Tässä toista lastani odottaessa(la 3.10)
olen ryhtynyt tekemään itse kesto vaippoja,kimmokkeen siihen sain kun katsoin että kaupasta ostettavat all-in-one tyyppiset kestovaipat maksavat 17-30 e/kpl.
Sekin varmasti karsii osan niistä jotka harkitsevat kestovaippailua.
Onko siis ketään muuta joka tekee itse kestovaippoja lapsilleen?
Mä olen asian ratkaissut näin.
Kun vauva syntyy käytän harsoista taiteltuja kolmiovaippoja,jonka väliin olen vanhoista frotee pyyhkeistä ja vanhoista flanelli yökkiksista ynnämuista ommellut pötkömallisia lisäimuja ja ne sitten kiinnitän nappinipalla kiinni ja siihen päälle sitten olen hahtuvalangasta kutonut villahousut jotka estävät mahdollisen kosteuden imeytymisen vaatteisiin.
Harsot ovat edullisia ja niitä saa äitiyspakkauksesta ja tuttavilta kierrätettynä.Noin 20 kpl riittää , ja saman verran lisäimuja.
Katsoin myös tehdasvalmisteisten villahousujen hintaa ja ne ovat siinä 20-27 e/kpl.
Kun jos taas ostaa hahtuvalankaa 5 e / 100g.
Saa siitä määrästä tehtyä yhdet isommat tai yhdet pienemmät,pienen koon tekemiseen hahtuvalankaa menee n. 70 g.
Ja kun housuja tarvitaan n. 4 kpl niin hintaa itse tehdyille tulee vasta 20 euroa.
Lapsen kasvaessa olen ajatellut käyttää flanellista ,froteesta tms imukykyisestä matskusta valmistettuja vaippoja joko taskuvaipoina eli pissatarpeen vaihdellessa isompaa tai pienempää imua käyttäen tai sitten all-in-one tyyppisiä vaippoja ja näitä saa sitten tehtyä neppari/tarranauha/nappinipalla kiinnittettävänä.Näitä sitten kun tekee vaikka sen 20 kpl ja taskullisiin voi käyttää samoja lisäimuja mitä tuli käytettyä harsojen sisällä harsotkin voi taitella pissanimukkeeksi taskuvaipan sisään.
Itse tehdyissä on se vapaus että saat lapsellesi juuri sen oikean.
Itse innostuin kun löysin netistä ilmaisia kaavoja.Jos jollekin on tuttu ottobren kestovaippakaava vaihdan mielelläni vinkkejä.
Itse suunnittelen tekeväni niitä myös mutta taskullisina jolloinka imuja voi lisätä yö käyttöön.Samasta ohjeesta saa tehtyä ainakin neljää erilaista vaippaa.
Ja niin helposti,halvasti ja ekologisesti että.
Niin näin nopeasti mielessäni ymmäiltyäni kun kankaat hommaa kierrätettynä ja ostaa hahtuvalangat ja sitten kestovaippa kaavan mukaan tarranauhaa ja kuminauhaa niin saa koko vaippa ajan vaipat tehtyä alle satasella.
Niin ja piti sitä kaavaa vielä oikein testata.tein fleece kankaasta taskuvaipan jonka sisälle ompelin samasta fleesestä kolminkertaisen lisäimun sitten kaadoin mukillisen vettä vaippaan (n 2 dl) ja painelin ,eikä tullut läpi =) yllätyin itsekin.
Ja niille jotka vierastaa ajatusta sinappikakan kaapimisesta kangas vaipasta on tiedossa riisipaperiarkit.ne laitetaan vaipan ja pyllyn väliin ja kun kakka on vaipassa niin arkin kulmista vaan kiinni ja kompostoriin tai pönttöön ja tämä samainen riisipaperi toimii myös kuivaliinana antaen lapselle kuivan tunteen.
Saman asian kyllä ajaa tuo fleecekin jos haluaa pestäviä malleja.
Että kyllä se kestoilu on helppoa,halpaa ja kivaa.
Itse olen ainakin ihan myyty=)
tee-se-itse-kestot
9
6397
Vastaukset
- Lissu
Ite olen nyt tässä väsäilly niitä villahousuja :) En tiedä siitä langan menekistä mutta itse saan siitä tehtyä 2 pienet per kerä. Kävin tulostamassa jo ottobren sivuilta kaavat mutta en ole mikään ompeluihminen vaikka kone löytyykin. Saa nyt nähdä onnistunko saamaan niistä vaippoja vai mitä niistä tulee, heh. Mulla on laskettu aika 29.9 ja odottelen ekaani. Haluaisin todella että tämä kestoilu onnistuisa, harmi vaan kun ei lähipiiristä löydy ketään jolta kysellä neuvoja.
Eipä joo vaipoille kerry paljoa hintaa jos saa tehtyä ne itse !
Olisi kiva vaihtaa ajatuksia sun kanssa ja olet noista kaavoista saanut aikaseksi vaipat niin kysellä neuvoa :) Jos kiinnostaa niin kirjotteleppa;
[email protected]- fennel
menkaapa yahoon sivuille ja siella on tsi-kestot keskustelu-ryhma... hyvia vinkkeja saa sielta !
- Kaneli
Teen aina muutaman vaipan itse , ottamalla kaavat vanhoista vaipoista. Sisävaippoja flanelista viskoosivanusta tein 30kpl, sisävaippojen hinnaksi tuli yhteensä 10e. Voi kun löytäisi netistä kaavoja. Taaperolla käytän flannellista sisävaippaa harsoon käännettynä. Vauvoilla käytin ekosettejä, ne myin pois huomattavalla voitolla, kun jäivät pieneksi.
- eve
En äkkiseltään löytänyt googlella hakemalla, mutta kiinnostaisi kovasti kokeilla vaippojen ompelemista. Olen muutenkin ompleuihmisiä ja nyt kiinnostunut kesovaippailusta tulevalla esikoisella.
- taitaa loppua vaippojen tek...
Suosittelen lämpimästi tavallisia vaippoja.
Ne on vauvallekkin mukavammat.
Ei ne nyt niin kalliita voi olla???
Kuolisin jos joutuisin alkaa tekemään jotain vaippoja tässä vielä.
Hallelujaa.- tintsu
kyllä meillä ainakin peput on paremmassa kunnossa kestojen kanssa,kuin noiden hautovien kertakäyttövaippojen kanssa.
Meillä esikoinen joka on luopumassa juuri vaipoistaan siis päikkäri ja yövaipasta valitsee
mieluummin kestovaipan kun kertakäyttövaipan
eli eiköhän se kerro jotain käyttömukavuudesta ja kyseessä on siis lapsi joka on käyttänyt syntymästään kertakäyttövaippoja.
että silleen,taitaa vaan olla asennevamma vanhemmilla=)) tsemppiä sulle jos meinaat tähänkin kuolla.
- mielenkiinnolla...
Vuotaako ne??
Niin että onko aamulla joka paikka märkänä ja koti sitten päivällä???- tintsu
joo itseasiassa en oo joutunu kauheesti noita
tekee,harsoja oon ostanu ja muutaman flanellivaipan(merkkiä imse vimse) yö käyttöön.Ainoat mitä oon tehny niin kutonu noita villahousuja ruskovillan hahtuvalangasta ja homma toimii kuin junan vessa.
Luulin itekin et homma kusis kirjaimellisesti käsiin het alussa mutta kuinkas ollakaan niin ei käynyt.
Ite ostin sellasen jumbo muovikassillisen kestoja pikkurahalla ja sukulaiset on kans tehny löytöjä ja ostelleet. Joten koko vaippaiän vaipat sain alle satasella ja koska lapsi perheessä kone aina pyörii on ne helppo heittää sinne sekaan ja villahousujahan ei juuri tarvii pestä jos tietää niiden toiminta periaatteen.
Et kyllä homma toimii eikä vituta kun säästyy joka kuukausi 60-80 e puhdasta rahaa.silläkin rahalla saa vaikka joka kuukausi itselleen ja miehelleen kivan vapaa illan=)) - ottopree
tintsu kirjoitti:
joo itseasiassa en oo joutunu kauheesti noita
tekee,harsoja oon ostanu ja muutaman flanellivaipan(merkkiä imse vimse) yö käyttöön.Ainoat mitä oon tehny niin kutonu noita villahousuja ruskovillan hahtuvalangasta ja homma toimii kuin junan vessa.
Luulin itekin et homma kusis kirjaimellisesti käsiin het alussa mutta kuinkas ollakaan niin ei käynyt.
Ite ostin sellasen jumbo muovikassillisen kestoja pikkurahalla ja sukulaiset on kans tehny löytöjä ja ostelleet. Joten koko vaippaiän vaipat sain alle satasella ja koska lapsi perheessä kone aina pyörii on ne helppo heittää sinne sekaan ja villahousujahan ei juuri tarvii pestä jos tietää niiden toiminta periaatteen.
Et kyllä homma toimii eikä vituta kun säästyy joka kuukausi 60-80 e puhdasta rahaa.silläkin rahalla saa vaikka joka kuukausi itselleen ja miehelleen kivan vapaa illan=))www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/vaippa.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126