Näyttelylinjainen vai käyttölinjainen?

OneForMe2

Kannattaako aloittelevan aktiiviharrastajan ostaa itselleen näyttely- vai käyttölinjainen saksanpaimenkoira? Mietin, onko käyttölinjainen liian kova pala, ja toisaalta taas, onko näyttelylinjainen täysin sopimaton esim. aktiiviseen tokoilemiseen ja hakuun? Sanokaa te kokeneemmat mielipiteenne!

18

11345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekiksen om.

Miten ois sekalinjainen?

• niin on että

Ota käyttölinjainen tai käyttölinjoihin painottuva sekalinjainen, näyttelylinjaisista nykyään hyväluonteisen, terveen ja rakenteeltaan käyttöön kykenevän koiran saamisen todennäköisyys on lottovoiton luokkaa, koska mikään noista kolmesta ei ole näyttelykasvattajien tärkeyslistalla korkealla jalostuspäätöksiä tehtäessä.

• hssjsjsjskakakak

Näyttiksistä harrastuskäyttöön kelpaaviakin löytyy, esim. Demant'sin koirat. Tai sit sekalinjainen.

• jokumättääää

Valitse jokin muu rotu,sakuilla on niin paljon allergioita järkiään!

• Ei kompromisseja

Ehdottamasti käyttölinjan koira, mutta muista, että suojelu on sakemannin ominta aluetta. Tutustu myös kasvattajien koirien kilpailumenestykseen, koska hyviä koiria on paljon, mutta parhaita vain muutama.

• Muista

Jos haluat harrastaa vähemmän näyttelyitä, enemmän käyttöpuolta ja harrastaa esim. suojelua, ota käyttö/sekalinjainen koira. Tälläinen käyttölinjainen koira oikein koulutettuna ja liikutettuna pärjää myös kotikoirana.
      Ennen kaikkea muista, koira on yksilö. Vaikka yhdistelmä olisi huolella suunniteltu niin koirien jalostamisessa myös sattumalla on osansa.

• sakux4

Käyttö/sekalinjaisen kannalla minäkin, jos harrastaa haluaa.

• mali rules!!

Älä ota sakua ne on niin sairaita.Ota mali vähemmän sairaita, ja paremmin toimii käytössä.

• Anonyymi

Höpö höpö. Ei sakemannit sen sairaampia ole

• huippukoira

Mikä ihme tuo mali-kommenti nyt oikein on, miten helv*tissä se liittyy aloittajan kysymykseen??? IDIOOTTI!
      Olen itse sitä mieltä, että käyttölinjaista koiraa hakiessa kannattaa muistaa ettei nekään onnea ja menestystä kentillä takaa. Eikä sen puoleen terveydenkään suhteen. Ja kannattaako heti alkaa puhumaan suojelusta, jos toinen kyseli toko/haku -reeneihin, luulisin että tällöin ei haeta mitään suojelutykkiä. Mielestäni sekalinjainen voisi olla kyseisiin harrastuksiin sopivampi kuin puhtaasti käyttölinjainen.
      Heräsi myös kysymys että onko kyseessä ensimmäinen koira ja oletko täysin varma rodusta?

• om.

Käy dogikummi -sivuilla, sieltä löytyisi yksi käyttöpuolen narttu, jonka kautta pääsisit tutustumaan aitoon yksilöön.

• picuu

Ei missään nimessä näyttelylinjaista herranjumala koiraparka kärsii yli puolet elämästään ylijalostuksen takia :( sääliksi käy rotu parkaa kun ihminen jalostanut koiran perseen laahaamaan maata =(

• picuu

tähtien tilalla siis sana pehva

• Anonyymi

mitä ihmettä sä meuhkaat ..minullä näyttelylinjainen eikä laahaa perse lähelläkään maata ...eikä mitään sairauksia !!

• näyttelylinjainen

Mulla on näyttelylinjainen jota ei käytetä näyttelyissä koskaan. AA/OO luusto. Luonteesta varmaan olettekin jo jostain lukaisseet.

• Ykkönen on rakkaus

Ja mulla 12 v. suoraselkä. Ei ole ollut terveysongelmia, mutta nyt alkaa olla.
      Ikä painaa pikkuhiljaa kroppaa, päätä ei vielä pajonkaan kunhan saa virikkeitä.
      Mä en kyllä tykkää ollenkaan tästä väittelystä, vaikka olenkin sitä mieltä, että kaikkeen mihin ihminen näppinsä laittaa niin pilaa sen.
      Jalostuksen vuoksi liian monta koiraa on joutunut kärsimään.
      En voi unohtaa noutajaani josta jouduin luopumaan sen ollessa vasta 3vuotias.
      Mutta, eikö voitaisi yhdessä kehittää hyvää rakkaille ystävillemme eikä aina ja ikuisesti kinastella turhista. Olemmehan eläinrakkaita.
      Kilpailun pitää olla hauskaa, jos sitä harrastaa.

• Näyttiksen omistaja

Meil suoraselkäinen näyttis,jolla ei persus laahaa maassa

• hdhdh ssjjs sjsj

Linjasta riippumatta, jos kattelet pentueen, jonka suvussa tuloksia pääosin kansallisista ja jonkin verran suojelusta, niin etköhän löydä passelin pelin hakuun ja tokoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7850
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4524
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3777
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3138
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2682
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2617
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2316
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2190
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2069
    Aihe