Lihanleikkuussa pääsee itku

Itku tulee oikeesti

Meillä porukassa leikataan arvolihat päin peetä. Siellä ei tajuta eri runhonosien arvoja: Paistit leikellään palasiksi, samoin fileet, eli ikinä ei saa täyttä filettä josta voisi oikeasti kaikella kunnioituksella laittaa arvokasta apetta esimerkiksi vieraille.
Jako saattaa mennä niin, että hirvi jaetaan kymmeneen osaan ja voi olla, että yksi osuus on riekaleiksi revittyjä paisteja -siis sotkettua lihaa ja toinen saa potkat - siis puhdasta pascaa, joka keplaa soppalihaksi kun viisi tuntia keittää.
- Meininki on sellaiunen, että ihan sama olisi helkkari vieköö vetää myllystä läpi koko hirvi ennen kuin sotkea jollakin tylsällä mora-puukolla leikellen sitä lihaa.

Miten teillä hoidetaan tämä hirvenlihan kunnioittava leikkuu ja arvolihan kunniallinen kohtelu jolla varmistetaan ladukkaaksi ruoaksi jalostamisen mahdollisuus?

Mielestäni kun hirven tappaa, se tulee mahdollisimman arvokkaaksi lihaksi jalostaa, eikä leikellä päin peetä!

38

5048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jämpti osaa haukkua

      meillä on oikea lihamestari/ leikkaaja joka tekee paistien leikkaamisen ja jakamisen. Fileet jaetaan listan mukaan vasa kokonaisena aikuinen puoliksi jaettuna. Paikalla lihanleikkuussa on vain sellaiset henkilöt jotka osaavat tehdä jotain, ne jotka ovat osaamattomia ovat huoltojoukoissa.

    • j auheliha

      Meillä on niin paljon ottajia että olisi sama vetää koko hirvi jauhelihaks kun kahteenkymmeneenviiteen osaan. Voitte kuvitella mitä räpimistä se touhu sitten on.

    • jauhelihaavainpuolet

      Opetelkaa purnaajat lihanleikkuu ja osallistukaa itse siihen. Kun itse leikkaat ja jaat kasat muista itse valita kasasi viimeisenä. Kannustaa tekemään tasapuolisia jakoja. Koitan osallistua itse mahdollisimman paljon leikkuuseen ja jakoon.

    • Itku tulee oikeesti

      kyllä osallistun leikkaamiseen ja voin leikata vaikka koko ruhon itse - taitoa olisi kun ajan kanssa saisi rauhassa touhuta.
      Siinä kai se päin vattua meneekin, kun siellä pari liharosvoa, ahmattia, leikkelee lihat tylsillä alekorin linkkareillaan päin helvttiä, niin koita siinä sitten leikata ja vääntää rautalangasta, että jotkut haluavat tehdä ja hirvestä voi kokata muutakin kuin soppaa jossa on suolaa ja pippuria.
      - se on joillakin elämä kiinnu niistä hirvistä, joita ei edes itse varsinaisesti metsästä, niin ne on saatava rioikuttamattomina ja pilalle silvottuina kattilaan nopeaa ja halvalla.

    • jauhelihaavainpuolet

      Eipä kyllä aina viitsi huomauttaa leikkuutaidoista itseään 20 vuotta vanhempaa metsästäjää. Välillä harmittaa kun kaikki ei erota lihakasasta edes fileitä. Paistien tunnistaminenkin on monelle vaikeaa. Useiden metsästäjien vaimot kuitenkin osaa pakastaa ja siistiä lihat niinkuin pitää. En halua minäkään soppalihaa hirvestä. Jauhelihaa kyllä kuluu. Kyllä leikkuuseen pitää aikaa käyttää, sehän on hienointa hirvestyksessä.

    • Multa tuli jo

      Niin. Siis kun nämä "jalkaanampujat" eivät edes tajua sitä, että:

      a)Puukot tulee olla teräviä ja lihanleikkuuseen tarkoitettuja
      b. paistit irroitetaan niitä välikalvoja pitkin ratkomalla, eikä leikata jollakin tyyliin moottorisahalla tai Tiimarista ostetulla kirjeveitsellä
      c. ruhossa on erilaisia osia, jotka vaativat eri kypsytysaikaa: fileet voi syödä melkein raakana, kun on raakakypsytetty oikein - TAJUTKAA nyt, että potkaa ja sisäpaistia ei voi verratakaan keskenään ja siksi niitä ei STNA sotketa!

      ALKAA OIKEESTI ÄRSYTTÄÄ KUN AJATTELEE SITÄ MEIDÄNKIN LIHANLEIKKUUTA JA NIITÄ JOTKA VAIN HAKEVAT LIHAT KUN HIRVI NURIN! JA JOHTAJA EI SANO MITÄÄN MUUTA KUIN PIIPITTÄÄ!

      • koiran ruokaa.

        Niinpä. Kalikkajohtaja piipittää ja hosuu. Kaikki fileetkin sahataan luusahalla selkärankaa poikkipäin 10-20 osaan. Siinä on sitten selkärankakin ja fileet samoissa pienissä palasissa.


    • asfe

      Palkatkaa lihanleikkaaja ja arpokaa kasat jos on noin vaikeaa ! Toinen vaihtoehto on siirtyä hylkeen pyyntiin tai lopettaa koko harrastus.

      • 5 lihaosuutta

        Onhan se vaikeaa kun siitä vanhat ahmatit sitä tekevät. - En sano sitä, että kaikki vanhukset olisivat tolloja, mutta niitä lihan turmelijoita riittää.
        Eivät kykene itse metsästämään, mutta lihat tullaan silpomaan ja jaolla ollaan silmämuna kovana.

        MIten teillä fiksummissa porukoissa jaetaan fileet ja muut avokkaammat osat?


    • Pakkasaamu 11

      Monenlaista leikkuu tapaa olen nähnyt ja kuullut.
      Seurassa jossa olen 12v ollut olen tyytyväinen.
      Hirvi laitetaan neljään osaan ja jokainen saa leikata osansa itse tai leikkauttaa ammattimiehellä.
      Arvalla ratkotaan kuka saa minkäkin neljänneksen. Kun porukasta on kaikki saanut yhden neljänneksen lähdetään toiselle kierrokselle ja sillon muuttuu vaan silleen et jos eka kerralla on saanut etu neljänneksen sen jälkeen saa taka neljänneksen.
      Tottakait tässä tyylissä tulee kilo eroja mitä kukin saa hirven koon mukaan, mutta kun katselee esim. viiden vuoden jaksona asioita niin ei varmaan monen kilon heittoja ole liha kiloissa mitä on saanut itse kukin.
      Toivon että tuletta järkiin niissä 25 osaan eläimen jako touhuissa.
      ÄLKÄÄ pilatko hyvää lihaa omalla ahneudella saada juuri yhtä monta sataa grammaa lihaa.
      Loppujen lopussa on kyse ahneudesta ja kateudesta kun hirvi pilkotaan pikku palasiksi!!!!

    • arnolihaa!!

      Oikea meininki. Mites fileet?

      • Soppamies 75v

        Itse teenmme vai lihasoppaa ja vaimo tekee jouluna karjalanpaistia hirvestä, eli ihan sama miten sen leikkelee. En ammu merkkiä, koska en osu ja en raaski, eli ilmaista lihaa se periaatteessa on minulle, kun hinaan vain Zetorillani rukon pois kaatopaikalta ja vasat pystyn jopa kuljettamaan takapuormaajassa.
        Antaa nuorempian kaataa, minä olen vain leikkuuhommissa paskaisen sahani ja linkkarini kanssa heilumassa.


      • Pakkasaamu 11

        Jää kokonaiseksi kun vedetään silleen neljään osaan.


    • Erilaisia jakaa

      No joissakin seuroissa (myös tuo johon itse kuulun, mutta en ole hirviporukassa) on ollut viime vuosina ollut keskimäärin 40 äijää hirviporukassa jolla ollut kaatolupia 5- 6 hirveen... (joista puoli hirveä kuluu peijaisissa).
      Toisessa seurassa johon kuulun (en siinäkään hirvestä) on 18 hirvimiestä ja yleensä ollut 1-3 hirven luvat. Tosin peuralupia onkin enemmän...

    • Ukkometsoxxx

      Paree olla vaikka yks vuosi ilman lihaa, jos seuraavana vuonna saa vaikka kokonaisen vasan tai jopa aikuisen tai puolet siitä.
      Syvältä on jos aina pitää olla atomeiksi hirvi panemassa.

    • MITN

      Itse olen ollut 12 vuotta samassa hirviporukassa. Isompi porukka on jaettu siten että yhtä hirveä on aina jakamassa 5-6miestä, hirvet arvotaan näiden porukoiden kesken. Oma porukka ollu sama jo vuosia, kaikki paistit ja lavat leikataan kalvoja myöten ja jokainen saa kokonaisia paisteja joista hyvä tehdä savulihaa tai mitä kukakin tykkää. Sisäfileet yleensä kokonaisina, ulkofilee puoikkaina. Arvotaan sitten aina lihapussit ja pitkässä aikavälissä tuuri aina tasoittuu. Hyvä systeemi ja hyvä on niistä lihoista ruokaa laittaa. Kaikki ollu tyytyväisiä.

    • älyäkö?

      Oikeen. Meillä vasan sisäfilekin jaetaan viiteen osaan, siis 5cm pätkiin.

      • osaava mestari

        minkähän ihmeen takia kaikki ahnehtii suuria paisteja,kun ne kuitenkin joutuu pienimään joko pakastaessa ,uuniin laittaessa tai pöytään katettaessa,vai nielettekö paistit kokonaisina?


      • ime jormaa!!
        osaava mestari kirjoitti:

        minkähän ihmeen takia kaikki ahnehtii suuria paisteja,kun ne kuitenkin joutuu pienimään joko pakastaessa ,uuniin laittaessa tai pöytään katettaessa,vai nielettekö paistit kokonaisina?

        Josm osaisit laittaa ruokaa mulkero, niin tajuaisit, että paistit on paljon parempi valmistaa kokonaisina. Tee sitä soppaa potkasta älykkö, sinä joka et ymmärrä ilmiselviä asioita.


    • ala kasvissyöjäksi

      Herkän ihmisen pitää ryhtyä syömään kasviksia niin ei itketä. Toisaalta ei ole mitään todistusta siitä, että kasvit eivät kärsi tappamisestaan.

      • Anonyymi

        En voi syödä kasviksia, kun sipulin pilkkominenkin menee aina itkuksi.


    • näin meillä

      Meillä on hirviporukassa 2 entistä lihamestaria joilta homma käy kun leikkiä.Ne hoitavat lihan paloittelussa paistien irroittelun ja muutenkin ruhon pienimisen.Me muut hoidamma jauhelihaa varten tulevan lihan käsittelyn.Fileiden osalta tehdään n. 1kg paketteja.Niitä jaetaan sen verran mitä riittää listalla alas päin ja seuraavalla kerralla seuraavat saavat fileistä osansa.Jako tapahtuu sitten ihan tasapuolisesti kaikille.Punnitaan paisti/jauhelihan ja ne jaetaan kaikille tasapuolisesti.Kasat arvotaan ihan numeroiden perusteella ja sitten laitettaan listaan numero kelle kuuluu mikäkin kasa.Näin meillä on toimittu kohta 30 vuotta eikä mitään valittamista.Lihat on kotia päästyä sitten suoraan pakastus kelvollisia.Ei tartte enään kotona putsailla veriä pois.

      • Ja näin meillä

        Meillä osataan ruho leikata ja hyvät lihat on päydällä hetken, mutta sitten tulee linkkarimies jakamaan ja kohta on soppalihoiksi leikelty kaikki.


    • MeatCutter-

      Meillä jaetaan porukka liharyhmiksi,3-4 metsästäjää per/ryhmä- ruhot arvotaan.Meidän liharyhmässä hoidan leikkauspuolen koska olen aikoinaan harjoittanut lihanleikkaajan hienoa ammattia 10 vuotta.Ainakin meidän liharyhmämme on perin tyytyväinen..

      Tekee lähes pahaa seurata kun metsästäjät roimivat lapoja irti kirveellä ja tylsillä puukontapaisilla..Lihaa leikataan veitsillä.Toki avustan varsinkin vanhempia, nitroilla käyviä metsästäjiä leikkausprosessissa ja joka syksy yleisön pyynnöstä järjestän leikkaukskurssin, pian näkyy unohtuvan ohjeet..Lihaa ei opi leikkaamaan vaikka 75v leikkaisi hirvimetsällä, oppiminen yhdistettynä edes jonkunlaiseen leikkausnopeuteen vaatii tappavan rutiinin ja saadakseen rutiinin taytyy toistoja olla tuhansia joka vaihetta varten.

      En opeta mutta neuvon: Palkatkaa ammattilainen hoitamaan homma, tuloksena kunnollisesti ja hygienisesti leikattua lihaa.

      • vm-51

        Olen aivan samaa mielipuolta,meilläkin vuosia pari palkattua ammattilaista käynyt hoitelemassa homman ja mukavahan tuo on seuratakin kun ammattilainen paloittelee,en enää itse puukkoon koske.

        Voimme sillä aikana vaikka juopotella ja jauhaa shaissea.


      • Ja näin meillä
        vm-51 kirjoitti:

        Olen aivan samaa mielipuolta,meilläkin vuosia pari palkattua ammattilaista käynyt hoitelemassa homman ja mukavahan tuo on seuratakin kun ammattilainen paloittelee,en enää itse puukkoon koske.

        Voimme sillä aikana vaikka juopotella ja jauhaa shaissea.

        Meillä yksi vannesahamies pilkkoo luu lihat 4cm*4cm kokoisiin paloihin. On kuulema hyvä tehhä keittoa.


      • Vicktorinox
        Ja näin meillä kirjoitti:

        Meillä yksi vannesahamies pilkkoo luu lihat 4cm*4cm kokoisiin paloihin. On kuulema hyvä tehhä keittoa.

        Traktorikäyttöisestä myllystä ruhot läpi ja pistolapiolla paljuihin,siinäpä tasapuolinen jako eikä tartte puukkoja terotella.


      • MeatCutter-
        Vicktorinox kirjoitti:

        Traktorikäyttöisestä myllystä ruhot läpi ja pistolapiolla paljuihin,siinäpä tasapuolinen jako eikä tartte puukkoja terotella.

        "Meillä yksi vannesahamies pilkkoo luu lihat 4cm*4cm kokoisiin paloihin. On kuulema hyvä tehhä keittoa. "

        Aivan oikein, lihakeitossa pitää lihaakin olla matkassa ;) Tietty joku isompikin luu saa kattilassa olla..Vannesahalla mekin keitinluut pienennellään.

        Saaliin eli kaikenlaisten liharuokien valmistus oma lajinsa ja joskus lähes kellosepän hommaa-mutta se on jo eri juttu-


      • Meatcutter-
        MeatCutter- kirjoitti:

        "Meillä yksi vannesahamies pilkkoo luu lihat 4cm*4cm kokoisiin paloihin. On kuulema hyvä tehhä keittoa. "

        Aivan oikein, lihakeitossa pitää lihaakin olla matkassa ;) Tietty joku isompikin luu saa kattilassa olla..Vannesahalla mekin keitinluut pienennellään.

        Saaliin eli kaikenlaisten liharuokien valmistus oma lajinsa ja joskus lähes kellosepän hommaa-mutta se on jo eri juttu-

        "Whole Cow Processed in under 12 minutes" taisi olla Youtuben pätkä jossa kaveri jotenkuten leikkaa puolikkaan ruhon..Hullu mies, ei mitään rintapanssaria tms..Siksi se varmaan leikkaa niin hitaasti, ei olisi päässyt urakanlaitaan tuo kaveri meidän leikkauspöydällä.

        Sitä koetan nyt kertoa että jos ette raski palkata ammattilaista tekemään hommaa niin kannattaa varata laastaria ja siteitä tarpeeksi-kiertelen syksyisin leikkelemässä ja siellähän ukot lipsuttaa tylsät puukonkalsot tämän tästä omaan nahkaansa.

        Vähintään rautahanska pitäisi olla pakollinen varuste! Muuten jännä homma että harvassa sellaista hirvenmetsästäjää joka osaisi edes oman puukkonsa teroittaa.."Terä on kääntynyt, tämä puukko on förmitätön" Höpö höpö..Sellaista puukkoa / veistä ei olekaan jota ei teräväksi saisi! Joka syksy teroitan varmaan satoja tylsiä puukonkalsoja ottaviksi-Troitus kestää muutaman sekunnin-tämäkin vaarallista kun sitten metsästäjä saakin ihan oikeasti terävän puukon käsiinsä..


      • Hyvä malli kaikille !
        Meatcutter- kirjoitti:

        "Whole Cow Processed in under 12 minutes" taisi olla Youtuben pätkä jossa kaveri jotenkuten leikkaa puolikkaan ruhon..Hullu mies, ei mitään rintapanssaria tms..Siksi se varmaan leikkaa niin hitaasti, ei olisi päässyt urakanlaitaan tuo kaveri meidän leikkauspöydällä.

        Sitä koetan nyt kertoa että jos ette raski palkata ammattilaista tekemään hommaa niin kannattaa varata laastaria ja siteitä tarpeeksi-kiertelen syksyisin leikkelemässä ja siellähän ukot lipsuttaa tylsät puukonkalsot tämän tästä omaan nahkaansa.

        Vähintään rautahanska pitäisi olla pakollinen varuste! Muuten jännä homma että harvassa sellaista hirvenmetsästäjää joka osaisi edes oman puukkonsa teroittaa.."Terä on kääntynyt, tämä puukko on förmitätön" Höpö höpö..Sellaista puukkoa / veistä ei olekaan jota ei teräväksi saisi! Joka syksy teroitan varmaan satoja tylsiä puukonkalsoja ottaviksi-Troitus kestää muutaman sekunnin-tämäkin vaarallista kun sitten metsästäjä saakin ihan oikeasti terävän puukon käsiinsä..

        Kävin lihan/kalan käsittely kurssin Sotkamossa yhtenä syksynä. Kurssin vetäjä olisi tullu näyttämään ruhon pilkkomisen ja paistien irrottelun kädestä pitäen lahtivajallemme. Ukot tuumasi vain ettei tarvi kun on jo 40vuotta osattu lihat jakaa. Tällä lihanleikkaajalla on sellainen "sahaton"malli eli sahaa ei käytetä missään vaiheessa. Lihat heidän omalla lahtivajalla on myös mahdollista vakumoida ja pakastaa !


      • Tyttögaselli

        Heippa MeatCutter.

        Millos sinä järjestät näitä lihanleikkauskursseja, kiinnostaisi kovasti osallistua ja tulla ottamaan oppia.
        Missä päin Suomea mahdollisesti kurssisi olisivat, mihin hintaan, ja miten pitkiä kurssit ovat?

        Jos joku tietää muita lihanleikkaajan peruskursseja järjestettävän, Etelä-Suomen suunnalla, niin vinkatkaapa näille keskustelupalstoille, kiitos.


    • Anonyymi

      Arvo osat erikseen loput jauhelihaa

    • Anonyymi

      Meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä meillä ruhot jaetaan puolikkaina meillä meillä meillä meillä tai meillä meillä meillä meillä neljänneksinä meillä meillä meillä meillä. Naureskellaan käsitteelle lihalaatikkomies kun emme meillä meillä meillä meillä tunne sitä käsitettä meillä meillä meillä meillä.

      Meillä meillä meillä ja teilläkin tarvii olla pyyntilupaa tarpeeksi, että isopalajako onnistuu kuten meillä meillä meillä meillä meillä meillä.

      • Anonyymi

        Millainen mies on "lihalaatikkomies"?


    • Anonyymi

      Moni leikkaajista on pihalla ruuanlaitosta ja heille liha on lihaa olipa se sitten etulapaa tai sisäfilettä. Viisainta on vaan saada suu auki asiasta !

    • Anonyymi

      Ei siinä paljoakaan ruhonosia ajatella kun seurumetsästyksessä on 47 jäsentä ja kolme kaatolupaa.Lopputulos on:Parhaat vievät lihat ja loput jäävät ilman saalista.
      Valita siinä sitten ja maksa. Jos haluat olla mukana,niin ole vain ampujana jäätä seurueelle veto-hommat ja paloittelu.

      • Anonyymi

        Meillä taas lähes toisinpäin. Rivit harventuneet, mutta lupia rutosti miehiin nähden. Näinollen tulee lähes kaksi hirveä per osallistuja.
        No kyllähän tuo liha kelpaa muillekin sopivalla hinnalla ettei koko kämppää tarvi arkkupakastimilla vuorata.


    • Anonyymi

      Koko syksyn hirvijahdin kohokohta on ainainen tappelu lihanjaossa. Se kruunaa koko kauden. Siinä kun nahkasaapas ja kurkihirsi ottaan kolisee, niin siinä se on koko jutun suola jota jaksaa taas kesäkauden odotella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe