Moottoripyörän viritys. Tietoa/Kokemuksia?

Ghost of Lapland

Ajatus olisi hieman virittää pyörää. Alla on Suzuki SV 650 S V2-koneella, jossa Akrapovicin kokoputkisto paikallaan, vuosimalli 2000. Pyörästä pidän paljon ja varsinkin ääniin olen tyytyväinen. Tehoja on kivasti, mutta kaikki lisäteho on tervetullutta. Huiput tällä hetkellä 225km/h.

Olen miettinyt, että onko lastutus (ohjelmointi) hyvä vaihtoehto nostaa tehoja suhteellisen edullisesti ja vaivattomasti. Jos sinulla on kokemusta pyörän virittämisestä niin laita ihmeessä kokemuksesi jakoon!

ps. Ei tosiaan tarvi tulla sanomaan että osta uus pyörä tai laita turbo. Näitä keskusteluja olen lukenut jo kyllästymiseen asti...

38

5738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni on pieni..aina

      Ihan alkuun ettei kaasaripyöriin laitella mitään lastuja. Tosin niitä ei laiteta edes ruiskuversioiseen pyörään vaan käytetään erillistä ruiskunohjainta kuten vaikka PowerCommanderia. Toiseksi kun kyseessä on V2-moottori ja vieläpä noin pieni ja matalaviritteinen et siitä mitään 200-hevosvoimaista saa millään ja vaikka saisitkin niin se tulisi maksamaan varmasti paljon enemmän kuin jo valmiiksi samantehoinen pyörä kaupasta ostettuna.

      >> ps. Ei tosiaan tarvi tulla sanomaan että osta uus pyörä tai laita turbo. Näitä keskusteluja olen lukenut jo kyllästymiseen asti...

      • Ghost of Lapland

        Kiitos näkemyksestä.

        Lähtökohdat ovat totta aika nollassa. Ennen SV:tä oli joskus pentuna PV. Että sitä luokkaa... Onko sitten tiedossa mitään kikkoja tämän SV:n 99-02 kaasutinversion viritykseen?

        Uutta pyörää en pariin vuoteen laita ja sitten jos laitan, on se varmasti isompi.

        >>Todennäköisesti 600cc-sporttipyörät menisivät ohi niin radalla kuin huipuissakin.


      • 1300cc-T
        Ghost of Lapland kirjoitti:

        Kiitos näkemyksestä.

        Lähtökohdat ovat totta aika nollassa. Ennen SV:tä oli joskus pentuna PV. Että sitä luokkaa... Onko sitten tiedossa mitään kikkoja tämän SV:n 99-02 kaasutinversion viritykseen?

        Uutta pyörää en pariin vuoteen laita ja sitten jos laitan, on se varmasti isompi.

        >>Todennäköisesti 600cc-sporttipyörät menisivät ohi niin radalla kuin huipuissakin.

        Jos esim.2000-mallisella 600-Cebarilla ei pääse SV650.stä pakoon mutkatiellä tai huipuissa on kyllä kuljettajassa vikaa. Senverran paljon on Hondan moottorissa ruutia ja parempi aerodynamiikka. 2000-luvun 600-kyykkysporttien huiput pyörii 240-250km/h nurkilla.

        Mutta itse SV650:sen virittämiseen niin kaasareihin voi hommata nk.suutinsarjan ja vapaavirtaussuodattimet. Nillä ja jo sinun pyörässä olevalla putkistolla voit saada muutaman hevosvoiman lisää. Lisäksi voit yrittää keventää pyörääsi mahdollisimman paljon. Tuo kertomasi Akran putkisto tekee jo varmaan heti muutaman kilon kevyemmäksi. Lisäksi jos löytyy ja rahaa on niin voit vaihtaa kevyemmät vanteet alle. Niistäkin voi pari kolme kiloa irrota painoa pois. Mutta siinä ne päällimmäiset SV:n virityskeinot alkaa olemaan. Saattaahan siihen löytyä moottoriinkin korkeapuristeisempia mäntiä,kevyempiä kiertokankia mutta vaikka sellaisetkin hommaisit ei siitä SV:stä mitään rataohjusta saa kuten yllä joku jo kertoikin. Ja vielä ettei ole mitään järkeä laittaa tuhansia Euroja pienitehoiseen pyörään kun kaupasta saa tehokkaampia jo valmiina. Tehokkaita V2-pyöriäkin löytyy ettei muuta kuin SV myyntiin ja Aprilia tai Ducati-kauppiaan luokse. No löytyy toki japseistakin tehokkaita V2:sia.


      • lapin haamu
        1300cc-T kirjoitti:

        Jos esim.2000-mallisella 600-Cebarilla ei pääse SV650.stä pakoon mutkatiellä tai huipuissa on kyllä kuljettajassa vikaa. Senverran paljon on Hondan moottorissa ruutia ja parempi aerodynamiikka. 2000-luvun 600-kyykkysporttien huiput pyörii 240-250km/h nurkilla.

        Mutta itse SV650:sen virittämiseen niin kaasareihin voi hommata nk.suutinsarjan ja vapaavirtaussuodattimet. Nillä ja jo sinun pyörässä olevalla putkistolla voit saada muutaman hevosvoiman lisää. Lisäksi voit yrittää keventää pyörääsi mahdollisimman paljon. Tuo kertomasi Akran putkisto tekee jo varmaan heti muutaman kilon kevyemmäksi. Lisäksi jos löytyy ja rahaa on niin voit vaihtaa kevyemmät vanteet alle. Niistäkin voi pari kolme kiloa irrota painoa pois. Mutta siinä ne päällimmäiset SV:n virityskeinot alkaa olemaan. Saattaahan siihen löytyä moottoriinkin korkeapuristeisempia mäntiä,kevyempiä kiertokankia mutta vaikka sellaisetkin hommaisit ei siitä SV:stä mitään rataohjusta saa kuten yllä joku jo kertoikin. Ja vielä ettei ole mitään järkeä laittaa tuhansia Euroja pienitehoiseen pyörään kun kaupasta saa tehokkaampia jo valmiina. Tehokkaita V2-pyöriäkin löytyy ettei muuta kuin SV myyntiin ja Aprilia tai Ducati-kauppiaan luokse. No löytyy toki japseistakin tehokkaita V2:sia.

        Kiitos näistä!


      • vbb
        1300cc-T kirjoitti:

        Jos esim.2000-mallisella 600-Cebarilla ei pääse SV650.stä pakoon mutkatiellä tai huipuissa on kyllä kuljettajassa vikaa. Senverran paljon on Hondan moottorissa ruutia ja parempi aerodynamiikka. 2000-luvun 600-kyykkysporttien huiput pyörii 240-250km/h nurkilla.

        Mutta itse SV650:sen virittämiseen niin kaasareihin voi hommata nk.suutinsarjan ja vapaavirtaussuodattimet. Nillä ja jo sinun pyörässä olevalla putkistolla voit saada muutaman hevosvoiman lisää. Lisäksi voit yrittää keventää pyörääsi mahdollisimman paljon. Tuo kertomasi Akran putkisto tekee jo varmaan heti muutaman kilon kevyemmäksi. Lisäksi jos löytyy ja rahaa on niin voit vaihtaa kevyemmät vanteet alle. Niistäkin voi pari kolme kiloa irrota painoa pois. Mutta siinä ne päällimmäiset SV:n virityskeinot alkaa olemaan. Saattaahan siihen löytyä moottoriinkin korkeapuristeisempia mäntiä,kevyempiä kiertokankia mutta vaikka sellaisetkin hommaisit ei siitä SV:stä mitään rataohjusta saa kuten yllä joku jo kertoikin. Ja vielä ettei ole mitään järkeä laittaa tuhansia Euroja pienitehoiseen pyörään kun kaupasta saa tehokkaampia jo valmiina. Tehokkaita V2-pyöriäkin löytyy ettei muuta kuin SV myyntiin ja Aprilia tai Ducati-kauppiaan luokse. No löytyy toki japseistakin tehokkaita V2:sia.

        Mulla on kokemusta kummastakin mainitusta pyörästä, mielestäni honda ei ole nimenomaan mutkatiellä yhtään nopeampi


      • Duca on hyvä !
        vbb kirjoitti:

        Mulla on kokemusta kummastakin mainitusta pyörästä, mielestäni honda ei ole nimenomaan mutkatiellä yhtään nopeampi

        Kyllä Ducati 800SS on mutkateillä todella nopea, on se niin hyvin tehty, vaikkei tehonumeroilla vakiona ylvästelekkään.


      • Gsx-r klot

        Ei muuten mene radalla ohi kuussataset, tämän tietäisit jos ymmärtäisit asiasta edes jotakin ;)


    • Mitä tolle sun

      SVlle on tehty kun noin kovaa kulkee? Aika paljon saa sisävessaa virittää että menee 225kmH! Siihen ei putkiston vaihto riitä.

      • Ghost of Lapland

        Mulla on vähän ylimääräistä katetta mm. alakate ja tuo akran putkisto. Ei siihen tietääkseni muuta ole tehty. Mutta, olen kyllä melko kevyt ja pieni mies että sekin lisää toki huippunopeutta. :)

        Tuohon Hondan 600cc vielä sen verran että kaverilla on CBF vuosimallia 2008 ja ei mene kuin alle 220. En tiedä sitten mitä herra 1300cc-T tarkoittaa. Ja löytäähän nuo jo googlesta kun etit cbf:n speksit...


      • cbrpoweriii
        Ghost of Lapland kirjoitti:

        Mulla on vähän ylimääräistä katetta mm. alakate ja tuo akran putkisto. Ei siihen tietääkseni muuta ole tehty. Mutta, olen kyllä melko kevyt ja pieni mies että sekin lisää toki huippunopeutta. :)

        Tuohon Hondan 600cc vielä sen verran että kaverilla on CBF vuosimallia 2008 ja ei mene kuin alle 220. En tiedä sitten mitä herra 1300cc-T tarkoittaa. Ja löytäähän nuo jo googlesta kun etit cbf:n speksit...

        jep,CBF ei nyt mikään sportti olekkaan,CBR on aivan eri peli.
        oma vanhaa 100tkm 92vm 600cbr kelasi 230km/h mittariin gps:llä mitattuna ja itse painan 90kg :)


      • pinis

        Vittu mitä paskaa. Paineletko sää tääl suomen teil kuin valentino rossi!!!??? Suomessa kiihtyvyys on se juttu ei huiput perkele ja ratastuksella saa jo paljon aikaan. Tää sisävessa mies on varmaan vähintään rossin tasonen kuski. SV on helvetin mukava pyörä ja 210km.h on jo ihan sopiva vauhti ei saatana jostain 330km.h nopeudesta nauti ja paikat mis voi ajaa niin kovaa ei tarjoa minkäänlaisia adrenaliini kiksejä. Adrenaliini kiksit saa kikkailusta ja siihen riittää ihan satasenki vauhti.


    • Niin siis sun

      sisävessa kelaa MITTARIIN tuon 225Kmh,ei todellista! Ai mut sulla onkin alakateviritys khihi.

      • ei näin

        Pitääkö täällä oikeasti aina vittuilla ihmisille jotka kysyy tietämättömyyteensä neuvoa???


      • Ei vaan ymmärrä...
        ei näin kirjoitti:

        Pitääkö täällä oikeasti aina vittuilla ihmisille jotka kysyy tietämättömyyteensä neuvoa???

        Joidenkin vaan on näköjään jotain kirjoitella vaikkei itse asiasta mitään ymmärrä ja silloinhan se menee juuri vittuilun puolelle eteenkin kun sen voi tehdä netin suojissa!! Siitä saa varmaan jotain kiksejä....


    • J's Garage

      SV Suzukiin saa melko kivasti osia maailmalta, riippuen ihan siitä miten paljon rahaa/aikaa/vaivaa asiaan halutaan uhrata.
      Jos asia OIKEASTI kiinnostaa, apuja löytyy vaikka multa.

      • <<<<

        Mistähän löytyisi "viritys"pakosarja, ja onkohan tietoa onko siitä mitään hyötyä?
        Onkohan kukaan laittanut s-veehen keihin fcr kaasareita?


      • Reaaliteetit huomioon
        <<<< kirjoitti:

        Mistähän löytyisi "viritys"pakosarja, ja onkohan tietoa onko siitä mitään hyötyä?
        Onkohan kukaan laittanut s-veehen keihin fcr kaasareita?

        Laitapa Guukkeliin hakusanoiksi "full exhaust system" tai "kokoputkisto" niin löytyy suurinpaan osaan pyöristä kaikki mahdolliset "viritysputket" mihin tahansa pyörään.

        Ei millään pahalla mutta enenkuin edes suunnittelet SV:hen kaasarien vaihtoa niin kokeile suutinsarjaa orkkiskaasareihin. Vaihtamalla kokonaan toiset kaasarit saat todennäköisesti jatkuvia ongelmia kaasarien säätöjen suhteen,reilusti lisääntyneen polttoaineen kulutuksen ja mahdollisesti myös vuotavia kaasareita. Ja vaikka kilpakaasarit asentaisitkin niin niiden mahdollisesti tuoma hyöty on sijoitettuun rahamäärään hyvin marginaalinen. Virityksen lähtökohta on kuitenkin perustehoiltaan niin vaatimaton että ilman turboa siitä ei mitään tykkiä saa. Näin se vaan on,ikävä kyllä.

        Jos on rahaa sijoittaa putkistoon ja kalliisiin kaasareihin on järkevämpää sijottaa ne rahat jo vakiona tehokkaampaan pyörään. Tietyt reaaliteetit kannattaa ottaa huomioon myös moottoripyörän virittämisessä.


      • >>>>
        Reaaliteetit huomioon kirjoitti:

        Laitapa Guukkeliin hakusanoiksi "full exhaust system" tai "kokoputkisto" niin löytyy suurinpaan osaan pyöristä kaikki mahdolliset "viritysputket" mihin tahansa pyörään.

        Ei millään pahalla mutta enenkuin edes suunnittelet SV:hen kaasarien vaihtoa niin kokeile suutinsarjaa orkkiskaasareihin. Vaihtamalla kokonaan toiset kaasarit saat todennäköisesti jatkuvia ongelmia kaasarien säätöjen suhteen,reilusti lisääntyneen polttoaineen kulutuksen ja mahdollisesti myös vuotavia kaasareita. Ja vaikka kilpakaasarit asentaisitkin niin niiden mahdollisesti tuoma hyöty on sijoitettuun rahamäärään hyvin marginaalinen. Virityksen lähtökohta on kuitenkin perustehoiltaan niin vaatimaton että ilman turboa siitä ei mitään tykkiä saa. Näin se vaan on,ikävä kyllä.

        Jos on rahaa sijoittaa putkistoon ja kalliisiin kaasareihin on järkevämpää sijottaa ne rahat jo vakiona tehokkaampaan pyörään. Tietyt reaaliteetit kannattaa ottaa huomioon myös moottoripyörän virittämisessä.

        Jossain oli juttua että pakosarjan vaihdon jälkeen tuntui räväkämmältä.En ole onnistunut netistä edes kuvaa löytämään, näkis miten eroaa vakiosta

        Kaasarit vois vaihtaa, jos sais halvalla.Mikuni rs kaasarit olen yhteen pyörään laittanut, tehonlisäys oli huomattava, ei kyllä pidemmän päälle innostanut


      • vaihtelia
        >>>> kirjoitti:

        Jossain oli juttua että pakosarjan vaihdon jälkeen tuntui räväkämmältä.En ole onnistunut netistä edes kuvaa löytämään, näkis miten eroaa vakiosta

        Kaasarit vois vaihtaa, jos sais halvalla.Mikuni rs kaasarit olen yhteen pyörään laittanut, tehonlisäys oli huomattava, ei kyllä pidemmän päälle innostanut

        mäkin vaihdoin kerran mut ei oikeen jaksanu kuitenkaan.


    • Pakarin vaihdon

      jälkeen TUNTUI räväkämmältä! Hyvä hyvä.

      • v-aihtaja

        Sehän on ratkaisevaa miltä tuntuu, tehonmittaukset on ihan turhia


      • maisteriVirittäjä

        vaihda vielä moottorisahan kaasari ni kyllä lähtee !
        puutarhaletkusta tai vastaavasta voit tehdä imukurkut.


      • ?????
        maisteriVirittäjä kirjoitti:

        vaihda vielä moottorisahan kaasari ni kyllä lähtee !
        puutarhaletkusta tai vastaavasta voit tehdä imukurkut.

        ei lähe, jos laittaa yhden pienen kahden ison tilalle, tyhymä


      • Virittäjä35v
        ????? kirjoitti:

        ei lähe, jos laittaa yhden pienen kahden ison tilalle, tyhymä

        Moottorisahan kaasarissa on se salaisuus että kun siinä on virtaukset niin hyvät jolloin moottori kiertää paremmin eikä hukka energiaa synny


      • Ei,ei näin!
        Virittäjä35v kirjoitti:

        Moottorisahan kaasarissa on se salaisuus että kun siinä on virtaukset niin hyvät jolloin moottori kiertää paremmin eikä hukka energiaa synny

        Heheh juu noinhan se menee juu!! Voi vidu mitä juttua taas!! Kaasarin virtaukset ja hukkaenergiaa.....ei ei,ei ei.....


    • j-umi

      Onko s:veen omistajat tarkistaneet ryyppyvaijerin kunnon? mulla oli takimmaisen kaasarin vaijeri ihan jumissa

      • Ostaa kohta......

        Moi! Mua kiinnoistais tietää tuosta sun suzukista. Oletko muuten ollut tyytyväinen ? Kestänyt hyvin? Kulutus lienee pientä? Onko pitkässä juoksussa pieni(ilmeisesti kun viritellä meinaat)?
        Etsin halpaa ,persoonallista ja kestävää pyörää jossa hyvät äänet. Sv 650 ,vtr 1000 tai vaikka bt 1100. Eli Joku max 5000euron peli kaks pyttysella moottorilla.
        Mitat vaan aika kovat 189cm ja 82kg eli onkohan tuo sv 650 vähän pieni mulle. Tonninen taitaa olla liian tehokas....
        Kuume kova mutta vielä 3-4kk ei pääse testaan mitään versioo


      • xjr1300yam
        Ostaa kohta...... kirjoitti:

        Moi! Mua kiinnoistais tietää tuosta sun suzukista. Oletko muuten ollut tyytyväinen ? Kestänyt hyvin? Kulutus lienee pientä? Onko pitkässä juoksussa pieni(ilmeisesti kun viritellä meinaat)?
        Etsin halpaa ,persoonallista ja kestävää pyörää jossa hyvät äänet. Sv 650 ,vtr 1000 tai vaikka bt 1100. Eli Joku max 5000euron peli kaks pyttysella moottorilla.
        Mitat vaan aika kovat 189cm ja 82kg eli onkohan tuo sv 650 vähän pieni mulle. Tonninen taitaa olla liian tehokas....
        Kuume kova mutta vielä 3-4kk ei pääse testaan mitään versioo

        Minä saattasin ostaa isomman noilla mitoilla. 650sv hieman sellanen naisten pyörä. Ihan kiva ääni niissä kyllä on.
        Vtr 1000 ihan hirvee bensarosvo.
        Osta xjr 1300 ?


      • Valoa
        Ostaa kohta...... kirjoitti:

        Moi! Mua kiinnoistais tietää tuosta sun suzukista. Oletko muuten ollut tyytyväinen ? Kestänyt hyvin? Kulutus lienee pientä? Onko pitkässä juoksussa pieni(ilmeisesti kun viritellä meinaat)?
        Etsin halpaa ,persoonallista ja kestävää pyörää jossa hyvät äänet. Sv 650 ,vtr 1000 tai vaikka bt 1100. Eli Joku max 5000euron peli kaks pyttysella moottorilla.
        Mitat vaan aika kovat 189cm ja 82kg eli onkohan tuo sv 650 vähän pieni mulle. Tonninen taitaa olla liian tehokas....
        Kuume kova mutta vielä 3-4kk ei pääse testaan mitään versioo

        Tutustu Hyosung Aquila 650 -malliin. Hiukan tuon SV 650 typpinen kone ym.
        Itse vaihdoin isommista tähän ja kesän ajaneena olen tyytyväinen.


      • sv 650 18tkm
        Valoa kirjoitti:

        Tutustu Hyosung Aquila 650 -malliin. Hiukan tuon SV 650 typpinen kone ym.
        Itse vaihdoin isommista tähän ja kesän ajaneena olen tyytyväinen.

        Suzuki sv 650 sopinee hyvin aika monelle. Sopivan "tehokas" ja jotenkin aika rento ajaa. Jos tykkää vielä ulkonäöstä niin kaupoille. Vanhemmat svessat halpoja mutta ihan hyviä nekin yleensä.
        Muista kuitenkin et kuutiota vaan se 650.
        Jos olisin suzukin insinööri porauttasin isommat pytyt mut pitäsin tehon samana. 750-800cc ja 70heppaa eli huipputeho hieman alemmas


    • JoRu123

      hei

      vaikuttaako äänenvaimentimen vaihto moottoriin negatiivisesti.
      pyörä Derbi senda 125 drd. Giannellin äänen vaimennin, joka on suunniteltu honda xl 125 varadero:on. kuulemma ei vaikuta mitenkään sillä onhan E-Hyväksytty.

    • Motonomi
    • jep1111

      susuki mikään pyörä ole...kawa on jo!

      • TeHo79

        pärtsäät menemään sen pari kesää... sitten käyt vaihtamassa kiloseen sisävessaan tai telluun... ja taas pääsee pari vuotta


    • tietämätön

      moro kertokaahan tietämättömälle miten toi letku joka menee ilmansuodattimelta moottorille (onko joku huohotusputki / villennysputki?) niin kun vaihetaan vapaastivirtaavaan suodattimeen niin mitä tälle moottorille menevällä pikku putkelle pitäs tehä

    • Huoh Ottaa

      Epäilisin että kyseessä on juuriki nk. huohotinletku jonka voi kyllä jättää siihen toinen pää irti roikkumaan. Kyseessä on silloin vanhanliiton autoissa käytetty avoin "huohotuspiiri". Joskus sieltä voi tippa öljyä tippua eteenkin jos pyörä on jo iäkkäämpi ja maileja paljon takana.

    • mikähänlaista tehoputkea kannattaa vaihtaa suzuki650gsf. 2004vm. tosin sama kuin 2005vm. ajattelin arrowii... onko kokemuksia???

    • Anonyymi

      Niin ne ajat muuttuu, nyt lyödään töpseli kiinni ja säädetään suoraan ecusta jokainen mappi erikseen ja säädetään ihan kaikki osien vaihdon jälkeen. Moottorin tilavuudet on kaksinkertaistunut tehoa on yli 200hp vääntöä puolitoista sataa, mutta kun lisää pitäisi jostain löytää😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe