ei aina onnistu

imetyspakkoko?

Minulla on 3 lasta ja ekaa en imettänyt lääketieteellisistä syistä, tokaa imetin täysimetyksellä 6kk ajattelin, että ompa helppoa ja vaivatonta ja KYLLÄPÄ OLEN HYVÄ ÄITI, kun annan rintamaitoa lapselleni. Toki olin aidoisti iloinen, että imetys onnistui hyvin. Kolmannen kanssa on taas ihan eri tahti ollut. Ajattelin, että kyllä se maito riittää kun vaan imettää ja imettää ja imettää. Mutta vauvapa ei alusta asti pärjännyt rintamaidolla.
Itkuinen alusta asti ja jotenkin tyytymätön. Meillä ainakin vauva ollut tyytyväisempi kun olen rinnan päälle antanut maitoa. Pelkällä rinnalla kituuttaminen on ollut sitä, että imetän noin tunnin välein. Huono omatunto on ollut, mutta kai se pääasia on, että vauva on tyytyväinen ja äitikin jaksaa paremmin. Mukavampi kaikille kun vauva on tyytyväinen ja iloinen ja äitikin jaksaa paremmin.

En tiedä miksi imetys ei nyt riittänyt vauvalle, vaikka kuinka puhutaan maidon riittävän kun vain imettää.

Itse koin itseni jotenkin riittämättömäksi, kun vauva ei ollut tyytyväinen pelkällä rintamaidolla, mutta minkäs teet... Ei se niin hääviä ole noitten pullojen kanssa pelata, mutta meillä mennään näin.

Monet ystäväni ovat sanoneet, että kun on useampi lapsi aikaa ei yksinkertaisesti jää tuntitolkulla imettää. Imetystukisivustolla neuvottiin imettämään 2-3 tuntia putkeen ja katsoa onko vauva tyytyväisempi sen jälkeen. Hei, kellä on aikaa istua 2-3 tuntia???

Toki vauva on pieni vain hetken ja vauvan etu lienee kaikille etusijalla, mutta äidinkin jaksamista tulis tukea, eikä aina ajatella että hampaat irvessä täytyy imettää jos ei onnistu tai kokee asian ahdistavaksi, eletää kuintenki 2000-lukua.

Neuvolassa nuori sijainen sanoin, että oma asiani on miten teen, että sitä pitää kunnioittaa ja vanhempi vakiterkkarin mielipide se,että "älä nyt vaan kuvittele, ettet pysyty imettämään, imetät vaan menemään", kun vauva huusi pää märkänä minun antibioottikuurin aikana....

4

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äityliini...

Olen kanssasi samaa mieltä. Itselläni on nyt 2 kk ikäinen tyttö ja jo sairaalassa imettäminen oli hankalaa. Vauva ei saanut kunnolla imuotetta ja käytössä oli ensimmäisen 1,5 kk ajan rintakumit. Niiden takia maito ei varmaankaan kunnolla päässyt koskaan nousemaan. Sitten päätin jättää rintakumit pois ja jonkin aikaa vauva harjoitteli imemistä ilman kumeja. Nyt imeminen jo sujuu hyvin, mutta maito ei tunnu edelleenkään riittävän. Vauva oli alussa erittäin itkuinen ja päivisin huono nukkumaan. Oli selvästi nälkäinen. Lastenlääkäri kehoitti antamaan rinnan lisäksi aina lisämaitoa sen verran kun vauva haluaa ja nyt meillä vauva arki sujuu hyvin. Vauva on tyytyväinen ja jaksaa nukkua sekä päivällä että yöllä. Itse olin jo uupua kun vauva oli niin tyytymätön ja itse yritin vain tuntitolkulla imettää. Itse en kerennyt edes päivällä kunnolla syömään kun vauva viihtyi vain rinnalla tai sylissä. Mielestäni on aivan turhaa yrittää pelkällä rinnalla jos maito ei kertakaikkiaan riitä. Vauva saa kuitenkin siitä pienestäkin määrästä äidinmaitoa tärkeitä ravinto ja vasta-aineita, että lisämaidon antamisesta ei ole mielestäni mitään haittaa. Päinvastoin vauva ja äiti ovat molemmat tyytyväisempiä. On vain tärkeää muistaa, että tarjoaa aina ensin rintaa ja jos jää nälkäiseksi niin sitten korviketta. Minua harmittaa, että en muista juuri mitään niistä päivistä kun vauva oli ihan pieni. Olin niin väynyt imettämisestä ja olin huolissani kun vauva oli niin itkuinen. Kunpa olisin tajunnut antaa lisämaitoa jo silloin niin olisimme päässeet hieman helpommalla ja olisin itsekin varmasti voinut paremmin. Aina oma maito ei vain riitä vaikka kuinka yrittäisi ahkerasti imettää.

Ymmärrän myös sen, että äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, mutta en voi käsittää miksi korvikkeiden mainostaminen ja korvikkeista puhuminenkin on kuin rikos. Ihan niin kuin se olisi jotenkin häpeällistä. Äideillä jotka eivät voi syystä tai toisesta imettää on jo valmiiksi pahamieli kun ei voi tajota lapselle parasta niin sitten vielä korvikkeiden nettisivuilla muistutetaan, että äidinmaito olisi parasta ravintoa. Ihan niinkuin jokainen äiti ei sitä tajuaisi. Jos omaa maitoa ei tule tai se ei riitä niin pitäisikö lasta pitää nälässä.

• mumsss

Mainostamisen logiikkaan kuuluu se, että yritetään ylipuhua kuluttaja ostamaan ja käyttämään tuotetta. On hyvä, että korvikkeita varmuuden vuoksi on, mutta on selvää, ettei niiden käyttöön pidä erityisesti houkutella, koska kaikkien tutkimusten mukaan äidinmaito on vauvalle parempi.

Ihmisten kyky mediakritiikkiin tai heidän yleissivistyksensä taso ei ole välttämättä niin hyvä, että voisi ajatella heidän mainostamisesta huolimatta aina tajuavan äidinmaidon olevan parempaa. Suomessakaan ei ole kaikilla kapasiteettia, mutta ei varsinkaan vaikkapa kolmannen maailman lukutaidottomalla äidillä, joka katselee kauniita värikuvia onnellisesta perheestä, jonka pulleat, terveet lapset saavat vain korviketta.

Tämän vuoksi on parasta, että korvikkeiden mainonta on kategorisesti kiellettyä. Löytyväthän ne kaupasta muutenkin, jos niitä tarvitsee.

• 457y

Tämä imetysasia on niin suuri osa sitä hienoa ja mahtavaa äitimyyttiä, että johan sen kanssa on oltava joko tai :D

Minua harmittaa, ettei imetystuki/neuvola yms. tue enemmän myös osaimetykseen ja lopeta noita "kyllä se siitä kun vain imetät ja imetät" -jankkauksia. Joo kyllä varmasti, mutta mielestäni tärkeää on myös äidin jaksamisesta huolehtiminen. Nykynaisella varmaan olisi aikaa istua ja imettää tunti tolkulla toisin kun navetoissa juoksevilla entisaikojen emännillä, mutta onko tuo nyt ihan itseisarvo, kun olemassa on nykykäsityksen mukaan ihan terveellisiä ja turvallisia vaihtoehtojakin. Tai jos ei ihan vaihtoehto niin osaimetyksen kanssa helpotus. Oikeilla konsteilla imetys voi jatkua lisämaidonkin kanssa ihan hienosti (nim. kokemusta on).

Meille on nyt toinen tulossa ja minä ainakin aion olla niin mahtava mamma, etten ala päätäni vaivaamaan imetysasioilla ainakaan. Olen aikanani saanut imetysohjaajan koulutuksen eikä se homma siltikään niin helppoa ollut. Sain kyllä maitomääriä pienikasvuisen esikoisen kanssa nostettua hiljokseen, mutta koliikkisen vauvan kanssa oli tosi raskasta päivät vain imettää, hormoonit myllää ja illat köpötellään ympäri taloa huutavan lapsen kanssa. Helpotti paljon antaa pulloa ja tietää, että ei se ainakaan nälkäänsä itke. Jos tämän kakkosen kansas ei imetys lähde sujumaan niin minä otan pullon ihan ilman omantunnontuskia käyttöön. Haluan jakaa aikaani sille esikoisellekin yhä, joten en aio pesiä vuoteessa tuntitolkulla vastasyntyneen kanssa. Pääasia, että minä ja vauva ja esikoinen ollaan tyytyväisiä kaikki.

• äiti1234

"Ymmärrän myös sen, että äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, mutta en voi käsittää miksi korvikkeiden mainostaminen ja korvikkeista puhuminenkin on kuin rikos."

Korvikkeiden mainostamisen kiellosta...On hyvä, että myytävänä on laadukkaita korvikkeita, jos lisämaitoa tarvitaan. Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että korvikkeiden valmistus ja myynti on ISOA BISNESTÄ, jota on syytä säännellä.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/erityisruokavaliovalmisteet/lastenruoat/aidinmaidon_korvikkeet_ja_vieroitusvalmisteet/aidinmaidonkorvikkeiden_kansainvalinen_markkinointikoodi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe