Ruokareseptit!

Nittaminax

Kuinkakohan moni meistä oikeesti tekee ruokaa kerran kokeiltuaan jotain uutta.
Itse olen huomannut että ensikokeilun jälkeen jää joku ruoka tekemättä vaikka maistui hyvältä. Kyllä se meikäläisen ruoka perustuu kuitenkin tuttuihin ja turvallisiin perusruokiin.
Katseltiin ukon kanssa noita uusia ruokaohjeita ja jopas niihin pitäisi hankkia jos jotaikin mausteita. Ehei veikkoset, meillä ainakaan ole varaa hankkia yhden ruuan takia kymmeniä mausteita.
Ripaus sitä ja tota ja sit jos ostat, ne jää kaappiin seisomaan vuosiksi ja sit ne on pilalla, eihän niitä voi enää käyttää.
Teetkö siis useammankin kerran jonkin ruuan jos löydät ohjeen jostain.

33

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iinatti64

      Aika köyhää jos mausteen hinta on liikaa, 1-3 euroa?
      Mausteita ei ole tarkoitus säilöä jääkaapissa niitä käytetään ruokiin.
      Sweetchili ei mene pilalle, ei sahrami, ei tilli, ei pippurit, ei sitruunaruoho.
      Balsamietikat säilyy iättömiin.Että mitä tarkoitat? Köyhä?

      • Tuhlausta on ostaa mausteita kaapit täyteen ja avattu maustepurkki ei säily pitkään.
        Mistä kummasata sait kuvan että säilytän mausteita jääkaapissa. Lukihäiriö???
        Köyhä en mielestäni ole, mutta tuhlaus on liikaa jopa mausteissa. Joku on ne kovalla työllä poiminut ja minunko ne pitäisi heittää hukkaan. Höh....


      • ...

        Iteasiassa.

        Monet mausteet kyllä tavallaan säilyy käyttökelpoisina pitkäänkin. Mutta maku muuttuu, joko laimenee tai kitkeröityy. Käytännössä kaikki mausteet on parhaita tuoreina, just yrtit.

        Kesäisin mulla on snadi yrttiviljelys, noit ruohosipulit, basilikat jne Eilen tein jotain kalasydeemi', piti ostaa tillinippu. Joopajoo, ripaus tilliä maksoi suunnilleen saman kuin se kalanretale. Kun se tilli nyt kuitenkin unohtuu jääkaappiin mätäneen, kun sitä ei käytä joka päivä.

        Mä siis mieluusti käytän tuoreita mausteita. Ok- pippuri ei suomessa kasva, mutta chili kasvaa, mulla ollut monestikkin chiliviljelmä. Suuri osa mausteista kuitenkin kuivattuja noin arkikäytössä. Ja kun on jonkinlainen maustekaappi, osa mausteista aina on auttamattomasti vanhentuneita.

        Etikat ja öljyt on eri juttu. Viinietikka vaan kypsyy vanhetessaan. Mä tossa taannoin laskin, mulla kai seittemän erilaista etikkaa kaapissa. Ne on vähän niinkuin viinejä. Aikanaan tilasin kavereilta aina briteistä tulijaisiksi mallasetikkaa kalalle. Sitä yksinkertaisesti ai saanut suomesta. Nykyään löytyy juu stokkan herkusta ja satunnaisemmin muualta. Lidlissä on kerran vuodessa jotkut brittipäivät, myyvät erän mallasetikkaa, viimmeks ostin kolme pulloa, mökille, himaan ja lahjaksi kaverille :DDD

        No mä kokkailen paljon, aina kokkaillut. Perussetti kun on kasassa, ei mausteet paljoa maksa. Niiden laatu tosiaan vaan nuononee säilytyksessä Mä tosiaan suosin tuoreita yrttejä. Niitten kasvattelu nyt suomessa on mitä on. Joopa joo, laitappa köökkiin kasvilamput basilikalle jne. Jo on poliisi ovella utelemassa, että täälläkö sitä huumeita kasvatellaan...

        =DW=


    • Taru.Com

      8 euroa jälkiruokineen maksaa ruoka prisman ravintolassa ja saa syödä niin paljon kun jaksaa ja kahvitkin vielä. Koskaan en valmista itse.

      Illaksi ostan rasvattoman maitorahkan tai pari.

      • Nittaminax

        No miten tämä kuuluu aloitukseen?


      • Taru.Com
        Nittaminax kirjoitti:

        No miten tämä kuuluu aloitukseen?

        Miksi tehdä itse , kun sen voi teettää ammattilaisella samaan hintaan.

        klo 13.00 joka päivä menemme naapurin rouvan kanssa syömään ja lukemaan ilmaiset iltapäivälehdet.


      • Taru.Com kirjoitti:

        Miksi tehdä itse , kun sen voi teettää ammattilaisella samaan hintaan.

        klo 13.00 joka päivä menemme naapurin rouvan kanssa syömään ja lukemaan ilmaiset iltapäivälehdet.

        Aha, no mikäpäs siinä.


      • Taru.Com

        Aamulla pelkkä kahvi ja pari lasillista vettä ja lenkki.
        Tupakkaa en polta .Kaljaa (alkoholiton 0,5 lt tölkki 1,15 euroa)
        saunassa perjantai-iltana.

        Lehtiä ei tule kaikki, lehdet hesaria myöten löytyy ravintolasta.
        Matkaa kotiovelta 100metriä ko ruokapaikkaan.


      • ...

        Kehän sisäpuolelta.

        Olet aivan oikeassa tässä kaupunkikeskeisyydessä. Mä saan tosta lähimmästä ostoshelvetistä ihan vaikka mitä, se on vaan rahasta kiinni. Samaten kapakkapuoli on älyttömän hieno, sen kun miettii, moneenko Michelintähteen on varaa.

        Mä kuitenkin pöndeltä kotoisin ja mökki on edelleen pöndellä. Joopajoo, aina oli jotain kaupunkilaisserkkuja meillä kesäisin lihomassa. Meillä kun oli maatila. Ilmaiset kananmunat, riekat maidot...

        Mulla on joku tarve omavaraisuuteen. Ei siinä isoa katastrofia tarvita, että tsadi kuolee nälkään. Vaikka tää tällaista onkin, eikä pysty enää viljeleen mitään kun maatilakin meni konkurssiin ennen kuin olin täysikäinen, on mulla aina jotain pikku viljelmää. Haa, nyt on kunnianhimoinen haave saada laivapottu säilytettyätalven yli, että sais kokeiltua maahan mökillä niitä...

        Muuten hupaisa maininta. No mulla nyt on pöndellä mökki. Ja Prismasta ostanut pottukja. Totas noi, aikani kattelin ympärilleni ja mun mökin ympärilla, ihan raja takan on kai muutamia satoja hehtaaeita pelkkää pottupeltoa. Vasta viime kesänä tajusin soittaa naapurille, että ostan pystyyn pottua siltä jonkinlaisen penkinpätkän kotitarpeiksi :DDD


        =DW=


    • "Nittaminax"

      Suotta laitoit kaksi kommenttia.
      Vanhan ketjun avaus olisi jo paljastanut sinut.

      Molotov: Taitaa olla aika sotilaiden sanoa sanansa, noin suurinpiirtein.
      Kaikki korulauseet ennen tuota, ovat diplomatiaa.
      Edelleenkin.
      H.

    • lejanna

      Omasta päästä tehdään ruokia. Viimeksi ostettiin pari erimerkkistä balsamiviinietikkaa, enpä ole puteleita muistanutkaan. Toinen maistui hyvältä, toinen ei. Pitänee tänään tehdä jotain salaattia, sinne nykäistä vähän jompaa kumpaa.

      Harvoin tulee ohjeita lukaistua. Lähinnä samoja tuttuja ruokia syödään, kun syödään. Ei kai joka päivä tarvikaan mahaansa täyttää.

      Mausteitakin tulee ostettua, kuin luontaistuotteita. Ensin innoissaan laittaa sinne ja tänne, ja lopulta jäävät unohduksiin kaapin nurkkaan.
      .

      • Kyllä mahan pitää saada ruokaa joka ikinen päivä ja kylläiseksi asti. Muutenhan sitä tulee vaikka kärttyiseksi kun maha murisee nukkumaan mennessä.

        Katselin tuossa maustehyllyäni ja siellä on jopa yli 10 vuotta sitten ostettuja mausteita ja ei niitä todellakaan voi enää käyttää. Sinne jonnekin ovat unohtuneet.


      • herra varjele

        OMasta päästä?
        Ennen ne olivat sian tai lampaan päästä.Syltyt.


