Äitini kuoli vuonna 1993. Hänellä ja isälläni oli talo ja mökkitontti sekä kaksi lomaosaketta. Velkaa oli n. puolet talon arvosta. Heillä oli testamentti, joka määräsi kuolleen puolison omaisuuden leskelle omistusoikeudella ja määräsi omaisuuden jaettavaksi lopullisesti vasta leskenkin kuoltua lapsille toivomuksin, että lapset eivät lesken elinaikana vaatisi lakiosaansa. Emme vaatineet.
Isäni meni uusiin naimisiin, hankki toisen asunnon toiselta paikkakunnalta ja kaksi uutta lomaosaketta. Uusi asunto rahoitettiin osaksi velalla, jossa entinen asunto on vakuutena. Heillä on myös toinen laina jossa uusi asunto on vakuutena. Hän teki uuden vaimon kanssa käyttöoikeustestamentin, jolla määrätään käyttöoikeus kaikkeen omaisuuteen lesken loppuelämäksi. Isäni kuoli kesällä.
Onko isäni leskellä käyttöoikeus myös omaisuuteen, joka jäi äitini kuoleman jälkeen isälleni? Miten perintö oikeudenmukaisesti pitäisi jakaa? Nyt aiomme vaatia lakiosuutemme.
omistusoikeus- ja käyttöoikeustestamentti
mirg
1
237
Vastaukset
- Ettehän te
Vaadi lakiosaa vaan te teette yksinkertaisesti perinnönjaon.
Ensinnäkin äitinne pesä tulee jakoon kokonaisuudessaan ja isänne osa myös ottaen huomioon isänne uuden puolison oikeudet.
Isänne ei ole voinut millään testamentata käyttöoikeutta äitinne jäämistöön.
Käyttöoikeus ei estä jakoa vaan jako suoritetaan normaalisti mutta jätetään uudelle vaimolle käyttöoikeus testamentin mukaisesti.
Tietenkin isänne jäämistöstä te voitte vaatia lakiosat, tosin yhteisenään asuntona omistamaansa asuntoon lakiosavaade on tehoton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232