Nahkoista...

9+15

Onko jollakin tietoa, kiinnittävätkö jotku kennelit enemmän huomiota collien luonteeseen kuin ulkonäköön? Onko painotuseroja? Itselläni oikein kaunis collie, mutta pelokkuus lisääntynyt, mitä vanhemmaksi tullut. Jos collien luonteeseen saataisiin vähän vahvuutta, mistä kai luonnetestistä saadut korkeat pistemäärät kertoisivat, se olisi paljon käyttökelpoisempi rotu, oikeastaan täydellinen. Miksi jalostukseen käytetään koko ajan collieita, jotka ovat läpäisseet luonnetestin rimaa hipoen?

5

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultainen keskitie

      Jokaisella kasvattajalla on omat painotuksensa. Luonne on varmasti kaikille tärkeä asia. Ja juurikin se, että uudet omaistajat tulevat toimeen kasvattien kanssa ihan normi arjessa. Luonnetestipisteillä jalostaminenkaan ei ole hyvästä. Asiassa on aina kaksi puolta.

    • 4+14

      Parasta koiranelämää on sellainen, kun hermorakenne on kunnossa, eikä tarvitse pelätä turhia asioita. Pehmeän koiran kanssa on vaikeampi onnistua, kuin vahvan koiran kanssa, ihan vasta-alkajankin. Toivottavasti collien kasvattajatkin joskus huomaavat tämän. Yhtäkään liian pehmeää koiraa ei saisi syntyä, sillä pelokkaan eläimen elämä ei ole elämisen arvoista.

      • hjj0

        Ei saa kasvattaa myöskään liian kovia yksilöitä, eikä pehmeys tarkoita pelokkuutta. Kovatkin koirat saattavat olla pelokkaita vieraita ihmisä tai ääniä kohtaan. Tuttuni dobermanniuros on luonteeltaan kova dominoiva, mutta myös tavattoman arka. Minun koirani on melko pehmeä, mutta ei arka tai ärhäkkä, vaan ennemmin nöyrä sekä herkkä pahoittamaan mielensä komennoista. Rakastaa lapsia, viihtyy toisten koirien seurassa ja on miellyttämisenhaluinen,.


    • :)

      Ihan aluksi tulee ymmärtää se, etteivät ne luonnetestitulokset kerro aina ihan kaikkea. Monet käyttävät 2-3 vuoden ikäisen koiran testissä, mutta monet koirat ovat tuolloin vielä ihan kakaroita eikä tulos siis missään nimessä ole yhtä hyvä kuin mitä se olisi voinut myöhemmin olla, siis sitten kun sen koiran on ihan oikeasti annettu henkisesti kasvaa. On ihan paskapuhetta että pitäisi viedä aikaisin testiin, jotta kouluttaminen jne. ei vaikuttaisi pisteisiin. Antaisivat kaikki vain koirien kasvaa, jos siis ei ole ihan satavarma, että se on oikeasti kehittynyt.. Kyllä jotkut ovat ja saavat juuri ja juuri kaksi vuotta täytettyään hyvät pisteet - MUTTA, näillekin ne tuomarit usein huomauttavat että paremmat olisi saattaneet tulla jos myöhemmin olisi koira tuotu näytille :)

      On esimerkiksi collieita, jotka ovat saaneet luonnetestistä ihan paskan tuloksen eivätkä välttämättä edes ole laukausvarmoja. Mutta kas kummaa, jossain pk-lajissa silti menestyy. Tällöin itse kunkin kannattaa viimeistään ymmärtää, että ehkäpä se lt-tulos antaa siitä kyseisestä koirasta ihan väärän kuvan :)

      HUOM! Vaikka yo. tekstini onkin kovin "positiivinen", niin en lainkaan kiellä etteikö ole myös niitä kasvattajia, jotka käyttävät oikeasti luonne-ominaisuuksiltaan heikkoja koiria - sellaisia joita ei ihan oikeasti kiinnosta vaikka itse kyllä tietää että perkele kun on paska koira, mutta ihan sama kun on kuitenkin nätti ja näyttelyissä menestynyt. Jotkut myös KOULUTTAVAT ne heikot koiransa omilla lt-radoillaan, jotta saavat koiransa esimerkiksi valioksi. Aivan älytöntä touhua! Luojan kiitos itse olen päässyt mahtavien collie-ihmisten piiriin, jossa ei tuollaisia touhuja harrasteta.

    • Hylhyv

      Testissä vaikuttaa aika monet seikat...
      ei se ikä edes ole se pointti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe