Lukion jälkeen jatko-opiskelu paikka ilman pitkää matematiikkaa?

Askarruttaa!

Ajattelin lähteä lukion jälkeen opiskelemaan yliopistoon, ammattikorkeakouluun tai teknilliseenkorkeakouluun, mutta pääsenkö mihinkään alalle, kun en käynyt pitkää matematiikkaa? Olen kuullut, ettei esim. insinööriksi pääse ilman tuota, mutta sinne minä haluaisin. Voisiko joku linkittää vaikka jonkun listan, missä näkyy alat ja niiden vaatimukset (eli tarvitseeko alalle pitkää matematiikkaa?)? Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

3

2293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+9

Inssiksi pitkä matikka on aika hyvä pohja, tai ainakin pitää olla matemaattisesti oivaltava. Kokemusta on tästä, suoritin itse lukiossa pitkän matikan, mutta silti insinöörimatikka ei oikein avautunut.
      Tarkoititko kaikkia aloja, vai vain teknisiä? Itse olin sitten aika haka niillä aloilla, joilla matematiikkaa ei tarvita. Eli yliopistossa valtiotieteellinen, humanistinen, maatalous-metsä, ehkä kaupallinen... Näitähän riittää.
      Voit varmaan jättää laskelmistasi insinöörin ja DI:n, muut käyvät.
      Ainahan voit kokeilla, miten sujuu. Me kaikki olemme yksilöllisiä.

• Apua antava

Pitkässä ja lyhyessä matikassa opetetaan periaatteessa samat asiat. Kummassakin käydään vektorit ja derivaatat yms. Ero on siinä, että pitkässä matikassa kaivetaan vaan hieman pintaa syvemmälle, kun taas lyhyessä lasketaan enemmän käytännön asioita ja jätetään ne "olkoon x = 43a, jos y = 54x 6a - 98c * ds", sonta muualle.

AMK:uun tai humanistiselle alalle yliopistoon hakiessa pitkällä ja lyhyellä matikalla ei ole pisteiden kannalta juurikaan eroa. AMK:ssa ei mitään.

Lopuksi sanoisin, että kauppakorkeakouluun hakiessa lyhyen matikan L:stä saa yhtä paljon pisteitä kuin pitkän matikan M:stä, ja mieti kumpi niistä on helpompi saada.

Terveisin pitkän matikan failannut ja lyhyestä E:n kirjoittanut ylioppilas.

• Jatko-opinnot

Lukion jälkeen pitää ensin suorittaa maisterin tutkinto tai vastaava, jos aikoo suorittaa akateemisia jatko-opintoja. Teknisten alojen jatko-opinnoissa joutuu melko helposti tekemisiin matematiikan kanssa, mutta varmasti, jos on lukion lyhyen matematiikan jälkeen menestyksellisesti suorittanut perustutkinnon matematiikat, menee jatkokin hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe