kandn työ?

hukassaaaaaaaaa

ongelma? alotin nyt tekemään kandia ja tulin pienen ongelman eteen, aiheenani on tarkastella erään bakteerin ja sairauden välistä yhteyttä, tekijöitä löytyy näiden kahden välillä paljon, mutta mua hankaloittaa toi "tutkielma"-käsite, musta työstä on tulossa tosi faktanomainen ja luettelen tekijöitä,

miten faktatekstin voi oikeasti saada tutkielman muotoon?

kyllähän mä lopulta kerron, että monet tekijät on ollu osasyynä, mutta "miten sitä pohdintaa voi todella saada faktatekstiin?

ARVOSTAISIN JOS JOKU VOISI OIKEASTI AUTTAA!

4

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riinas84

Ohjaan itse DI-opiskelijoiden kanditöitä tällä hetkellä, mutta koitanpa silti auttaa hieman. Olet siis varmaankin tehnyt kirjallisuushakuja (kirjoja, artikkeleita, opinnäytetöitä). Sitten vain esittelemään toisten tekemiä tutkimuksia ja niissä todettuja asioita (lauseenmuodostuksen apuna voit käyttää kysymyksiä kuka teki? mitä teki? mitä tuloksia sai? mitä johtopäätöksiä teki?). Voit itse tulkita esitettyä dataa ja tehdä johtopäätöksiä koko materiaalistasi, esim. mitä asioita pitäisi vielä tutkia, antavatko eri tutkimukset samoja tuloksia vai eri tuloksia, pystytäänkö tutkimustuloksia käyttämään suorien ratkaisujen kehittämiseksi.

• hukassayhä

Moi

Kittti alkuneuvoista! Kuitenkin mulla on oikeesti tuskaa ton kanssa. Osaatko sanoa yhtään esimerkkiä kandityöstä, joka olis ollut luonteeltaan faktanomainen, mutta tehty tutkielmaksi. Löytyykö näitä kanditöitä mistään? Haluaisin vähän katella tyyliä?

• riinas84

En oikein tiedä, mitä haet takaa puhuessasi faktanomaisesta ja tutkielmasta. Kirjallisuustyössä esitellään aina faktoja, jotka joku on joskus todistanut. Kandityöt ovat kaikki julkisia, ja googlettamalla vaikkapa yksinkertaisuudessaan "kandityö" saat vaikka millä mitalla eri yliopistoissa tehtyjä kanditöitä hakutuloksiin. Jotkin töistä ovat vain aiempien tutkimustulosten esittelyä, ja mielestäni tutkielman tekee se, että kirjoittajalla on ollut jotakin omaa antaa aiheeseen, kuten aiemmin jo mainitsinkin. Kaikki kirjoittamasi ei siis saa olla vain toisten tutkimusten referointia, vaan sinun pitää pystyä itse tekemään päätelmiä datan perusteella. Mutta jos sinulla ei ole kattavaa kuvaa käyttämästäsi materiaalista, ei sinulla juuri ole mitään mahdollisuuksia tehdä siitä päätelmiäkään.

Tuon enempää en osaa näin anonyymisti auttaa, koska en tunne alaasi, enkä halua suoraa linkkiä laittaa mihinkään kandityöhön ja sitä kautta ottaa kantaa siihen, mikä yksittäinen kandityö mielestäni on hyvä ja mikä huono.

• &&&

Mikä nyt sitten on mielestäsi tutkielma? Siis jos tämä on kirjallisuustutkimus niin siinähän käydään kirjallisuutta läpi ja esitetään mitä siellä kirjallisuudessa asiasta on. Asiaa mielestäni helpottaa jos koko juttu tehdään jonkin asian vuoksi eikä muuten vaan. Esim. jos kuvittelet, että sinulla olisi potilas jolla on tuo sairaus. Selvität kannattaako antaa jotain antibioottia ja mistä voi päätellä että se toimii. Antibiooteillahan on myös sivuvaikutuksia ja antibioottiresistenssiä, joten niiden antaminen ei ole selviö. Eli tavallaan projisoit tuon kirjallisuuden tähän potilaanhoitamis tms. tapaukseen. Toisaalta jos pitää tehdä nimenomaan review-tyyppinen juttu, missä käydään läpi tutkimuksia ilman omaa sovellusta, niin veikkaan että parempia malleja ovat tieteellisissä lehdissä julkaistut review-artikkelit. Googlaat jotain review, journal, bacteria jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      1992
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe