Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kirjanpitäjän/tilintarkastusassarin palkka?

Tympääntynyt

Olen pk-seudun ulkopuolella tilintarkastustoimistossa assarina. Työkokemusta vajaa 3 vuotta ja muutama vuosi Oy:n tilinpäätöstaitoa vaativasta kirjanpitäjän työstä. Koulutus tradenomi ja taloushallinto linjaus. Saan palkkaa 2060 € kuukaudessa, eikö tuo ole todella vähän?

Mitäs vastaavalla kokemuksella kirjanpitäjä tai muut tilintarkastusassarit saavat palkkaa pk-seudun ulkopuolella tai sisälläkin??

21

2681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepulisjeeeeee

      Heippa,
      Olen kirjanpitäjä pk-seudulla. Liksa 3600,- enkä edes tilinpäätöksiä tee.

      • vfd,vdf,vd

        Siis missä ja mistä työstä maksetaan noin hyvin? Itse laskuttajana pk-seudulla palkka 2550€ lounasetu. 3600€ on jo alan aatelia.


    • Jepulisjeeeeee

      Perheyritys Helsingissä.

    • lähellä totuutta

      palkkatutkimus (2009) :
      Asiantuntijatehtäviin työntekijöitä rekrytoivan yrityksen tutkimus perustuu yrityksen hakijarekisteriin listautuneiden henkilöiden kyselyvastauksiin.Kyselyyn vastasi reilut 800 työntekijää.Tutkimuksen mukaan kirjanpitäjän (ei tilinpäätöstaitoinen) palkka on keskimäärin 2 593 euroa kuukaudessa ja tilinpäätöstaitoisen kirjanpitäjän palkka on kuukaudessa 3 018 euroa kuukaudessa.

    • kirjanpitäjä000

      Aloituspalkka 2800 joka nousee muutaman kk jälkeen muutamalla sadalla. Tilinpäätöksen teen mutta yritys on suht pieni.

    • ex-tilkkari

      Kolmen vuoden kokemuksella tilintarkastusassarin palkka pk-seudun big-4 -yhtöissä on luokkaa 3.300 - 3.600. euroa. Jos läpäiset KHT-tentin, niin palkka on 4.000 eurosta ylöspäin.

    • nälkäpalkalla?

      Minä sain tuon verran jo 11 vuotta sitten! Silloin oli vielä markka-aika, mutta muunnettuna euroiksi oli suurin piirtein tuon verran. Enkä edes tilinpäätöstä, enkä veroilmoitusta tehnyt. Tosin etsin tiedot tilitoimistolle, joka sitten nämä tekivät. Juoksevan kirjanpidon hoidin ihan itsenäisesti. Minulla oli kyllä silloin jo noin 10 vuoden kokemus. Mutta olen sitä mieltä, että kyllä palkkasi pitäisi suurempi olla!

      • nälkäpalkalla2

        ihme juttu kuinka nämä viestit menee! Tuo nälkäpalkalla oli vastaus aloittajalle ja laitoin siihen, että vastaa. Eihän nämä pysy ollenkaan ruodussa. Kyllä aikaisempi systeemi oli parempi. Täytyy todellakin kirjoittaa vastauksen alkuun sen nimimerkin nimi, jolle olen vastaamassa!


    • veetuttaajoo

      Palkka 1900€ ja teen kaiken, mm. konsernitilinpäätökset. Tilitoimistossa olen töissä, en pk-seudulla.

      • veetuttikylläjoo

        Palkka 1900 €/kk ja senkin eteen piti armottomasti vääntää. Kirjanpitäjänä toimin, kaikkien yhtiömuotojen kirjanpidot ja tilinpäätökset, lisäksi palkanlaskennat ym. ym. Useamman vuoden kokemus. Tuo palkka oli kuulemma korkein mitä voi maksaa, vaikka isossa talossa oltiin. Otin lopputilin. Etsikööt uuden orjan.


    • vastavalmistunut_KTM

      Kirjanpitäjänä pk-yrityksessä, palkka 2700 ja tulee nousemaan koeajan jälkeen vähintään 3000 euroon. Työssä hoidan kirjanpidon, palkat, kausiveroilmoitukset, maksut ym. Kokemusta oli todella vähän ennen tätä hommaa.

    • veetuttaajoo

      Tilitoimistoissa on vielä semmonen juttu että toinen saa esim. 2300€/kk eikä tee konserneja. Minä sitten saan 1900€/kk vaikka teen kaikkea. Se on se pärstäkerroin mikä sanelee palkan. Ja tämä ihan isoissa firmoissakin. Pitänee äänestää jaloilla, eihän tuolla kukaan ole lopunelämäänsä. Otan opin minkä saan ja lähden muualle kun tilaisuus tulee.

