Helppiä lipaston entisöintiin.

just older

Antakaas vinkkejä appiukonmäntyisen lipaston uusintaan, millä lakalla lakata se ja monestiko pitää hioa?

Lipasto mäntyä ja ruiskutettu jollain huonolla teollisuuslakalla aikoinaan, näyttää onnettomalta, haluaisin paremman lakkapinnan siihen.

Toinen kysymys. Entäpä puinen ruokapöytä, jonka pinta niin kulunut ja inhottavat hiusvärijäljet jääneet pöydän pintaan, mutta muuten hyvä pöytä, jota en haluaisi hävittää?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

1

969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näppistuntumalla

Minä olen hionut kokopuisista huonekaluista lakan hiomakoneella kokonaan pois. Olen hionut karkealla niin kauan, että olen saanut puhtaan ja tasavärisen puupinnan esiin. Sen jälkeen olen siirtynyt hienompiin papereihin aina 180 asti.

Jos lipasto on viilutettu, niin koneella hioen viilupinta puhkeaa tai ohenee tosi herkästi, ja lipsato on entinen. Viilutetun hioisin varovaisesti ja huolellisesti kauttaaltaan käsin. Pinnan uudistaisin alkuperäisen kaltaisella lakalla. Silloin ei ole niin tarkkaa, että kaikki vanha lakka on poistettu, koska uusi lakka sulautuu vanhaan. Vaikea sanoa, minkä tyyppinen alkuperäinen lakka on. Sen vois päätellä siitä, milloin lipasto on valmistettu.

15 vuotta sitten, kun minulla ei ollut hiomakoneita, putsasin erään astiakaapin lakanpoistajalla. Sellulakka oli paikoin imeytynyt syvälle loimukoivun epätasaiseen puuainekseen, ja jouduin vielä hiomaan pintaa aika paljon käsin.

Jos lipasto on jostain 1950 luvun paikkeilta, niin se voi olla lakattu sellulakalla. Se on kovaa, ja alkuun voi tuntua, että lakka ei lähde. Jos lakkaa on imeytynyt syvälle, eikä kaikkea saa pois, niin toisentyyppisellä lakalla pinnasta voi tulla laikukas.

Kunnostin pari vuotta sitten -50-60 luvuilla valmistetut umpikoivuiset keittiökalusteet, jotka oli lakattu sellulakalla. Hioin ne puuta myöden puhtaiksi, ja lakkasin uudestaan sellulakalla. Ovet olivat niin kuluneet ja vielä viilutettuja, että onnistuin vain neljässä ovessa. Loput kaapit ovat toistaiseksi avokaappeina. En ole kiirehtinyt ovien kanssa, kun astiat ovat kätevästi käden ulottuvilla.

Yhden seinäkaapin kokopuisen rungon hioin vähän aikaa sitten puuvalmiiksi, ja pinta on niin puhdas, että ajattelin vahata sen. Viilutetuista ovista on lakka kuorinut lähes kokonaan pois. Saan ne helposti niin puhtaaksi, että ne voi vahata.

Minulla on enemmänkin noita 40-60 luvun koivuisia kokopuuhuonekaluja. Niitä on helppo kunnostaa. Pari lipastoa, pöytä, tuoleja ja kamapauspöytä odottavat vielä vuoroaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe