Jos äiti kuuluu kirkkoon ja isä ei, eivät ole naimisissa, voiko lasta kastaa isän sukunimelle?
Käytäntö hukassa
3
176
Vastaukset
- ihan eri asiat
No niin tuntuu olevan sinulla käytäntö hukassa, valitettavasti. ;-)
Puhut nimittäin kahdesta ihan eri asiasta, nimilaista (lapsen etu- ja sukunimi) ja hänen liittämisestään ev.lut.kirkon jäseneksi. Kasteessa tapahtuu vain ja ainoastaan tuo jälkimmäinen asia, lapsi liitetään kirkon jäseneksi. Seurakunnan kautta menee toki tieto lapselle annetusta nimestä rekisteriviranomaiselle, mutta lasta ei kasteta kasteessa yhtään millekään nimelle, ei sen paremmin etu- kuin sukunimellekään.
Ja siitä sukunimiasiasta nimilaki sanoo näin: "Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on". Lisää voit lukea tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694
Ja kasteesta ev.lut.kirkon ymmärtämässä merkityksessä taas voit lukea tuolta http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8?OpenDocument&lang=FI - 9 + 12
Voit kastattaa lapsen.
- järki ho-hoi
Lapsen voi kastaa tai olla kastamatta. Mikäli isyys tunnustetaan, lapselle voi antaa isänsä sukunimen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892