      Terkkuja pomolle, tiedän että luet näitä juttuja :)

    • näin on

      Joo tilitoimistoissa on tosi surkea palkkataso, ainakin pienemmissä. Alle kahdentonnin mennään hurjasti. Kuitenkin vastuu on suuri. Ihmettelen, kuka sitä työtä jaksaa tehdä. Siivoojallekin maksetaan enemmän.

      • januski

        "Ihmettelen, kuka sitä työtä jaksaa tehdä. Siivoojallekin maksetaan enemmän."

        No taitaapa sillä siivoojalla olla vähän rasittavampi työkin.

        No, asiaan. Miten ihmeessä kirjanpitäjillä voi olla noin valtavan suuria palkkaeroja keskenään?


    • Tympääntynyt

      Aloittajana vastaan nyt puolen vuoden jälkeen. Vielä olen samassa firmassa ja sainkin nostettua palkan 2400 euroon keharin yhteydessä ja ehkä yllättävänkin helposti. Nyt tuntuu että palkka on edes jossain suhtees työmäärään ja tehtäviin.

      Suurille palkoille pääsee, ehkä jos saa tilintarkastajan paperit tai oma kirjanpitotoimisto, joten ei ole helppoa talouspuolen tradena mutta menköön. Onnea kaikille samoissa hommissa tahkoaville. Kannattaa varmaan ottaa reilusti palkka joka keharin yhteydessä tai muulloinkin puheeksi pomon kanssa varsinkin jos on siinä asemassa, että ei ihan heti löydy yhtä tehokasta tilalle.

    • kirjanpitäjä Tre

      Mulla on vuoden verran työkokemusta tilitoimistotyöstä ja alempi korkeakoulututkinto. Työtehtäviin kuuluu kirjanpito, tilinpäätökset ja veroilmoitukset. Palkka nyt 2700 e/ kk. Kaikille pienissä tilitoimistoissa kituville suosittelisin firman vaihtoa. Isommat tilitoimistot maksavat paremmin, pk-yrityksistä puhumattakaan. Yksi kaveri saa ostoreskontran tekemisestä Tampereella 2600 e/kk.

    • pk-seutu123

      Itse olen pk-seudulla kirjanpitäjänä. Kausiveroilmoitukset, reskat, tulos ja tase, palkkojen yhteyshenkilö. liksa 3700,-

    • ehdotus taämänkin

      Jos ammattitaito on hyvä, niin miksi ette perusta omaa tilitoimistoa? Teillä olisi kaikki tietotaito oman yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen. Esimerkiksi kotikonttorista käsin kun tekisi töitä, niin ei tarvitse pistää rahaa toimitiloihin tms. Toki rahaa menee hyvään tietokoneeseen ja ohjelmistoihin, mutta voihan sitä alussa tehdä töitä yrittäjänä oman työn ohessa tai vaikka siirtyä tekemään töitä omalle työnantajalleen siten, ettei ole enää työsuhteessa vaan "alihankkijana".

      • Tympääntynyt

        Hyvä ehdotus. Tilitoimistoalalla asiakaskunnan kasaaminen vaan vie pirusti aikaa ja olisi hyvä olla muutamia alla kun aloittaa. Eli muutama eka vuosi voisi mennä ihan täysin persnetolla ennen kuin alkaisi jäämään mitään käteen.

        Toinen ongelma on että yhdenmiehen toimistoihin ei luoteta esim jos yrittäjä sairastuu tai lopettaa niin asiakas on ongelmissa. Pitäisi saada muutaman hengen porukka kasaan tai joku työntekijä heti alkuunsa.


      • Ostamalla?
        Tympääntynyt kirjoitti:

        Hyvä ehdotus. Tilitoimistoalalla asiakaskunnan kasaaminen vaan vie pirusti aikaa ja olisi hyvä olla muutamia alla kun aloittaa. Eli muutama eka vuosi voisi mennä ihan täysin persnetolla ennen kuin alkaisi jäämään mitään käteen.

        Toinen ongelma on että yhdenmiehen toimistoihin ei luoteta esim jos yrittäjä sairastuu tai lopettaa niin asiakas on ongelmissa. Pitäisi saada muutaman hengen porukka kasaan tai joku työntekijä heti alkuunsa.

        Yksi vaihtoehto on tietenkin ostaa valmis tilitoimisto. Silläkin alalla on käynnissä suurten ikäluokkien eläköityminen, ja moni olisi valmis luovuttamaan toimistonsa hyviin käsiin kohtuuhintaan.

        Siinä saisi valmiin asiakaskunnan, softat ja mahdollisesti henkilöstönkin.


    • talousihminen_99

      Kirjanpitoa tilinpäätöksineen ja sisäistä laskentaa raportointia johdolle. Palkka reilut 3500 e/kk pk-seudulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe