen takia tai sitten sen takia, että muuten joutuisit esim. karenssiin jos et tekeisi tuota osa-aikatyötä. Kannattavampaa on olla joko täysin työtön tai sitten täysin töissä, ei siltä väliltä.
Ite olen sovitellulla, saan asumistukea ja toimeentulotukea - hmmmm2
Saahan osa-aikatyössä asumistukea. Asumistukea saa vaikka olisi kokopäivätyössä, tulorajana minulle sanottiin 1500. Jos vaikka tienaa 900-1100e/kk niin kyllä pitäs saada ilman mitään ongelmia.
- siittä
Melko viidakko se on, kun on osa-aika/keikkaduuni. Kelassa ihan virkailija kysyikin, että onko paljon paperihommaa. Vastasin että sekä Kelallepäin, että työnantajan suuntaan tuplana...
Josko tottuu, vaikeaa ollut opettelussa, oli viimein pakko, kun duunipalkat oikeasti piisaa mihinkään- Joulukuun netot oli noin 450 euroa. Siitä ei oikein maksella elämisenkuluja ja syödä kohti seuraavaa tiliä. jotain mätää siinä on, että kaikki nytkin nousee- elint. hinnat, sähkö nousee, vuokra nousee, jne-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024813Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493232Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1061001Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah30984Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40971