Voisiko joku neuvoa kun merkkihuoltokaan ei sitä osaa tehdä.
Omistan 2000 vuosimallin avensiksen 4D4 ajettu 137000 km. Huollot tehty aukotta. 107000 km:ssä tehty kytkinpaketin vaihdos takuuseen. Nyt auto on alkanut ravistaa. Kierrosten ollessa 2000 ravistus on voimakkainta. Esim. ohitustilanteessa, kun nopeudet ovat noin 100 km/h ja alat nostaa nopetutta ohittaessani niin ravistus on tosi voimakasta. Vein auton huoltoon merkkiliikkeeseen, josta toivon avun saavan niin hepä vain kertoivat, että vikaa ei löydy. Olivat kyllä huomanneet, että auto ravistaa. Voisiko joku neuvoa mitä vaadin heitä seuraavaksi autosta katsomaan. Näis naisihmisenä tekniikka ei ole hallussa ja jotenkin sitä uskoo että ammatti-ihmiset osaavat asiansa. Toivon saisinko teiltä joltakin asiallista neuvoa ongelmaan.
Auto ravistaa ja vikaa ei ole
19
15682
Vastaukset
- Kölli
Jos vedätettäessä isolla vaihteella auto alkaa täristää on tod. näk. kyseessä vetoakseli. Jos tärinä on jatkuvaa vedätettäessä/vapaalla, on kyseessä renkaiden tai akselin epätasapainoitus.
Näin aluksi. noilla kilometreillä ei pitäisi olla kyllä vetarit loppu.- tälläinenkin...
Vaihdelaatikko voisi olla yksi syy (?)
- Jaska
Minkä takia kulunut vetoakseli oireilisi vain isolla vaihteella vedätettäessä? Oma Focus värisee ja tärisee kiihdytettäessä olipa vaihde mikä tahansa.
Nimimerkki: Neljännet vetarit menossa. - Kölli
Jaska kirjoitti:
Minkä takia kulunut vetoakseli oireilisi vain isolla vaihteella vedätettäessä? Oma Focus värisee ja tärisee kiihdytettäessä olipa vaihde mikä tahansa.
Nimimerkki: Neljännet vetarit menossa....ilmeisesti johtuu siitä, että akselin ravistus alkaa vasta kun akseli pyörii riittävän nopeasti eli käytännössä vasta kun ajetaan isolla vaihteella. Eihän renkaan epätasapainokaan 1.llä näy.
Mainitsemani oireilu on tyypillinen vika paljon ajetussa Tojotassa. Sisempien nivelien kuluessa akseli alkaa kiertymään nivelessä, jolloin tulee epätasapaino akseliin. (Itellä alkoi oireilla selvästi n. 350tkm jälkeen (CarinaII))
Ko vika on myös korjattavissa ilmaiseksi ainakin vanhassa Carinassa. Noi nivelen "kupit" voi vaihtaa keskenään, jolloin niiden pyörimissuuta muuttuu.
Muut ongelmat tietysti saattavat ilmaantua pienilläkin vaihteilla. Focuksen ongelman syytä en tiedä.
Perustin kirjoitukseni olettamukseen, että ko. aloittajan auto on jo tutkittu pintapuolisesti pajalla ja kaikki päällisin puolin olisi kunnossa. - Kölli
tälläinenkin... kirjoitti:
Vaihdelaatikko voisi olla yksi syy (?)
"Näin aluksi. noilla kilometreillä ei pitäisi olla kyllä vetarit loppu."
Siis lisätään edelliseen, noilla kilometreillä ei pitäisi olla kyllä laatikko loppu.
Vetasi kuitenkin voi hajota/kulua normaalia aikaisemminkin, jos nivelet on syystä tai toisesta saanut likaa. Ne kun pyörii pikkasen huonommissa olosuhteissa kuin laatikon rattaat ja laakerit.
Siksi "näin aluksi" epäilen vetaria.
- autossa
alumiini vanteet?
- alut
Minulla syy oli alu vanteet.Eivät saaneet keskitettyä,vaikka olivat tasapainossa. Avenssi tarkka näihin.
- mahdollista
Jos renkaissa epätasapainoa, niin tärinä voi olla melkoinen. Muistan, kun kerran en viitseinyt tasapainottaa silloisen Fordini renkaita, niin 95-105km/h tärinä oli uskomattoman kova. Loppui kun nopeutta nosti tai laski. Oliko sinulla talvella vastaavia ongelmia eri renkailla tai vanteilla?
- tärinät
mahdollista kirjoitti:
Jos renkaissa epätasapainoa, niin tärinä voi olla melkoinen. Muistan, kun kerran en viitseinyt tasapainottaa silloisen Fordini renkaita, niin 95-105km/h tärinä oli uskomattoman kova. Loppui kun nopeutta nosti tai laski. Oliko sinulla talvella vastaavia ongelmia eri renkailla tai vanteilla?
Ei,täristivät vain aluvanteet.Peltivanne ei.
- renkaista
tarkasta ne ensin.
- Anonyymi
Juu pitää katsoa.
- Toyisti
ratkaisu niinkin yksinkertainen että, olisi paino irronnut vanteesta? tai Renkaan runko hajonnut?
Onko renkaat tutkittu että ne ovat pyöreät,tasapainossa eikä myöskään vipota sivusuunnassa? - 50km/h/1000rpm ????
Vika on varmaankin renkaan rungossa . Ravistus on vain 20000rpm kierroksilla mutta vain 5 vaihteella ? kyllä se ravistaa 100 vauhdissakin 3 vaihteellakin olkoon kierrokset mitä vaan .
Muuten onko aven laatikko noin pitkä eli 50km/h 1000rpm eli 2000rpm on 100km/h mielenkintoista ettei vaan ole taas se trolli asilla .- AE111
Kyseessähän on turbodieseli. Laskin, että 2000rpm:llä vakiorenkailla viitonen silmässä nopeutta on noin 94km/h (jos ei renkaan muodonmuutosta lasketa mukaan...).
- Camry
Yhdessä avensiksessa myös d4d oli vanteen sovitinrengas väärä . Alut 16" oli ostettu oikein ammattilaisliikkeestä ja kuitenkin vanne hölskyi ylösalas ! tarkistappa josko olisi halpa korjaus.
- Tepe
automerkissä.
- Passat on pas--t
Huumorimiehiä näemmä on tuo Tepe.
- Anonyymi
137 tkm on aivan liikaa tuolle autolle.
- Anonyymi
Ne on takaovet auki saranoista alkaavat väristä väpättää 80 nopeudesta puskurit
ovat perseessä kiinni jos lisäät vauhtia voi toinen eli oikea kylki tipahtaa kadulle
Yariis 0,8 diesel turdo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855