Inspiraatio täysin kadonnut??

motivaatioton

Sanokaas, mistä sitä inspiraatiota saa?

Olen harrastanut kuvausta useamman vuoden, aluksi filmijärkkärillä, pokkarilla ja viimeiset 3 vuotta digijärkkärillä.

2 vuotta meni kuvatessa kaikenlaista ja photoshopattua niitä kuvia. Mutta viimeiset 1-1,5 vuotta on tuntunut siltä, ettei tästä maasta enään löydy mitään valokuvattavaa, tuntuu että ulkona on vain harmaata paskaa ja kosteita puskia mitkä ei kiinnosta ketään... ja kuvatkaan ei näytä miellyttäviltä jos tälläsellä syyssäällä menee kuvaileen :/

Ulkomailla onkin ihan eri asia, siellä kuvailee mielellään melkein mitä tahansa, mutta ulkomaille ei valitettavasti pääse läheskään niin useasti kuin haluaisi.

Mistä motivaatiota valokuvaukseen?? Kertokaas :D

11

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen samanlainen

Niin, kyllä on Suomi on paska maa mitä tulee valokuvauskohteiden kiinnostavuuteen. Ei vuoria, ei vanhoja kaupunkeja, muutama hassu linna jotka kaikki on nähneet. Puoli vuotta pelkkää sohjoa ja lumihankea. Kesällä yhtä männikköä ja pajupusikkoa.

Ihmisetkin täällä sellaisia hapannaamoja että millään ei saisi kuvata niitä, ja vaikka saisikin, ei sillä niin väliä, koska ovat niin rumia kumminkin.

Valokuvaus on niinkuin nuori rakkaus, pari v. kestää, sitten sammuu ja koittaa arki.

• Nikon D90

Aloita vaikka uusi ura kuvaajana. Yksi alue jossa aina riittää on makrokuvaus. Siinä maailmassa jota me yleensä emme huomaa on paljon kiinnostavaa kunhan sen joku tuo esille.

Kohta tulevat syksyn värit jotka ovat todella hyvää ainesta kunhan hieman katselee ympärilleen ja hakee uusia kuvakulmia.

• harmaata?

Noin mullekin usein käy.

Hoidan tautia käymällä taidenäyttelyissä ja baletissa (baletilla on melkoinen vaikutus vaikkei uskisi). Opiskelen sommittelu ja harmoniasääntöjä, katselen kuvia valokuvauksen alkuajoilta.
      Sitten yritän kuvata jotain kohdetta jossa olen aina ennen epäonnistunut.
      Syksyn harmaus ja sade on mukava haaste kuvaajalle.

• Toisinaan puuduttaa

Kuvausväsymystä täälläkin - syksyä ja kaamosta odotellessa. Ulkomailla kuvaaminen tuo uutta haastetta, koska ympäristö on erilainen ja ihmiset vaatetuksineen erilaisia kuin kotona. Itselläkin hienoja elämyksiä. Välimeren rantakaupunkien iltaelämä on jotain, mitä meiltä ei taida löytyä mistään. Siellä on pitkä kulttuuriperinne ulkona syömisestä ja riehakkaasta ajan kuluttamisesta. Suomen ja pohjoisen pallonpuoliskon kuulasta valoa ja valoisia kesäöitä ei silti voita mikään helteisen maan samea lämpöväreily, jos maisemia kuvaat. Kuvaaja joutuu tekemään valintoja iltaviihteen/seurustelun sekä hienon ilta- tai aamuvalon kesken. Myönnän kaipaavani vuoristomaisemia Suomeen. Toisaalta Kainuu esim. kanjoneineen kannattais kokea. Kyllä meilläkin mahtavia paikkoja riittää. Mikä estää matkustamasta Tatralle pidennettynä viikonloppuna tai Kalliovuorille lomalla. Ainakin oppii arvostamaan kotiseudun kuvauskohteita.

Uusia aluevaltauksia voi olla (ensin tuttujen) ihmisten portrettimainen kuvaaminen, makro- tai lähikuvaus (alkuksi halvempaa loittoputkilla ja Canon Close-Up 500D, joka tekee nykyisestä obiskastasi täysin uuden), mikä tahansa teema/kehityskulku ja sen kuvailmaisu. Salamavalon kanssa kuvaaminen on ihan huippua, jolloin kuvat valottuvat täysin uudella tavalla ja uusilla efekteillä.

Perinteisistä opeista irtautuminen ja uusien kuvakulmien etsintä - laajakulmaobjektiista kaikki irti, terävyysalue 28 cm - ääretön. Mitä jos et kuvaisi enää suoraa maisemaa tai pelkkää linnan muuria, vaan teet siitä epäterävän taustan. Etualalla terävänä voi olla joku mielenkiintoinen puska, puu, ihminen, tms. Laskeudu mahallesi maahan, hae uusia kuvakulmia. Ei kannata kuvata samalla tavalla kuin kaikki muut. Ihan varmasti kaikista tutuista kohteista saat uutta irti.

Mitäs ominaisuuksia kamerassasi on? Aika luo epäterävyyttä, aukko syvyyttä. Kamera jalustalle ja sopivan pitkä aika. Taustalla joku puhkikulutettu linna tai pyhättö. Ohi ajavan auton liike-epäterävyys ja väri tai valo tuo tarinaan uuden otteen, vain esimerkkinä. Tai toisinpäin; edessä kiinteä kohde, ja taustalla vaikka auton tai pyöräilijän liike-epäterävyys. Istu kaverin (tai lapsesi) kanssa pyörivään lasten karuselliin, löytyy joka leikkipuistosta. Nyt kun on syksy, taustalta voi löytyä värikkäitä puita. Ota kuva kaverista 1/30s tai 1/15s valotusajalla. Räpsäytä siinä kohtaa, missä tausta on värikkäin, rajaa oikein. Luulen, että yllätyt.

Studiokuvaukseen perehtyminen opettaa millainen merkitys on hallitulla valaistuksella. Ei silti tarvitse hankkia studiota, mutta on hyvä ymmärtää valon ja valistuksen hallinnan merkitys kuvan onnistumiselle.

Minusta kaikki tämä kulminoituu lopulta kysymykseen, miksi kuvaan. Reppu painaa, varusteisiin on kulunut paljon rahaa ja istut tunteja PC:n ääressä. Onko mieltä? Missä vaiheessa kuvista voisi saada kohtuullisen korvauksen?

• Pistänpä uuden vastaus taas :D

Kalliovuoret kuulostaisi ihan mukavalta, tosin mennään perheen kanssa (olen siis 20v) niin noita muita ei sinänsä sellaiset haittaa :D tosin yleensä haetaan kohteista perus hotelli rannan lisäksi maisemia, Teneriffan vieressä Gomeralla jossa oltiin kerta, siellä oli järkyttävät kanjonit ym., olispa ollu sillon digijärkkäri hommattuna.

Tarkoitatko salamavalolla esim. päivänvalossa vai mitenkä, olen lukenut asiasta ja osaan salamaa käyttää tiettyyn pisteeseen asti, mutta välttellyt sitä kummiskin kun yleensä tullut epäluonollinen valaistus.

Valokuvaajasta en tiedä urana, kyllä osaan mutta en kyllä ammattilaistasolla. Tai en tiedä, mitä ammattivalokuvaajat yleensä kuvaavat? Konflikteja? Tapaturmia? Politiikkoja? Taidetta?

• isthisagoodname kirjoitti:

Pistänpä uuden vastaus taas :D

Kalliovuoret kuulostaisi ihan mukavalta, tosin mennään perheen kanssa (olen siis 20v) niin noita muita ei sinänsä sellaiset haittaa :D tosin yleensä haetaan kohteista perus hotelli rannan lisäksi maisemia, Teneriffan vieressä Gomeralla jossa oltiin kerta, siellä oli järkyttävät kanjonit ym., olispa ollu sillon digijärkkäri hommattuna.

Tarkoitatko salamavalolla esim. päivänvalossa vai mitenkä, olen lukenut asiasta ja osaan salamaa käyttää tiettyyn pisteeseen asti, mutta välttellyt sitä kummiskin kun yleensä tullut epäluonollinen valaistus.

Valokuvaajasta en tiedä urana, kyllä osaan mutta en kyllä ammattilaistasolla. Tai en tiedä, mitä ammattivalokuvaajat yleensä kuvaavat? Konflikteja? Tapaturmia? Politiikkoja? Taidetta?

Missäköhän aineissa oon kirjoitellut kun ei suomikaan suju enään :D

Eli siis Kalliovuoret kuulostaisi mukavalta, mutta perheen kanssa kun mennään niin sellaset ei yleensä kiinnosta***

• Tuo just ettei täällä ole kuin tasapaksua maastoa ja harmaata mössösäätä, ja vaikka on se harmaa sääkin ihan mukavaa, mutta kun ei kuvia auta. Ja ihmisistä ei saa kuvia... paitsi lepposista pulsuista terasseilla :D Pitäisi sitä kameraa kantaa joka paikassa, niinkuin "ennen vanhaan"...

Ja joku wideangle tai makrolinssi vois olla ihan hyvä päivitys noihin kamoihin, kun kyllä tolla perus objektiivilla saa kaikenlaista kuvattua mutta mutta vois muutakin koittaa ja just saada sitä uutta "näkemystä" kohteisiin... kaveri osti clas ohlsonilta pari vuotta sitten, vähän epäilevästi, objektiivin, Tamronin muistaakseni oli, mutta ihan asiallinen vehje.

Kiitoksia vinkeistä :D jos vaan tulee mieleen niin pistäkää ihmeessä, muitakin samankaltaisia tapauksia varten :)

• Suomesta löytyy

mäntymetsää ja pajupuskikkoa, eli ei oikein kuvauksellista maisemaa.
      Mutta on meillä sentään pitkästi merenrantaa ja jonkin verran saaristoa.
      Ja lappi on ihan kuvauksellinen eri vuodenaikoina.

• no hätä

Ihan eka kerralla mun paras lääke oli uusi valovoimainen laajakulma 24mm/35.
      Seuraavalla kerralla taudin iskiessä liityin kamerakerhoon.
      Yhtenä sadesyksynä luin kaikki lähikirjastojen valokuvauskirjat.
      Viimeksi lääkkeinä oli uusi innokas malli ja C1:n opettelu.

• oiioiyuty

Luulen, että tautiin auttaa muusa parhaiten.

• Canonisti minäkin

Ei huono lähestymistapa. :) Uuden kuvausalueen, olis se sitten nude tai jotain muuta, tuo uusia haasteita.

Toinen vaihtoehto on jonkin uuden tekniikan tuominen harrastukseen. Itselläni se oli viimeksi 6x6 kameran osto tai oikeammin kinarikaluston myynti ja Hasselbladin sekä 6x6 diaprojektorin osto. Myös A3 tulostin on jotain, joka tuo uusia ulottuvuuksia.

IItse olen mietinyt studiasalamapaketin ostoa. Valaistus on ollut minulle vähän hepreaa. Studiosalamailla pääsee nähdäkseni kiinni ihan perusasioihin. Halvimmat paketit ovat alle 400€, josta on iloa pitkäksi aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2255
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      158
      1857
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      176
      1393
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      855
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      776
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      769
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      672
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      633
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      601
    Aihe