Terveen mielen malli

mens sana in corpore

Onko olemassa tervettä mieltä? Sellaista jota ei tarvitsisi lääkitä?
Mistä sen tunnistaa?

6

147

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä on

Sehän pitkälti määrittelykysymys. Keskushermostolääkkeitä ei tarvitse monikaan "sairaaksi" diagnosoitu, vaikka niin on uskoteltu.

Usein sanotaan, että hyvä mielenterveys on kykyä rakastaa ja tehdä työtä.

Jotain sellaista se on.

• Martin Seligmanin mukaan:

MIELITERVE IHMINEN

"- pyrkii itse hallitsemaan elämänsä tärkeimpiä asioita eikä jätä elämäänsä
        toisten hoidettavaksi
        - tuottaa ratkaisuja sen sijaan, että analysoi jatkuvasti omia ongelmiaan
        - uskoo puutteista huolimatta saavansa paljon elämältään
        - hyväksyy itsensä sellaisena kuin on
        - on kiitollinen siitä, mikä elämässä on hyvin
        - kykenee rakastamaan ja vastaanottamaan rakkautta
        - palvelee ja tekee työtä toisten hyvinvoinnin eteen
        - katsoo innostuneesti eteenpäin, etsii hyvää huomista ja uskoo voimiensa lopulta riittävän tavoitteiden saavuttamiseen
        - ottaa täyden vastuun hyvinvoinnistaan ja pitää hyvinvointia tärkeimpänä arvonaan
        - päästää irti masentavasta eilisestä, antaa anteeksi itselleen ja toisille eikä mieti turhaan asioita, joita ei voi enää muuttaa."

• iloa elämään

"Usein sanotaan, että hyvä mielenterveys on kykyä rakastaa ja tehdä työtä."

Sama asia: työ on rakkautta näkyväksi tehtynä. Elämän sisältö on rakkaudessa.
        Ilman rakkautta elämästä katoaa mielekkyys. Kaikkki hyvä toiminta on rakkautta.

Lääkkeitä tai ei kannattaa etsä itselleen työ tai harrastus, joka tuottaa iloa,
        hyvää mieltä.

• Eli jos

ei rakasta lähimmäistään tai tee työtä, niin on hullu ja joutuu lukkojen taakse!

• Elämä on

En puhu pakkohoidosta mitään.

• on,

Se että hyväksyy elämän sellaisenaan ja kuoleman. Hyväksyy muut luonnolliset ihmiset sellaisena kuin ovat. Hyväksyy omat ja muiden heikkoudet, tiedostaa myös hyvät puolet ja käyttääkin niitä yhteiseksi hyväksi. Hyväksyy luonnon ja eläimet, ihan kaiken ja se itsessään on jo täydellinen. Ei tarvitse sörkkiä. Luonto tietää itse parhaiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      60
      1616
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      93
      1028
    3. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      44
      787
    4. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      770
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      280
      743
    6. Lääkäri Ari Miettinen kuollut 50-vuotiaana

Sillähän on Youtubessa paljon videoita.
      Maailman menoa
      46
      722
    7. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      255
      684
    8. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      50
      623
    9. " Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?

Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied
      Pyhäjärvi
      78
      587
    10. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      113
      567
    Aihe