      • lejanna
        Nittaminax kirjoitti:

        Kyllä mahan pitää saada ruokaa joka ikinen päivä ja kylläiseksi asti. Muutenhan sitä tulee vaikka kärttyiseksi kun maha murisee nukkumaan mennessä.

        Katselin tuossa maustehyllyäni ja siellä on jopa yli 10 vuotta sitten ostettuja mausteita ja ei niitä todellakaan voi enää käyttää. Sinne jonnekin ovat unohtuneet.

        Jotkut syövät yölläkin. Nälkäänsäkö vaiko unettomuuteenko niin tehnevät?

        Mies toi kerran monenmoisia mausteita, jotka oli pakattu samanlaisiin litran purkkeihin, kuin maito. Taitavat olla jääneet lähes käyttämättömiksi, paitsi mustapippuri.
        Väljähtyväthän mausteet vuosien nmyötä jokaisessa pakkauksessa.

        Kaikkea sitä jääkin kaapintäytteeksi, vaatteitakin on tosi moneen numeroon. :))

        Meinaatko, ettei saisi unen päästä kiinni, kun maha niin suuriäänisesti porisisi?
        .


    • lejanna

      Omasta päästä tehdään ruokia. Viimeksi ostettiin pari erimerkkistä balsamiviinietikkaa, enpä ole puteleita muistanutkaan. Toinen maistui hyvältä, toinen ei. Pitänee tänään tehdä jotain salaattia, sinne nykäistä vähän jompaa kumpaa.

      Harvoin tulee ohjeita lukaistua. Lähinnä samoja tuttuja ruokia syödään, kun syödään. Ei kai joka päivä tarvikaan mahaansa täyttää.

      Mausteita tulee ostettua, kuin luontaistuotteita. Ensin innoissaan laittaa sinne ja tänne, ja lopulta jäävät unohduksiin kaapin nurkkaan.
      .

      • -sama-

        Johan tuon olisi älynnyt terve kerrallakin.


      • leipuri Hiiva

        Omasta päästä?Ei kai nyt kahden aikuisen päästä tehdä kovin montakaan ruokalajia.Ja tässä iässä korkeintaan aladoobia!:-)


    • Käsittämätöntä hattuilua joillakin toisia kirjoittajia kohtaan. Menkää häpeemään siitä.

    • hyväruokaparempimiel

      Harvoin tulee kokeiltua uutta, pääsiäiseksi ehkä lammasruokareseptejä ja joskus leivontaohjeita netistä.
      Oikeastaan ei tule mieleen mitään muuta, kuin kesäkurpitsakeitto, jota olen reseptistä tiiraillut useammankin kerran kesän mittaan, tosin siitäkin tehnyt eri variaatioita.
      En kuitenkaan osta kaikkia mausteita, vaan "sävellän" jo olemassa olevilla, minusta se on taloudellista ja järkevää, eikä kaapit täyty. Ei sillä, etelänreissuiltakin on tullut hamstrattua mausteita, jos jonkinmoisia, joten näillä pärjään vastakin.
      Teen ruoat mieluiten ilman ohjeita, ja kiitosta olen saanut pöperöistäni, joten jatkan samaan malliin.

    • 1.1947

      Aika vakiot valinnat mulla. Samoilla linjoilla olen, etten tuhlata tahtois. Toisekseen, kaikki ei käy kaupaksi, vaikka itse söisin, joten se siitä laajentamisesta.
      Eli en juuri tee toiste. No tänään kokeilin sienipiirakkaa ja maustoin rakuunalla. Se onnistui hyvin. Katsotaas sitten, miten jatkon kanssa käy. Ainakin sitä maisteltiin jo vierasta ootellessa.

    • RosaLiiin

      Omasta päästä minäkin reseptini kehittelen, varsinkin jämistä tulee sävellettyä vaikka mitä. Kermalla saa aina kaksin verroin parempaa on yhäkin mahottoman hyvä vinkki.
      Leipoessa tulee oltua tarkempi.
      Reseptejä joskus keräilin, nykyisin on hauskaa kierrellä blogeissa ja napata sieltä hyviä kokeiltuja reseptejä.

      Se on totta, että minunkin kaapeissani on vaikka minkälaista maustepurnukkaa ja pussukkaa kaapissa, jotka oikeastaan pitäisi heittää pois, eikö nuo jo ole väljähtäneitä, monta vuotta vanhoja. Mausteita kun aina vain ripauksen tai hyppysellisen nakkaa ruuan sekaan.
      Pippureissa luotan tuttuihi mutta pippurisekoituksia on kiva kokeilla.

    • Sovelletaan, sovelletaan!

      Suurin osa tulee tehdyksi totunnaisesti ja niukalla mielikuvituksella.
      Utta kokeillessa on minulle helpointa käyttää luonteeltaan reseptin ohjeiden raaka-aineiden tyyppisiä.

      Mausteissa sama juttu.
      Maustevalikoimani on parempi kuin minä ansaitsen mutta ongelmana on juuri tuo väljähtyminen.
      Uuden avaaminen on aina hermoenergiaa vaativan ponnistuksen takana.

      Loma-asunnollamme nautin meikäläistä runsaammasta raaka-ainevalikoimasta.
      Merellisiä elukoita varten olen hankkinut kanadalaisen, kyseisiin otuksiin keskittyvän keittokirjan.

      Hallussani olevissa saksalaisissa resepteissä, ruoka ja leivonta, on laajempi alkoholivalikoima kuin pystyn kotiosoitteessani pitämään.

      Kumma juttu!
      Suomessa ollessa kaapissa oleva avattu pullo pyrkii vajumaan vauhdikkaammin kuin Espanjassa.

    • Mä kokeilen mielelläni uusia reseptejä ja aina joku miellyttää niin paljon että tulee vakioksi. Nyt sysksyllä katselen kurpitsa/butternut/squash-reseptejä ja olen jo löytänyt, kokeillut ja ottanut omakseni butternut squash keiton ja butternut/omena paistoksen .
      Tykkään ruuanlaitosta ja etenkin uusien ruokalajien valmistuksesta enkä säästä pennosiani mausteiden tai muiden tykötarpeiden suhteen mutta viinit ei oikein jouda kattiloihin kaadettavaksi.

    • pinjansiemen

      Ekan kerran saatan tehdä jotain reseptin mukaisesti, mutta toisella kerralla toteutan samoista aineksista ruuan jo vapaammin, ja muuttelen reseptiä mieltymysteni mukaan. Innostun uusista elintarvikkeista, ja käytän niitä sen jälkeen niin taajaan, että lopulta kyllästyn totaalisesti. Näin kävi esimerkiksi tahinalle, jota suurkulutin pari vuotta, ja sitten tuli kiintiö täysi sille maulle. Viimeinen purkilinen meni roskiin.

      Mausteissa mulla on vakiovarastona mustapippuri, viherpippuri, sahrami, kurkuma, inkivääri, sitruuna, seesaminsiemen, valkosipuli, basilika, persilja, tilli, krassi, merilevä ja persilja. Ne yleensä riittävä mulle, eivätkä jää kaappiin seisomaan. Jos reseptin mukaan tarvitaan jotain lisää, niin voi olla, että hommaan tai sitten jätän sen kokonaan pois. Ei noi reseptit lakitekstiä ole tai edes ainoita mahdollisia ratkaisuja. Chilistä, cayennestä ym tulimausteista saan korvantakuset kutiseviksi ja punoittaviksi. Ne jätän suosiolla väliin.

    • 250 eur /kk

      Yksinelävän ei kannata laitta ruokaa,kun baareista saa sopivalla hinnalla.

      • No enpä tiedä. Eiköhän niihin samoihin sörsseleihin kyllästy jos kuukausitolkulla syö. Ainakin mä kyllästyisin. Tuli aikoinaan tuokin kokeiltua.


      • ...
        Nittaminax kirjoitti:

        No enpä tiedä. Eiköhän niihin samoihin sörsseleihin kyllästy jos kuukausitolkulla syö. Ainakin mä kyllästyisin. Tuli aikoinaan tuokin kokeiltua.

        Tota.

        Kerran sattui tilanne, että olin pari kuukautta jonkinlaisena kesäleskenä kun muijalla oli pitempi duunikeikka ulkomaillew. Tein periaatepäätöksen, että elän nortilla, keskikaljalla ja paikallispitsserian pitsoilla sen aijan.

        Tota, tupakki ja kalja kyllä maistuu vieläkin, mutta pitsassta jotenkin on tullut mitta täyteen.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Tota.

        Kerran sattui tilanne, että olin pari kuukautta jonkinlaisena kesäleskenä kun muijalla oli pitempi duunikeikka ulkomaillew. Tein periaatepäätöksen, että elän nortilla, keskikaljalla ja paikallispitsserian pitsoilla sen aijan.

        Tota, tupakki ja kalja kyllä maistuu vieläkin, mutta pitsassta jotenkin on tullut mitta täyteen.

        =DW=

        No pitza maistuis vielä vähemmän. Nykyjäänkään ei niitä tule tilattua ku muutaman kerran vuodessa ja sekin on joskus liikaa.


    • piipiloo

      Sävellän itse,joskus tulee kummia sekoituksia,lähinnä mausteiden kokeilussa.
      Eli pieleen menee.En sitten millään osaa ajatella et mikä sopisi mihinkin,haikeudella katselee kokkausohjelmia kun ne heittelee pannuille noin vaan ja melkein mitä vaan.

      No pullan osaan leipoa ja erään silakka ruoan,sekä muusin.Maustehyllyni täyttyi eilen taas juustokuminalla ja tänään olenkin etsinyt ohjeita sen käyttämiseen.
      Tuli ostettua markkinoilta muitakin mausteita.

      Suon myös itselleni muutaman kerran kk:ssa kiinalaisessa herkuttelun.Olen todennut sen ruoan niin lempeäksi vatsalleni.Paljon hyviä kasviksia hyvin haudutettuina.
      Ruokani on kasvisvoittoista sieniä myöten,kaikenlaisia marjoja ja hedelmiä on säilössä ja ruoka on perinteistä ja terveellistä.
      Ohjeita olen kerännyt paljonkin vuosien varrella kuitenkaan käyttämättä niitä,miksiköhän?

    • isapelli

      Erilaisia keittoja keittelen, ja syksyn tullen uunissa haudutetut pataruuat maistuvat mukavasti.
      Säveltäminen ruuanlaitossa on mielekästä makuelämyksillä kikkailua.

    • Anonyymi

      No meillä se on vähän niin, että kun molemmille sopiva ruokaresepti löytyy niin kyllä sitä sitten tehdään jatkossakin ja paljon :D. Sen verran on mies kranttu ja minäkään en ihan kaikkea tietenkään halua syödä, että ei oo aina helpointa valmistaa ihan perus arkiruokaakaan. Toistaalta helpolla pääsee jos pasta carbonarat, lihapullat, hampparit ja tortillat maistuu molemmille, niin tehdään sitten siitä valikoimasta. https://arkiruokaa.com on ollu yks "pelastus", koska siellä on paljon suosittuja perus arkiruokia, ei liiaksi mitään hifistelyy. Jos jos ei mitään keksitä niin sit ostetaan ihan hätätapauksessa eineksiä, oma lemppari on pinaattiletut.

    • Anonyymi

      En yleensä tee ruokaa tarkkaan jonkin reseptin mukaan, jo joillekin mausteille allergisena joudun muuttamaan. Edes perinteinen makaroonilaatikko ei minulla ole reseptin mukainen, mutta hyvin kelpaa lapsenlapsillekin. Yksin kun asun niin onneksi voin tehdä just sellaista kuin haluan ja lapsenlapsille sitten sellaista mitä he haluaa silloin kun tulevat viikonlopuksi yökylään.
      Itse haluan syödä mahdollisimman yksinkertaista , vähärasvaista ja ilman liikoja mausteita. Aikoinaan töissä sain ihan tarpeeksi syödä ammattikokkien tekemiä ruokia laidasta laitaan ja itsekin siellä jouduin kokkailemaan, mutta itselle en jaksa enää alkaa niin monimutkaisia tekemään. On myös sellaisia raaka-aineita mitkä joudun jättämään nykyään kauppaan kun ei pysty syömään, niin olen joutunut kehittelemään ihan oman ruokavalion viimeisen 10 vuoden aikana.

      ent kyökkipiika

    • Anonyymi

      En syö tai valmista mitään ruokaa, mitä söin/ jouduin syömään 1960-70 luvuilla. Kiinnostun vain ja ainoastaan elintarvikkeesta, en resepteistä, ja mietin, mitä niistä voi tehdä. Ei tuo ruuan valmistus niin ihmeellistä ole: kypsennä tai syö tuoreena.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe