Suihkutissit aiheuttaa mahavaivaa

ahistus

Apua... Meillä on 4-viikkoinen neiti. Imetys sujuu ihan kivasti, mutta maitoa tulee vähän liikaakin. Tyttö syö päivisin n. 2 tunnin välein, ellei satu nukkumaan pitempiä unia, jolloin syömisväliksi tulee n. 3 tuntia. Öisin syö joskus 2 tunnin välein, joskus 3-4 tunnin välein. Vaihtelee vielä aika paljon nuo yöt. Ongelmana meillä on se, että multa tosiaan tulee maitoa ihan suihkuamalla, ja tyttö joutuu hotkimaan, jolloin mahaan menee ilmaa, ja se tietysti aiheuttaa mahavaivoja. Syömiseen menee kerrallaan max 5 minuuttia (!) ja silti tyttö pulauttelee aivan valtavasti. Harsoja kastuu päivässä monta. Meillä oli sama ongelma esikoisenkin kanssa. Onko mitään tehtävissä? Esikoisen kanssa pulauttelu loppui vasta kun kiinteät olivat kunnolla mukana kuvioissa. Välillä tuntuu että lopetan kohta syöttämästä vauvaa kun hän saa siitä vaan mahansa kipeäksi... (No, en tietenkään ole tosissani.) Syömisen jälkeen neiti on siis usein itkuinen ja pulauttelee sekä hikkailee. Öisin onneksi ei tätä ole, vaan tyttö nukahtaa syödessään. Pulauttelee kyllä unissaankin...
Lisäksi mulla on vasemmassa rinnassa nänni kipeä edelleen, olen laittanut Bepanthenia ja Lansinohia, mut edelleen siinä on halkeama ja imetys sattuu. No, ehkä se siitä menee ohi, oikea rinta on ihan kunnossa eikä imetys satu.

6

2451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nahfwdhjp

      Moi!

      Kokeile ensin lypsää käsin maitoa pois jotta varsinainen suihkutus hieman rauhoittuisi. Jos maitoa tulee koko ajan suihkuamalla kokeile rintakumeja joka vähentää rintaan kohdistuvaa stimulaatiota (tämä toimii myös jos toinen r-pää on kipeä). Imetysasentoja kannattaa vaihtaa niin että imetät selälläsi tai puoli-istuvassa asennossa, tällöin vauva joutuu imemään painovoimaa vastaan.
      Kipeään r-päähän voit kokeilla sitruunaa, ilmakylpyä, maitorahkaa ym..Kannattaa myös tarkastaa vauvan imuotetta onko se varmasti oikea juuri siitä rinnasta. Yleensä r-päät menevät rikki koska vauvalla on väärä ote rinnasta.

      Tsemppiä!

    • ,.-,.-,.-,.-

      Itse lypsän ennen jokaista syöttö, jos imetysväli on esimerkiksi tuon kaksi tuntia tai yli. Silloin ei suihkua yhtä paljon ja vauva säästyy monelta vatsavaivalta. Saattaa olla, että lisää hieman maidontuloa, mutta en näe juuri eroa sillä, lypsänkö puoli desiä vai kaksi, joten ihan sama. Pääasia on, ettei vauva kärsi ja itsekin pääsee helpommalla. Ja tasoittuu se maidontulo joka tapauksessa jossain vaiheessa.

    • refluxinen

      Voipi johtua liian suuresta maidon tulemisesta liian nopeasti. Oletko koittanut lypsää eka vähän pois?
      Pulauttelu, hikka, kiukkuisuus jne. Meillä epäillään reflux-tautia, tutkimukset kesken vielä. Juttusi kuulostaa täysin samalta kuin meillä. Voi olla tietty ihan normaaliakin, mutta kannattaa muistaa tämä reflux-asia, se kun on alihoidettu vaiva vauvoilla ja neuvolasta ei ainakaan kannata apua tai neuvoja pyyttää, lastenlääkärille vaan jos rahkeet riittää.Kannattaa tarkistuttaa vauvan imuote jos sulla rinnanpäät rikkoutuu ja kipeytyy vieläkin.

    • 25

      Minulla tulee myös suihkuamalla mutta eipä ole tullut vatsavaivoja vauvalle. Ainoa tuo puklauttelu oli aluksi mut sekin loppui kun alettiin kiinteille.

    • 3kk pojan mami

      Sanotaan että kannattaisi syöttää useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta (Kun toinen rinta jää näin tyhjentymättä, välittää se rinnoille viestin siitä, että maitoa muodostuu kysyntään nähden liikaa, ja että muodostumista voi siis vähentää) EI lypsää maitoa pois ennen imetystä koska tämä taas antaa ihan päinvastaisen singaalin eikä ongelmasta pääse eroon ikinä! Meillä tämä auttoi, eron huomasi heti kun erehdyin taas kokeilemaan vuorotellen syöttämistä. Joten suosittelen kaikkia teitä suihkutissejä kokeilemaan jos olisi apua :) Tässä aiheesta lisää; http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html
      Ja mahavaivoihin löytyy apteekista lääkkeitä mm.disflatyl, cuplaton, gefilus yms.

    • xsldfkjasdölfkjs

      1.: röyhtäytä kunnolla, kaikki vauvat ei meinaa osata mutta pidä pystyssä reilummin.
      2.: vauvan sängyn pääty pystynpään, eli pään puolelle pinniksen jalkojen alle kasat kirjoja siten että sänky on reilusti vinossa jottei tule takaisin virtausta maidon kanssa. Tyyny ei vastaa samaa. Neuvo on neurologilta.
      3.: syöntivälit, pidä kiinni siitä että taukoa tulee sen 2-3 tuntia, älä imetä liian usein koska kierteeseen joudut muutoin.
      4.: vähän voisi alusta pumpata pois, tai sitten enemmänkin ja maito pakkaseen tai pullosta annettuna. Varo liikaa pullotusta ettei mene mielenkiinto imetykseen kun alkaa jossain vaiheessa tajuta että tissi tekee vatsavaivoja ja pullo ei.
      5. : pitkää pinnaa, lapsi oppii syömisen ja röyhtäyksen jossain vaiheessa vaikka olisit mikä suihkutissi tahansa. Minulla kahden lapsen kanssa sama homma mutta alkuvaikeuden jälkeen olin loppujen lopuksi tyytyväinen kun imetyskerta menee nopeasti ohi ja taas päästään vauhtiin leikkimään toisenkin lapsen kanssa.

      Bepanthenin salva on parasta ja sitä vain usein. Usein myös nännien suihkutusta lämpimällä vedellä. Itse molemmilla lapsilla purin hammasta alkujaan kun tissit oli verillä, mutta sitkeys palkitaan ja ohi meni.
      Minulla on toinen rinta enemmän maitoa antava ja molemmat lapset onkin sen vähemmän antavat hyljänneet jossain vaiheessa melkein kokonaan. Voihan se olla että sinullakin tuo kipeämpi on vähän antava ja lapsi imee vielä kovempaa kun maitoa ei tulekaan riittävästi? Kipuun padadolia tarvittaessa jotta et olisi liian kipeä ja jotta maidontulo ei tästä kivusta häiriintyisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe