Missä vaiheessa olette ruvenneet antamaan vauvoille samaa ruokaa kuin syötte itsekin ? Tietenkin ilman suolaa ja voimakkaita mausteita. Eikä paistamista. Missä vaiheessa on järkevää antaa esim. jauhelihakastiketta ja kuinka valmistatte sen niin että se käy myös vauvalle ? Hyviä vinkkejä eri ruokalajeista kaivataan. Jossain määrin meillä syödään koko porukalla samaa ruokaa, mutta ei todellakaan vielä kaikkea, eikä taida olla vielä tarviskaan. Vaavi 8kk.
Koska vauvalle "oikeaa" ruokaa ?
3
7530
Vastaukset
- Iskä
Kun vaimoni oli vauva, niin hänen äidilleen (siis minun anopille) oli kerrottu että lapsi tuntuu vähän nälkäiseltä, joten olisi aika ehkä siirtyä kiinteään ravintoon. Tyttär oli tuolloin 2,5kk vanha. Anoppi ajatteli tietenkin tajota vauvalle omaa lempiruokaansa, eli kaalikääryleitä. Hyvin oli kuulema maistunut :) Äitinsä oli sitten kuullut asiasta ja kehoittanut toistaiseksi välttämään haarrukkaruokia :)
- pienen pojan äiti
1-vuotiaasta alkaen vauva voi syödä samaa ruokaa kuin muutkin perheessä. noudata neuvolan ohjeita tai kysy sieltä. voithan antaa vauvalle mitä haluat kunhan et anna kiellettyjä ruoka-aineita ja hienonnat ruuan. alle 1-vuotiaalle ei kannata antaa suolaa, sokeria, muita mausteita, pinaattia, lanttua, maksaa yms. ei varmaan haittaa jos joskus vauvan ruuassa on vähän sokeria tai suolaa. ruokaa voi kyllä maustaa oikeilla maustekasveilla kuten tilli, persilja tai basilika.
lehmän maidon antamisen voi aloittaa 10kk jälkeen hapanmaito tuotteilla. aloitella voi esim. maustamattomalla jogurtilla. itse koitan jättää herkkujen antamisen mahdollisimman pitkälle. herkuilla tarkoitan karkkeja, ranskalaisia, sipsejä yms. tavallista kunnon ruokaa 1-2-vuotiaallekkin kannattaa antaa. kun on useampia lapsia, niin voi olla hankalaa olla antamatta herkkuja taaperolle. meidän vauva on 9.5kk. hänellä on vielä ollut omat pöperönsä. enemmin annan myöhempään uusia ruoka-aineita kuin aikaisin. esim. lehmän maitoa annan vasta vähän yli 1-vuotiaana. lihaakin olen nyt vasta aloitellut antamaan. neuvolassa on sanottu kyllä, ettei vauva tarvitse lihaa ennen yhtä vuotta. annan varmaankin vasta silloin 1-vuotiaana jauhelihakastiketta. - suolatonta
Tuossa oli neuvoja, mutta minä olen eri mieltä. Lehmänmaitoa ei ole nykytiedon mukaan hyväksi antaa alle 1 vuotiaalle. Aiemmin, 20 v sitten, lehmänmaitoon sai siirtyä kun vauva oli n. 10 kk ikäinen, mutta se tieto on vanhaa ja nykytieto tosiaan on että vasta 1 v.
Suolaa ja sokeria ei alle vuoden ikäisen ruuassa saa olla ollenkaan!
Itselläni on 9 kk ikäinen muksu ja hänelle olen aloittanut kiinteämmän ruuan antamisen n. 4 kk ikäisestä aluksi ihan vaan kasviksilla, sitten n. 6 kk ikäisestä mukaan tuli myös liha. 8 kk ikäisestä mukaan on tulleet erilaiset suolattomat mausteet.
Jauhelihakastikkeen voi valmistaa näin: laita kattilaan vettä, anna kiehua. Pudottele jauhelihanyttösiä kiehuvaan veteen, sekoittele, kuori ns. verivaahto (ruskea vaahto pinnalta) pois (otat vaan lusikalla pois pinnalta). Laita sekaan mausteita, esim. sipulia, oreganoa, yrttimausteita tms., joissa ei ole suolaa. Ei paljoa.
Suurusta kastike vehnäjauholla: sekoita vehnäjauhoa ja vettä, kaada ohuena nauhana jauhelian sekaan ja sekoita. Väriä saat kun laitat vähän tomaattiPYRETTÄ = ei ketsuppia.
Itse kyllä paistan jauhelihan. Nauta-sika ei tarvitse rasvaa, jos paistijauhelihaa, laitan öljyä pannuun. Ripotan sekaan vähän vehnäjauhoja, suurustuu siis itsestään. Vettä sekaan, mausteet.
Broileiriruoka on helppo myös: kattilaan vettä, kiehuvaksi = maustamattomat broilerisuikaleet sekaan ja antaa kiehua. Sitten vaan sipulia ja suolattomia broilerimausteita sekaan ja siinä on kastikkeineen päivineen, puuttuu vaan peruna ja muut kasvikset (porkkana, kukkakaali, parsakaali, maissi) ja riisikin.
Carrya kannattaa laittaa varovaisesti.
Katso vauvojen valmisruokapurkkien tuoteselosteita, niissä on ns. turvalliset mausteet.
8 kk ikäiselle voit periaatteessa antaa samaa ruokaa kuin mitä muu perhe syö. Erota vauvan annos ennenkuin lisään ruokaan suolan tai suolapitoiset mausteet.
Mutta ei tietenkään maitoon tehtyä kalakeittoa tms. tai makaronilaatikkoa eikä juustogratiineja.
NEuvolasta saa ruokaohje-kirjasia, kun rohkeasti kysyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791