Että tällasta kolleegoista

muaviljelijä

Minkä takia suomalainen maanviljelijä on niin katkera ja kateellinen toisille viljelijöille ja varsinkin sellasille, joilla on suht isot pinta-alat!
Erehdyin muutama viikko sitten kertomaan tutulle viljelijälle, että vuokraan lähistöltä 47ha ens kasvukaudesta lähtien. Eikös tää perkeleen kolleega välittömästi menny kyseisen isännän puheille ja yritti vuokrata pellot ittellensä. Ja kun ei onnistunu, niin oli tehny kaikkensa, ettei vuokrais peltojaan mulle. Niin törkeitä oli kaveri musta puhunu, että tekis mieli vetää turpiin.
Olis voinu joku muu uskoo, mutta ei tää kolleega tienny sitä, että vuokraaja on vaimon eno, jonka kanssa ollaan hyvissä väleissä ja tehdään kaikenlaista yhdessä.

23

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkän puukotusta,

      jalkakampitusta ja muuta myyräntyötä täällä maalla kyllä ostaan tehdä, eritoten silloin, kun kyse on maasta taikka omaisuudesta.
      Kannattaa pitää matalaa profiilia, muuten alkaa menemään huonosti naapureiden kanssa.

      • näin on

        Suomalaista maanviljelijää kateellisempi ei ole kuin toinen suomalainen maanviljelijä.


    • ei enää kateellinen

      Tuossa ei ole mitään uutta. Sehän on aina tiedetty, että suomalaista maanviljelijää kateellisempaa otusta ei ole olemassa.
      Suurin osoitus tästä on se, että maat ennemmin myydään puoleen hintaan toispaikkakuntalaiselle, kun sille naapurille jolla oikeesti olisi tarve lisämaille.

    • toista ranskassa

      Joskus itse ihmetellyt ihan samaa. Suomalaiset viljelijät eivät juurikaan tee yhteistyötä, paitsi jos toinen tila on esim. sukulaisen tila. Itse aikoinaan ehdotin muutamalle lähitilalle yhteistyötä muummoassa yhteisten puimurin, paskakärryn ja noukinvaunun kanssa. Ei käynyt heille, kun kaikkien pitää päästä tekeen omat hommansa esimmäiseksi. Kyseiset tilat aika pieniä, viljelyksessä oli 30-40ha. Silti nää hankki omat koneet.

      Mutta mennään ihan minne muualle tahansa, niin jokainen tila tekee yhteistyötä jonkun kanssa. Yhdellä ranskalaisella tilallakin jossa käytiin viime vuonna, kaikki koneet traktorista lähtien oli yhteisiä parin naapuri tilan kanssa ja neuvoja ja apua annettiin naapuri tiloille auliisti. Toista kun täällä meillä. Apua ei meinata antaa edes rahalla ja sitten jos jotain sattuu, niin sitä vaan naureskellaan ja sanotaan että ihan oikein sille.

      • sama homma

        Itsellä samansuuntaisia kokemuksia. Pari vuotta sitten ehdottelin muutamalle tilalle yhteisen puimurin ja kylvökoneen hankintaa, kun lähimaillakaan ei ole urakoitsijaa ja kaikilla oli koneet aivan loppu. Yhteiset vehkeet ei tullut kyseeseenkään. Näistä tiloista pieninkin (peltoa 21ha) osti itselle uuden sampo2045.
        Kyllä se vaan niin on, että kateus on istutettu niin syvään suomalaisiin maanviljelijöihin, että se ei hevillä poistu.


      • niin...
        sama homma kirjoitti:

        Itsellä samansuuntaisia kokemuksia. Pari vuotta sitten ehdottelin muutamalle tilalle yhteisen puimurin ja kylvökoneen hankintaa, kun lähimaillakaan ei ole urakoitsijaa ja kaikilla oli koneet aivan loppu. Yhteiset vehkeet ei tullut kyseeseenkään. Näistä tiloista pieninkin (peltoa 21ha) osti itselle uuden sampo2045.
        Kyllä se vaan niin on, että kateus on istutettu niin syvään suomalaisiin maanviljelijöihin, että se ei hevillä poistu.

        Onhan niissä yhteisissä koneissa omat hankaluutensa. Kokemusta on yhteisestä puimurista ja muistakin koneista, kyllä homma toimii, mutta puolensa on niin yhteisissä kuin omissakin koneissa.

        Varmaan suomalaiset autoilijatkin sitten ovat keskenään kateellisia kun jokaisella pitää olla oma auto, aika harvinaista on auton yhteisomistus. Jopa samassa perheessä voi vaimolla olla oma ja miehellä oma auto, hirveen kateellisia ovat.


    • mv

      Konekauppiaat ovat ainakin hyvillään, kun naapurikateus kukoistaa. Pitäähän se kone olla pari pykälää isompi ku naapurilla... Meilläkin saataisiin koko kylän rehut tehtyä isolla silppurilla ja muutamalla kärryllä mutta kun jokaisella pitää omat koneet olla. Joskus olen yhteistyötä ehdottanut mutta innostusta ei tunnu löytyvän.

    • juu-

      Sesonkiajan koneet on hiukan hankalia yhteisenä, kun kaikki tarvitsee samaan aikaan. Tai sitten sen yhteisen pitää olla valtavan iso että ehtii hoitaa kaikki tilat. Ranskassa sesonkiajat lienee pidempiä, ei ole niin päivän päälle koska kylvää tai korjaa sadon.

      Semmoiset koneet, joita tarvitsee harvemmin eikä käyttöajankohta ole niin kriittinen, toimii paremmin yhteisomistuksessa ja siinä tulee taloudellistakin hyötyä.

    • Muamuija

      Eniten yhteiskoneissa vaikuttaa oma tahto ja halu yhteistyöhön, kyllä nuo pinta-ala ja sää aina selvitetään. Meillä ollut osuus mm. 15 tilan kalkkivaunuun ja 10 tilan haketuslaitteeseen ja piennarmurskaimeen, kolmen tilan aurat ja lautasmuokkain on edelleen, lisäksi Aiv tehtiin lähes 20 vuotta enimmäkseen kahden, välillä kolmen tilan porukassa, pinta-alaa loppuvaiheessa yli 100 ha tekokertaa kohden. Sitten myytiin porukan koneet, kaveri siirtyi kokonaan urakoitsijaan ja me ostettiin käytettynä toisentyyppinen rehuketju. Puhumalla, ajoissa suunnitttelemalla ja vuoronperään joustamalla ja tarvittaessa toisen avuksikin ehtimällä on aina pärjätty. Yksi syy muutamaan koneyhteistyöstä pois kesken jäämiseen on ollut yksittäisen osakkaan välinpitämättömyys yhteisestä omaisuudesta, korjuu ja varsinkin niiden kustannukset kaatui muiden niskaan.

    • kylvää ku niittää

      peltomaita ei ole liiemmin vuokralle tarjolla ja siitä vähäisestäkin pläntistä on kova kysyntä.

    • helvetti maanpäällä

      Suomalainen ihminen yleensäkin on äärimmäisen kateellinen, ei ole siis pelkästään suomalaisten maanviljelijöiden luonteenpiirre.
      Eikä mikään muu kansa ole niin kuppikuntaista kuin suomalaiset. Esimerkkinä oma tilanpitoni.
      Kotitilani sijaitsee etelä-suomessa suurella viljelyalueella. Itse olin ennen tilanpidon aloitusta yli puolet työ historiastani ulkomailla töissä ja veljeni oli tarkoitus jatkaa kotitilan isäntänä. Veljeni kuitenkin sattui kuolemaan ja vastuu tilanpidosta lankesi minulle. Isäni oli kuitenkin isäntänä vielä reilu kymmenen vuotta veljeni kuoleman jälkeen. Lähes koko veljeni kuoleman jälkeisen ajan, muutamat naapuri isännät, jotka ovat vanhoja kavereitani kävivät kärkkymässä peltoja itselleen. He kun olettivat ilman mitään kysymättä, että minä en jatka tilanpitoa.
      Sukupolvenvaihdos tehtiin kaikessa hiljaisuudessa 1992 ja siitä alkoivat vaikeudet. Nämä muutamat katkerat isännät saivat manipuloitua lähes koko kylän asukkaat meitä vastaan. Joka asiassa heittivät kapuloita rattaisiin ja tekivät kaikki mahdolliset valitukset. Lopulta 2005 annoin periksi ja lopetin maanviljelyn. Lehmät pistettiin teurastamoon ja pellot metsitettiin. Samassa yhteydessä muutimme vuodeksi pois suomesta vanhan työni perässä. Siitä asti olemme asuneet pääkaupunkiseudulla eikä ole tarvinnut pelätä, että yön aikana joku kippaa kärryllisen paskaa pihaan tai käy hajoittamassa koneita.
      Tämä kaikki vain sen vuoksi, että minusta tuli isäntä vaikkei alunperin pitänytkään tulla.
      Kaiken huippuhan koko painajaisessa oli se, että vanhempanikin eristettiin kaikesta sosiaalisesta elämästä täysin. Kukaan ei enää poikennut, ei soittanut, eikä heitä kutsuttu minnekään, eikä heitä ohikulkiessakaan enää edes tervehditty. Lopulta he alkoivat hoitamaan kauppa ja pankki asiansakin kaupungissa, kylänpalvelujen sijaan.

      • täydet 10 pistettä

        Ihan oikein teit kun metsitit pellot. Mikään ei saa sosialisti peltojen kärkkyjä naapureita enempää vittuuntumaan kuin se, että ei saakkaan peltoja mitä havittelee.


    • Pikkuhiljaa alkaa

      maanviljelijä ymmärtää että joka ainut euro minkä naapuritilallinen tienaa, on itseltä pois.

      • zeropoints

        Ihan väärin teit, kun metsitit. Olisit huudattanut naapureilta hintaa oikein kunnolla. Nyt et tienaa itekkään mitää maista muutamaan vuoskymmeneen.Hyvinkö on löytyny taimet heinikosta?
        Mihkäs hassasit tukioikeudet, entäs maitokiintiöt?
        Taidat olla pervo, vai provoko seoli?


      • helvetti maanpäällä
        zeropoints kirjoitti:

        Ihan väärin teit, kun metsitit. Olisit huudattanut naapureilta hintaa oikein kunnolla. Nyt et tienaa itekkään mitää maista muutamaan vuoskymmeneen.Hyvinkö on löytyny taimet heinikosta?
        Mihkäs hassasit tukioikeudet, entäs maitokiintiöt?
        Taidat olla pervo, vai provoko seoli?

        Luen näitä palstoja aika usein, mutta olen kirjoittanut vain muutaman kerran. Ihmettelen vain, miksi heti haukut kaikki kirjoitukset jotka eivät sinua miellytä ja perään huutelet tätä provoa.
        Joka tapauksessa minun kirjoitukseni kertoo omasta kokemuksestani.
        Kirjoituksellani haluan tuoda julki, miten raakaa ympäristön kohtelu voi olla, jos joutuu valtausyrityksen kohteeksi ja silmätikuksi.

        Mitä väärää siinä on, että metsitin peltoni? Omistaja voi tehdä maillaan mitä huvittaa.
        Niin paljoa rahapaino ei ole rahaa painanut, että sillä saisi neliötäkään minun sukuni maita. Minulle ei ole mitään merkitystä vaikken saa maista mitään tuloja. Lainat maksettu vuosia sitten ja riittävät pääomatulot. Tuki oikeudet siirrettiin valtionvarantoon.
        Itse en voi kun sääliä sellaisia, jotka rahan vuoksi joutuvat myymään maitansa. Oman isoisäni moton mukaan maa on vain ostamista varten.

        Et muuten taida tietää sellaista asiaakaan, että on vielä paljon sellaisia ihmisiä, joille raha ei merkitse mitään. Minä ja perheeni kuulumme juuri tällaiseen ryhmään. Tietenkin rahaa pitää olla tarpeeksi, että se ei enää merkitse mitään.


      • metsittäjä
        zeropoints kirjoitti:

        Ihan väärin teit, kun metsitit. Olisit huudattanut naapureilta hintaa oikein kunnolla. Nyt et tienaa itekkään mitää maista muutamaan vuoskymmeneen.Hyvinkö on löytyny taimet heinikosta?
        Mihkäs hassasit tukioikeudet, entäs maitokiintiöt?
        Taidat olla pervo, vai provoko seoli?

        Peltojen huudatuksesta ja metsityksestä.
        Myös minä metsitin peltoni parisen vuotta sitten. Syynä ainoastaan se, että paras vuokratarjous oli 150€/ha. Pelloista maksetaan 4000-5000€/ha, elikä ei todellakaan kannata myydä eikä vuokrata.
        Olisi lähemmäs 30 vuotta oltava vuokralla, että saisi edes pellon bruttohinnan tienattua. Samassa ajassa tekee jo ensimmäisen harvennuksen metsään, jossa puustoa lähtee noin 50m3/ha. Rahassa se tekee noin 1000€. Yhden nyt metsitetyn peltolohkon vierestä tein päätehakkuun 57 vuotiaaseen kuusikkoon vuonna-08. Puuta lähti 283m3/ha. Rahassa se teki 13584€/ha. Toisin paikoin puusto voi olla suurempikin tuossakin ajassa. Metsänhoitosuunnitelmassani on yksi 2,83ha kuvio, jossa on 46 vuotias puusto ja puustoa on 326m3 hehtaarilla. Otetaan huomioon, että tuo metsänhoitosuunnitelma on laadittu 2001. Mielenkiintoista nähdä ensikesänä tehtävästä uudesta suunnitelmasta, paljonko kuviolla on puustoa nyt.

        Miten siis voit perustella, että vuokraaminen/myyyminen on metsitystä järkevämpää?
        Pelkästään tästä laskien hehtaarista pitäisi saada vähintään 256€ vuokraa hehtaari ja jos kaikki otetaan huomioon, niin silloinhan vuokraa pitäisi saada äkkiä 400 - 450€/ha. Myytäessä hehtaarista pitäisi sitten saada vähintään 10000€/ha.
        Että kyllä nuo jutut 500€ hehtaari vuokrista ja 10000€ hehtaari hinnoista on satua.


    • Kateellinen jussi

      Ei muuten ainakaan täällä Pirkanmaalla ole 500eur/ha satua.Olen hävinnyt kymmeniä hehtaareita kun korkoeintarjous on ollut 450-700eur/ha.
      Toi tarina tuolla on ihan uskottava eikä edes pahimmasta päästä mitä olen kuullut.Kun kerta kyseessä on maajussi niin ihan kaikki mitä kateus tuo on mahdollista.Ei tarvitse kun viljelet velaattomalla kalustolla peltoja niin huomaat kuinka kateus on huipussaan ja varsinkin jos et valita joka asiasta ja saat joskus paremman sadon kun naapurit,niin johan alkaa kateus nousemaan.Jos kalusto on 20-30vuotta vanhaa niin ei pitäisi normaalisti kenenkään kadehtia mutta velkainen maajussi kadehtii varmasti.Lisäksi jos keräät kivet pois pelloilta ja hakkaat moottorisahalla puskat pois niin se on paha juttu.Olen minäkin kokenut sellaista että joku kantaa kiven pellolle sellaiseen paikkaan että viimeistään reunoja niittäessä se osuu koneeseen.Sitten kun ei muuta keksitä niin maksetaan ylihintaista vuokraa pellosta.Muutaman kerran on käynyt sillain että se ylihintainen vuokra on jäänyt maksamatta kuiteskin.Olen johonkin jo kirjoittanut että jos joku vuokraa peltonsa pois niin kannattaa olla tarkkana ehtojen kanssa jos hinta on posketon.Jos minulle joku tarjoaisi 450eur ja jopa enemmän hehtaarilta niin epäolisin kyllä suuresti että meinaako maksaa koskaan.

      • maat lainassa

        Toi on puhdasta vuokranantajien ja maan myyjien probakandaa!!! Itse olen ostanut Tampereen läheltä viiden viime vuoden aikana yhteensä vajaa kolkyt hehtaaria salaojitettua peltoa. Pienin ostettu lohko ollut 2,93ha jua suurin 9,41ha. Kallein hehtaari hinta on ollut 7800€ ja halvin 5300€.
        Sama asia vuokrissakin. Meillä vuokramaita kaikkiaan 148ha ja kallein vuokra 260€/ha.
        Vuokra ja kauppa hinnat samaa tasoa tutuilla ja sukulaisilla. Tässä meidän kylälläkin juttua liikkuu, että mekin maksetaan 500€/ha vuokria ja ostaessa 15000€/ha. Näistä yhdessä tapauksessa huhun levittäjä on vuokraisäntä, jolta ollaan vuokrattu 8ha. Tolla puheella yrittää nostaa hintaa seuraavalle kierrokselle ja yhtenä perusteluna on näitten saittien kirjotukset vuokrista.
        Oneks vuokranantajat yleensä tajuaa totuuden.

        Eli on aivan sata varmaa, että noi puheet on pelkkää paskaa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.


    • 300eur/ha

      Olisi hienoa kun saiskin noin halvalla vuorattua peltoa.Täällä Sastamalan seudulla ei ainakaan minulle ole osunut yhtään peltoa.Aina korkein tarjous on yli 400eur/ha.Ihmettelen vaan että miten ne vuokrat pystyy maksamaan edes saatika millä saa vielä tuottoa.Ostohinnoista en tiedä mitään tarkkaa.Tosin saattaa olla että moni vaan hinnoittelee peltojaan.Mutta jos kerta nuo vuokrahinnat on sontaa niin ilmoitan nyt sitten täällä.NIIN HALUAN VUOKRATA PELTOA MAKSAN 200-300eur/ha/vuosi lohkon koosta ja kunnosta riippuen.Kommenttia vaan tuohon alle jos joku on kiinnostunut vuokraamaan peltojaan.

      • tasa-arvo on sieltä

        Tarjoukset on tarjouksia.Oletko ottanut huomioon, että sinulle ei haluta vuokrata? Itse kaksi kertaa tehnyt korkeimman tarjouksen, mutta siltikään vuokrasopimusta ei syntynyt. Näistä toisella kertaa vuokranantaja oli tehnyt vuokrasopimuksen nykyisen vuokralaisensa kanssa ennemmin kuin edes pisti lehteen tarjouskilpailun.


    • eivoikuinnauraa

      Aikalailla huvittaa nämä kirjoitukset täällä.
      Lisäksi puheet vuokrahinnoista ja peltojen hinnoista eivät ole merkityksellisiä, koska nuo maksetut huippu hinnat ja vuokrat ovat tapauksien määrinä laskien marginaalisia. Syykin jokaisen pitäisi ymmärtää ihan itse! Miltei aina lopettava viljelijä vuokraa tai myy peltonsa sille, jolle nimenomaan haluaa ne siirtää. Näissä tapauksissa vuokra hinnoilla ei ole suurtakaan merkitystä.

      Tuossa viime vuoden puolella oli kanta-hämeen alueella myytävänä eräs tila, jonka reilun 60ha pellot oli vuokrattu yhdelle suomen suurimmista viljelijöistä vuonna 2008 viideksi vuodeksi. Vuokra hinta oli 325€/ha ja kuivuri sisältyi vuokraan. Myyjän mukaan monet olivat tarjonneet 500€ olevia ha vuokria, mutta näistä lähes kaikilta olivat luottotiedot menneet tai vuokrasopimusta tehdessä oli ilmennyt, että tarjous oli ollut vain tarjous ja sitten vasta oli alettu neuvottelemaan hinnoista ja osalla vuokrausehdot olivat olleet huonot.

      Jokainen saa vetää omat johto päätökset siitä, miten yleisiä ja mitä tasoa kirjoitukset täällä ovat.

    • Ykskin.,

      Hamus lisämaata vuokralle,joku lehmämies..Noin 6ha rehut tehty paaleihin kahtena vuotena (noin 3-400 paalia),eikä ensimmäistäkään haettu tähän mennessä..Ei tuollaisessa touhussa ole päätä eikä häntää.

      • Vyörytystä

        Minultapa naapuri vuokrasi pellot toiselle viienkilometrin päähän.Pelto rajautuu pihatieheni ja kiertää rakennukset ympäri. Meillä oli riitanen tietoimitus joka poiki näitä lieveilmiöitä.Minun olisi pellonvuokraajan mielestä suostua kaikkiin hänen ehdotuksi
        i
        n kolm
        en hehtaarin takia?Annoin peltojen mennä ja metsäteihin se ei näin ollen vaikuta.Sain samaan aikaan sain hankittua yhen metsätilan jonka mukana tuli 4 ha peltoa.Tätä naapuri ei tiennyt.Seuraavaksi se sanoi metsästysseuran vuokran irti kun tiesi minun olevan porukassa. Vuokrasi naapuriseuralle josta myöhemmin on jo sanonut maat irti.Kaikkensa koettaa ärsyttää.Rasiteteillä kelkkailee jatkuvasti kun alkaa vissiin potuttaa kun minun maatila on pystyssä vieläkin.Tässä yksi talvi ukko soitti ja oli vailla uutta tieoikeutta maillensa? Sanoin ettei ole yksityistielain mukainen vaatimus koska palstalle menee jo yksi tie maitteni läpi.Samalla panin välit poikki ja perustelin hänellä olevan jatkuva haitanteko maatilaani kohtaan.Käräjäoikeus on seuraava paikka minne mennään jos naapurin häirintä ei lopu.Naapurilleni olisi ollut satakertaa suurempi hyöty olla väleissä kanssani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe