Soveltuvuustesti työpaikkaa haettaessa?

Jukka

Onko kukaan ollut MPS-yhtiöiden järjestämissä soveltuvuustesteissä? Tai muissa soveltuvuusteisssä työpaikkaa haettaessa? Millaiset ne ovat? Itse pitäisi sellaisiin mennä. Kertokaahan!

päivän mittaiset kuulemma ainakin. IT-ala on kyseessä minun tapauksessa. Kokemusta alan hommista löytyy muutama vuosikin jo, mutta missään soveltuvuusteisteissä en ole koskaan ollut en.

Kiitos vinkeistä!

Jukka

17

7438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

On tullut käytyä vuosien mittaan muutaman kerran.
      MPS:llä kesti noin 4 tuntia
      Perussisältö on suunnilleen sama, järjestys voi vaihdella paljon:
      - haastattelu (suomeksi ja englanniksi tai muulla kielellä tehtävästä riippuen)
      - jatka kesken eräisiä kuvia (sama 2 kertaan, mutta pitää piirtää uudet kuvat samoista pohjista)
      - lukuisia erilaisia monivalintakysymyksiä, joilla testataan luonnetta (aika määritetty)
      - joissakin myös mustetäplän kuvaustesti

Tärkeintä on, että vastaat rehellisesti testeissä.
      Ota rennosti, niin hyvin menee.
      Tsemppiä!!!

• Teekkari

Moro,

olin tossa keväällä MPS:n testissä, joka kesti vajaa 8h.

Siinä oli ryhmätehtävä englanniksi (testais kai lähinnä ryhmätyökykyä ja toissijaisesti englantia), henk. koht. haastattelu, pari "palikkatestiä", armeijatyyliset kyllä/ei ~200 kysymystä, ainekirjoitus englanniksi, sitten oli jotain "täydennä lauseita" tehtäviä ja mitähän vielä...

Suoraan sanoen se oli yksi elämäni raskaimmista päivistä, mutta kyllä kannatti kun todennäköisesti työt jatkuu kesän jälkeenkin.. :)

http://www.tek.fi/opiskelijat/tt2001/annatko_muiden_ohjailla.html

Kannattaa nukkua hyvin edellinen yö ja koittaa vaan olla reipas :)

Onnea arvioon!

• Jani

aika turhia testejä ovat. Minusta ainakin aivan älytöntä, jos työnantaja tekee pelkän päätöksen jonkun psykologisen testinanalyysin perusteella. Eikö kouluissa ole jo ollut riittävästi vastaavia harjoituksia, esitelmiä, ryhmätöitä yms. seminaareja?

Tilanteet testeissä hyvin teennäisiä. Kysymyksillä varmaan kyllä pystyy narauttaan valehtelijan, sen uskon. Eiköhän ennen testejä kuitenkin työnantaja ole päätöksensä pääosin tehnyt, ellei sitten ole samanveroisia hakijoita useampia. Tällaiset psykologitesti-firmat rahastavat yrityksiä oikein urakalla. Kyllä koulutus ja aikaisempi työkokemus pitäis ratkaista työpaikan. Ihhoan sydämeni pohjasta vastaavia testejä, muutaman olen käynyt hikipäässä puurtamassa.

• Joo

Eikös probleema ole siinä että työnantajat nyt kumminkin käyttävät näitä turhia kalliita testejä. Jos nyt tällaisen työnantajaan leipiin yleensä viitsii lähteä, mitä on hyvä ensin miettiä, pitää kumminkin etukäteen tutkia millaisia vastauksia testissä kannattaa tarjoilla. Ainakin maksimoi mahdollisuutensa.

• CEO

Sen lisäksi että hakijalla on työtehtävään vaadittava koulutus, työkokemus ja osaaminen, myös hakijan SOVELTUVUUS työtehtäviin sekä tulevaan työympäristöön halutaan selvittää. Mitä pahaa siinä muka on?

Vaikka työnhakija olisi millainen guru ja kirjanoppinut alallaan, se ei välttämättä tarkoita sitä, että hän automaattisesti soveltuisi esimerkiksi tiimityöhön ja pystyy hoitamaan työtehtävänsä moitteetta ja tinkimättä tiukoista aikatauluista, kiireestä, vastuusta ja työpaineista huolimatta.

Kaikki eivät myöskään perusluonteensa ja asenteensa vuoksi sovellu työtehtäviin, joissa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä, puhumattakaan esimies- ja johtotehtävistä.

Soveltuvuustestit ovat tätä päivää ja ne on vain hyväksyttävä. Kyllä firmalla on oikeus erotella jyvät akanoista, määritellä omat valintakriteerinsä ja palkata hakijoista se joka heidän mielestään soveltuu tehtävään parhaiten.

• kaksi kertaa MPS:n testeissä

Psykologiset testit tehdään toivottomien tapausten poiskarsimiseksi, huippupisteillä ei niinkään ole merkitystä. Ei kannata pingottaa, testi on yleensä vain yksi osatekijä työnantajan tehdessä päätöstään.

• Kaikkitieturi
        kaksi kertaa MPS:n testeissä kirjoitti:

Psykologiset testit tehdään toivottomien tapausten poiskarsimiseksi, huippupisteillä ei niinkään ole merkitystä. Ei kannata pingottaa, testi on yleensä vain yksi osatekijä työnantajan tehdessä päätöstään.

Oletko sä muka psykologi ?

• MU
        CEO kirjoitti:

Sen lisäksi että hakijalla on työtehtävään vaadittava koulutus, työkokemus ja osaaminen, myös hakijan SOVELTUVUUS työtehtäviin sekä tulevaan työympäristöön halutaan selvittää. Mitä pahaa siinä muka on?

Vaikka työnhakija olisi millainen guru ja kirjanoppinut alallaan, se ei välttämättä tarkoita sitä, että hän automaattisesti soveltuisi esimerkiksi tiimityöhön ja pystyy hoitamaan työtehtävänsä moitteetta ja tinkimättä tiukoista aikatauluista, kiireestä, vastuusta ja työpaineista huolimatta.

Kaikki eivät myöskään perusluonteensa ja asenteensa vuoksi sovellu työtehtäviin, joissa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä, puhumattakaan esimies- ja johtotehtävistä.

Soveltuvuustestit ovat tätä päivää ja ne on vain hyväksyttävä. Kyllä firmalla on oikeus erotella jyvät akanoista, määritellä omat valintakriteerinsä ja palkata hakijoista se joka heidän mielestään soveltuu tehtävään parhaiten.

TIIMI; TIIMI, tinkiä tinkiä, puhumattakaan, tämä teksti on merkuri urvallin työntekijän.

• testaukset

Olen ollut kerran. Mielestäni rahastusta. Itse olisin saanut työpaikan vaikka olisin mokannut koko soveltuvuustestin.

Miten rahastus menee? Henkilö pyrkii töihin yritykseen A ja käy soveltuvuustestissä. Vuoden päästä hän pyrkii yritykseen B ja taas hänelle tehdään samassa konsulttifirmassa soveltuvuustesti. Rahastetaan toinenkin firma, vaikka tulokset löytyvät konsulttifirman arkistosta. Näinkö se menee? Siksikö näitä testituloksia ei anneta kirjallisesti testattavalle henkilölle?

No, business makes business.

• Minä

Olen ollut soveltuvuustesteissä noin 6 kertaa (ammattikorkeakoulun ja eri työpaikkojen).

Monessa tapauksessa testitulokset ovat olleet täysin erilaisia (toisessa testissä sain huippupisteet matemaattisesta lahjakkuudesta ja toisessa taas matemaattinen lahjakkuus oli pohjamudassa. Toisessa testissä olin yhteistyökykyinen ja esiintymistaitoinen, vaikka olin kieltäytynyt 10 minuutin esiintymisestä!).

Lisäksi olen jo lukioaikana menettänyt luottamuksen Rorschachin eli ns. musteläikkätesteihin, joita tehdään joka ikisessä soveltuvuustestissä.
        Monet tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet läikkätestit epäluotettavaksi.

Itse huvittelen keksimällä mitä mielenkiintoisimpia selityksiä läikkätestissä, koska tiedän arvioimisperusteet vastauksille.
        (Näitä perusteitä löytyy myös netistä: http://www.deltabravo.net/custody/rorschach.htm )

En ole kertaakaan kuitenkaan menettänyt työpaikkaa huvitteluni takia, ja jos menetänkin tulevaisuudessa, ehkä työpaikka ei edes ole sopiva, jos he tuomitsevat hakijan typerän projektiivisen testin perusteella.

Kyllähän tietenkin soveltuvuustestiin kuuluu myös muutakin kuin projektiiviset testit, mutta mielestäni näiden muiden testien perusteella ei voi vetää luotettavaa arviota ihmisestä ja hänen kyvyistään. Juuri sen takia olen varmaan saanut niin ristiriitaiset arviot eri testeissä.

Lehdissä on myös viime aikoina ollut paljon artikkeleita soveltuvuustestaajien epäpätevyydestä, joten jokaisen työpaikan kuitenkin pitäisi suhtautua varauksella soveltuvuustestin tuloksiin.

• Töitä saa muutenkin
        Minä kirjoitti:

Olen ollut soveltuvuustesteissä noin 6 kertaa (ammattikorkeakoulun ja eri työpaikkojen).

Monessa tapauksessa testitulokset ovat olleet täysin erilaisia (toisessa testissä sain huippupisteet matemaattisesta lahjakkuudesta ja toisessa taas matemaattinen lahjakkuus oli pohjamudassa. Toisessa testissä olin yhteistyökykyinen ja esiintymistaitoinen, vaikka olin kieltäytynyt 10 minuutin esiintymisestä!).

Lisäksi olen jo lukioaikana menettänyt luottamuksen Rorschachin eli ns. musteläikkätesteihin, joita tehdään joka ikisessä soveltuvuustestissä.
        Monet tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet läikkätestit epäluotettavaksi.

Itse huvittelen keksimällä mitä mielenkiintoisimpia selityksiä läikkätestissä, koska tiedän arvioimisperusteet vastauksille.
        (Näitä perusteitä löytyy myös netistä: http://www.deltabravo.net/custody/rorschach.htm )

En ole kertaakaan kuitenkaan menettänyt työpaikkaa huvitteluni takia, ja jos menetänkin tulevaisuudessa, ehkä työpaikka ei edes ole sopiva, jos he tuomitsevat hakijan typerän projektiivisen testin perusteella.

Kyllähän tietenkin soveltuvuustestiin kuuluu myös muutakin kuin projektiiviset testit, mutta mielestäni näiden muiden testien perusteella ei voi vetää luotettavaa arviota ihmisestä ja hänen kyvyistään. Juuri sen takia olen varmaan saanut niin ristiriitaiset arviot eri testeissä.

Lehdissä on myös viime aikoina ollut paljon artikkeleita soveltuvuustestaajien epäpätevyydestä, joten jokaisen työpaikan kuitenkin pitäisi suhtautua varauksella soveltuvuustestin tuloksiin.

Testeihin kuluu kallista omaa aikaa, menkööt muut ,mä en.

• Toistaitoinen

Testeihin tarvitaan VERROKKI testattavia.

Sinne van ilmaiseksi aikaa tuhlaamaan

• ll44

Itse ole vaatinut, että testi suoritetaan viikonloppuna tai työpäivän jälkeen. Jos ei ole sopinut niin tällöin paikka ei ole tarkoitettu minulle. Aivan huu haata nämä kysyiset testit ovat,

• ATK-Tahvo

oon 15 vuotta tehnyt alan hommia ja hain toiseen firmaan, samanlaisiin hommiin. Soveltuvuustesti antoi tulokseksi 'Ei sovellu', syynä oli mm. mahdollisesti heikko stressinsietokyky. Tässä nyt odotellaan soittoa että pääsenkö töihin vain enkö pääse...

• Daria

Toivottavasti työnantaja on fiksu ja käyttää maalaisjärkeään! Kerro miten kävi. Itse odottelen omia testituloksiani ja kanssa jännittää.

• mensaihmiset

Mitään maalaisjärkeä käytä, "maalaisjärki" on yliopiston keksimä sana tyhmille kuten 4-silmille, eli tyhmille ihmisille jotka ovat pilanneet silmänsä jotta pitää pitää rillejä...

• mpstaitaaolla9

Olen ollut, "valitettavasti", IT alalla, Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Informaatioteknologian testissä olin...

Puoli kaupunkia jouduin kävelemään läpi että ... missä helvetissä tämä paikka on minne on kutsuttu on... Viitaniemessä jossain...

Oli kyllä... hirveä krapula oli... oli sininen Mynthon aski testissäkin mukana, valvoja opettaja sanoi että voin joo pitää sen Mynthon askin siinä, että siinä ei ole mitään sellaista tekstiä mikä haittaa koetta..

Bussi vei väärään suuntaan aluksi jne...

Lopulta pääsin perille, siellä oli sellaisia norkoilijan näköisiä ihmisiä siellä nojailevassa seinään...

Tuli se testi, josta sain äärimmäisen hyvät soveltuvuuspisteet, niillä pääsinkin sitten.

- ja hirveä krapula oli, että... Mynthonia pitää olla mukana kun on kova yskä, oikeasti oli.

Tuossa oli vielä naapurin kanssa vedonlyönti (pohjanmaalainen), että jos pääsen sinne niin ajan viikseni pois.
      - Pääsin ja näin tein... viikset pois :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe